Урок "Як пов’язані історія і простір. Про що можна дізнатися з історичних карт"

Про матеріал

Тема 2. ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ. Урок 1: Як пов'язані історія і простір. Про що можна дізнатися з історичних карт.

Мета: формувати знання про історичний простір, історичну карту; формувати історичну свідомість; розвивати елементарні вміння роботи з історичною картою.

Перегляд файлу

Тема 2. ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ

Урок: Як пов’язані історія і простір. Про що можна дізнатися з історичних карт

Мета: формувати знання про історичний простір, історичну карту;  формувати  історичну  свідомість; розвивати елементарні вміння роботи з історичною картою та читацькі навички шляхом роботи з текстом підручника;  прищеплювати відчуття причетності до минулого України, бажання більше дізнатися про нього.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: О.І. Пометун, І.А. Костюк, Ю.Б. Малієнко Історія України (Вступ до історії). — К.: Видавничій дім «Освіта»; ілюстрації.

Поняття та терміни: карта, «легенда» карти, топоніми, етноніми.

ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.  Якими цифрами позначають століття ?

А) арабськими        Б) римськими  В) англійськими     Г) китайськими

2.  У якому столітті народився Т.Г.Шевченко, якщо рік його народження 1814 :

А) ХХ століття            Б) ХІХ століття    В) XVI століття           Г) V століття

3. 100 років – це століття, а 1000 років – це…

А)  Календар                  Б) Ера        В)  Доба                          Г) Тисячоліття

4.  Послідовний список днів усього року з поділом на місяці та тижні – це…

А)  Рік                        Б) Календар В)  Літочислення      Г) Хронологія 

5. Наука про час -це

6. Співвіднесіть рік та століття

1709 рік

1648 рік

1241 рік

2000 рік

ХХ століття

XVII століття

XIII століття

XVIII століття

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Подумайте, як пов’язані простір і життя людини. Обговорення

ІV. Вивчення нового матеріалу 

      На минулому уроці ми дізнались, що важливо для історика знати, коли відбулась та чи інша подія, але не менш важливо  - де вона відбувалась. Тому історія це не тільки подорож у часі, а й у просторі.

 Представлення теми і плану уроку.

Сьогодні ми поговоримо про те як пов’язані історія і простір, що таке карта, види карт, як працювати з історичною картою.

       Якщо ми дивимось на простір з точки зору історії, то звертаємо увагу і на те, які народи заселяли цю територію у різні часи, з’ясовуємо, як ці народи добували все необхідне для життя, які знаряддя праці виготовляли, легенди та пісні складали, які традиції зберігали.

      Робота в парах

Уважно розгляньте малюнки на С.20 :

  • Порівняйте зображення на малюнках;
  • Чим відрізняються їхній одяг та спосіб життя та чому?

Робота з підручником с 21

        Отже, поясніть, як ви розумієте твердження: «Заняття людей, їхнє житло, одяг, харчування, навіть традиції та звичаї пов’язані з тим, у якій місцевості вони мешкають».

2. Карта.

Відгадай загадку: Море є –  плавати не можна, дороги є –   їхати не можна, земля є –  пахати не можна. Що це?

Бесіда

1. Як на вашу думку, навіщо нам в житті карта?

2. За яких обставин ми звертаємось до карти?

        Відтоді як люди почали пізнавати навколишній світ і подорожувати, вони намагались відтворити простір, який бачили у вигляді малюнків чи схеми.

Так з’явилися карти (учні записують визначення «карта» у зошит). С 21.

 Спочатку користуватися ними було важко, але поступово люди навчилися точніше відтворювати місцевість, а також навіть створили систему умовних позначок, легенда карти, які відображають реальний простір на карті.

Карти бувають різні: політичні, де зображують сучасні держави, географічні, які розповідають про природу, корисні копалини, але нас будуть цікавити історичні.  З таких карт можна дізнатися, як збільшилася територія держави протягом певного часу, куди рухалися війська, коли і де відбулася битва, виникло місто і коли був зруйнований і т.п

 

Історичні карти створюють на основі географічних. Однак істотно відрізняються перш за все – використанням кольорів. Наприклад, якщо на географічній карті колір позначає висоту місцевості над рівнем моря (зелений – низовини, коричневий – гори), то на історичній – кольором позначають території держав, розселення народів і т. п. 
Крім того, зображення на історичній карті позначають події, що відбуваються в часі. 
Свої таємниці історична карта відкриє лише тому, хто зуміє її «прочитати», тобто розшифрувати і тлумачити.

Починаючи працювати з історичною картою, необхідно звернутися до пам’ятки «Як працювати з історичною картою». У кожної карти є свої умовні позначки, тобто легенда карти.

Роздивіться позначки, які можуть складати легенду історичної карти, та поясніть, про що вони розповідають. С 23.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА  

Хто ж там, хто вже так втомився,

І наліво нахилився?

Треба дружно всім нам встати           (вийти із-за парт)

Фізкультпаузу почати.

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

 

Подорожуючи картою ми зустрічаємо багато різних географічних назв – назви міст, річок, озер, гір… Вони також містять історичну інформацію, бо їх назви  вказують на зв'язок життя людей з простором.

Кожне місто і село, озерце і річка

Завжди мають свою назву, хоч і невеличкі.

Кожну гору, кожен горб, урочище кожне

Якось люди називають — інакше не можна.

Ну, а наші славні вчені довго не гадали,  

Всі географічні назви «топонімами» звали.

Яке слово для вас нове, що воно може означати?

Топоніми — географічні назви.

Топоніміка(місце, ім’я ) — наука, що вивчає географічні назви.

Окрім географічних назв є назви різних народів,

Етноніми — назви народів.

Етноніміка— наука, що вивчає назви народів.

Учні записують визначення понять у зошити.

Робота з картою с. 24

Роздивіться уважно карту. Прочитайте її назву. Про який період історії України ідеться? З якою метою використовують зелені кольори? На що указують стрілки на карті? Віднайдіть на карті географічні назви –топоніми та назви народів – етноніми. Запишіть у відповідний стовпчик. (Робота з таблицею)

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/4/s83140004.jpg

 

V.  Закріплення знань учнів.

1. Що таке простір в історії?

2. Які бувають карти?

3. Що зображують на історичних картах?

VІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати §3 С.19-23

2. Вивчити терміни та поняття

3. Опрацювати текст історичної мозаїки.

* створити власну карту уявного середньовічного королівства, вказавши його назву, кордони, сусідів, використати умовну позначки: битви, походи, міста.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Дякую! Обов'язково спробую провести такий урок.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Грич Руслана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Приймак Олена Миколаївна
    Дякую. Конспект уроку оригінальний. Урок пройшов на одному подиху.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Sh Saurgana
    Корисний матеріал. Дякую!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
doc
Додано
8 липня 2018
Переглядів
7744
Оцінка розробки
4.9 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку