Тема. Вставні слова (словосполучення, речення). Групи вставних слів і словосполучень за значенням, розділові знаки при них.
Мета. Поглибити знання восьмикласників про вставні конструкції, зокрема про вставні речення; сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити вставні конструкції в реченнях та визначати їхню стилістичну роль у мовленні, правильно інтонувати речення зі вставними словами, словосполученнями, реченнями, відрізняти їх від речень з однозвучними словами.
Розвивати творчі вміння складати синтаксичні конструкції зі вставними словами, словосполученнями, реченнями та використовувати їх в усному й писемному мовленні.
За допомогою дидактичного матеріалу виховувати повагу до національної культури, формувати сталий інтерес до відомих постатей України, їхньої творчості та здобутків.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Перевірка домашнього завдання
Ø Прочитати спроектовані ( заздалегідь записані на дошці) речення.
Ø На що вказують виділені слова?
Кажуть, ви до себе надто вимогливі. Певно, ви до себе надто вимогливі. Отже, ви до себе надто вимогливі. До речі, ви до себе надто вимогливі.
Ø Прочитати текст, визначити його стильову приналежність. Дослідити, яку роль у синтаксичних конструкціях відіграють виділені слова.
Як відомо, національні цінності в духовній сфері – величезне інтелектуальне багатство й невичерпний резерв відтворення загальнолюдських цінностей, культурних і моральних традицій народів, процесу загальнонаціонального творення. Без сумніву, культура сьогодні існує в національній формі самовираження. Національне ж, зрештою, народжується з конкретно-історичних особливостей життя народу, його соціальної сутності.
Звичайно, найголовніша й найпривабливіша особливість національної культури – це її дивна розмаїтість, самобутність і неповторність. Таким чином, потрібно прикладати зусилля, щоб наша культура мала особливий, тільки їй властивий аромат і не була подібна до безликої людини.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Повідомлення теми, мети уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота за матеріалом підручника.
Ø Опрацювання теоретичного матеріалу на с.134 – 135.
Ø Виконання вправи 289 (опрацювання таблиці на с.135 про групи вставних слів і словосполучень за значенням).
Практична робота. Вибірковий диктант.
Ø Виписати вставні слова, з’ясувати, що означає кожне з них.
Виявляється, створена казка ця зовсім недавно. Тоді у лісі на Купала, здалося, папороті квіт я в темну нічку відшукала. Видно, вірять люди в чудеса. Сфер небесних музика повинна густи пречудовно, тільки, на лихо, її слухати може не всяк.
Дослідження-конструювання.
Ø Прочитати подані висловлювання. З’ясувати, які вставні слова можна використати в контексті кожного речення. Записати подані вислови з дібраними вставними словами, розставити розділові знаки.
Мистецтво має людину підтягувати і піднімати, воно не має її опускати (Г.Вдовиченко). Ми мусимо навчитися чути себе українцями – не галицькими, не буковинськими українцями, а українцями без офіційних кордонів (І.Франко).
Культура – великий учитель того, як варто жити (Діна Дік).
Ø Записати речення, зробити їх синтаксичний розбір. Чи є вставні слова членами речення?
А дещо, мабуть, призабулось, на голос мій не відгукнулось. Буває, в дорозі десь трапиться чиста криниця. Може, доля й відгукнеться в темнім гаю.
Ø Прочитати спроектовані (записані на дошці) речення.
Ø У яких реченнях виділені слова є вставними? У яких – членами речення?
І на світанні трепетним вітрилом мені здається вишня іздаля. Не вистою, здається, вже не вистою. Гарячому мисливцю і пень лисом здається.
Творча робота.
Ø Подані слова та словосполучення ввести до самостійно складених речень у ролі вставних слів і словосполучень, у ролі членів речення.
Безумовно, з іншого боку.
V.ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
Ø Прочитати речення, знайти в них вставні слова, словосполучення і речення. Записати номери речень у відповідні колонки залежно від типу вставної конструкції.
Дочка України, народна художниця, Катерина Білокур привернула загальну увагу ( її навіть сам Пікассо назвав «геніальною»), вразивши найвибагливіших поціновувачів яскравою самобутністю, поетичною силою своїх творів. Як відомо, музику «Озеро лебедів» відомий композитор Петро Ілліч Чайковський написав в Україні, коли гостював у сестри. За життя (це просто феноменально) Соломія Крушельницька була визнана найвидатнішою співачкою. Микола Віталійович Лисенко (справді геніальна людина) – був композитором, піаністом, диригентом, педагогом, збирачем фольклору і громадським діячем.
VI.ПІДСУМОК УРОКУ
VII.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Ø Вивчити теоретичний матеріал на с.134 – 135.
Ø Виконати вправу 291.