Урок "Вставні слова ( словосполучення й речення).Групи вставни слів і словосполучень за значенням

Про матеріал

Урок № 41

Тема. Вставні слова ( словосполучення й речення).Групи вставних

слів і словосполучень за значенням

Мета: поглибити знання учнів про вставні слова(словосполучення,

речення) їх стилістичну роль у мовленні;

розвивати вміння знаходити їх в реченнях, правильно інтонувати

відрізняти їх від речень з однозвучними словами;

формувати творчі вміння складати речення зі вставними словами та

словосполученнями і використовувати їх в усному й писемному

мовленні;

удосконалювати вміння спілкуватися державною мовою: тлумачити

поняття, висловлювати думки, почуття;

формувати математичну компетентність: перетворювати інформацію

з однієї форми в іншу;

формувати загальнокультурну грамотність: використовувати досвід

взаємодії з творами мистецтва;

розвивати культуру усного й писемного мовлення, уміння аналізувати

мовний матеріал;

виховувати повагу та пошану до творчості І.Карпенка - Карого

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок

Обладнання: роздатковий матеріал із текстами, презентація, опорні таблиці, картки, збірки творів письменника.

Перебіг уроку

Усе, що тільки чините, робіть від душі…

Біблія

«...Він був одним з батьків новочасного українського театру,

визначним артистом та при тім великим драматургом, якому рівного не має наша література»

(І. Франко).

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

2. Бліц-опитування

– Які слова (словосполучення, речення) називаються вставними?

– На які групи за значенням вони діляться?

– Як виділяються вони в усному мовленні?

– Які розділові знаки ставляться в реченнях зі вставними словами (словосполученнями, реченнями)?

_ Яким членом речення виступають всавні слова?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

Робота з епіграфом

Прочитайте епіграф – слова з Біблії. Як ви їх розумієте? Що означає робити від душі?( Робити з насолодою,повністю віддаючись ділу).

Як ви думаєте, про кого йде мова у рядках І.Франка ?

Як автор називає І.Карпенка - Карого? (Батьком новочасного українського театру ).

Чому саме таким словом автор охарактеризував І.Карпенка- Карого? (Він був одним з основоположників українського професійного театру . Саме І.Карпенко- Карий став творцем новітньої суспільної драми в нашій літературі на межі століть).

Як ще називають Івана Карповича Тобілевича ?( Корифеєм українського театру).

ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

(Учні записують у зошити тему уроку, епіграфи).

Із вставними словами ви вже знайомі . Завдання нашого уроку – поглибити ці знання , здобути нові вміння й навички.

-Який результат ви плануєте отримати наприкінці уроку?

-Які завдання для цього треба виконати?

-Де ви сподіваєтеся знайти потрібну інформацію?

-Як можна переконатися в досягненні результатів?

-

V. Опрацювання навчального матеріалу

1.Робота з текстом

Прочитайте текст, доведіть його стильову належність. Доберіть заголовок у формі словосполучення. Знайдіть вставні слова. Поміркуйте, яку роль вони відіграють у реченнях.

Уявіть собі , що від часу написання Карпенком-Карим своїх видатних п'єс нас відділяють десятиліття, але й сьогодні, безумовно, його п'єси залишаються актуальними. І причина цьому — процес реформування економіки на ринковій основі. На жаль, сьогодні ми не маємо такого геніального драматурга, який зумів би в такій яскравій формі показати, що подібні процеси — це в якійсь мірі випробування для суспільства.Отже, чи вдасться зберегти ті загальнолюдські цінності, які упродовж століть оберігала людська спільнота заради моральності підростаючого покоління?

Дібрати синоніми до виділених слів.

2.Робота зі схемою

Проаналізуйте схему. Дослідіть, якого значення надають реченням вставні слова, словосполучення та речення і чим вони виражені.

ГРУПИ ВСТАВНИХ СЛІВ (СЛОВОСПОЛУЧЕНЬ) ЗА ЗНАЧЕННЯМ

Значення

Слова та словосполучення

Впевненість чи невпевненість

може, може бути, мабуть, можливо, здається, очевидно, безумовно, без сумніву, справді

Джерело повідомлення

кажуть, по-моєму, мовляв, на мою думку, як мені здається, за свідченням, як відомо, як зазначено

Ставлення до висловлюваного

на щастя, на жаль, на диво, на сором, як навмисне, дивна річ

Оцінка повідомлюваного як звичайного

як завжди, було, бувало, як водиться

Послідовність викладу думок

по-перше, по-друге, нарешті, отже, таким чином, значить, виявляється, виходить, до речі, наприклад

Увічливість

будь ласка, вибачте, прошу вас, дозвольте, даруйте на слові, майте на увазі

Привертання уваги

правду кажучи, між нами кажучи, словом, ніде правди діти, зверніть увагу, вірите, знаєте, уявіть собі

ВСТАВНІ РЕЧЕННЯ

Тип речення

Приклади

Означено-особові

Думаю, дозволю собі сказати, нагадаю ще раз

Неозначено-особові

Як про це кажуть, як про це думають

Безособові

Нам думається, треба сказати

3.Творче завдання з прийомом взаємоперевірки

Скласти чотири пари речень, щоб в одних слова кажуть, чуєте, виходить, здавалося були вставними, а в інших ці самі слова виступали в ролі членів речення.

4.Робота з підручником . Опрацювання теоретичного матеріалу

Найуживаніші вставні слова:бач, бачиш, бачте, безперечно, безсумнівно, безумовно, бувало, видно, відома річ, власне, головне, головним чином, до речі, звичайно, здавалось, здається, значить, кажуть, коротко кажучи, либонь, мабуть, між іншим, мовляв, може, можливо, навпаки, на жаль, на мій погляд, на нашу думку, наприклад, нарешті, на щастя, немає сумніву, отже, очевидно, певна річ, певно, по-першe, по-друге, правда, сказати б, справді, щоправда, ясна річ та ін.

Не бувають вставними і не виділяються комами слова: ніби, нібито, мовби, немовби, наче, неначе, все-таки, адже, от, принаймні, навіть, буквально, якби, майже, при тому, при цьому, тим часом, до того ж, приблизно, якраз, як-не-як та деякі інші.

5.Лінгвістичне дослідження

Прочитайте речення й виділіть в них слова, що виражають ставлення мовця до висловленої думки. Які відтінки думок та почуттів вони виражають? Визначте групу за значенням, поясніть розділові знаки.

1. Справді, український театр був його другою рідною хатою, бажаним

місцем відпочинку та радості.

2. Здавалося, ні родинне життя, ні громадські справи, ні обов'язки служби ніколи не одривали серця й уваги Карпенка-Карого від театру.

3. «Сцена – мій кумир, театр – священний храм для мене», - так говорив драматург.

4. Відомо, що драматургічна спадщина Івана Карповича складається з 18 закінчених п'єс і трьох невеликих уривків, що залишилися в чернетках.

5. Звичайно, найвищого рівня він досяг у жанрі комедії.

6.Безперечно, саме сатирична комедія стала творчою стихією митця.

7. До речі ,у 14 років Івана Тобілевича батьки забрали з гімназії і віддали працювати до канцелярії в Єлисаветграді.

8.Мабуть, атмосфера чиновництва (карти, горілка, хабарі) так гнітюче подіяла на хлопця, що той незабаром втік додому, пройшовши пішки 50 верст.

Зробіть синтаксичний розбір сьомого речення.

6.Словниковий диктант

Поясніть правопис, визначте розряд за значенням вставних слів (словосполучень, речень):

На щастя, на жаль, по-моєму, як кажуть у народі, на зло, по-друге, мовляв. до речі, на радість, зазвичай, між іншим, на мою думку,по-твоєму, як уже зазначалось.

Після написання диктанту учні обмінюються роботами, перевіряють, проводять аналіз.

7.Лінгвістична гімнастика

Учитель читає текст. Учні, почувши вжиті в ньому вставні слова , плескають у долоні. Усно визначають групу за значенням.

1.До речі, Іван Карпович, як і вся сім'я Тобілевичів, дуже любив Шевченка.

2.Кажуть,на честь великого поета своїм дітям він дав імена героїв п'єси - Назар і Галя, а другу дочку назвав Ориною - іменем героїні з поеми «Невольник».

3.Ці слова сказані до речі.

4.Може, ще раз сонце правди хоч крізь сон
побачу… (Т. Шевченко).


5.Люди кажуть, що мудрість приходить з
роками
.


6.Всяке трапитися може на довгім віку.


7.На жаль,смертельна хвороба передчасно звела Івана Тобілевича в могилу.

8.Помер він 15 вересня 1907 р. в Берліні, згодом тіло великого драматурга було перевезено до України та поховано на кладовищі поблизу рідного хутора на Кіровоградщині.

8. Виконання вправи з підручника

9. Робота в парах

Ситуативна гра «Культура спілкування»

Складіть діалог зі своїм сусідом по парті, обігравши одну із запропонованих ситуацій. Під час розмови пам'ятайте про інтонацію, міміку, жести. В розмову введіть, при потребі, вставні слова.

1.Обміняйтесь із сусідом думками з приводу творчості Івана Карпенка- Карого.

2.Змоделюйте ситуацію : у музеї ви зустрілися з відомим драматургом Іваном Карпенком – Карим…

10. Групова робота

Мовна гра «Коректор».

Відредагуйте речення. У яких випадках вставні слова (словосполучення, речення) є зайвими?

- Як відомо, Карпенко-Карий працював , між іншим,у різних жанрах: він створив історичну драму «Сава Чалий», комедії «Глитай, або Павук», «Хазяїн», трагікомедію «Сто тисяч».

-Звичайно, у своїх творах Карпенко-Карий , як кажуть, порушує проблеми соціального, морально – етичного та філософського рівнів.

-Як уже мовилося, він наголошує , безперечно, на недопустимості соціальної несправедливості та необхідності її викорінення, розмірковує над змізерненням людської душі, розкриває питання діалектики матеріального та духовного.

-Як відомо, комедія «Сто тисяч» побудована , здається, на засобах комічного, у творі висміюються людські вади та вади соціального устрою, тож комедійний елемент дуже виразний.

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання

1.Слово вчителя

Подумайте й дайте відповіді на запитання:

  • -Що таке вставні слова?

-Назвіть групи вставних слів і сполучень слів за значенням?

-Чи є членами речення вставні слова і сполучення слів?

- Наведіть приклади пар речень, де в одному б вставне слово було

членом речення, а в іншому — вставним словом.

-Які інтонаційні особливості мають речення зі вставними словами?

-Яких знань і вмінь, що стосується теми уроку, у вас недостатньо?

-У чому потребуєте допомоги?

-Як оцінюєте власну роботу на уроці?

2. Рефлексія

Продовжіть речення.

-Я зрозумів(ла)…

-Я буду …

-Я знаю, що…

VІІ. Домашнє завдання

1. Вивчити теоретичний матеріал підручника.

2. Виконати вправу з підручника.

За вибором учня:

  • -скласти зв'язне висловлювання про І.Карпенка-Карого зі вставними словами ,словосполученнями, реченнями;

-із творів Івана Карпенка- Карого виписати 8 речень зі вставними словами ,словосполученнями, реченнями, визначити групу за значенням, пояснити розділові знаки.

Перегляд файлу

Урок  № 41

Тема.  Вставні слова ( словосполучення  й  речення).Групи  вставних     

            слів  і словосполучень за значенням

Мета: поглибити знання учнів про вставні слова(словосполучення,   

           речення) їх стилістичну роль у мовленні;

           розвивати вміння знаходити їх в реченнях, правильно інтонувати

              відрізняти їх від речень з однозвучними словами;

           формувати творчі вміння складати речення зі вставними словами та

           словосполученнями і використовувати їх в усному й писемному

           мовленні;

              удосконалювати вміння спілкуватися державною мовою: тлумачити   

             поняття,  висловлювати думки, почуття;

             формувати математичну компетентність:  перетворювати інформацію       

             з   однієї  форми в іншу;

            формувати загальнокультурну грамотність: використовувати досвід   

            взаємодії    з творами мистецтва;

            розвивати культуру усного й писемного мовлення, уміння аналізувати   

            мовний   матеріал;

           виховувати повагу та пошану до творчості І.Карпенка - Карого

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок

Обладнання:  роздатковий матеріал із текстами, презентація, опорні таблиці, картки,  збірки творів письменника.        

Перебіг  уроку

 

                                                   Усе, що тільки чините, робіть від душі…

Біблія

                    «...Він був одним з батьків новочасного українського театру,   

                визначним артистом та при тім великим драматургом, якому рівного не має наша література»

(І. Франко).

 

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

      2. Бліц-опитування

 

– Які слова (словосполучення, речення) називаються вставними?

– На які групи за значенням вони діляться?

– Як виділяються вони в усному мовленні?

– Які розділові знаки ставляться в реченнях зі вставними словами (словосполученнями, реченнями)?

_ Яким членом речення виступають  всавні  слова?

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

      Робота з  епіграфом

Прочитайте епіграф – слова з Біблії.  Як ви їх розумієте? Що  означає робити від  душі?( Робити з насолодою,повністю  віддаючись ділу).

 

Як ви думаєте, про кого йде мова  у рядках  І.Франка ?

Як автор називає  І.Карпенка - Карого? (Батьком  новочасного українського театру ).

Чому саме таким словом автор  охарактеризував  І.Карпенка- Карого? (Він був одним  з основоположників українського професійного театру . Саме  І.Карпенко- Карий  став творцем новітньої суспільної драми в нашій літературі на межі століть). 

Як  ще  називають  Івана  Карповича  Тобілевича ?( Корифеєм  українського  театру).

ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

(Учні  записують  у  зошити  тему  уроку,  епіграфи).

       Із вставними словами  ви  вже знайомі . Завдання нашого уроку – поглибити   ці  знання , здобути нові вміння й навички.

  • Який результат ви плануєте отримати наприкінці уроку?
  • Які завдання для цього треба виконати?
  • Де ви сподіваєтеся знайти потрібну інформацію?
  • Як можна переконатися в досягненні результатів?
  •  

V. Опрацювання навчального матеріалу

     1.Робота з текстом

Прочитайте текст,  доведіть його стильову належність. Доберіть заголовок у формі словосполучення. Знайдіть  вставні слова. Поміркуйте, яку роль вони відіграють у реченнях.  

   Уявіть собі , що від часу написання Карпенком-Карим своїх видатних п'єс нас відділяють десятиліття, але й сьогодні, безумовно, його п'єси залишаються актуальними. І причина цьому — процес реформування економіки на ринковій основі. На жаль, сьогодні ми не маємо такого геніального драматурга, який зумів би в такій яскравій формі показати, що подібні процеси — це в якійсь мірі випробування для суспільства.Отже, чи вдасться зберегти ті загальнолюдські цінності, які упродовж століть оберігала людська спільнота заради моральності підростаючого покоління?

Дібрати  синоніми до виділених слів.

2.Робота  зі  схемою

      Проаналізуйте схему. Дослідіть, якого значення надають реченням  вставні слова, словосполучення  та  речення  і чим вони виражені.

ГРУПИ ВСТАВНИХ СЛІВ (СЛОВОСПОЛУЧЕНЬ) ЗА ЗНАЧЕННЯМ

Значення

Слова та словосполучення

Впевненість чи невпевненість

може, може бути, мабуть, можливо, здається, очевидно, безумовно, без сумніву, справді

Джерело повідомлення

кажуть, по-моєму, мовляв, на мою думку, як мені здається, за свідченням, як відомо, як зазначено

Ставлення до висловлюваного

на щастя, на жаль, на диво, на сором, як навмисне, дивна річ

Оцінка повідомлюваного як звичайного

як завжди, було, бувало, як водиться

Послідовність викладу думок

по-перше, по-друге, нарешті, отже, таким чином, значить, виявляється, виходить, до речі, наприклад

Увічливість

будь ласка, вибачте, прошу вас, дозвольте, даруйте на слові, майте на увазі

Привертання уваги

правду кажучи, між нами кажучи, словом, ніде правди діти, зверніть увагу, вірите, знаєте, уявіть собі

ВСТАВНІ РЕЧЕННЯ

Тип речення

Приклади

Означено-особові

Думаю, дозволю собі сказати, нагадаю ще раз

Неозначено-особові

Як про це кажуть, як про це думають

Безособові

Нам думається, треба сказати

 

3.Творче завдання з прийомом взаємоперевірки

    Скласти чотири пари речень, щоб в одних слова кажуть, чуєте, виходить, здавалося  були вставними, а в інших ці самі слова виступали в ролі членів речення.

4.Робота з підручником . Опрацювання теоретичного матеріалу

Найуживаніші вставні слова:   бач, бачиш, бачте, безперечно, безсумнівно, безумовно, бувало, видно, відома річ, власне, головне, головним чином, до речі, звичайно, здавалось, здається, значить, кажуть, коротко кажучи, либонь, мабуть, між іншим, мовляв, може, можливо, навпаки, на жаль, на мій погляд, на нашу думку, наприклад, нарешті, на щастя, немає сумніву, отже, очевидно, певна річ, певно, по-першe, по-друге, правда, сказати б, справді, щоправда, ясна річ та ін.

Не бувають вставними і не виділяються комами слова:  ніби, нібито, мовби,  немовби, наче, неначе, все-таки, адже, от, принаймні, навіть, буквально, якби, майже, при тому, при цьому, тим часом, до того ж, приблизно,  якраз,  як-не-як  та деякі інші.

5.Лінгвістичне дослідження

 

   Прочитайте речення й виділіть в них слова, що виражають ставлення мовця до висловленої думки. Які відтінки думок та почуттів вони виражають? Визначте  групу за значенням, поясніть розділові знаки.

 

1. Справді,  український театр був його другою рідною хатою, бажаним  

    місцем відпочинку та радості.

 

2.   Здавалося,  ні родинне життя, ні громадські справи, ні обов’язки служби ніколи не одривали серця й уваги Карпенка-Карого від театру.

3. «Сцена – мій кумир, театр – священний храм для мене», - так говорив           драматург.

4. Відомо, що  драматургічна спадщина  Івана  Карповича  складається з 18 закінчених п’єс і трьох невеликих уривків, що залишилися в чернетках. 

5. Звичайно, найвищого рівня він досяг у жанрі комедії.

 

6.Безперечно, саме сатирична комедія стала творчою стихією митця.

 

7. До речі ,у 14 років Івана Тобілевича батьки забрали з гімназії і віддали працювати до канцелярії в Єлисаветграді.

 

8.Мабуть, атмосфера чиновництва (карти, горілка, хабарі) так гнітюче подіяла на хлопця, що той незабаром втік додому, пройшовши пішки 50 верст.

 

Зробіть синтаксичний розбір сьомого речення.

 

6.Словниковий диктант

 

Поясніть  правопис, визначте розряд за значенням вставних слів (словосполучень, речень):

На щастя, на жаль, по-моєму, як кажуть у народі, на зло, по-друге, мовляв. до речі, на радість, зазвичай, між іншим, на мою думку,по-твоєму, як уже зазначалось.

Після написання диктанту учні обмінюються роботами, перевіряють, проводять аналіз.

7.Лінгвістична гімнастика

Учитель читає текст. Учні, почувши вжиті в ньому вставні слова , плескають у долоні. Усно визначають  групу за значенням.

 

1.До речі,  Іван Карпович, як і вся сім'я Тобілевичів, дуже любив Шевченка.

 

2.Кажуть,на честь  великого поета своїм дітям він дав імена героїв п'єси - Назар і Галя, а другу дочку назвав Ориною - іменем героїні з поеми «Невольник».

3.Ці  слова  сказані  до речі.
 

4.Може, ще раз сонце правди хоч крізь сон
побачу… (Т. Шевченко).


5.Люди кажуть, що мудрість приходить з
роками.


6.Всяке трапитися може на довгім віку.


7.На жаль,смертельна хвороба передчасно звела Івана Тобілевича в могилу.

8.Помер він 15 вересня 1907 р. в Берліні, згодом тіло великого драматурга  було перевезено до України та поховано на кладовищі поблизу рідного хутора на Кіровоградщині.

8. Виконання вправи з підручника

9. Робота в парах

Ситуативна гра «Культура спілкування»

Складіть діалог зі своїм сусідом по парті, обігравши одну із запропонованих  ситуацій. Під час розмови пам’ятайте про інтонацію, міміку, жести. В розмову введіть, при потребі, вставні слова.

  1. Обміняйтесь із сусідом думками з приводу  творчості  Івана Карпенка- Карого.
  2. Змоделюйте  ситуацію : у музеї  ви зустрілися з відомим драматургом Іваном  Карпенком – Карим…

10. Групова  робота

Мовна гра «Коректор».

 Відредагуйте речення. У яких випадках вставні слова (словосполучення, речення) є зайвими?

 

- Як відомо, Карпенко-Карий працював , між іншим,у різних жанрах: він створив історичну драму «Сава Чалий», комедії «Глитай, або Павук», «Хазяїн», трагікомедію «Сто тисяч».

-Звичайно, у своїх творах Карпенко-Карий , як кажуть, порушує проблеми соціального, морально – етичного та філософського рівнів.

-Як уже мовилося, він наголошує , безперечно, на недопустимості соціальної несправедливості та необхідності її викорінення, розмірковує над змізерненням людської душі, розкриває питання діалектики матеріального та духовного.

-Як відомо, комедія  «Сто тисяч» побудована , здається, на засобах комічного, у творі висміюються людські вади та вади соціального устрою, тож комедійний елемент дуже виразний.

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання

  1. Слово вчителя

Подумайте й дайте відповіді на запитання:

-Що таке вставні слова?

     -Назвіть  групи вставних слів і сполучень слів за значенням?

                -Чи є членами речення вставні слова і сполучення слів?

                - Наведіть  приклади пар речень, де в одному б вставне слово було  

                 членом речення, а в іншому — вставним словом.

                -Які інтонаційні особливості мають речення зі вставними словами?

         -Яких знань і вмінь, що стосується теми уроку, у вас недостатньо?

         -У чому потребуєте допомоги?

         -Як оцінюєте власну роботу на уроці?

     2.  Рефлексія

Продовжіть  речення.

  •    Я зрозумів(ла)…
  •    Я буду …
  •    Я знаю, що…

VІІ. Домашнє завдання

1. Вивчити теоретичний матеріал підручника.

2. Виконати вправу з підручника.

За вибором  учня:

  • скласти  зв’язне  висловлювання  про  І.Карпенка-Карого зі вставними словами ,словосполученнями, реченнями;
  • із творів Івана Карпенка- Карого виписати 8 речень зі вставними словами ,словосполученнями, реченнями, визначити  групу за значенням, пояснити  розділові знаки.

 

 

 

docx
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
26187
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку