Урок "Як рослини пристосувалися до зими? Дерева, кущі, трав’янисті рослини взимку."

Про матеріал

Мета даного уроку:

  • ознайомити з особливостями життя дерев, кущів і трав у зимовий період;
  • вчити характеризувати стан дерев, кущів, трав'янистих рослин узимку;
  • розвивати мов­лення, увагу, пам'ять, уяву;
  • виховувати емоційне сприйняття природи.
Перегляд файлу

ТЕМА: Як рослини пристосувалися до зими? Дерева, кущі, трав’янисті рослини взимку.

МЕТА: ознайомити з особливостями життя дерев, кущів і трав у зимовий період; вчити характеризувати стан дерев, кущів, трав’янистих рослин узимку; розвивати мов­лення, увагу, пам’ять, уяву; виховувати емоційне сприйняття природи.

ОБЛАДНАННЯ: таблиці, картки, наочний матеріал, презентація до уроку.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Холодно зараз в лісах і лугах.

Холодно зайчикам й птахам

Холодно ялинам і соснам,

холодно калині й горобині

Але тепло й затишно у нас

Доброго дня, вітаю вас!

  • Сідайте, дітки.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Фенологічні спостереження.

  • Дітки, а зараз, давайте проведемо підсумки спостережень за сьогоднішнім днем.
  • Скажіть, який сьогодні день? (Вівторок)
  • Яке число? (22 грудня)
  • Дітки, пам’ятаєте, який сьогодні день? Що 22 грудня? (Сьогодні день сонячного сонцестояння або сонцеповорот)
  • Так, сьогодні найкоротший день і найдовша ніч.  Після сьогоднішнього дня – день буде збільшуватися, а ніч буде коротшати.
  • Дітки, як змінюється тривалість дня і ночі восени і взимку? (Ніч довшає, а день коротшає).
  • А як видумаєте, чому взимку складніше прокидатися вранці? (Тому що ніч довша за день. Коли ми встаємо раненько, то на дворі ще темно).

2. Загадка

  • Дітки, відгадайте, будь ласка, загадку.

Всі пані скинули жупани

А одна пані в зеленім жупані.

  • Дітки, скинули жупани хто? (Листяні дерева).
  • А одна пані в зеленім жупані, хто? (Ялина)
  • Молодці!

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  • І тому, сьогодні на уроці ми з вами будемо говорити про рослини взимку. Тема нашого уроку: «Як рослини пристосувалися до зими? Дерева, кущі, трав’янисті рослини взимку.»
  • На уроці ми повинні дізнатися, як рослини підготувалися до зими і що допомагає рослинам пережити зиму.
  • На сьогоднішній урок до нас в гості завітав Зайчик-вуханчик. Він іде до лісової школи і тремтить, бо не знає дороги?
  • Допоможемо знайти дорогу?
  • А для того, щоб нам допомогти зайчику, ми будемо долати перешкоди, тобто виконувати різноманітні завдання, а ще нам потрібно дотримуватися девізу уроку

1. Девіз уроку:

Душу і серце в роботу вклади,

кожну хвилинку в труді збережи!

  • Отже, дітки, дотримуйтесь девізу уроку, щоб допомогти зайчику.
  • Дітки, наш зайчик біжить далі. Подивіться, будь ласка, на екран і скажіть, що він бачить по дорозі до лісової школи? (Ялини та сосни)
  • Погляньте, і скажіть, якого кольору ці дерева? (Зеленого).
  • Дійсно, вони зеленого кольору, адже ми знаємо, що сосни та ялини не змінюють колір взимку, на відміну від листяних дерев. Листяні дерева скидають на зиму листя і в листопаді місяці ці рослини готуються до зими.
  • Добре дітки, в молодці, адже допомагаєте зайчику.
  • І наш зайчик біжить далі і зустрічає білочку, яку просить теж допомогти найти дорогу і пригадати домашнє завдання. Але знову потрібно відгадати загадки.

2. Загадка

Скрізь зима, та що це сон?

Сад цвіте! – гука Антон

  Білий цвіт он на калині!..

 Та ми знаєм, що це  (Іній)

  • Молодці!
  • Дітки, а що ж таке іній? (Іній - це тонкий шар крижинок, що утворюється на рослинах, траві з водяної пари. Коли на дворі іній, то все дуже-дуже гарне, особливо дерева).
  • А як утворюється іній? (Утворюється з водяної пари. Після відлиги вдарить мороз — на деревах і дротах утворюється іній).

Прозорий, мов скло

не вставиш у вікно. (Лід)

  • Зайчик запитує, як він утворюється? Дітки,  допоможіть. (Лід утворюється при пониженні температури. Вода замерзає і утворюється лід).
  • Дітки, наш зайчик дуже задоволений, адже ви йому дуже допомагаєте.
  • Так от, ще одну загадку потрібно відгадати.

Росте вона холодною зимою

Росте вона додолу головою

А тільки сонечко засяє –

Вона заплаче і розтає. (Бурулька)

  • Дітки, а як утворюються бурульки? (Бурульки з’являються, коли пригріє сонечко, тане сніг. Сніг підтане, стане вологим, буде легко ліпитися. На дахах з'являться бу­рульки.)
  • От і добре. Наш зайчик йде далі ,але білочка запропонувала нашому зайчику ще одну загадку відгадати.

Гуляє в полі, літає на волі:

Кричу, бурчу – нікого знати не хочу.

Обабіч дороги пробігаю

й кучугури намітаю. (Завірюха)

  • Як утворюється завірюха? (Це перенесені вітром сніги)
  • Дітки, на слайді ви бачите багато снігу. В нас зараз снігу немає і тому вам дуже тяжко уявити завірюху, - а це сильний вітер взимку.

3. Приказка:

  • А зараз ми з вами попрацюємо з приказкою:

Багато снігу – багато хліба.

  • Скажіть, як ви розумієте цю приказку? (Адже, ми знаємо, що сніг зігріває теплою ковдрою землю).
  • Молодці, дітки, ми з вами пригадали і повторили домашнє завдання, тому вуханчик рухається далі.

4. Гра «Мікрофон»

  • Діти, ми сьогодні на уроці дізнаємося, що допомагає рослинам пережити зиму.
  • Скажіть, що ви очікуєте від цього уроку? На це запитання вам дадуть відповіді – слова-підказки. Отже, записуємо свої очікування на шишках ялини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  • Дітки, що відбувається з рослинами взимку? (Рослини «заснули», але вони підготувалися до зими в листопаді).
  • Давайте, пригадаємо, як дерева, кущі та рослини підготувалися до зими?
  • Пам’ятаєте, на заочній екскурсії ми говорили, що кора стає міцнішою.
  • А що сталося з бруньками? (Вони сховалися в численні лусочки, ніби в кофтиночки, щоб не замерзнути).
  • Дітки, бруньки – це майбутні листочки. Ось погляньте.
  • А ще подивіться на кору цього дерева. Що це за дерево? (Берізка)
  • По чому ми бачимо, що це берізка? (Кора плямиста)
  • Молодці! Взимку найлегше упізнати це деревце.
  • Дітки, але найперше місце взимку належить соснам і ялинам.
  • А чому? (Вони зберігають своє вбрання, ось погляньте).
  • Ось погляньте. Яке це деревце? (Сосна)
  • А по чому ми бачимо, що це сосна? (Прямий стовбур, розгалужені гілля, довгі голочки, маленькі шишки.)
  • Молодці!
  • А тепер погляньте на це деревце. Що характерно для ялини? (Довгі шишки, малесенькі голочки)
  • Дякую! Молодці!
  • Ялина, дітки, головне дерево Нового року. Скільки їх гине! Це дуже сумно. І ми повинні постаратися зберегти це деревце.
  • Скажіть, а як ми можемо зберегти їх?
  • Так, на Новому році використовувати штучні ялини.

1. Фізкультхвилинка (відео)

  • Ми поговорили з вами про дерева , а тепер поговоримо про кущі.
  • Діти, які ви знаєте кущі? (Смородина біла, чорна, червона, аґрус, калина, малина, троянди).
  • А можливо ви знаєте, як люди підготовляють кущі, до зими? (Обкопують, вкутують)
  • Так, дітки, люди піклуються про кущі. А саме, обгортають мішками, обкопують землю, тобто вкутують від морозів.
  • Як ви гадаєте для чого це? (Щоб зберегти рослини, щоб вони могли перезимувати).
  • Ось, подивіться на слайд, як вкутані кущі на зиму.
  • А як ви думаєте – як же перезимовують трав’янисті рослини? (Надземні частини багаторічних рослин відмирають)
  • Це відмирають верхні частини, наземні, а от підземні частини - коріння перезимовують у теплому грунті.
  • Але в деяких рослинах в таких як в тюльпанах, в гладіолусах є цибулинки, в георгін є бульбинки, які на зиму потрібно викопувати і зберігати в підвалі, щоб не підмерзли взимку.
  • Молодці, дітки! Ви гарно працюєте на уроці, і допомагаєте нашому зайчику дійти до лісової школи.

2. Робота в групах.

  • Дітки, зараз ми з вами попрацюємо в групах. Розділіться, будь ласка, на групи.
  1. Вирішіть хто буде доповідати.
  2. Завдання читаєте разом.
  3. Коли виконаєте говорите «Готово».
  • У вас на партах завдання, читаєте уважно і виконуєте. Приступайте до роботи.

 

Група _________________

Завдання 1:

Як рослини  готуються до зими? Встанови відповідність .

А  Дерева і кущі                       1.  Відмирають, деякі з них залишаються в землі кореневище, цибулини, з яких навесні виростають нові надземні частини рослин.

 

     Б Трав’янисті рослини            2. Кора потовщала, маленькі бруньки одяглися у   численні  покривні лусочки.  Весною з них з’являться молоді пагінці з листочками.

Завдання 2:

На фотографіях зображені хвойні дерева нашої місцевості: ялина і сосна. Розпізнайте їх, скориставшись підказкою:

Підказка:

  •       У ялини: гілки розміщені по всьому стовбуру, голочки короткі, шишки   великі;
  •       У сосни: гілки на верхівці, хвоїнки довгі, шишки маленькі.

1. Це дерево називається -  _____________.

 

 

 

 

 

2. Це дерево називається - _____________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Справились, отже, перевіряємо.
  • Молодці, дітки, ви всі гарно і дружно працювали. За правильні відповіді ви отримуєте смайлики.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота за підручником (с. 80–81)

  • Дітки, а зараз попрацюємо з підручником. Відкрийте на ст. 80.
  • Розгляньте фотографії.
  • Що ви бачите на цих фотографіях? (Рослин взимку)
  • А ще що бачите? (Як садівники оберігають рослини від морозу)
  •  А тепер прочитайте текст на ст.. 81.
  • То як же, дітки, трав’янисті рослини готуються до зими? (В одних відмирає надземна частина, а корінь зберігається у теплому грунті….)

 2. Робота в зошиті

  • Дітки, ви молодці, гарно працюєте.  Наш зайчик рухається далі.
  • І ще одне завдання має для нас.
  • Відкрийте, будь ласка, зошити.
  • Молодці.

3. Дослідницька лабораторія

  • А тепер, діти, для того, щоб допомогти нашому зайчику, піти далі, ми завітаємо до дослідницької лабораторії.
  • Візьмемо гілочку верби і поставимо її в вазочку з водою. І будемо спостерігати, що з нею буде відбуватися.
  • Ми поставимо в класі, а ви зробіть вдома такий дослід. Домовилися?
  • Добре, молодці!

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

1. Гра «Мікрофон»

  • Зараз ми з вами пограємо гру «Мікрофон».
  • Чи ростуть рослини взимку? (Ні. Вони спочивають).
  • Що відбувається з трав’янистими рослинами? (Верхня частина відмирає, а нижня знаходиться в грунті, або викопують).
  • Які вічнозелені рослини ростуть в лісі? (Ялини, сосни)
  • Чому трав’янисті рослини, а зокрема озимина під снігом не гине? (Тому що сніг зігріває).
  • Як зберегти ялини? (Не вирубувати на Новий рік, а використовувати штучні).
  • Чи справдилися ваші очікування? (Відповіді учнів)
  • Що найбільше сподобалось на уроці?
  • Отже, якщо очікування здійснилися, значить ви дійсно, дотримувалися девізу уроку, а саме: «Душу і серце в роботу вкладали, кожну хвилину в труді зберігали».
  • Дітки, якщо ваші очікування справдилися, давайте прикрасимо нашу ялинку цими шишечками.
  • Ось, погляньте, яка гарна ялиночка у нас стала з шишечками.
  • Молодці, дітки, адже на сьогоднішньому уроці ми з вами зробили добру справу, а саме, допомогли зайчику-вуханчику, дібратися до лісової школи.
  • За це зайчик вам дякує, і за ваші старання дарує ось такі подаруночки

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Які вічнозелені рослини є у вашій місцевості?
  • Намалюйте їх.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ГРУПА ___________________

ЗАВДАННЯ 1:

Як рослини  готуються до зими? Встанови відповідність .

А  Дерева і кущі                       1.  Відмирають, деякі з них залишаються в землі кореневище, цибулини, з яких навесні виростають нові надземні частини рослин.

 

     Б Трав’янисті рослини            2. Кора потовщала, маленькі бруньки одяглися у   численні  покривні лусочки.  Весною з них з’являться молоді пагінці з листочками.

 

ЗАВДАННЯ 2:

На фотографіях зображені хвойні дерева нашої місцевості: ялина і сосна. Розпізнайте їх, скориставшись підказкою:

       Підказка:

  • У ялини: гілки розміщені по всьому стовбуру, голочки короткі, шишки   великі;
  • У сосни: гілки на верхівці, хвоїнки довгі, шишки маленькі.

1. Це дерево називається -  ______________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Це дерево називається - _____________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Відгадайте загадки  і спрогнозуйте,  про що ви сьогодні дізнаєтеся на уроці.

Восени намистом рясним

Вона віти прикрашала.

Як весна –красна настане –

Намистин уже не стане.

Без окраси залишилась ти,

Красуне, недаремно.

Взимку пташечок годуєш

Намистинами, напевно.

(Горобина) .

І маленькі, і старенькі

Влітку, взимку, навесні

Завжди вдягнені гарненько

у зимові сукні всі.

(Ялини, сосни).

Біла кора, тоненькі віти.

Що то є? Відгадайте, діти!( Береза)

Цвіте синьо, лист зелений
Квітник прикрашає
Хоч мороз усе побив – 
Його не займає (Барвінок)

Листочки з глянцем, ягідки з рум'янцем.

(Брусниця)

                                                                                    Додаток 2.

 

 Розгляньте і назвіть зображені рослини. Охарактеризуйте зовнішній вигляд дерев, кущів, трав’янистих рослин взимку.

         

         

 

 

                                                                                     Додаток 3.

    1 група

 

 Прочитайте текст.

 

 Узимку рослини не ростуть. Більшість дерев і кущів скинули листя і перебувають у спокої до весни. Лише на ялинах, соснах і ялицях залишилися листочки-хвоїнки. Вони опадають поступово, не всі одразу. Тому ці рослини завжди зелені.

Знайдіть в тексті інформацію про життя рослин взимку . Обговоріть здобуту інформацію і допишіть речення.

 

Узимку рослини __________. Більшість дерев і кущів  скинули ____________. Зеленими залишилися ____________. 

 Поділіться інформацією з іншими групами.

  2 група

 

Прочитайте текст.

  Стовбури й гілки дерев і кущів укриті корою, яка на зиму потовстішала. Ось чому старі дерева з товстою корою, як у доброму кожусі, витримують без усякої шкоди для себе найлютіші морози.

  Бруньки , в яких заховалися майбутні листки та квіти , сплять. Вони захищені від холоду товстими лусочками, наче теплими кофтинками. З настанням тепла бруньки почнуть проростати.

Знайдіть в тексті інформацію про життя рослин взимку . Обговоріть здобуту інформацію і допишіть речення.

Кора на стовбурах дерев і кущів __________. Бруньки одяглися у численні покривні ___________.

Зеленими залишилися ____________. 

Поділіться інформацією з іншими групами.

  3 група

 

Прочитайте текст.

 

 Однорічні трав’янисті рослини, засихаючи, залишають своє насіння в ґрунті, щоб навесні з нього виросли нові рослини. Насіння однорічних рослин, яке залишилося зимувати, має чудову здатність не замерзати навіть під час найбільшого морозу.

  У багаторічних трав’янистих рослин гинуть надземні частини, а живими лишаються кореневища, бульби, цибулини — підземні.

Знайдіть в тексті інформацію про життя рослин взимку . Обговоріть здобуту інформацію і допишіть речення.

У багаторічних трав’янистих рослин гинуть ________ частини, а живими лишаються _______, _____,_____. Однорічні рослини залишають в ґрунті своє ________. Зеленими залишилися ____________. 

 Поділіться інформацією з іншими групами.

 

  4 група

 

Прочитайте текст.

 

 У лісі під снігом ховаються багато рослин, в яких наземна частина залишається зеленою. Розгорніть білу снігову ковдру в лісі, і знайдете темно-зелені листочки брусниці, грушанки,верес ,зелені гілочки чорниці. Сніг, вкриваючи землю, мов килимом, захищає рослини від переохолодження.

Знайдіть в тексті інформацію про життя рослин взимку . Обговоріть здобуту інформацію і допишіть речення.

 

Сніг захищає рослини від ______, тому вони зеленіють як влітку, так і взимку.

 Зеленими залишилися ____________. 

 Поділіться інформацією з іншими групами.

                                                                                     Додаток 4.

Інформація для вчителя

 

Зимові явища в житті рослин

 

  Рослини взимку перебувають у стані глибокого спокою. Сніговий покрив має для них важливе значення. Сніг —поганий провідник тепла. Вкриваючи землю, мов килимом, він захищає рослини від переохолодження.

 

 Насіння однорічних рослин, яке залишилося зимувати, має чудову здатність не замерзати навіть під час найбільшого морозу. Досліди, проведені із сухим насінням гарбузів, пшениці та іншими рослинами, показали, що вони переносять температуру рідкого кисню і навіть гелію (—263°С).

 

 У багаторічних рослин гинуть надземні частини, а живими лишаються кореневища, бульби, цибулини — підземні. Коріння деяких рослин (кульбаби, цикорію) перед зимівлею скорочується, втягуючи під землю на 1—3 см кореневу шийку з бруньками відновлення.

 

 У наших лісах взимку можна побачити багато зелених рослин. Це — численні трав'янисті і напівкущові рослини: брусниця, грушанка, копитняк, верес та інші, які зеленіють під снігом. В одних з них листя живе протягом

року, в інших змінюється через кілька місяців, як у суниці, але всі вони

зеленіють як влітку, так і взимку.

 

 Стовбури й гілки дерев і кущів укриті корою. Коркова тканина майже в 20 разів гірше проводить тепло, ніж інші тканини рослин. Ось чому старі дерева з товстою корою, як у доброму кожусі, витримують без усякої шкоди для себе найлютіші морози.

 

 Найстійкішими органами, які формує рослина для перенесення морозу, є бруньки. Всі зимуючі бруньки з осені перебувають у стані спокою.   Від холоду вони захищені товстими, водонепроникними лусками, восковим

нальотом, кількість вологи в них зменшується. В бруньках нагромаджується

багато інгібіторів — спеціальних консервуючих речовин, які гальмують проростання, частина крохмалю перетворюється на цукор. З настанням

морозів стан глибокого внутрішнього спокою зникає, і бруньки можуть

проростати, якщо їх перенести у сприятливі умови.

 

                                                                                                                                                                                                              Додаток 5.

 

Хто з рослин як взимку зимує? Встанови відповідність .

 

А  Дерева і кущі                       1.  Відмирають, деякі з них залишаються в землі кореневище, цибулини, з яких навесні виростають нові надземні частини рослин.

 

     Б Трав’янисті рослини      2.  Кора потовщала, маленькі бруньки одяглися у   численні  покривні лусочки.  Весною з них з’являться молоді пагінці з листочками.

         А                   

         Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6.

 

 

 

                                                                                  Додаток 7.

 

      Виконай завдання, обравши три правильних відповіді.

Як зимують рослини?

А  квітує мати-й-мачуха;

Б  сніг, наче м’яка тепла ковдра, вкриває землю і рослини, зігріваючи їх;

В   бруньки збільшуються, скидають коричневі лусочки;

Г   у деяких рослин і взимку надземна частина залишається зеленою;

Ґ  стоять зеленими листяні дерева;

Д  ріст рослин не припиняється, а лише сповільнюється;

Е  у ялинки хвоїнки довші, ніж у сосни.

 

                                                                            Додаток 8.

 

            Розгляньте зображення картин відомих художників. Опишіть красу природи взимку та позитивні емоції, які вона у вас викликає.

 

С.Світославський.  «Зимовий пейзаж»

       Іван Шишкін .«Зима».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
19 липня 2018
Переглядів
19587
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку