Конспект уроку з інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 1 класі
Тема: Моє відкриття: «У кожного свій найкращий рідний край».
Чим відомий мій рідний край?
Мета: Розширити знання дітей про край, де вони народилися і живуть, про Батьківщину, створити передумови для усвідомленого сприймання і засвоєння історичних, національно-культурних традицій українського народу; ознайомити учнів із виробами народних майстрів. Розвивати інтерес учнів до пізнання культури і традицій рідного краю, спoстережливість, мислення, уяву, пам’ять, вміння використовувати раніше набуті знання, вміння працювати у групах, ініціативність, інтерес до навколишнього світу. Викликати в учнів патріотичні почуття, виховувати почуття гордості за красу Вітчизни та її людей.
Очікувані результати:
- розрізняє види народного мистецтва;
- називає вироби народних майстрів;
- знає, яку користь вони приносять та як людина їх використовує;
- приймає участь у грі;
- працює у групі;
- висловлює власні думки, припущення.
Обладнання: класна дошка, магнітна дошка, комп’ютер, мультимедійна презентація, відео «Народні промисли», ілюстрації; виставка виробів народних майстрів, 6 цеглинок ЛЕГО.
Хід уроку
(Діти сідають у коло)
«В нашім класі дружні всі, я, і ти, і ми усі, посміхнись тому, хто справа, посміхнись тому, хто зліва, ми-одна сім’я.»
«В нашім класі дружні всі, я, і ти, і ми усі, дай руку тому, хто справа, дай руку тому, хто зліва, ми –одна сім’я.»
« В нашім класі дружні всі, я, і ти, і ми усі, привітайся до того, хто справа, привітайся до того, хто зліва, ми –одна сім’я»
Вправа «Побажання дня»
Вчитель. – А також для успішної та плідної роботи ми візьмемо з собою старанність, працелюбність...
Починаєм день чудовий
Ми вітанням чарівним,
І у дружнім нашім колі
Побажання шлем усім.
( Вчитель пропонує кожній дитині привітатися з іншою в колі, висловивши щирі побажання )
Вправа «Щоденні новини»
- Сьогодні в цей чудовий зимовий день будемо старанно працювати на уроках, відпочивати і здобувати нові знання.
- А так, як смайлик передав нам свій чудовий настрій, ми у відповідь визначимо кожен свій і покажемо його (діти визначають настрій, обговорюють)
Поділ на групи за допомогою цеглинок ЛЕГО
(Діти по черзі з мішечка дістають цеглинки ЛЕГО, за кольором цеглинок розподіляються по групах).
Актуалізація опорних знань
Вправа «Добери словечко»
- Добери відповідні слова-ознаки.
- Україна яка? (Калинова, квітуча,зоряна, барвінкова, багата, співуча, барвиста,дружня, мила, дорога, гарна, рідна…..)
- Український віночок який? (Різнокольоровий, гарний, квітучий, новий, барвистий)
2.Обмін інформацією.
- Що таке рідний край?
- Яку назву має ваш рідний край?
-Чому він так називається?
3. Вправа «Крісло автора»
Охочі діти розповідають про свій рідний край.
Ознайомлення з матеріалом та його осмислення
1. Слухання і обговорення оповідання В. Сухомлинського «Дідова колиска»
- Як ви гадаєте, про що оповідання?
- Чому батько так бережливо ставиться до старої колиски?
- Що означає Батьківщина для автора?
- У кожної людини в житті є щось сокровенне, найрідніше, без чого вона н е може уявити свого життя. Це наш рідний край! Тільки в рідному краї людина почувається захищеною, впевненою, бо вона вдома. Де б хто не був, все одно повертається до своїх батьків до свого дому, у свій рідний край, до свого коріння. Говорять, що найбільше багатство нашої країни – це люди, бо вони мають безліч талантів, надзвичайних вмінь, називають таких людей народними майстрами. Вироби народних майстрів здобули широке визнання і користуються заслуженим попитом. Твори умільців стали окрасою багатьох виставок, вони придбані музеями.
2. Перегляд відеоролика ««Народні промисли».
- Давайте переглянемо відео, щоб дізнатись, хто ці талановиті люди.
3. Робота з 6 цеглинками ЛЕГО.
- Діти, сьогодні ми з вами будемо подорожувати Україною, щоб дізнатися більше про народних майстрів, але щоб наша подорож відбулася, нам треба зараз із цеглинок збудувати стежинку до цих талановитих людей.
(Діти в групах будують стежинки).
4. Перегляд презентації «Народні промисли України»
- Що нового ви дізналися про народних майстрів?
- Які вироби народних майстрів тобі доводилось бачити?
- Як їх використовують у побуті?
5. Перегляд виставки «Вироби народних майстрів».
( Дітям заздалегідь було запропоновано принести вироби народних майстрів, що зберігаються у їхніх сім’ях, та оформити у класі виставку цих речей.)
6. Творча вправа «Вироби з виставки».
— Які предмети є на виставці?
— Хто їх приніс?
— Кому дали для нашої виставки розписану макітру?
— У кого удома збереглися такі гарні старовинні горнятка?
— Чия бабуся вишивала цю сорочку?
— Чий дідусь виплів із лози цей кошик?
— Хто розписував писанки?
— Хто зробив із соломи тарілку і капелюх?
Закріплення
1. Робота за підручником (С. 22).
(Учні розглядають малюнки, називають вироби народних майстрів. Учитель розповідає про те, чим займалися колись і займаються тепер народні майстри краю.)
Фізкультхвилинка
2. Робота в зошитах ( С. 10).
- Які ще вироби народних майстрів прославляють твій рідний край?
3. Вправа «Мікрофон».
— Що трапиться, якщо люди перестануть майструвати, вишивати, плести?
4. Відгадування загадок.
1) Вдень з ногами, а вночі — без ніг. (Чоботи)
2) Сплели хлівець на четверо овець, а на п’яту вівцю окремо. (Рукавиця)
3) В лісі вирізана,
Гладенько витесана,
Співає, заливається,
Як називається? (Сопілка)
4) Довго жив, багатьох кормив.
Упав — пропав, ніхто кісток не зібрав. (Горщик глиняний)
5. « Чи знаєте ви?». Перегляд карток «Опішнянська кераміка».
В Україні з давніх часів вміли ліпити з глини посуд і прикрашати йог о самобутніми візерунками. У нашому рідному краї – Полтавщині, була організована гончарна майстерня в Опішному. За вироби опішненських майстрів - жбани для узвару, борщовники, кашники, макітри, глечики, "гарбузи" для води, барильця , миски, зозулиці – на ярмарку платили вдвічі чи навіть втричі дорожче. На початку ХХ століття тут працювали близько тисячі гончарів. Це козацьке місто стало гончарною столицею краю, а опішненська кераміка - світовим мистецьким брендом.
В опішненському фігурному посуді раніше подавали до столу різні напої. З часом такий посуд перетворився на декоративні предмети для інтер'єру. Скульптурному посуду можуть надавати форму бика, козла, коня, птиці, та найулюбленіші образи опішнянских майстрів – це баран і лев.
Вміли опішнянські майстри робити й іграшки-свистульки для дітей. Керамічні іграшки: козочки, рибки, круторогі баранчики, відгодовані свинки, гривасті леви, півники, різні коники привертали зір дітей і дорослої людини.
Відомі майстри Опішненської школи художньої кераміки – Мотрона Назарчук, Марія Голобородько, Олександра Бабанська, Іван Білик, Наталія Оначко, Зінаїда Линник, Параска Біляк, Олександра Белюченко, родина Пошивайлів.
6. Створення лепбуку «Рідна Україна»
- Давайте, діти, доповнимо наш лепбук новою кишенькою «Народні ремесла», вкладемо ваші малюнки.
7. Робота в групах.
Гра «Дослідники»
- У вас на партах лежать предмети побуту. Ваше завдання – дослідити, з яких матеріалів вони виготовлені.
Гра «Складіть пазали»
(Групи отримують конверти із завданнями. Потрібно швидко і правильно скласти малюнок).
8. Тема для щоденника вражень.
- Уявіть, що до вас у школу завітали іноземні гості. Що цікаве ви будете розповідати їм про свій рідний край?
Підсумкове завдання. Рефлексія
Вправа «Ви – молодці». Група показує свою роботу, описує її, а діти іншої групи підносять угору великий палець і хором говорять: «Ви - молодці!» . Потім міняються.
Вправа «Мікрофон»
- Про які народні промисли ви дізналися?
- Що найбільше сподобалося?
- Які завдання викликали труднощі?
- В які ігри пограли залюбки би ще?
- З яким настроєм закінчуєте роботу?
Вправа «Покажи настрій»