Урок № 43
Тема. Розділові знаки при однорідних членах, звертаннях і вставних
словах.Тренувальні вправи
Мета: повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати знання про
однорідні члени, звертання, вставні слова,словосполучення;
удосконалювати навички пунктуаційної грамотності учнів;
розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення,
творчу уяву;
удосконалювати вміння спілкуватися державною мовою: тлумачити
поняття, висловлювати думки, почуття;
формувати математичну компетентність: перетворювати інформацію
з однієї форми в іншу;
формувати загальнокультурну грамотність: використовувати досвід
взаємодії з творами мистецтва;
розвивати культуру усного й писемного мовлення, уміння аналізувати
мовний матеріал;
виховувати любов до рідного слова, повагудо творчості М.Коцю-
бинського.
Тип уроку: урок закріплення набутих знань.
Обладнання: роздатковий матеріал із текстами, презентація, опорні таблиці, картки, збірки творів письменника.
Перебіг уроку
Люби людей. Піклуйся про них.
Прямо з сьогоднішнього дня
почни з простої посмішки
і доброго слова для тих, хто поруч.
Тоді в твоєму серці буде збільшуватися любов.
Біблія
Тільки той народ, який вшановує своїх героїв,
може стати великим.
К. Рокосовський
Рокосо́вський Костянти́н Костянти́нович ( радянський і польський полководець та державний діяч)
І.Організаційний момент
Слово вчителя
- Діти, подивіться один одному у вічі, усміхніться, налаштуйтеся на позитивні емоції, плідну співпрацю.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання
2. Лексична розминка ( усна перевірка знань (фронтально))
Клоуз-тест
— Слово або сполучення слів, що називає особу або предмет, до якого звертаються з мовленням, має назву...
— Звертання виражаються...
— За будовою звертання бувають...
— При звертаннях може стояти займенник...
— Звертання в реченні може стояти...
— Якщо перед звертанням стоять вигуки о, ой і вони виконують роль підсилювальної частки, то кома...
— Членами речення звертання, вставні слова...
— Вставними реченнями мовець може висловлювати...
— На письмі вставні слова і словосполучення виділяють...
— Однорідними членами можуть бути...
— Узагальнювальне слово при однорідних членах речення виступає у реченні...
— Вставні слова відрізняються від вставних конструкцій...
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності
Робота з епіграфами
- Прочитайте слова із Біблії. Як ви їх розумієте? (Запам'ятайте: негатив викликає негатив.Якщо ми реагуємо на якісь погані речі негативно,то вогнище тільки розгоряється більше. Єдина можливість його погасити- це відповідати добром на зло щиро,від усього серця.
-До чого закликає нас К. Рокосовський
(Люди, котрі – без перебільшення – врятували Державу,зробили вагомий внесок у розвиток нашої літератури, повернули колесо історії, відродили віру в Людяність і в Україну – мають жити в пам'яті всіх наступних поколінь українців.
І не лише на меморіальних дошках, а й у живих потоках свідомості і дій – можливо, своїх колись улюблених незавершених справ, своїх, перерваних героїчною смертю, уподобань і нездійснених мрій.
Вдячність – дуже важлива риса. Якщо нація не дякує своїм героям і рятівникам – вона занепадає.
Ми завжди маємо пам'ятати про це і ця пам'ять, ця вдячність, повинна дихати і жити).
ІV. Повідомлення теми й мети уроку
Учні записують у зошит число і тему уроку.
V. Опрацювання навчального матеріалу
1. Творче завдання
- Допишіть речення, додаючи однорідні члени речення та розставляючи розділові знаки.
1)Самостійні частини мови – це… … … … …
2)Службові частини мови – це … … …
3)… … головні члени речення.
4)… … другорядні члени речення.
2.Кодований диктант
(Визначте групу вставних слів, запишіть номер групи)
Очевидно, безперечно, мабуть, як кажуть, здається, дякую,зокрема,зверніть увагу,як правило, можливо, ясна річ.
1 –впевненість,2- невпевненість, 3- джерело повідомлення, 4- порядок викладу думок, 5- почуття, 6- ввічливі слова,7- активізація уваги.
3. Моделювання
( Подані іменні словосполучення поставте у кличному відмінку)
Михайлик –
Гликерія –
Остап –
Соломія –
Іван –
Марічка –
Сонцепоклонник –
4 . Лінгвістична гра «Ласкаві звертання»
Від поданих слів утворіть слова із суфіксом пестливості у кличному відмінку.
Тато, сестра, бабуся, доня, син, Михайло,хлопець, мама, брат, дівчина, кінь.
5. Робота з текстом
Знайдіть у тексті речення з однорідними членами речення та з'ясуйте їх функцію, визначте стиль уривка.
Його називали Сонцепоклонником і Соняхом, бо над усе любив сонце, квіти і дітей. Служив звичайним клерком у статистичному відділі Чернігівської управи, на роботу ходив з неодмінною квіткою у бутоньєрці. Михайло Коцюбинський — так і не здобув офіційної вищої освіти (закінчив Шаргородську духовну семінарію, університет так і залишився мрією). Але він був високоінтелігентний, умів вести і піддержувати всяку розмову так, що кожний мав сатисфакцію (задоволення) розмовляти з ним. Усе делікатний, старався ніколи нікого нічим не вразити… Був високоосвіченою людиною і читав дуже багато. Знав дев'ять мов – три слов'янські: українську, російську, польську; три романські: французьку, італійську, румунську; і три східні: татарську, турецьку та циганську… Якось хлопчина, якому щойно виповнилось 11 років, по-дитячому сильно закохався у 16–річну дівчину, яка не звертала на нього найменшої уваги. Поклавши будь-що стати великою людиною і тим завоювати серце своєї коханої, він накинувся на книжки. Невідомо, чи вдалося Михайлу справити враження на дівчину почерпнутими з книжок думками, але цілком зрозуміло, що прочитане покликало його у письменницьку дорогу.
6.Мовленнєва ситуація
Уявіть себе журналістом: ви берете інтерв'ю у Михайла Михайловича Коцюбинського. Запитайте, у яку пору року найбільше йому подобається відпочивати, чому саме, яке значення має для цієї людини оточуюча природа під час відпочинку тощо. У висловлюванні використайте поширені й непоширені однорідні члени речення, поєднані між собою різними видами зв'язку, визначте їх синтаксичну роль.Використовуйте звертання, вставні слова,словосполучення, речення.
7. Виконання вправи з підручника
8.Вибірковий диктант
Випишіть ряди однорідних членів, поясніть вживання розділових знаків при
них. Відгадайте загадки.
1. Я ані скрипка, ані бас,
сама із деревини,
та звеселю й спечалю вас,
коли мій спів полине.
З моїх складів неважко скласти
слова сопка і спілка.
Отож назвіть мене, будь ласка,
зовуся я ….
2. Що воно – хто запита:
всередині пустота,
без'язикий і без вух,
тільки й чути: бух і бух!
Що за інструмент?
3. Слово це просте – не дивина
( зустрічаєш мало не щодня ),
організму складова частина
і періодичне видання.
У цьому слові тільки й заковики:
другий склад наголоси – і вмент
означать почне воно великий
клавішний музичний інструмент.
-Чи є однорідними членами повторення одного й того ж слова?
-Чи можна вважати однорідними означеннями великий клавішний
музичний? Чому?
9. Мовне конструювання
Поширьте речення спочатку однорідними, а потім неоднорідними
означеннями. Порівняйте. З'ясуйте стилістичну роль однорідних означень.
1.Сонячний промінь постукав у ……… вікно.
2. Сонце дивилося з …….. неба.
3. Трава блищала ……… росою.
4. Душа сповнилася ……… настроєм.
10. Колективна робота
Складіть три речення з однорідними членами й узагальнювальним словом, пов'язані з творчістю М.Коцюбинського.
VI. Рефлексивно – оцінювальний етап. Підсумки уроку
Чи справдилися ваші очікування?
Метод “ Із чим я йду (кошик знань, умінь, ідей, думок, почуттів, навичок…)”.
Я йду з цього уроку… (назвати те, що кожен бажає взяти з собою до кошика).
VІІ. Домашнє завдання
1. Вивчити теоретичний матеріал підручника.
2. Виконати вправу з підручника.
За вибором учня:
Скласти твір – мініатюру, уводячи в речення однорідні члени речення,звертання, вставні слова,словосполучення та речення, на тему:
«Михайло Коцюбинський - писменник, що змусив говорити про Україну всю Європу» або «Михайло Коцюбинський – геніальний дослідник людських душ».
Із додаткової літератури виписати 8 речень з однорідними членами, звертаннями,вставними словами.
-підготувати електронну презентацію про про творчість М.Коцюбинського .
Урок № 43
Тема. Розділові знаки при однорідних членах, звертаннях і вставних
словах.Тренувальні вправи
Мета: повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати знання про
однорідні члени, звертання, вставні слова,словосполучення;
удосконалювати навички пунктуаційної грамотності учнів;
розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення,
творчу уяву;
удосконалювати вміння спілкуватися державною мовою: тлумачити
поняття, висловлювати думки, почуття;
формувати математичну компетентність: перетворювати інформацію
з однієї форми в іншу;
формувати загальнокультурну грамотність: використовувати досвід
взаємодії з творами мистецтва;
розвивати культуру усного й писемного мовлення, уміння аналізувати
мовний матеріал;
виховувати любов до рідного слова, повагу до творчості М.Коцю-
бинського.
Тип уроку: урок закріплення набутих знань.
Обладнання: роздатковий матеріал із текстами, презентація, опорні таблиці, картки, збірки творів письменника.
Перебіг уроку
Люби людей. Піклуйся про них.
Прямо з сьогоднішнього дня
почни з простої посмішки
і доброго слова для тих, хто поруч.
Тоді в твоєму серці буде збільшуватися любов.
Біблія
Тільки той народ, який вшановує своїх героїв,
може стати великим.
К. Рокосовський
Рокосо́вський Костянти́н Костянти́нович ( радянський і польський полководець та державний діяч)
І.Організаційний момент
Слово вчителя
- Діти, подивіться один одному у вічі, усміхніться, налаштуйтеся на позитивні емоції, плідну співпрацю.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання
2. Лексична розминка ( усна перевірка знань (фронтально))
Клоуз-тест
— Слово або сполучення слів, що називає особу або предмет, до якого звертаються з мовленням, має назву...
— Звертання виражаються...
— За будовою звертання бувають...
— При звертаннях може стояти займенник...
— Звертання в реченні може стояти...
— Якщо перед звертанням стоять вигуки о, ой і вони виконують роль підсилювальної частки, то кома...
— Членами речення звертання, вставні слова...
— Вставними реченнями мовець може висловлювати...
— На письмі вставні слова і словосполучення виділяють...
— Однорідними членами можуть бути...
— Узагальнювальне слово при однорідних членах речення виступає у реченні...
— Вставні слова відрізняються від вставних конструкцій...
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності
Робота з епіграфами
- Прочитайте слова із Біблії. Як ви їх розумієте? (Запам’ятайте: негатив викликає негатив.Якщо ми реагуємо на якісь погані речі негативно,то вогнище тільки розгоряється більше. Єдина можливість його погасити- це відповідати добром на зло щиро,від усього серця.
-До чого закликає нас К. Рокосовський
(Люди, котрі – без перебільшення – врятували Державу,зробили вагомий внесок у розвиток нашої літератури, повернули колесо історії, відродили віру в Людяність і в Україну – мають жити в пам’яті всіх наступних поколінь українців.
І не лише на меморіальних дошках, а й у живих потоках свідомості і дій – можливо, своїх колись улюблених незавершених справ, своїх, перерваних героїчною смертю, уподобань і нездійснених мрій.
Вдячність – дуже важлива риса. Якщо нація не дякує своїм героям і рятівникам – вона занепадає.
Ми завжди маємо пам’ятати про це і ця пам’ять, ця вдячність, повинна дихати і жити).
ІV. Повідомлення теми й мети уроку
Учні записують у зошит число і тему уроку.
V. Опрацювання навчального матеріалу
1. Творче завдання
- Допишіть речення, додаючи однорідні члени речення та розставляючи розділові знаки.
1)Самостійні частини мови – це… … … … …
2)Службові частини мови – це … … …
3)… … головні члени речення.
4)… … другорядні члени речення.
2.Кодований диктант
(Визначте групу вставних слів, запишіть номер групи)
Очевидно, безперечно, мабуть, як кажуть, здається, дякую,зокрема,зверніть увагу,як правило, можливо, ясна річ.
1 –впевненість,2- невпевненість, 3- джерело повідомлення, 4- порядок викладу думок, 5- почуття, 6- ввічливі слова,7- активізація уваги.
3. Моделювання
( Подані іменні словосполучення поставте у кличному відмінку)
Михайлик –
Гликерія –
Остап –
Соломія –
Іван –
Марічка –
Сонцепоклонник –
4 . Лінгвістична гра «Ласкаві звертання»
Від поданих слів утворіть слова із суфіксом пестливості у кличному відмінку.
Тато, сестра, бабуся, доня, син, Михайло,хлопець, мама, брат, дівчина, кінь.
5. Робота з текстом
Знайдіть у тексті речення з однорідними членами речення та з’ясуйте їх функцію, визначте стиль уривка.
Його називали Сонцепоклонником і Соняхом, бо над усе любив сонце, квіти і дітей. Служив звичайним клерком у статистичному відділі Чернігівської управи, на роботу ходив з неодмінною квіткою у бутоньєрці. Михайло Коцюбинський — так і не здобув офіційної вищої освіти (закінчив Шаргородську духовну семінарію, університет так і залишився мрією). Але він був високоінтелігентний, умів вести і піддержувати всяку розмову так, що кожний мав сатисфакцію (задоволення) розмовляти з ним. Усе делікатний, старався ніколи нікого нічим не вразити… Був високоосвіченою людиною і читав дуже багато. Знав дев’ять мов – три слов’янські: українську, російську, польську; три романські: французьку, італійську, румунську; і три східні: татарську, турецьку та циганську… Якось хлопчина, якому щойно виповнилось 11 років, по-дитячому сильно закохався у 16–річну дівчину, яка не звертала на нього найменшої уваги. Поклавши будь-що стати великою людиною і тим завоювати серце своєї коханої, він накинувся на книжки. Невідомо, чи вдалося Михайлу справити враження на дівчину почерпнутими з книжок думками, але цілком зрозуміло, що прочитане покликало його у письменницьку дорогу.
6.Мовленнєва ситуація
Уявіть себе журналістом: ви берете інтерв’ю у Михайла Михайловича Коцюбинського. Запитайте, у яку пору року найбільше йому подобається відпочивати, чому саме, яке значення має для цієї людини оточуюча природа під час відпочинку тощо. У висловлюванні використайте поширені й непоширені однорідні члени речення, поєднані між собою різними видами зв’язку, визначте їх синтаксичну роль.Використовуйте звертання, вставні слова,словосполучення, речення.
7. Виконання вправи з підручника
8.Вибірковий диктант
Випишіть ряди однорідних членів, поясніть вживання розділових знаків при
них. Відгадайте загадки.
1. Я ані скрипка, ані бас,
сама із деревини,
та звеселю й спечалю вас,
коли мій спів полине.
З моїх складів неважко скласти
слова сопка і спілка.
Отож назвіть мене, будь ласка,
зовуся я ….
2. Що воно – хто запита:
всередині пустота,
без’язикий і без вух,
тільки й чути: бух і бух!
Що за інструмент?
3. Слово це просте – не дивина
( зустрічаєш мало не щодня ),
організму складова частина
і періодичне видання.
У цьому слові тільки й заковики:
другий склад наголоси – і вмент
означать почне воно великий
клавішний музичний інструмент.
-Чи є однорідними членами повторення одного й того ж слова?
-Чи можна вважати однорідними означеннями великий клавішний
музичний? Чому?
9. Мовне конструювання
Поширьте речення спочатку однорідними, а потім неоднорідними
означеннями. Порівняйте. З’ясуйте стилістичну роль однорідних означень.
1.Сонячний промінь постукав у ……… вікно.
2. Сонце дивилося з …….. неба.
3. Трава блищала ……… росою.
4. Душа сповнилася ……… настроєм.
10. Колективна робота
Складіть три речення з однорідними членами й узагальнювальним словом, пов’язані з творчістю М.Коцюбинського.
VI. Рефлексивно – оцінювальний етап. Підсумки уроку
Чи справдилися ваші очікування?
Метод “ Із чим я йду (кошик знань, умінь, ідей, думок, почуттів, навичок…)”.
Я йду з цього уроку… (назвати те, що кожен бажає взяти з собою до кошика).
VІІ. Домашнє завдання
1. Вивчити теоретичний матеріал підручника.
2. Виконати вправу з підручника.
За вибором учня:
Скласти твір – мініатюру, уводячи в речення однорідні члени речення,звертання, вставні слова,словосполучення та речення, на тему:
«Михайло Коцюбинський - писменник, що змусив говорити про Україну всю Європу» або «Михайло Коцюбинський – геніальний дослідник людських душ».
Із додаткової літератури виписати 8 речень з однорідними членами, звертаннями,вставними словами.