1
Автор. Лебедєва Ольга Андріївна, учитель української мови та літератури, зарубіжної літератури у КЗ КОР «Великополовецька спеціальна школа I-II ступенів», кваліфікаційна категорія «спеціаліст I категорії».
Навчальний предмет. Українська мова, 8 клас.
Програма, за якою працює вчитель. «Українська мова» (для закладів із українською і російською мовами навчання) 8-9 класи. Навчальні програми для 6-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку/ укладач – І. М. Омельченко. – К. – 2016.
Тема. Вставні слова, словосполучення, речення. Групи вставних слів за значенням.
Мета. Узагальнити та закріпити знання учнів про вставні слова, словосполучення та речення, поглибити відомості про вживання розділових знаків у реченнях зі вставними словами, удосконалювати вміння розпізнавати вставні слова у реченні та визначати приналежність їх до певної групи вставних слів, самостійно складати речення із вставними словами, вміння працювати у групах, формувати навички самостійної роботи; розвивати логічне мислення, усне й писемне мовлення, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів, вміння висловлювати власну думку та слухати думку інших; виховувати культуру мовлення, чистоту рідного слова, бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання. Мультимедійна презентація, картка «Історія виникнення розділового знаку «Кома», картки «Діалог учнів», картки із завданнями «Мовознавчий ринг», «Пошук речення», графічні схеми речень, картка із завданням «Перепишу вправу по-своєму», відеоматеріал «О. Авраменко. Червона рута», текст «Долина нарцисів» (на картках), акровірш «Рідний край», вислів Ж.-Ж. Руссо, позначки для оцінювання.
Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань.
Хід уроку
Вчитель. Добрий день, шановні учні. Рада вас вітати на уроці української мови.
Рідне слово
Запитаю, щоб чулось навкруг.
Ой болить і пече мене знову
Глухота перекошених душ.
Слово хліба чи сала додасть?..
Дух живий поміняти на сало –
Чи не гріх це важкий, не напасть?
Братнє слово мені не байдуже – Хай у серці кубелечко в’є.
Та усе ж мені хочеться дуже,
Щоб стозвуко звучало й моє,
Рідне слово…ні, вітер огуди
Не затулить нам злякано рот.
Ми без нього такі собі – люди.
А із ним – український народ (Вадим Крищенко).
До вашої уваги – діалог двох однокласників.
Ігор. Я такий сла́бий, що не можу виконувати завдання́ з української мови. Ніяк не запам’ятаю написання цих де́фісів. Чи не допоможеш мені, Вікторе?
Віктор. Ні. Я черго́вий в класі, і мені так «спина́ ломить», а де́фіси для мене зага́дка, яку я розгадаю, як пі́ду до гуртожи́тку.
Вчитель. Мова — обличчя нації, а хлопці спотворили свій діалог, неправильно наголошуючи слова, і нам, ви, мабуть, погоджуєтеся, було неприємно слухати таку розмову учнів. Чому? (відповіді школярів). Давайте пригадаємо, що ж означають поняття «наголос» та «діалог».
Вчитель. А зараз учні виправлять ситуацію, зачитавши правильний діалог.
Учні читають діалог, правильно наголошуючи виділені слова.
Ігор. Я такий слаби́й, що, на жаль, не можу виконувати завда́ння з української мови. Як на біду, ніяк не запам’ятаю написання цих дефі́сів. Будь ласка, допоможи мені, Вікторе.
Віктор. Вибач, Ігоре, не можу. Я чергови́́й в класі, як тобі відомо, і мені так «спи́на ломить», а дефі́си для мене, безумовно, за́гадка, яку я розгадаю, як піду́ до гурто́житку.
Вчитель. Чи відрізняються діалоги школярів між собою? Чим саме? (Правильним/неправильним наголошуванням слів, вставними словами).
Вчитель. Діти, ми сьогодні повинні старанно попрацювати на уроці, адже велике значення має вивчення української мови для нашого щоденного спілкування. Недаремно кажуть: «Заговори — і я побачу тебе». Тема нашого уроку – «Вставні слова, словосполучення, речення. Групи вставних слів за значенням».
Кома - розділовий знак, що має форму гачка (,) вважається найбільш поширеним розділовим знаком. Вона зустрічається в писемних пам’ятках уже в XV (15) сторіччі.
Кома відділяє вставні слова, словосполучення від іншої частини речення. Для позначення коми в українській мові в різні часи також використовувалися терміни: кови́ка, за́пинка, про́тинка, перетинка.
Завдання. Перепишіть, розставте розділові знаки. Підкресліть вставні слова, визначте їх групу за значенням.
За однією з легенд, назва міста Бердичів походить від назви племені берендичів (ускладнене вставним реченням, що виражає джерело повідомлення, зокрема - думку мовця або інших людей).
Немало я пройшов доріг, не раз, бувало, помилявся (ускладнене вставним словом, що виражає ступінь достовірності повідомлюваного, зокрема - упевненість).
Чужа душа, давно казали, повита тьмою для усіх (ускладнене вставним реченням, що виражає джерело повідомлення, зокрема - думку мовця або інших людей).
Та й пам'ять наша глибшає, нівроку (ускладнене вставним словом, що виражає різноманітні почуття, зокрема – задоволення чи незадоволення мовця).
Вчитель. Діти, зараз ви будете працювати у групах. Давайте, пригадаємо правила роботи у групах: ви розмовляєте тихо один з одним, поважаєте думку інших, говорите тільки з дозволу вчителя. Ваше завдання – обрати картку на столі, підняти її та оголосити слово іншій групі, у відповідь ви маєте отримати слово-антонім та перевірити чи вірно інша група виконала завдання. Зрозуміло?
Вчитель. Діти, на яку думку, вас наштовхують ці слова? (відповіді учнів). Так, про навколишнє середовище, про природу. Сьогодні ми все частіше чуємо слова «екологія», «забруднення навколишнього середовища», «забруднене довкілля». Ми вже стали звикати до цих слів і продовжуємо свою бездіяльність. Нерозумні дії людей на планеті Земля найближчим часом можуть обернутися великими бідами усього людства. (Текст - Я. В. Клименко).
Вчитель. Ми отримали в спадок невимовно прекрасний і багатообразний сад, але біда наша в тому, що ми погані садівники, що не засвоїли найпростіших правил садівництва . Діти, ви продовжуєте працювати у групах. Ваше завдання – з поданих слів на картках скласти речення, записати його у зошит, намалювати графічну схему речення. Обрати одного учасника з групи, який представить речення біля дошки.
Подані слова (на картках):
І справді, світить сонце, граючи промінням, цвірінькають горобці, пахне свіжою ріллею, травицею, пахне весною (група – ступінь достовірності повідомлюваного, упевненість).
Може, то птахи приносять на крилах весну (група – ступінь достовірності повідомлюваного, невпевненість).
Барвінок з вічнозеленим листям і небесно-голубими квітами, схожими на зірки, як відомо, оспіваний у піснях нашого народу (група – джерело повідомлення, думка мовця або інших людей).
Мелодія дзвону, безсумнівно, заспокоює, навіює спогади (група – ступінь достовірності повідомлюваного, упевненість).
Вчитель. Наша країна неможлива без широких полів, квітучих садів, зелених лісів. Ми так звикли до зеленої картинки мальовничої України й до плодючої землі, що годі уявити собі щось інше. Тому, де б ми не жили, ми завжди прагнемо оточити себе рослинами, висаджуючи їх навколо будинку, на підвіконні, у парках, скверах, на території нашого навчального закладу. Людська цивілізація не завжди дружня до рослин. Уже сьогодні великі міста потерпають від нестачі рослин, а отже кисню для людей. Потрібно пам’ятати, що «рослина – друг не тільки твій, а й людства».
Прочитайте речення. Доповніть їх вставними словами та словосполученнями із довідки, запишіть їх у зошит, визначте вставні слова, словосполучення чи речення та їх групу за значенням.
На високому стеблі квітка із золотими пелюстками. Вона схожа на сонце. Тому й називають квітку соняшником. Спить соняшник уночі, схиливши золоті пелюстки. Та вранці, тільки сходить зірниця, пелюстки затремтять, розкриються і радо привітають сонце (В.О. Сухомлинський).
Довідка: виявляється, до речі, уявіть, на мою думку, кажуть.
Орієнтовна відповідь.
Уявіть, на високому стеблі квітка із золотими пелюстками. Вона, на мою думку, схожа на сонце. Кажуть, тому й називають квітку соняшником. Спить соняшник уночі, до речі, схиливши золоті пелюстки. Та вранці, виявляється, тільки сходить зірниця, пелюстки затремтять, розкриються і радо привітають сонце.
Вчитель. Діти, ви гарно попрацювали, тому зараз, відпочинете, переглянувши відео про одну незвичайну квітку.
Вчитель. Наступне завдання «Орфографічний практикум». Учні отримали картки із текстом, один із учнів працює біля дошки.
Явір тополі про щось ш..потів, перебратись до неї мабуть, хотів. Та напевно стоїть ще, і світить у тихій імлі, біля рідного ганку ч..рвона калина. Сп..ніться, будь ласка! Сп..ніться! Навколо будь/ласка, скоріш подиві..ся. Я всім їм, без сумніву, вірю: оч..рету, м..телику, ластів..і. Ну, зимо, ти й захолод..ла! То, може, знати ч..сть пора! Супроти часу ти бе..сила, й не молода вже, а стара!
Очікувана відповідь:
Явір тополі про щось шепотів, перебратись до неї, мабуть, хотів. Та, напевно, стоїть ще, і світить у тихій імлі, біля рідного ганку червона калина. Спиніться, будь ласка! Спиніться! Навколо, будь ласка, скоріш подивіться. Я всім їм, без сумніву, вірю: очерету, метелику, ластівці. Ну, зимо, ти й захолодила! То, може, знати честь пора! Супроти часу ти безсила, й не молода вже, а стара!
Мабуть, напевно, може (ступінь достовірності повідомлюваного, невпевненість), без сумніву (ступінь достовірності повідомлюваного, упевненість), будь ласка (звернення до співрозмовника, ввічливість).
Вчитель. Діти, наступне завдання – робота з текстом «Долина нарцисів».
Долина нарцисів
Нарцис вузьколистий росте в Україні лише на Закарпатті. Долина нарцисів – унікальна природна пам’ятка в урочищі Креші поблизу міста Хуст. Це єдине місце в Східній Європі, де існують природні зарості цієї білосніжної квітки. Схожі, але менші за площею популяції є ще в Альпах, Румунії, деяких країнах на Балканах.
Науковці вважають, що багато тисячоліть тому, рятуючись від льодовиків, квіти переселилися в хустську долину. Про це місце люди переповідають багато легенд. Одна з них є переспівом давньогрецького міфу про Нарциса.
Вчитель. Діти, хто пригадує давньогрецький міф про Нарциса? Чому хлопця звали Нарцис? (відповіді учнів: Нарцис, прекрасна молода людина, який відкинув кохання німфи Ехо. У покарання за це він був приречений закохатися у власне відображення у воді озера, і помер від цієї любові).
Друга легенда оповідає про татарське лихоліття. Коли ординці напали на Закарпаття та взяли приступом Хотинський замок, місцеві жителі припинили опір і піднесли в дарунок переможцям набиті нарцисовими квітами подушки на знак покори. Вороги зраділи, але вони, звісно, не знали, що нарцис – отруйна квітка, а той, хто засне на такій подушці, ніколи більше не прокинеться. Отже, уранці в ординському таборі мало хто побачив схід сонця. Нажахані подіями, татари втекли зі страшного краю.
Долина в період цвітіння – незабутнє видовище. Цей феномен вартий того, аби хоч раз у житті його побачити (за О.І. Волосевич).
Вставні слова: звісно (ступінь достовірності повідомлюваного, упевненість), отже (оформлення думки, висновок).
Вчитель. Діти, погляньте на слайд та прочитайте акровірш. Що таке акровірш?
Рідний край
У всіх людей одна, мабуть, святиня.
Куди не глянь, де не спитай.
Рідніше, безумовно, їм своя пустиня,
Аніж земний в пустині рай.
Їм красить, безперечно, все їх рідний край.
Нема (ви знаєте) без кореня рослини,
А нас, людей, нема без Батьківщини.
Вставні слова: безумовно, безперечно (ступінь достовірності повідомлюваного, упевненість), мабуть (ступінь достовірності повідомлюваного, невпевненість).
Вчитель. Так, слово, яке ми склали – Україна, наш рідний край, Батьківщина.
Діти, вам під силу разом з дорослими, збільшувати зелені насадження, доглядати рослини, підгодовувати тварин та пташок взимку, виготовляти шпаківні та годівнички для пернатих друзів, не засмічувати територію міста чи села, у яких ви проживаєте. Щоб ти не робив, спочатку подумай, чи не зашкодиш цим природі. Добрі справи робити легко! І тоді шумітимуть ліси, лунатиме пташиний спів, а в містах буде чисте повітря.
Вчитель. Діти, сьогодні ви отримаєте за свою роботу на уроці такі оцінки: ДД – дуже добре (відповідає 10-11 балам), ДО – добре, але не дуже (відповідає 9-8 балам), ЗГ – знає, але не говорить (відповідає 7-6 балам), ГЗ – говорить, але не знає (відповідає 5-4 балам), ГН – гірше немає.
Вчитель. Діти, дякую вам за плідну роботу на уроці. Дбаймо про чистоту не тільки нашої мови, а й природи. До нових зустрічей!
Використана література