Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови. Розділові знаки при прямій мові.

Про матеріал
Мета: пояснити правила вживання розділових знаків у конструкціях з прямою мовою; формувати вміння розрізняти пряму мову та слова автора, розставляти розділові знаки в конструкціях з прямою мовою, правильно інтонувати такі конструкції; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей; розвивати увагу, логічне й образне мислення, естетичну й емоційну сфери.
Перегляд файлу

Урок  № 82

Тема: Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови. Розділові знаки при прямій мові.

Мета: пояснити правила вживання розділових знаків у конструкціях з прямою мовою; формувати вміння розрізняти пряму мову та слова автора, розставляти розділові знаки в конструкціях з прямою мовою, правильно інтонувати такі конструкції; виховувати  повагу до загальнолюдських моральних цінностей; розвивати  увагу, логічне й образне мислення, естетичну й емоційну сфери.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань.

 

* Прочитати речення.  Вказати в кожному пряму мову й слова автора. Для чого вживається пряма мова?

 

Я спитав колись у батька: “Ви скажіть мені, на щирість, що найтяжче ранить серце?”  І почув: “Несправедливість”. (М.Нагнибіда.) “Роби добро, - мені казала мати, - і чисту совість не віддай за шмати!” (Д.Павличко.) “А це для юності  немало”, - говорять сиві генерали. (М.Стельмах.)

 

* Прочитати подані в двох колонках речення.  Пояснити,  у чому полягає відмінність між прямою мовою й непрямою.

 

Пряма мова

Непряма мова

 

Говорив старий Хома: “Взимку краще сидіти вдома”. (Нар.творч.)

 

Говорили предки наші: “Нам до шкварок треба каші”.

 

Говорив старий Хома, що взимку краще сидіти вдома.

 

Говорили предки наші, що до шкварок треба каші. (Нар.творч.)

 

 

* Подані прості речення перебудувати на речення з прямою і речення з непрямою мовою (усно).

 

А мати кликала мене зайти до хати. (Д.Луценко.) Батько звеліли й мати вас на весілля звати. (Л.Забашта.) Моя дитино, синку мій Ікаре, хіба я не казав летіти в млі, триматися туману і землі, не рватися до сонця понад хмари? (Д.Павличко.)

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

* Робота з підручником.  Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 135-136).

Виконання вправи 317.

 

ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого.

 

*Переписати. В кожному з речень  вказати пряму мову і слова автора. Пояснити вживання розділових знаків.

 

І. У липневий вечір якось біля школи ти мені сказала: “Пахнуть матіоли”. (Д.Луценко.) Із-за обрію темінь поволі перекинула  в південь мости. “Буде дощ!” – затремтіли тополі. “Перепиним грозу”, - піднялись берести. (М.Стельмах.)

ІІ. В пятницю крилом журавки мрія кликала: “Летім!” “Чи  не високо занадто?” – смачно позіхнула лінь. (Б.Олійник.) “Ми в колективі дружнім жить не проти”, - перемовлялись між собою Шпроти. (С.Коваль.) Скажімо дорогам і пісні: “Спасибі!” (Р.Лубківський.)

 

* Прочитати записані на дошці  речення.  Пояснити вживання розділових знаків. Накреслити схеми речень із прямою мовою.

 

І. Он чутливо спить очеретина і шепоче світу: “Не буди!” (П.Перебийніс.) “За життя, за життя!” – заспівала блакить, рідне сонце віта, рідний лист шелестить. (П.Усенко.) Все у казці неначе... Рибка он золота: “Чого хочеш, рибаче?” – по-людському пита. (М.Рильський.) Якраз в той час король там опинився. “А що, - питає він, - тут діється у вас?” (Л.Глібов.)

ІІ. Дід он диба, піймав жабу, а каже: “Риба!” (Нар.творч.) “Що ж то таке?” – про рибу Лев питає. Лукавий Лис поважно докладає: “Великий господар! Це безголоса твар!” (Л.Глібов.) “Відпочинь, сошко, - сказав дід Тимошка, - тепер не той час, є трактор у нас”. (Нар.творч.)

 

* Попереджувальний диктант.

 

І. Я стрів гриба, пройшовши три ліси, кажу йому: “Ти божество краси!” А він: “Я добре знаю людську вдачу, мене похвалиш, а тоді з”їси”. (Д.Павличко.) “Привіт, голубонько! Звідкіль?” – Осу стрічає Джміль. (В.Женевський.) Обізвалась у ліщині старая Сова: “А що ж, - каже, - на цім світі усяке бува”. (Л.Глібов.)

ІІ. А Дніпро біжить до моря, все пита Хортиці: “Де ж та Січа, де ж той Байда, стяг і гпківниці?” (Я.Щоголів.) Козак на коні вороному грає, дівчина вийшла, козака питає: “Серце-козаче, як рано рушаєш, куди так рано з двору виїжджаєш?” (Л.Боровиковський.) “Хіба пристало козакові отут сидіть? – промовив я. – У темнім лузі, у діброві витає славонька твоя”. (Л.Глібов.)  “Де, козаче, волочився, що вечерять опізнився?” – так отаман мене лає, так отаман докоряє. (Нар.творч.) “Дивись, коханий мій, дивись! В моїх очах – весна!” – казала так мені колись красуня чарівна. (М.Вороний.)

 

* Диктант із коментуванням.  Накреслити схему вказаного вчителем речення.

 

І. “Боронь  Боже, - матінка казала, -  щоб змія у серце заповзала”. (Д.Білоус.) Гадюка вилазить із шкіри, мов драну скидає панчоху, радіє: “Я більше не сіра, настала нова епоха!” Поглянула... “Знов я сіра!” – прорвала шипінням тишу. Непросто вилізти з шкіри, та з сірості – ще складніше. (В.Раєвський.) “Коли я сита, - ненападна й добра”, - ковтнувши жертву, просичала Кобра. (С.Коваль.) А брат на те промовив усміхнувшись: “Все, що плазує, без вагання бий!” (М.Рильський.)

ІІ. Товариство кошового на раді прохало: “Благослови, отамане, байдаки спускати, турка пошукати”. (Т.Шевченко.) “Сідлай коня!” – шепнуло поле, піднявши в небо сиве чоло. (А.Малишко.) Не стогне Байда, а сміється та все звертається до нас: “Не плачте, діти. Серце бється! Я повернуся в добрий час!” (П.Воронько.) “Рамена стомлені розправте!” – вчувається крізь дзвін і грюк. (Р.Лубківський.) І кричу я: “Україно!” – потім стану й прислухаюсь. Чути здалеку: “Тримаюсь!” “Запрягайте, хлопці, коні”, - лине в небо молоде. Військо наше йде. (П.Тичина.)

 

* Навчальний диктант.

 

Сіяло золото в коронах королів, і кров лилась за золото віками. За нього умирали на землі і володіли світом і рабами. І запишалось золото. До всіх воно гукнуло владно і зухвало: “ Найвищі в світі якості – мої! Не всі як слід ще їх поцінували!” Прийшли вклонитись злоту королі, прийшли з поклоном камні-самоцвіти, вклонялися до самої землі  всі можновладці  й слуги сановиті. Вклонялися багаті й бідняки, бажаючи в багатстві стать щасливими. І цар лісів вклонився залюбки, тряхнувши гордовито йому гривою. Лиш не прийшла пшениця на уклін, шуміла собі в полі, наливалась і чула золота пихатий передзвін, але вона на те лише сміялась. “Що золото? – промовила вона. – Чого гнете перед металом спини? Хоч золотом і повниться казна, та я годую споконвік людину”. (Л.Забашта;  120 сл.)

 

VІ. Підбиття підсумків уроку.

 

VІІ. Домашнє завдання. П. 18, вправа 319.

 

doc
Додано
18 березня 2020
Переглядів
1793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку