Мета даного уроку:
ТЕМА: Як рослини пристосувалися до зими? Дерева, кущі, трав’янисті рослини взимку.
МЕТА: ознайомити з особливостями життя дерев, кущів і трав у зимовий період; вчити характеризувати стан дерев, кущів, трав’янистих рослин узимку; розвивати мовлення, увагу, пам’ять, уяву; виховувати емоційне сприйняття природи.
ОБЛАДНАННЯ: таблиці, картки, наочний матеріал, презентація до уроку.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Холодно зараз в лісах і лугах.
Холодно зайчикам й птахам
Холодно ялинам і соснам,
холодно калині й горобині
Але тепло й затишно у нас
Доброго дня, вітаю вас!
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
2. Загадка
Всі пані скинули жупани
А одна пані в зеленім жупані.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
1. Девіз уроку:
Душу і серце в роботу вклади,
кожну хвилинку в труді збережи!
2. Загадка
Скрізь зима, та що це сон?
Сад цвіте! – гука Антон
Білий цвіт он на калині!..
Та ми знаєм, що це (Іній)
Прозорий, мов скло
не вставиш у вікно. (Лід)
Росте вона холодною зимою
Росте вона додолу головою
А тільки сонечко засяє –
Вона заплаче і розтає. (Бурулька)
Гуляє в полі, літає на волі:
Кричу, бурчу – нікого знати не хочу.
Обабіч дороги пробігаю
й кучугури намітаю. (Завірюха)
3. Приказка:
Багато снігу – багато хліба.
4. Гра «Мікрофон»
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Фізкультхвилинка (відео)
2. Робота в групах.
Група _________________
Завдання 1:
Як рослини готуються до зими? Встанови відповідність .
А Дерева і кущі 1. Відмирають, деякі з них залишаються в землі кореневище, цибулини, з яких навесні виростають нові надземні частини рослин.
Б Трав’янисті рослини 2. Кора потовщала, маленькі бруньки одяглися у численні покривні лусочки. Весною з них з’являться молоді пагінці з листочками.
Завдання 2:
На фотографіях зображені хвойні дерева нашої місцевості: ялина і сосна. Розпізнайте їх, скориставшись підказкою:
Підказка:
1. Це дерево називається - _____________.
2. Це дерево називається - _____________.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота за підручником (с. 80–81)
2. Робота в зошиті
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Гра «Мікрофон»
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
ГРУПА ___________________
ЗАВДАННЯ 1:
Як рослини готуються до зими? Встанови відповідність .
А Дерева і кущі 1. Відмирають, деякі з них залишаються в землі кореневище, цибулини, з яких навесні виростають нові надземні частини рослин.
Б Трав’янисті рослини 2. Кора потовщала, маленькі бруньки одяглися у численні покривні лусочки. Весною з них з’являться молоді пагінці з листочками.
ЗАВДАННЯ 2:
На фотографіях зображені хвойні дерева нашої місцевості: ялина і сосна. Розпізнайте їх, скориставшись підказкою:
Підказка:
1. Це дерево називається - ______________________.
2.Це дерево називається - _____________________.
Відгадайте загадки і спрогнозуйте, про що ви сьогодні дізнаєтеся на уроці.
Восени намистом рясним
Вона віти прикрашала.
Як весна –красна настане –
Намистин уже не стане.
Без окраси залишилась ти,
Красуне, недаремно.
Взимку пташечок годуєш
Намистинами, напевно.
(Горобина) .
І маленькі, і старенькі
Влітку, взимку, навесні
Завжди вдягнені гарненько
у зимові сукні всі.
(Ялини, сосни).
Біла кора, тоненькі віти.
Що то є? Відгадайте, діти!( Береза)
Цвіте синьо, лист зелений
Квітник прикрашає
Хоч мороз усе побив –
Його не займає (Барвінок)
Листочки з глянцем, ягідки з рум'янцем.
(Брусниця)
Додаток 2.
Розгляньте і назвіть зображені рослини. Охарактеризуйте зовнішній вигляд дерев, кущів, трав’янистих рослин взимку.
Додаток 3.
1 група
Прочитайте текст.
Узимку рослини не ростуть. Більшість дерев і кущів скинули листя і перебувають у спокої до весни. Лише на ялинах, соснах і ялицях залишилися листочки-хвоїнки. Вони опадають поступово, не всі одразу. Тому ці рослини завжди зелені.
Знайдіть в тексті інформацію про життя рослин взимку . Обговоріть здобуту інформацію і допишіть речення.
Узимку рослини __________. Більшість дерев і кущів скинули ____________. Зеленими залишилися ____________.
Поділіться інформацією з іншими групами.
2 група
Прочитайте текст.
Стовбури й гілки дерев і кущів укриті корою, яка на зиму потовстішала. Ось чому старі дерева з товстою корою, як у доброму кожусі, витримують без усякої шкоди для себе найлютіші морози.
Бруньки , в яких заховалися майбутні листки та квіти , сплять. Вони захищені від холоду товстими лусочками, наче теплими кофтинками. З настанням тепла бруньки почнуть проростати.
Знайдіть в тексті інформацію про життя рослин взимку . Обговоріть здобуту інформацію і допишіть речення.
Кора на стовбурах дерев і кущів __________. Бруньки одяглися у численні покривні ___________.
Зеленими залишилися ____________.
Поділіться інформацією з іншими групами.
3 група
Прочитайте текст.
Однорічні трав’янисті рослини, засихаючи, залишають своє насіння в ґрунті, щоб навесні з нього виросли нові рослини. Насіння однорічних рослин, яке залишилося зимувати, має чудову здатність не замерзати навіть під час найбільшого морозу.
У багаторічних трав’янистих рослин гинуть надземні частини, а живими лишаються кореневища, бульби, цибулини — підземні.
Знайдіть в тексті інформацію про життя рослин взимку . Обговоріть здобуту інформацію і допишіть речення.
У багаторічних трав’янистих рослин гинуть ________ частини, а живими лишаються _______, _____,_____. Однорічні рослини залишають в ґрунті своє ________. Зеленими залишилися ____________.
Поділіться інформацією з іншими групами.
4 група
Прочитайте текст.
У лісі під снігом ховаються багато рослин, в яких наземна частина залишається зеленою. Розгорніть білу снігову ковдру в лісі, і знайдете темно-зелені листочки брусниці, грушанки,верес ,зелені гілочки чорниці. Сніг, вкриваючи землю, мов килимом, захищає рослини від переохолодження.
Знайдіть в тексті інформацію про життя рослин взимку . Обговоріть здобуту інформацію і допишіть речення.
Сніг захищає рослини від ______, тому вони зеленіють як влітку, так і взимку.
Зеленими залишилися ____________.
Поділіться інформацією з іншими групами.
Додаток 4.
Інформація для вчителя
Зимові явища в житті рослин
Рослини взимку перебувають у стані глибокого спокою. Сніговий покрив має для них важливе значення. Сніг —поганий провідник тепла. Вкриваючи землю, мов килимом, він захищає рослини від переохолодження.
Насіння однорічних рослин, яке залишилося зимувати, має чудову здатність не замерзати навіть під час найбільшого морозу. Досліди, проведені із сухим насінням гарбузів, пшениці та іншими рослинами, показали, що вони переносять температуру рідкого кисню і навіть гелію (—263°С).
У багаторічних рослин гинуть надземні частини, а живими лишаються кореневища, бульби, цибулини — підземні. Коріння деяких рослин (кульбаби, цикорію) перед зимівлею скорочується, втягуючи під землю на 1—3 см кореневу шийку з бруньками відновлення.
У наших лісах взимку можна побачити багато зелених рослин. Це — численні трав'янисті і напівкущові рослини: брусниця, грушанка, копитняк, верес та інші, які зеленіють під снігом. В одних з них листя живе протягом
року, в інших змінюється через кілька місяців, як у суниці, але всі вони
зеленіють як влітку, так і взимку.
Стовбури й гілки дерев і кущів укриті корою. Коркова тканина майже в 20 разів гірше проводить тепло, ніж інші тканини рослин. Ось чому старі дерева з товстою корою, як у доброму кожусі, витримують без усякої шкоди для себе найлютіші морози.
Найстійкішими органами, які формує рослина для перенесення морозу, є бруньки. Всі зимуючі бруньки з осені перебувають у стані спокою. Від холоду вони захищені товстими, водонепроникними лусками, восковим
нальотом, кількість вологи в них зменшується. В бруньках нагромаджується
багато інгібіторів — спеціальних консервуючих речовин, які гальмують проростання, частина крохмалю перетворюється на цукор. З настанням
морозів стан глибокого внутрішнього спокою зникає, і бруньки можуть
проростати, якщо їх перенести у сприятливі умови.
Додаток 5.
Хто з рослин як взимку зимує? Встанови відповідність .
А Дерева і кущі 1. Відмирають, деякі з них залишаються в землі кореневище, цибулини, з яких навесні виростають нові надземні частини рослин.
Б Трав’янисті рослини 2. Кора потовщала, маленькі бруньки одяглися у численні покривні лусочки. Весною з них з’являться молоді пагінці з листочками.
А |
Б |
|
|
|
|
Додаток 6.
Додаток 7.
Виконай завдання, обравши три правильних відповіді.
Як зимують рослини?
А квітує мати-й-мачуха;
Б сніг, наче м’яка тепла ковдра, вкриває землю і рослини, зігріваючи їх;
В бруньки збільшуються, скидають коричневі лусочки;
Г у деяких рослин і взимку надземна частина залишається зеленою;
Ґ стоять зеленими листяні дерева;
Д ріст рослин не припиняється, а лише сповільнюється;
Е у ялинки хвоїнки довші, ніж у сосни.
Додаток 8.
Розгляньте зображення картин відомих художників. Опишіть красу природи взимку та позитивні емоції, які вона у вас викликає.
С.Світославський. «Зимовий пейзаж»
Іван Шишкін .«Зима».
1