Урок. ЯДС "Корисні копалини"

Про матеріал
Урок-дослідження з виккористанням індивідуальної і групової роботи. Дослідницька робота за інтерактивним методом "Мозаїка"
Перегляд файлу

 

Тема : Гірські породи. Корисні копалини.

 

Цілі уроку:

Навчальна:

     -  формувати поняття «корисні копалини»

     -  познайомити з різноманітністю корисних копалин і деякими їх

        властивостями, засобами їх добування;

  • організувати дослідницьку  діяльність учнів на вияв властивостей корисних копалин;
  • наголосити на важливості економії корисних копалин.

Розвивальна:

 - розвивати спостережливість, допитливість;

- розвивати вміння аналізувати і на основі аналізу будувати гіпотези, висновки;

  • розвивати уміння працювати у групі;
  • розвивати уміння працювати з картою;
  • розвивати пізнавальні творчі здібності .

Виховна:

     -   виховувати почуття гордості за багатства рідного краю; 

     -    довести необхідність охорони корисних копалин;

  • підтримувати віру кожного учня у результат спільної праці.

 

 

Тип уроку: комбінований урок – дослідження.

 

Форма організації учбової діяльності: індивідуально-групова, фронтальна.

 

Методи: частково-пошуковий, дослідницький.

 

Терміни та поняття: гірські породи, корисні копалини, геологи, родовище

 

Обладнання: колекція копалин, карта України, сигнальні картки, телевізор, електронний підручник «Природознавство 3 клас»

 

Дидактичний матеріал: картки-інструкції, ілюстрації корисних копалин, зошит з друкованою основою

 

 

 

Хід уроку

І. Організація класу

Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться ви до мене,

Посміхніться і до себе.

Привітайте гостей,

І ну ж бо до роботи

ІІ. Підсумки фенологічних спостережень.

  1. Підсумки спостережень.
  • Відкрийте щоденники спостережень і скажіть в який день минулого тижня температура повітря  була найнижчою? Найвищою?
  • Що можна сказати про погоду сьогодні? (сонце, стан неба)
  • Чи є на вулиці вітер. Який він?
  • Що цікавого помітили, коли йшли до школи?
  • Чи знаєте ви, що за народним календарем 14 листопада день  Кузьми і Дем'яна . День зустрічі зими (так звані курячі іменини)
  • Які народні прикмети ви знайшли?

2)Психологічний настрій на співпрацю.

  • Нам прийшло повідомлення: Гідрометцентр   повідомляє, що на уроці  у 3 –Б класі очікується безхмарне небо , сильний вітер від піднятих рук , коливання земної поверхні від глибоких знань,  температура + 10-12 балів,  гарний настрій, опадів у вигляді сліз – не передбачається 
  • Нашим гостям синоптична лабораторія бажає «Нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди»

ІІІ.  Перевірка домашнього завдання.

  1. Тестування на комп’ютері (1 учень - оцінювання)
  2. Відповідь біля дошки

Схематичне зображення кругообігу води у природі на дошці(на листках маркером – 2 учні , клас задає додаткове питання для оцінювання.)

  1. Фронтальне опитування.
  • Що називають кругообігом води у природі?
  • У яку пору року відбувається перетворення води із рідкого стану у твердий? Чому?
  • Чому на Землі стає менше чистої води?
  • Як люди запобігають забрудненню води в природі?
  1. Перекличка повідомлень
  • Яку додаткові інформацію про аномальні явища пов’язані з водою на території України ви знайшли?

IV. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.

  1. Бесіда
  • Що належить до неживої природи?
  • Сьогодні ми присвятимо урок вивченню одного із видів неживої природи.

V.  Мотивація навчальної діяльності

  1. Розповідь вчителя
  • Ми починаємо цікаву подорож у таємничий світ. Що відбувається у тому світі ніхто не знає. Цей світ знаходиться у нас під ногами. Це підземне царство.  Немає рівних йому за багатством. Але  що це за багатства і як ці багатства знайти?
  • Пошуками підземних скарбів займаються геологи., їх ще називають розвідниками земних глибин. Вони відшукують природні скарби, вивчають їх.
  1. Оголошення теми уроку та завдань
  1. Бесіда
  • Сьогодні  у нас незвичайний урок – урок-дослідження. Ви спробуєте себе у ролі геологів.
  • Прочитайте на дошці тему уроку. (Гірські породи. Корисні копалини)
  1. Виведення завдань уроку
  • Які завдання ми поставимо перед собою?
  1. – Поповнити словничок
  2. – чи відомі вам ці речовини? (Познайомитися з корисними копалинами.)
  3.  - зверніть увагу на слово корисні. (Як використовуються людиною?) 
  4. -  як розумієте слово копалини? (Де знаходяться? )
  5. – чи цікаво вам їх побачити, потримати, понюхати? (Дослідити їх властивості.)
  1. Подання нового матеріалу.
  1. Робота за електронним підручником
  • Зверніть увагу на  першу  частину теми уроку. (Гірські породи)  Про що буде йти мова?(про гірське каміння,). Це не зовсім так.  Подивіться на екран і уважно послухайте диктора, щоб могли розповісти про гірські породи.
  • На які групи поділяють гірські породи?
  • Можливо й вам відомі деякі породи.
  1. Робота над терміном «корисні копалини»
  •  Дайте пояснення  терміну «корисні копалини»
  • Послухайте і подивіться на екран, чи праві ми були?
  1. Самостійна робота з підручником
  • Перевірте свої здогадки за статтею підручника (С 99-100)
  • Що ще ви дізналися про корисні копалини?
  • Чому їх називають горючими? Рудними? Нерудними?
  • Що називають родовищем?
  1. Робота у зошитах
  • Відкрийте зошити на с 35. Виконайте 1 і 2 завдання.
  1. Фізхвилинка
  1. Осмислення, узагальнення, систематизація знань.

1)Дослідницька робота за інтерактивним методом «Мозаїка»

 А) Поділ на групи за кольорами(7 груп по 4 учні)

  1. Інструктаж виконання роботи.

назва

Ко-

лір

Стан (тверді рідкі газопод.

Вид

(горючі

рудні

нерудні)

Де вико-

ристо-

вуються

Познач-

ка на

карті

В якій частині країни знаходяться?

Кам’яне вугілля

 

 

 

 

 

 

Крейда

 

 

 

 

 

 

Кам’яна сіль

 

 

 

 

 

 

Граніт

 

 

 

 

 

 

Пісок

 

 

 

 

 

 

Торф

 

 

 

 

 

 

Вапняк

 

 

 

 

 

 

Нафта

 

 

 

 

 

 

Природний газ

 

 

 

 

 

 

 

  1. Робота у групах за номерами
  • За моїм сигналом утворюєте групи за номерами(4 групи по 7 учнів). Кожен член групи розповідає про досліджену корисну копалину . результати не забувайте помічати у таблиці.
  1. Робота у групах за кольорами.
  • За сигналом всі повертаються до кольорових груп і обмінюєтеся здобутими знаннями.
  • Будьте дуже уважними, слухайте один одного, щоб потім змогли виконати завдання
  1. Колективне виконання завдання
  2. Які корисні копалини ви не дослідили? (нафта, природний газ)Чому?
  3. Разом ми зможемо заповнити таблицю.
  4. Тестова перевірка отриманих знань(сигнальні картки)
  1. Рідкою гірською породою є:

А) граніт       Б)природний газ     В) нафта

          2. Газоподібна гірська порода:

               А) торф         Б)природний газ           В) крейда

          3. Оберіть правильне твердження:

             А) кам’яне вугілля – тверда  корисна копалина;

             Б) природний газ – рідка  корисна копалина;

              В) нафта – рудна корисна копалина

           4. позначкою (чорний квадратик) на карті позначається:

               А) кам’яна сіль             Б) вугілля            В) нафта

            5.  у харчовій промисловості використовується:

               А) торф            Б) пісок          В) кам’яна сіль

  1. Робота з картою України
  • Справжні геологи повинні ще й знайти корисні копалини. Зверніть увагу на карту. В яких частинах нашої країни найбільше корисних копалин?
  • Які корисні копалини зустрічаються на півдні країни? У Миколаївській області?.
  1.            Повідомлення вчителя
  • У Миколаївській області налічується 184 родовища корисних копалин. Найближче родовище граніту у с Костянтинівка.
  • Який висновок можна зробити, дослідивши карту? (Україна багата на корисні копалини)

     11) Робота з додатковим матеріалом

- На партах кожної групи є конверти. Відкривайте їх і прочитайте додаткову інформацію. За моїм сигналом представник кожної групи розповість нам як добувають корисну копалину, розпочинаючи свою розповідь словами: «Ми, геологи, щойно повернулися з експедиції і повідомляємо…»

1 група.  Кам’яне вугілля

Кам’яне вугілля  раніше вважили за камінь. Його видобувають двома способами: відкритим – добувають у кар’єрах , закритим – у глибоких шахтах.

     2 група.  Нафта

Без нафти не можливо існувати у сучасному світі. З неї виготовляють  більше тисячі речовин.(бензин, масла, духи, ліки, пластмаса…). Для видобування свердлять глибокі свердловини серед океану і моря.

3 група Вапняк

Вапняки залягають у землі великими пластами. Видобувають у кар’єрах. Утворився від відмерлих живих істот на дні морів. Якщо перебувають дуже глибоко і під високою температурою, перетворюється на мармур.

4 група  Торф

Для утворення торфу потрібні відмерлі рослини, які осідають на дні болота, тепло, вода і мало повітря. Надмірне знімання  торф’яного прошарку призводить до того, що річки міліють.

ІХ.  Бесіда про охорону природи

- Корисні копалини – це скарб нашої Землі. А скарби треба оберігати і охороняти. Запаси корисних копалин не безмежні. Треба правильно та бережливо  ставитися до підземних скарбів.

Х.  Підсумок уроку

- Чи з усіма завданнями уроку ми справилися?

- Що допомогло вам у роботі?

- Які відкриття ви для себе зробили?

ХІ. Домашнє завдання

1) опрацювати статті підручника на с. 98-101

- Підніміть руку, кому хочеться після уроку дізнатися більше про корисні копалини.

2) Я вам пропоную підготувати доповідь про корисні копалини нашого краю. Якщо важко знайти, то Миколаївської області або України

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 лютого 2023
Переглядів
995
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку