Зв’язне мовлення Усний твір-роздум на морально-етичні та суспільні теми в публіцистичному стилі (за складним планом)

Про матеріал
Мета: формувати такі текстотворчі вміння, як вміння визначати межі запропонованої теми майбутнього твору, прогнозувати його головну думку, у процесі складання плану твору обмірковувати мікротеми його тексту, добирати й систематизовувати матеріал для твору, добирати адекватні задумові виражальні засоби мови, реалізувати власний задум; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей; розвивати уяву, логічне й образне мислення, усне мовлення, формувати культуру розумової праці; удосконалювати орфоепічні навички; збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.
Перегляд файлу

Уроки № 79, 80

Звязне мовлення

Усний твір-роздум  на морально-етичні та суспільні теми

в публіцистичному стилі (за складним планом)

Мета: формувати такі текстотворчі вміння, як вміння визначати межі  запропонованої теми майбутнього твору, прогнозувати його головну думку, у процесі складання плану твору обмірковувати мікротеми його тексту, добирати й систематизовувати матеріал для твору, добирати адекватні задумові виражальні засоби мови, реалізувати власний задум;  виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей;  розвивати уяву,  логічне й образне мислення, усне мовлення, формувати культуру розумової праці; удосконалювати орфоепічні навички; збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.

Хід уроку

 

І. Повідомлення мети і завдань уроку.

 

ІІ.  Підготовка до складання усного твору.

 

* Прочитати уривки, зясувати їх стиль, свою думку обгрунтувати. До якого типу мовлення слід віднести уривки? Як будується роздум? Чи можна сказати, що обидва уривки зачіпають морально-етичну тему? Що таке мораль? Етика? Чи  легко розмежувати теми суспільну й морально-етичну? Чому?

 

І. Кажуть, що поезії передує подвиг.  І яка вона є, сама природа подвигу? Чи здатен його вчинити той, хто  заздалегідь готує себе  до цього, чи, може, ближчий до істини той, для кого подвиг – це  акт  миттєвий, блискавичний, майже рефлекторний? Він, певне, як спалах, його вічність вкладається в мить, він там, де з ходу йдуть на смертельний  риск, без вагань кидаються на двобій із злом...

О.Гончар.

ІІ. Подвиг – це злет душі,  це звитяга, це факт виняткового героїзму, принесення себе в жертву заради порятунку людини чи людей, які, можливо, зовсім тобі незнайомі, і доля яких ще мить тому зовсім тебе не обходила.

На таку самоввіданість спроможний далеко не кожний. Отже, масовий героїзм – явище надзвичайно рідкісне. Як правило,  подвиг – вчинок особистості, усім попереднім  життям  підготовленої до жертовності.

З журналу.

 

Словник. Мораль   система поглядів і уявлень, норм і оцінок, що регулюють поведінку людей. Етика – наука, що вивчає мораль; норми поведінки, сукупність моральних правил певної  соціальної групи.

 

* Бесіда.

  • У якій сфері суспільного життя вживається публіцистичний стиль? 
  • Як це позначилося на його назві? 
  • Які підстилі можна виділити в публіцистичному стилі? 
  • У яких жанрах втілюється публіцистичний стиль? 
  • Яка мета публіцистичного стилю? 
  • Що спільного має публіцистичний стиль із наковим? Із художнім?

 

*Робота з підручником. Виконання  вправи  336 (усно).

 

* Пояснення вчителя.

 

Зясування моральних понять, розвязання етичних проблем, осмислення мотивів і наслідків людських вчинків завжди привертали людську увагу.  Дослідженням рівня моральності  як суспільства в цілому, так і  окремої особистості займаються різні галузі  суспільних наук. У художній формі питання моралі й етики  досліджує мистецтво. Зясуванню моральних питань може бути присвячений і учнівський твір.

Здебільшого такий твір вибудовується у формі  роздуму (міркування). План твору-роздуму відповідає такій схемі:

 

І. Вступ (підведення до проблеми: чому я над цим замислився -  став

учасником чи свідком якоїсь події, щось почув чи прочитав тощо).

ІІ. Теза твору.

  1. Доказ на підтвердження або спростування тези.
  2. Доказ (або приклад) ...........................................
  3. Доказ (або приклад)............................................
  4. Доказ (або приклад)  і под.

ІІІ. Висновки.

 

Твір-роздум  на морально-етичну або суспільну тему здебільшого складається у публіцистичному стилі, основною сферою застосування якого є суспільно-політичне життя. Загальними ознаками стилю є інформативність, логічність, фактографічність, точність (ці риси єднають публіцистичний стиль із науковим),  образність, піднесеність, емоційність, експресивність (цими рисами публіцистичний стиль подібний до художнього). Серед мовних ознак публіцистичного стилю  - вживання суспільно-політичної лексики, емоційно забарвлених слів,  риторичних запитань, стверджень та звертань, окличних речень. Ознакою, властивою власне публіцистичному стилеві є відверта підкреслена оцінність, що насамперед виявляється у вживанні оцінних слів.

У публіцистичному стилі виділяються такі підстилі: власне публіцистичний, політико-агітаційний (застосовується на  політичних мітингах, у текстах прокламацій), газетно-публіцистичний, ораторський (вживається у публічних виступах).

Роботу над твором на суспільну або морально-етичну тему, як і над будь-яким учнівським твором, слід розпочинати з осмислення запропонованої вчителем (або самостійно вибраної) теми та визначення меж цієї теми. Потрібно з’ясувати, що саме потрібно сказати або написати, щоб розкрити тему, що для розкриття теми є найголовнішим, що менш важливим, проте бажаним, від чого зовсім слід відмовитися через несуттєвість або неактуальність.

Після цього потрібно  обміркувати головну думку майбутнього твору – висновок, який має випливати з усього сказаного чи написаного.

Наступний етап роботи над твором – це добір відповідного фактичного матеріалу та його систематизація.  Джерелами фактів для розкриття теми може стати досвід автора майбутнього твору, інформація, одержана ним від учасників або свідків певних подій, статистичні дані з довідників, підручників, періодики  або те, що  у  вигляді фольклорних творів зберігає народна пам’ять чи увиразнює твір мистецтва. Авторові не слід нехтувати також  власною уявою.

Систематизувати ретельно дібраний фактичний матеріал найкраще у вигляді плану твору. Оскільки  твір традиційно має такі структурні елементи, як вступ (зачин), основна частина (виклад) та кінцівка (стосовно до твору-роздуму – висновок), план має бути складним.

Склавши на чернетці план твору, можна перейти  до наступного етапу роботи – створення тексту. Відступів від плану не слід уникати – навпаки, план цілком закономірно може змінюватися в процесі роботи над твором.

Головні вимоги до твору-роздуму такі:  чітке формулювання тези,  добір чітких і вичерпних аргументів на її підтвердження або спростування, логічність і послідовність викладу думок, точність висновків. Важливе завдання – добір виражальних засобів мови (слів, граматичних форм, синтаксичних конструкцій), що відповідають вимогами вибраного стилю.

 

* Зачитування вчителем двох-трьох зразків учнівських творів на  морально-етичну або суспільну  тему. Обговорення прочитаних  творів.

 

ІІІ. Робота над  складанням твору.

 

*Колективне складання учнями  плану  й  тексту усного твору на одну з тем:

 

  • Коли хочеш ти добро зробити, поспішай його зробити швидше

 

  • У боротьбі гартується душа

 

  • Лиш та людина любить рідний край, яка шанує й любить рідну мову

 

  • Люби природу не для себе, люби для неї!

 

* “Проговорювання”  усного  твору.

 

* Обговорення прослуханого твору.

 

ІV. Підбиття підсумків уроку.

 

V. Домашнє завдання. Вправа  283.

 

doc
Додано
18 березня 2020
Переглядів
1603
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку