Тема. Великдень. (1 клас)
Мета:
-
Навчальна: поглибити знання дітей про традиції святкування Великодня в Україні, розкрити цінність і символіку унікального витвору української культури – писанки (крашанки); активізувати пізнавальну діяльність учнів; формувати навички дослідницької діяльності;
-
Розвивальна: сприяти розвитку уявлення, мислення, творчих здібностей; розвивати цікавіть до свят та їх традицій;
-
Виховна: виховувати духовність, любов та повагу до традицій свого краю, культурних скарбів українського народу та зберігати моральні цінності.
Обладнання:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційна частина
1. Привітання
-
Сіли, діти, всі рівненько,
Усміхнулись всі гарненько,
Усмішка сьогодні потрібна всім,
І чудовий настрій нам усім!
2. Перевірка готовності до уроку
-
Приберіть усе зайве з парти, підготуйте картки, пенал.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
-
Створення проблемної ситуації
(Лунає запис великодніх дзвонів)
-
Що ви зараз чули? (Дзвони)
-
Діти, а де ми можемо їх почути? (В церкві)
-
Коли ми їх чуємо, то про що вони нам сповіщають? (Про службу, великі свята)
-
Молодці, дзвони ми можемо почути в церкві коли розпочинається святкова відправа. Я вам пропоную прослухати вірш та дізнатися до якого свята призначений цей вірш.
-
Декламування вірша вчителем
Паска красна день вітає,
Радуйтеся щиро нині –
Бог дав радість всій родині,
Бог дав радість нам з небес,
Христос воскрес!
Воістину воскрес!
-
Про яке свято йдеться у вірші? ( Про Великдень)
ІІІ. Оголошення теми і мети
-
Сьогодні ми поговоримо про свято Великдень, дізнаємося його традиції в Україні.
ІV. Вивчення нового матеріалу
-
Розповідь вчителя
-
Великдень – найбільше християнське свято. Цей день має ще одну назву – Пасха. Назва походження слів має свій переклад, наприклад, «Великдень» вказує на те, що це великий день. А слово “Пасха” грецького походження і в перекладі означає “страждати”. Великдень або Пасха відноситься до тих свят, дата яких змінюється кожного року. Зазвичай відзначається не раніше 4 квітня та не пізніше 8 травня. У цьому році Великдень відзначають 24 квітня. У ніч на день цього свята ідуть до церкви святити кошики з їжею та відстоюють зібрання в церкві, що називається літургією. Після цього прийнято говорити: «Христос Воскрес», а у відповідь казати: «Воістину Воскрес». І в день Пасхи треба примиритися з усіма, бути добрими та милосердними, як сам Ісус Христос.
-
Гра «Збирання кошика»
-
За традицією усі збирають до церкви кошик з їжею та несуть її очищати, щоб потім смакувати разом з родиною.
-
Хтось ходив з батьками до церкви святити великодній кошик?
-
Пропоную зібрати і нам кошик, а для цього ми будемо відгадувати загадки і причеплювати до нашого кошика на дошці страви! Починаймо!
-
В кожнім місті і селі
На Великдень головна
На столі є… (паска)
-
Продукт із м’яса,
Без якого немає свята… (ковбаса)
-
Білі стіни, білий дах,
Заховався в ньому птах... (яйце)
-
Молоко в казан налили,
Довго парили, варили,
Аж поки притомилося
І твердим зробилося… (сир)
-
Воно у каші розтає –
І та смачнішою стає… (масло)
-
Лиш один зубочок взяв,
Разом з хлібом пожував –
Мов вогнем, язик припік.
Називається … (часник)
– Наш кошик вже повністю готовий, ми зможемо його теж освятити!
-
Гра «Створення писанки»
-
Діти, а які стави є найголовніші на столі у свято Великодня? (Паска, яйця)
-
А які саме яйця бувають на вигляд у цей день? (Різнокольорові)
-
А зараз ми дізнаємося значення кольорів, ви повинні виконати таке завдання: складіть з частинок одного кольору писанку і прочитайте його значення.
-
Ділимося на 5 груп та слухаємо правила гри.
Правила гри:
-
Візьміть частинки писанок, об’єднайтеся у групи за кольором. Працюйте 30 секунд і прочитайте написане. (Червоний- добро, радість, життя. Голубий –небо, повітря, чистота, здоров’я. Жовтий- сонце, тепло, врожай. Зелений – весняне пробудження природи, надію, життя. Коричневий – земля, сила землі.)
-
Також є різні види писанок: писанки, крашанки, дряпанки та інші. Послухайте про них.
Писанки: на поверхню яйця розтопленим воском за допомогою писачка наносять орнамент.
Крашанки: яйця, пофарбовані одним кольором, без узорів.
Дряпанки: на пофарбованій одним тоном поверхні яйця гострим предметом видряпують узор.
Крапанки: на фарбоване яйце краплями воску наносять візерунок іншого кольору чи кольорів.
V. Фізкультхвилинка
Раз, два - всі присіли, (присісти)
Потім вгору підлетіли (підстрибнути)
Три, чотири - нахилились,
(нахиляння тулуба вперед)
Із струмочка гарно вмились
(імітація умивання)
П’ять, шість - всі веселі
Крутимось на каруселі, (покрутитися)
Сім, вісім - в поїзд сіли,
Ніжками затупотіли (затупотіти)
Дев’ять, десять - відпочили
І за парти дружно сіли.
VІ. Вправи на закріплення матеріалу
-
Кросворд «Збирання компонентів Великодня»
-
Діти, перед вами на партах кросворд, ваше завдання знайти слова, які входять до створення свята Великодня. Потім всі разом перевіримо! Починаймо працювати.
-
Перевіряємо наші слова: дзвін, крапанка, крашанка, паска, кошик, рушник, дряпанка.
-
Хмара слів «Великодні слова»
-
Це хмара слів «Великодні слова», подумайте та скажіть, які слова ми ще можемо сюди внести? (Рушник, кошик…)
-
Гра «Знайди відмінності»
-
Дітки, перед вами 2 малюнки, знайдіть між ними відмінності.
-
Хто скільки знайшов відмінностей і готовий нам сказати? Всі інші тихенько перевіряють і рахують свої відмінності у малюнках.
-
Гра «Домалюй писанку»
-
А зараз перед вами лежить писанка і ви маєте її домалювати своїми кольорами та описати їх.
-
Які елементи у візерунку ви знайшли? Як назвали б їх?
-
Який елемент, що символізує?
-
Що саме можна побажати за допомогою цієї писанки?
-
Яку свою родзинку ви можете внести у візерунок?
VІІ. Підсумок уроку
-
Підсумкова бесіда
-
Яка тема уроку була сьогодні?
-
Яку радість дав Бог з небес?
-
Що носять в кошику до церкви?
-
Як принято називати ще Великодень?
-
Якими кольорами фарбують писанки?
-
Що розповісте батькам?
-
Рефлексія
– Що вам було складно?
– Що було найлегше?
-
Домашнє завдання
-
Розмалювати розмальовку, або зробити власний малюнок на тему «Великдень» та принести на виставку класу.
-
Прощання
-
До побачення, дітки! Гарного Вам усім свята Великодня!