Урок "Як змінюється життя птахів взимку. Зимуючі й осілі птахи. Турбота людей про птахів узимку."

Про матеріал

Мета даного уроку:

  • сформувати в учнів уявлення про те, як змінюється життя птахів взимку;
  • вчити розпізнавати зимуючих птахів своєї місцевості, відрізняти зимуючих і перелітних птахів;
  • з'ясувати ознаки зимуючих птахів, особливості їх поведінки;
  • розвивати спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки;
  • вдосконалювати навички роботи із загадками, вміння пояснювати зміст прислів'їв, встановлювати послідовність рядків вірша;
  • виховувати відповідальне і бережливе ставлення до тварин загалом і до птахів зокрема, почуття любові до природи, співчуття і бажання турбуватися про птахів.
Перегляд файлу

ТЕМА. Як змінюється життя птахів взимку. Зимуючі й осілі птахи. Турбота людей про птахів узимку.

МЕТА: сформувати в учнів уявлення про те, як змінюється життя птахів взимку; вчити розпізнавати зимуючих птахів своєї місцевості, відрізняти зимуючих і перелітних птахів; з’ясувати ознаки зимуючих птахів, особливості їх поведінки; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки; вдосконалювати навички роботи із загадками, вміння пояснювати зміст прислів’їв, встановлювати послідовність рядків вірша; виховувати відповідальне і бережливе ставлення до тварин загалом і до птахів зокрема, почуття любові до природи, співчуття і бажання турбуватися про птахів.

ОБЛАДНАННЯ: загадки і вірші про птахів; календар фенологічних спостережень; «мікрофон» для опитування учнів; підручники «Природознавство» І. В. Грущинської; роздатковий матеріал – картки; презентація із зображеннями перелітних і осілих птахів, завданнями, віршами та прислів’ями, ТЗН.  

ТИП УРОКУ: комбінований

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

1. Привітання.

Добрий день! У добрий час!

Рада бачити я вас!

Всі почули ви дзвінок?

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався -

На перерві постарався.

Зараз сядуть всі дівчатка,

А за ними всі хлопятка.

  • Добрий день!
  • Сідайте.

2. Психологічна розминка.

  • Дорогі діти, перед тим, як розпочати наш урок візьміть люстерка,  які лежать у вас на партах, дивлячись на своє обличчя, відтворіть свій настрій.
  • Я бачу ваш настрій.
  • У когось радість на обличчі, хтось чимось здивований, бачу також спокій та смуток. Для того щоб настрій у всіх дітей став добрим та радісним ...

Усміхніться всім навколо:

небу, сонцю, природі, людям.

І тоді обов’язково

День вам веселим буде.

  • А зараз всі разом скажемо «Я сьогодні кращий, ніж учора!»

 

  • Добре, дітки, молодці. Взяли з собою гарний настрій на урок і починаємо працювати.

ІІ. ХВИЛИНКА ФЕНОЛОГІЧНИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ.

1. Заповнення учнями «Календаря зими» за запитаннями вчителя:

  • Дітки, традиційно урок природознавства ми починаємо із підведення підсумків за сьогоднішнім днем.
  • Скажіть, будь ласка, яка пора року настала? ( Настала зима. )
  • Який перший місяць зими? ( Перший місяць зими – грудень. )
  • Що можна сказати про хмарність цього зимового дня? ( Відповіді учнів)
  • Яка температура повітря сьогодні? ( Відповіді учнів)
  • Чи є сьогодні вітер? ( Відповіді учнів)
  • Чи спостерігаються сьогодні  опади? ( Відповіді учнів)
  • Які природні явища помітили? ( Відповіді учнів)
  • Молодці!

2. Вправа на уважність.

  • Щоб урок був цікавим, ми повинні бути:

Девіз уроку:

У – уважні

Р – розумні

О – організовані

К – кмітливі

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Перевірка домашнього завдання.

  • Які зміни відбуваються у неживій природі взимку? (Взимку стає холодно, сніг вкриває землю, лід сковує водойми, день стає коротшим, а ніч -  довшою.)
  • Чи впливають ці зміни на життя рослин? (Так, впливають.)
  • Як листяні рослини пристосувалися до змін у неживій природі? (Дерева та кущі скинули листя, а їхня кора стала товщою. )
  • Якими ми бачимо хвойні рослини взимку? (Хвойні рослини залишаються зеленими.)
  • Як травянисті рослини підготувалися до зими? (Надземна частина травянистих рослин відмерла, а коріння «зимує» в землі.)
  • Чому коріння цих рослин не замерзає взимку? (Коріння цих рослин не замерзає взимку тому, що сніг захищає його від морозу.)

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.  

 1.  Відгадування загадок про птахів.

  • Діти, послухайте і відгадайте загадки.

                  Пташка невеличка, в неї білі щічки,

                  Сірі лапки, чорна шапка,

                  Фартушок жовтенький, голосок тоненький.

                  Ця пташка невеличка називається … ( Синичка. )

                  Невеличкий, сніжно – білий, що його в небесну шир

                  Люди радісно пускають сповіщати всіх про мир.

                  Кожен цього птаха знає, його назву відгадає. ( Голуб. )

                  Вона живе в селі, і в місті обіч дороги, де гаї.

                  Роками не міняє місця, осівши.

                  В теплії краї не кличе діток відлітати –

                  Аби де стане зимувати. ( Ворона. )

                  Швидко скрізь цей птах літає,

                  Безліч мошок поїдає,

                  За вікном гніздо будує,

                  Тільки в нас він не зимує. ( Ластівка. )

                  Хату на хаті має,

                  Жабам рахунок знає.  ( Лелека. )

                  Хто гнізда свого не має,

                  Яйця іншим підкидає? ( Зозуля. )

  • Ви чудово відгадуєте загадки. А як одним словом назвати наші відгадки? (Птахи.)

2. Опитування методом «Мікрофон».

  • Хто такі птахи? ( Птахи – це тварини, тіло яких вкрито пір’ям. )
  • Назвіть відмінні ознаки птахів. ( У птахів є крила, дзьоб. )
  • До якої природи належать птахи? ( Птахи належать до живої природи. )
  • Доведіть свою думку. ( Птахи народжуються, ростуть, харчуються, розмножуються і помирають. )
  • Чи подобаються вам птахи? ( Так. Подобаються. )
  • Чим саме? ( Птахи мають крила, деякі вміють літати, мають красиве забарвлення тощо. )

V.  ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

1. Аудіозапис співу пташок.

  • Давайте закриємо очі і пригадаємо, як співають пташки. (Діти слухають аудіо запис «Голоси птахів»).
  • Чи сподобався вам пташиний спів? (Відповіді учнів)
  • А чи чули ви спів пташок зимою? (Відповіді учнів)
  • Як ви гадаєте, чому пташки взимку не співають, ми не чуємо їхнього веселого щебету? (Тому що пташи відлетіли у теплі краї)
  • Молодці! Але, щоб дізнатися більше, Зима – Чаклунка надіслала нам свого листа. Дізнаймося, про що у ньому йдеться.

 

 

 

ЛИСТ

Я Зима – Чаклунка. Вітрами вію, морозом морожу, снігом сиплю. Засипаю поля, ліси, сади. Птахів заморожу, комах присиплю, життя зупиню. Червоні ягідки-красуньки, кристаликами стали, і наших птахів без їжі оставили.

Зима-Чаклунка

 

  • Діти, що це за лист? Що це за жахіття такі?
  • Про що це зима нас попереджає? (Зима нас попереджає, що зупинить життя).
  • Ось, бачте, дітки, що саме головне для птахів? (Їжа)
  • Тому що холод легше переносять, ніж їжу.
  • Сьогодні на уроці ми здійснимо уявну подорож до зимового лісу, під час якої дізнаємося, як можна зберегти взимку все живе. І тому тема нашого уроку: «Як змінюється життя птахів взимку. Зимуючі й осілі птахи. Турбота людей про птахів узимку».

2. Вправа «Очікування».

  • Діти, чого ви очікуєте від нашої подорожі? ( Дізнатися про те, як живеться птахам взимку; про те, як ми можемо допомогти птахам; які птахи відлітають у теплі краї, а які залишаються. )

VI. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

 1. Фронтальна бесіда про сезонні зміни у неживій природі.

  • Діти, зараз ми поговоримо про сезонні зміни в неживій природі.
  • Які зміни відбуваються у неживій природі з настанням зими?
  • СОНЦЕ (Сонце яскраво світить, але не гріє; вдень знаходиться низько на небосхилі. )
  • ТЕМПЕРАТУРА ПОВІТРЯ ( Температура повітря зазвичай нижче нуля. )
  • ОПАДИ ( З настанням зими часто іде сніг. )
  • НЕБО ( Небо часто вкрите важкими сніговими хмарами. )
  • ДЕНЬ ( День стає коротшим. )
  • НІЧ ( Ніч стає довшою. )
  • Як ви думаєте, чи впливають ці зміни на життя птахів? ( Так. Впиливають. )

2.  Вірші про птахів, яких учні зустрічають у зимовому лісі.

  • Дітки, ми йдемо засніженим лісом. Цікаво, які птахи зимують у рідних краях? Зараз ми їх зустрінемо!

            1)  Ми – маленькі горобці.

                 Ми нікуди не втікаєм, в краї теплі не літаєм.

                 Ми живем біля оселі: чи то в місті, чи в селі.

                 Завжди щось знайдем собі:

                 Крихту хліба чи зерняток, десь розсипане пшоно,

                 Недоїдений шматочок булки, сиру – ось воно!

            2)  А я пташка невеличка, всі зовуть мене синичка.

                 Я літаю тут і там. Розказати можу вам

                 Як красиво сонце сходить, і коли воно заходить.

                 Є у мене ще й сестрички. Їх також всі звуть синички.

            3)  Тук-тук-тук! Тук-тук-тук!

                 Це я – дятел – я ваш друг!

                 Швидко прилетів до вас відпочити хоч на час,

                 Бо багато справ ще маю, а тоді лечу до гаю.

                 Треба дуже поспішати, хворих всіх на облік взяти,

                 А тоді всіх шкідників повитягую з дубків,

                 З буків, ялин і соснини. Так працюю я щоднини

                 Без неділь і вихідних, чи то взимку, чи весною,

                 Бо без праці я не звик. 

           4)  Я – сорока-білобока, чорна латка, біла латка.

                 Я по гілочкам скачу і свого я не впущу.

           5)  Снігурі всі в піджаках і в рожевих сорочках.

           6)  Я зимую поруч з вами, поруч з іншими птахами.

                 Я морозів не боюся, адже голубом зовуся!

           7)  Кра – кра – кра – ми чуєм взимку.

                 Хто це так співає?

                 Звичайнісінька ворона.

                 Її кожен знає.

  • Дітки, то як називаються птахи, які зимують в рідних краях? (Осілі)
  • А ті які відлітають? (Перелітні)

3. Повідомлення про птахів.

Птахи живуть в усіх куточках нашої планети. Всього на землі живе 8600 видів птахів, з яких 360 зустрічаються в Україні. Розміри птахів різні. Найменший в Україні птах – корольок чорноголовий – має масу 5 грамів, а найбільший – дрохва 20 кілограмів.

Живляться птахи різноманітною їжею. Рослиноїдні птахи живляться плодами і насінням. Хижі їдять комах, риб, жаб, мишей. Деякі птахи всеїдні.

Найважче доводиться птахам взимку, адже зникають комахи, рослини, все вкриває сніг. Тому вже наприкінці літа птахи готуються до зими. Перелітні птахи відлітають у теплі краї, де зможуть знайти собі корм. Деякі птахи можуть знайти їжу навіть взимку, тому й залишаються зимувати у рідних краях і переселяються ближче до житла людини.

  • Скажіть, дітки, то як називають таких птахів? (Такі птахи називаються осілими).

4. Вірш про птахів, які відлітають у теплі краї.

  • У теплі краї відлітає багато пташок. Зараз ми познайомимося з декількома з них.

                          Відлітаєм за моря, у краї далекі.

                          Там пробудем зиму всю. Звемся ми лелеки.

                                                                                        ( Слайд №19 )

                          Любить ластівка свій край, та треба відлітати.     

                          Там, де тепло, там і рай. Там буде зимувати.

                                                                                                   ( Слайд №20 )

                          Ти про що, соловейко, співаєш,

                          Сиплеш сум на поля, на гаї?

                          Я сумую, бо знову на зиму

                          Залишаю рідні краї.              

                                                       ( Слайд №21 )

                          Знову будуть в саду молодому

                          Шпаківні із дощечок.

                          І знову у нас біля дому

                          Защебече знайомий шпачок.

                                                                                     ( Слайд №22 )

4.  Продовження повідомлення про птахів.

Навесні перелітні птахи повертаються у рідні краї. У них починається період розмноження. Птахи відкладають яйця у спеціально збудовані гнізда, які розміщують на землі, на деревах, у дуплах, у норах.

Птахи – дбайливі батьки. Вони турбуються про своїх дитинчат. Пташенята залишають гніздо тоді, коли підростуть і навчаться літати.

Птахи – дуже корисні тварини. Вони знищують багато шкідників сільського і лісового господарств (мишей, жуків, комах). Також птахи переносять насіння на далекі відстані, таким чином допомагають розмноженню рослин. До того ж без пташиного щебету природа не була б такою чарівною.

5. Фронтальне опитування.

  • Як називають птахів, які залишаються зимувати у рідних краях? (Таких птахів називають осілими.)
  • Як називають птахів, які на зиму відлітають у теплі краї? (Таких птахів називають перелітними.)

6. Фізкультхвилинка (відео)

VII. ЗАКРІПЛЕННЯ Й ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Опрацювання матеріалу підручника на с. 82 – 83.

  • А зараз, дітки, попрацюємо з підручником.
  • Прочитайте 1 абзац на ст. 82. і скажіть: хто занурюється в опалому листі, аби перезимувати, разом з іншими комахами? (Сонечко-жучок)
  • Роздивіться  на с. 82. і розкажіть:
  • Які птахи зображені на малюнках? ( На малюнках сорока, голуб, жайворонок, горобець, вівсянка, шпак. )
  • Які з них осілі? ( Осілі птахи: сорока, голуб, горобець, вівсянка. ) 

2.  Читання вчителем розповіді Сойки про життя птахів взимку на с. 82 – 83.

  • Яку пташку називають «санітаром лісу»? ( Дятла. )
  • Чому? ( Тому що дятел поїдає комах – шкідників. )
  • Чому птахам важко взимку знайти корм? ( Тому що сніг і лід вкриває землю. )
  • Як ви думаєте, що страшніше для осілих птахів – голод чи холод? ( Для птахів страшніший голод. )
  • Чому ви так думаєте? ( Тому що холод осілі птахи переживуть, а від голоду загинуть. )

3.  Створення проблемної ситуації (читання вчителем вірша «Сніг – сніжок».)

Сніг – сніжок із хмар летить,

Землю закриває.

Змерз горобчик, цвірінчить,

Зернятка шукає.

Та нема їх! Ців – ців – ців!

А сніжок холодний!

Ців – ців – ців! Ців – ців – ців!

Мороз надворі – пропаду!

Зернят під снігом не знайду!    

  • Діти, як ми можемо допомогти птахам? ( Ми можемо підгодовувати їх. )
  • Правильно.
  • Ми з вами, також зробили добру справу, адже ви виготовили годівнички, які почепили на подвір’ї школи. Цим добрим вчинком ми врятуємо не одне пташине життя.
  • Давайте подивимося, як ми з вами робили добру справу. Будь ласка, на екран.

4. Колективне читання вірша П. Сиченко  «Годівниця»

По селу мете сніжниця, розгулялася зима.

У сусідів – годівниця, а у нас її нема.

А навколо наче вати хтось накидав на дахи.

«Нумо, брате, працювати, щоб не гинули птахи!»

Узялися ми до діла, праця нам – не новина!

Аж рубанки засвистіли, аж запахла смалина.

Хай сніжниця, хай пороша! Ми радіємо з Сашком.

Скоро буде в нас хороша годівниця під дашком.

  • Чи сподобався вам вірш? ( Відповіді учнів )
  • Чому він нас вчить? ( Він вчить нас не лінуватися, брати приклад з хлопців і вішати годівнички для птахів. )

5. Гра «Поклади до годівнички» (На дошці висить годівничка і записи, що полюбляють птахи. По черзі учні вибирають і прикріплюють до годівнички той корм, який люблять пташки).

  • Дітки, давайте пограємо гру «Поклади до годівнички».
  • Ми з вами говорили, що полюбляють наші пташечки. Давайте пригадаємо.
  • Молодці, ви справились з завдання.

VIII. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

 1. Робота з прислів’ями.

       - Прочитайте і поясніть, як ви розумієте зміст прислів’їв. ( Слайд №25 )

  • У всякої пташки свої замашки.
  • Маленька пташка, та гострий дзьобик.
  • Яка пташка, така і пісня.
  • Кожна пташка своє гніздо хвалить.

2. Робота в групах

  • Дітки, зараз ми з вами попрацюємо в групах. Розділіться, будь ласка, на групи.
  1. Вирішіть хто буде доповідати.
  2. Завдання читаєте разом.
  3. Коли виконаєте говорите «Готово».
  • У вас на партах завдання, читаєте уважно і виконуєте. Приступайте до роботи

 

ГРУПА ______________

1. Гра-пазли «Впізнай пташку»

  • Дітки, зараз ми з вами будемо складати пазли і впізнавати пташечку.

2. Вправа «Збери вірш»

Кожного дня і кожну хвилину           (1)

Тільки добра їм потрібно бажати     (3)

І намагатися не ображати.                 (4)

Оберігаймо всяку звірину,                 (2)

 

  • Яка мета цього вірша? ( Автор закликає нас піклуватися про тварин, оберігати їх, бути природі другом. )
  • Виконали, отже перевіряємо.

2. Письмова робота на індивідуальних картках.

  • Прочитайте і доповніть речення.

КАРТКА

Осілі птахи називаються так тому, що ______________________________ . Перелітні птахи називаються  так тому, що _____________________________ . Взимку птахам живеться дуже _________ , але ми можемо їм допомогти. Ми можемо __________________________  і підгодовувати їх.

 

  • Колективна перевірка виконання завдання на картках.

IX. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.

 1. Фронтальне опитування з елементами бесіди.

  • Чи сподобалася вам наша подорож? ( Відповіді учнів )
  • Що дізналися на уроці-подорожі? ( Ми дізналися про те, що взимку земля вкрита снігом і тому птахам важко знайти корм; про те, що до перелітних птахів відносяться лелеки, ластівки, шпаки, журавлі, а до осілих – горобці, сороки, ворони, дятли тощо. Тепер ми знаємо, що можемо допомогти птахам пережити зимові морози – ми можемо повісити годівнички і підгодовувати птахів.)
  • Тепер пташкам не страшна Зима – Чаклунка, адже вони завжди можуть розраховувати на вашу допомогу. Пташки вдячні вам за турботу і бажання допомогти.
  • А зараз визначте своє ставлення до нашого уроку. На ваших партах лежать маленькі сніговички, такі, як у мене на дошці.
  • Домалюйте їм ротик, носик, очка. Якщо вам сподобався урок – намалюйте усміхнене личко, якщо залишив байдужим – спокійне личко, а якщо ви незадоволені – похмурене личко.

2.Вирази своє ставлення до уроку. Домалюй  обличчя  сніговичку.

 

 

X. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

  • На згадку про нашу незвичайну подорож ви отримуєте домашнє завдання. Прочитайте в підручнику статтю про зміни в житті птахів з настанням зими на сторінках 82 – 83 і усно виконайте «Завдання для друга природи» на сторінці 83 (підготуйте розповідь про те, як живуть осілі птахи взимку).

Слід усім запам’ятати
Пташок треба захищати
Їх оселі не руйнуй,
Краще взимку підгодуй!

  • Дякую за урок!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/13964/1352987957.jpghttp://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/11770/1340343409.jpghttp://cs309821.vk.me/v309821271/53ac/o7ELuq8EtHQ.jpg 

1

 

doc
Додано
19 липня 2018
Переглядів
3057
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку