Урок "Вставні слова"

Про матеріал
Формування практичних навичок щодо знаходження і використання вставних слів, словосполучень і речень.
Перегляд файлу

Тема. Вставні слова (словосполучення, речення). Групи вставних слів і словосполучень за значенням, розділові знаки при них.

Мета. Поглибити знання восьмикласників про вставні конструкції, зокрема про вставні речення; сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити вставні конструкції в реченнях та визначати їхню стилістичну роль у мовленні, правильно інтонувати речення зі вставними словами, словосполученнями, реченнями, відрізняти їх від речень з однозвучними словами.

Розвивати творчі вміння складати синтаксичні конструкції зі вставними словами, словосполученнями, реченнями та використовувати їх в усному й писемному мовленні.

За допомогою дидактичного матеріалу виховувати повагу до національної культури, формувати сталий інтерес до відомих постатей України, їхньої творчості та здобутків.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

                                              ПЕРЕБІГ УРОКУ

I.                  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

II.               АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Перевірка домашнього завдання

Ø    Прочитати спроектовані ( заздалегідь записані на дошці) речення.

Ø    На що вказують виділені слова?

Кажуть, ви до себе надто вимогливі. Певно, ви до себе надто вимогливі. Отже, ви до себе надто вимогливі. До речі, ви до себе надто вимогливі.

 

Ø    Прочитати текст, визначити його стильову приналежність. Дослідити, яку роль у синтаксичних конструкціях відіграють виділені слова.

Як відомо, національні цінності в духовній сфері – величезне інтелектуальне багатство й невичерпний резерв відтворення загальнолюдських цінностей, культурних і моральних традицій народів, процесу загальнонаціонального творення. Без сумніву, культура сьогодні існує в національній формі самовираження. Національне ж, зрештою, народжується з конкретно-історичних особливостей життя народу, його соціальної сутності.

Звичайно,  найголовніша й найпривабливіша особливість національної культури – це її дивна розмаїтість, самобутність і неповторність. Таким чином, потрібно прикладати зусилля, щоб наша культура мала особливий, тільки їй властивий аромат і не була подібна до безликої людини.

 

III.            МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Повідомлення теми, мети уроку

IV.            ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота за матеріалом підручника.

Ø    Опрацювання теоретичного матеріалу на с.134 – 135.

Ø    Виконання вправи 289   (опрацювання таблиці на с.135  про групи вставних слів і словосполучень за значенням).

Практична робота. Вибірковий диктант.

Ø    Виписати вставні слова, з’ясувати, що означає кожне з них.

Виявляється, створена казка ця зовсім недавно. Тоді у лісі на Купала, здалося, папороті квіт я в темну нічку відшукала. Видно, вірять люди в чудеса. Сфер небесних музика повинна густи пречудовно, тільки, на лихо, її слухати може не всяк.

 Дослідження-конструювання.

Ø    Прочитати подані висловлювання. З’ясувати, які вставні слова можна використати в контексті кожного речення. Записати подані вислови з дібраними вставними словами, розставити розділові знаки.

Мистецтво має людину підтягувати і піднімати, воно не має її опускати (Г.Вдовиченко). Ми мусимо навчитися чути себе українцями – не галицькими, не буковинськими українцями, а українцями без офіційних кордонів (І.Франко).

Культура – великий учитель того, як варто жити (Діна Дік).

 

Ø    Записати речення, зробити їх синтаксичний розбір. Чи є вставні слова членами речення?

А дещо, мабуть, призабулось, на голос мій не відгукнулось. Буває, в дорозі десь трапиться чиста криниця. Може, доля й відгукнеться в темнім гаю.

 

Ø    Прочитати спроектовані (записані на дошці) речення.

Ø    У яких реченнях виділені слова є вставними? У яких – членами речення?

 

І на світанні трепетним вітрилом мені здається вишня іздаля. Не вистою, здається, вже не вистою. Гарячому мисливцю і пень лисом здається.

 

Творча робота.

Ø    Подані слова та словосполучення ввести до самостійно складених речень у ролі вставних слів і словосполучень, у ролі  членів речення.

Безумовно, з іншого боку.

 

V.ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ

Ø    Прочитати речення, знайти в них вставні слова, словосполучення і речення. Записати номери речень у відповідні колонки залежно від типу вставної конструкції.

Дочка України, народна художниця, Катерина Білокур привернула загальну увагу ( її навіть сам Пікассо назвав «геніальною»), вразивши найвибагливіших поціновувачів яскравою самобутністю, поетичною силою своїх творів. Як відомо, музику «Озеро лебедів» відомий композитор Петро Ілліч Чайковський написав в Україні, коли гостював у сестри. За життя (це просто феноменально) Соломія Крушельницька була визнана найвидатнішою співачкою. Микола Віталійович Лисенко (справді геніальна людина) – був композитором, піаністом, диригентом, педагогом, збирачем фольклору і громадським діячем.

 

VI.ПІДСУМОК УРОКУ

VII.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Ø    Вивчити теоретичний матеріал на с.134 – 135.

Ø    Виконати вправу 291.

pdf
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
2 лютого 2023
Переглядів
221
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку