Тема 2. ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ. Урок 1: Як пов'язані історія і простір. Про що можна дізнатися з історичних карт.
Мета: формувати знання про історичний простір, історичну карту; формувати історичну свідомість; розвивати елементарні вміння роботи з історичною картою.
Тема 2. ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ
Урок: Як пов’язані історія і простір. Про що можна дізнатися з історичних карт
Мета: формувати знання про історичний простір, історичну карту; формувати історичну свідомість; розвивати елементарні вміння роботи з історичною картою та читацькі навички шляхом роботи з текстом підручника; прищеплювати відчуття причетності до минулого України, бажання більше дізнатися про нього.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: О.І. Пометун, І.А. Костюк, Ю.Б. Малієнко Історія України (Вступ до історії). — К.: Видавничій дім «Освіта»; ілюстрації.
Поняття та терміни: карта, «легенда» карти, топоніми, етноніми.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Якими цифрами позначають століття ?
А) арабськими Б) римськими В) англійськими Г) китайськими
2. У якому столітті народився Т.Г.Шевченко, якщо рік його народження 1814 :
А) ХХ століття Б) ХІХ століття В) XVI століття Г) V століття
3. 100 років – це століття, а 1000 років – це…
А) Календар Б) Ера В) Доба Г) Тисячоліття
4. Послідовний список днів усього року з поділом на місяці та тижні – це…
А) Рік Б) Календар В) Літочислення Г) Хронологія
5. Наука про час -це
6. Співвіднесіть рік та століття
1709 рік 1648 рік 1241 рік 2000 рік |
ХХ століття XVII століття XIII століття XVIII століття |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Подумайте, як пов’язані простір і життя людини. Обговорення
ІV. Вивчення нового матеріалу
На минулому уроці ми дізнались, що важливо для історика знати, коли відбулась та чи інша подія, але не менш важливо - де вона відбувалась. Тому історія це не тільки подорож у часі, а й у просторі.
Представлення теми і плану уроку.
Сьогодні ми поговоримо про те як пов’язані історія і простір, що таке карта, види карт, як працювати з історичною картою.
Якщо ми дивимось на простір з точки зору історії, то звертаємо увагу і на те, які народи заселяли цю територію у різні часи, з’ясовуємо, як ці народи добували все необхідне для життя, які знаряддя праці виготовляли, легенди та пісні складали, які традиції зберігали.
Робота в парах
Уважно розгляньте малюнки на С.20 :
Робота з підручником с 21
Отже, поясніть, як ви розумієте твердження: «Заняття людей, їхнє житло, одяг, харчування, навіть традиції та звичаї пов’язані з тим, у якій місцевості вони мешкають».
2. Карта.
Відгадай загадку: Море є – плавати не можна, дороги є – їхати не можна, земля є – пахати не можна. Що це?
Бесіда
1. Як на вашу думку, навіщо нам в житті карта?
2. За яких обставин ми звертаємось до карти?
Відтоді як люди почали пізнавати навколишній світ і подорожувати, вони намагались відтворити простір, який бачили у вигляді малюнків чи схеми.
Так з’явилися карти (учні записують визначення «карта» у зошит). С 21.
Спочатку користуватися ними було важко, але поступово люди навчилися точніше відтворювати місцевість, а також навіть створили систему умовних позначок, легенда карти, які відображають реальний простір на карті.
Карти бувають різні: політичні, де зображують сучасні держави, географічні, які розповідають про природу, корисні копалини, але нас будуть цікавити історичні. З таких карт можна дізнатися, як збільшилася територія держави протягом певного часу, куди рухалися війська, коли і де відбулася битва, виникло місто і коли був зруйнований і т.п
Історичні карти створюють на основі географічних. Однак істотно відрізняються перш за все – використанням кольорів. Наприклад, якщо на географічній карті колір позначає висоту місцевості над рівнем моря (зелений – низовини, коричневий – гори), то на історичній – кольором позначають території держав, розселення народів і т. п.
Крім того, зображення на історичній карті позначають події, що відбуваються в часі.
Свої таємниці історична карта відкриє лише тому, хто зуміє її «прочитати», тобто розшифрувати і тлумачити.
Починаючи працювати з історичною картою, необхідно звернутися до пам’ятки «Як працювати з історичною картою». У кожної карти є свої умовні позначки, тобто легенда карти.
Роздивіться позначки, які можуть складати легенду історичної карти, та поясніть, про що вони розповідають. С 23.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Хто ж там, хто вже так втомився,
І наліво нахилився?
Треба дружно всім нам встати (вийти із-за парт)
Фізкультпаузу почати.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Подорожуючи картою ми зустрічаємо багато різних географічних назв – назви міст, річок, озер, гір… Вони також містять історичну інформацію, бо їх назви вказують на зв'язок життя людей з простором.
Кожне місто і село, озерце і річка
Завжди мають свою назву, хоч і невеличкі.
Кожну гору, кожен горб, урочище кожне
Якось люди називають — інакше не можна.
Ну, а наші славні вчені довго не гадали,
Всі географічні назви «топонімами» звали.
Яке слово для вас нове, що воно може означати?
Топоніми — географічні назви.
Топоніміка(місце, ім’я ) — наука, що вивчає географічні назви.
Окрім географічних назв є назви різних народів,
Етноніми — назви народів.
Етноніміка— наука, що вивчає назви народів.
Учні записують визначення понять у зошити.
Робота з картою с. 24
Роздивіться уважно карту. Прочитайте її назву. Про який період історії України ідеться? З якою метою використовують зелені кольори? На що указують стрілки на карті? Віднайдіть на карті географічні назви –топоніми та назви народів – етноніми. Запишіть у відповідний стовпчик. (Робота з таблицею)
V. Закріплення знань учнів.
1. Що таке простір в історії?
2. Які бувають карти?
3. Що зображують на історичних картах?
VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати §3 С.19-23
2. Вивчити терміни та поняття
3. Опрацювати текст історичної мозаїки.
* створити власну карту уявного середньовічного королівства, вказавши його назву, кордони, сусідів, використати умовну позначки: битви, походи, міста.