Урок. Я досліджую світ. "Що таке Батьківщина?"

Про матеріал
Розробка уроку з ЯДС (інтегрований з математикою, укр. мовою та технологіями). Матеріал містить конспект уроку та практичне завдання: створення "паспорту" держави Україна.
Перегляд файлу

Тема: «Що таке Батьківщина?»

Мета: допомагати дітям усвідомлювати себе і свою родину як частину Батьківщини; виховувати шанобливе ставлення до державних символів України, української історії; розповідати про свою родину, Батьківщину; розпізнавати державні символи України, тлумачити їх походження; співати гімн України, інші пісні про Україну; висловлювати власну думку стосовно малої і великої Батьківщини, ставити запитання й відповідати на них.

Обладнання: малюнки чи фотографії краєвидів, визначних постатей або невідомих людей, ілюстрації символів України (калина, Тризуб, козак тощо, три-чотири ілюстрації на особу). Аркуш А4, що стане основою паспорта, паперові прямокутники синього і жовтого кольору, з яких можна скласти прапор і наклеїти на паспорт, круг, на якому зображено тризуб, квадрат, на якому зображено карту України, трикутники із гронами калини для оздоблення «паспорта».

 

Ранкове коло: «Де я проживаю?»

 

Ми велика шкільна родина,

Мова і пісня у нас – солов’їна,

Квітне всюди червона калина,

Рідна земля для всіх нас – Україна!

Ми є діти українські – хлопці і дівчата,

Рідний край наш – Україна –

Велика й багата.

 

  • Ми всі проживаємо в Україні і називаємось українцями.
  • Спробуйте «ланцюжком» розповісти де саме ви проживаєте (напр., «Я проживаю в Україні, у місті Ніжині, по вулиці Шевченка, 60).
  • Нехай гаслом нашого дня стануть такі рядки:

 

Різні в світі є країни,

Гарні є і є багаті,

Та найкраще – в Україні,

Бо найкраще – в рідній хаті.

 

Народна мудрість говорить:

«Всюди добре, а вдома – найкраще».

 

  • А чи знаєте ви, що таке «Батьківщина», «мала батьківщина».
  1. Спробуйте продовжити речення «Батьківщина – це … »
  2. Групова робота: (об’єднати дітей у групи по 4 особи. Поставити на стіл коробку з різними ілюстраціями пов’язаними з поняттям «Батьківщина»).
  • Оберіть по кілька із запропонованих вам картинок. А з них одну, яка найбільше подобається і скажіть:
  • «Для мене Батьківщина – це гори і сонце. А для тебе, Катруся?»
  • «Для мене Батьківщина – це річка, де я купаюсь влітку. А для тебе, Владику?»
  • «Для мене Батьківщина – це синьо-жовтий прапор».

Учні висловлюють свої погляди у малих групах.

(Дозвольте дітям експериментувати з ілюстраціями й обирати навіть ті, які, на Ваш погляд, мало пов’язані з Батьківщиною (котик Мурчик чи яблука в кошику). Цінність цієї гри в поданні широкої палітри асоціацій, пов’язаних із Батьківщиною, та у взаємонавчанні. Зрештою, повага до думки дітей – теж важлива ідея цієї вправи.)

Завдання для дітей:

  • Полічіть ті картки, які ви обрали, і позначте цифрою кількість карток.
  • А зараз об’єднайтесь у пари та полічіть спільні для пари картки, підшукавши відповідну цифру для позначення кількості. У кого рівна кількість карток?
  • Полічіть картки на яких намальовані люди.
  • Скільки малюнків з гарними краєвидами? Яка їх кількість?
  • Отож, наша Батьківщина – це Україна. Це рідний дім для всіх, хто вважає себе громадянином України.
  • Послухай уважно вірш, знайдіть у ньому число, та позначте його цифрою.

 

Мати – Україна

Перше наше слово з нами повсякчас,

Мати-Україно, ти одна у нас!

Ниви і діброви, і садів окрас –

Рідна мати Батьківщино,

Ти ж одна у нас!

 

  • Відгадайте загадку та знайдіть слово, що називає число.

«У світі одна, всім потрібна вона». (Батьківщина)

 

Фізкультхвилинка.

  • Чи бачили ви паспорти своїх рідних, можливо у вас є власні закордонні паспорти? Які важливі розділи ви запам’ятали?
  • Давайте, всі разом, спробуємо створити «паспорт» держави Україна.

(Виконання «паспорта» України за спільно обговореним бланком із використанням заготовлених ілюстративних матеріалів. Презентація результатів групової роботи: «Що я розкажу про Україну?»)

 

  • То що ж можна було б помістити на паспорт України?

Отже, серед важливих паспортних рубрик мали б бути такі:

  1. День народження / День Незалежності
  2. Герб.
  3. Прапор.
  4. Столиця України.
  5. Гімн.

(Кожна дитина отримує заздалегідь підготовлений бланк і заготівки для оформлення «паспорта»).

  1. Коли наша держава святкує День народження? Що традиційного відбувається цього дня у столиці України, у всіх українських містах і селах. (Вчитель записує на дошці, а діти переносять ці дані в бланк «паспорта»)
  2. Показати дітям герб України, та запитати, чи вони знають, що це таке. Історія нашого герба.

З найдавніших часів Тризуб шанують українці як магічний знак, що оберігає від злих духів. Це зображення, що його знаходять науковці на давніх монетах, печатках, посуді, цеглі, настінних розписах, має майже два тисячоліття.

Учені ще досі сперечаються, що означає наш тризуб. Одним він нагадує сокола, що витає в небі, інші бачать у ньому якір, ще інші – символ триєдиного світу. Українці – наші сучасники, бачать у тризубі зашифроване слово ВОЛЯ (покажіть це слово на тризубі).

А що бачиш у нашому гербі ти?

 

  1. Чи знаєте ви який вигляд має наш прапор? Що він означає? Яку історію він має?

Небеса блакитні сяють з глибини,

А пшеничні й житні мерехтять лани.

Образ цей не зблідне, хоч минуть жнива,

Це знамено рідне – злото й синева.

Прапор наш, як літо, в сонці майорить,

По долині жито, по горі блакить.

Наш прапор – синьо-жовтий. У народі пояснюють, що синій колір символізує небо, а жовтий – пшеничне колосся. Жовтий і синій кольори використовували здавна на гербах князів Київської Русі. Синьо-жовті хоругви мали наші лицарі-козаки.

Із цим прапором боролися за незалежність України, тому він став державним символом, який шанують українці. Тепер у незалежній Україні існує гарна традиція – на День Незалежності прикрашати свої домівки українським синьо-жовтим прапором.

  • У розповіді ви чули слова прапор, знамено, стяг, хоругва. Вони позначають те саме, тому це слова із близьким значенням.

(З двох однакових стрічок (2 х 5) жовтого та синього кольорів діти у визначеному місці бланка наклеюють прапор України).

  1. Чи знаєте ви, яке місто є столицею України?

(Вчитель записує на дошці слово «К И Ї В» друкованими літерами, а діти у бланку)

  • Хто вже побував у Києві? Хто планує це зробити?
  1. Кожна держава має свою урочисту пісню, яка є символом незалежності. Ця пісня називається гімном. Гімн надихає до боротьби, допомагає людям об’єднуватися. Чи знаєте ви яка пісня є гімном України?
  • Так, гімн ми щодня співаємо на початку першого уроку. Автор музики гімну – Михайло Вербицький, слова – Павла Чубицького. Це особлива, пісня тому треба слухати стоячи, а ще можна тримати руку на серці.

(Роздруківку слів гімна «Ще не вмерла України» діти вклеюють у бланк)

Запропонувати дітям оздобити титульну сторінку «Паспорта України» калиновими гронами у фігурах трикутної форми.

Разом з’ясувати, які фігури із запропонованих діти знають, а які – ні. Повторити ті фігури, які дітям менш відомі.

Рефлексія.

  1. Що ви зобразили на «паспорті»?
  2. Чому ці символи називають державними?
  3. На яких геометричних фігурах розміщені символи України?
  4. То що ж таке Батьківщина і мала батьківщина?

Діти демонструють виконану роботу перед однокласниками (у парах / групах та перед усім класом).

Отож, мала батьківщина – це рідний дім, місто чи село, де ми проводимо дитинство, виростаємо і навчаємося, це наші рідні і друзі, це те, місце, куди ми будемо завжди повертатися. Україна – це наша велика Батьківщина, країна, у якій ми живемо.

 

Матеріали для дітей

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

ПАСПОРТ

 

 

 

 

 

 

Розмальовки на тему "21 листопада День Гідності та Свободи" НУШ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

День народження/ День Незалежності:

_______________________________________________

 

 

 

 

Герб:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Столиця:

________________________

 

Додаток 3

Прапор:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гімн:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

 

Карта України:

 

 

 

 

Дітям про Україну - Сайт dnzmalyatko02!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

В Україні відзначається День державного герба

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

 

Конспект уроку з української мови для 4 класу на тему "Калина- символ  України"

 

 

 

Конспект уроку з української мови для 4 класу на тему "Калина- символ  України"

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Касяновська Таня
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 березня 2021
Переглядів
8139
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку