ТЕМА: Турбота людей про тварин взимку.
МЕТА: обговорити з учнями, як можна допомогти тваринам; розвивати мовлення учнів; виховувати любов до тварин, що мешкають у лісах; виховувати пізнавальний інтерес і бажання допомагати тваринам.
ОБЛАДНАННЯ: відео матеріали, малюнки із зображенням тварин, підручник «Природознавство, мультимедійна презентація.
ТИП УРОКУ: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- Добрий день!
1. Привітання
А тепер поверніться, підтягніться,
Одне одному і мені теж усміхніться.
Тепер за парти тихо всі сідаймо,
Урок природознавства розпочинаймо.
Займатися будемо сьогодні
Серйозними ділами.
Розкриватимемо віконця в чудовий світ природи,
То ж часу не втрачаймо і до роботи приступаймо.
2. Гра «Мікрофон»
-
Діти, ми сьогодні на уроці дізнаємося, що і хто допомагає тваринам пережити зиму.
-
Скажіть, що ви очікуєте від цього уроку? На це запитання вам дадуть відповіді – сторінки-підказки.
-
А для того, щоб ваші очікування здійснилися, ви повинні дотримуватися девізу уроку, а саме:
3. Девіз уроку:
Думати – швидко,
Відповідати – чітко,
Працювати – дружно,
Запам’ятовувати – міцно.
4. Таємничо-чарівна хвилинка (тихесенько грає музика)
-
Діти, давайте прочитаємо вислів на дошці «Книга – вікно в світ».
-
Як ви його розумієте? (Відповіді учнів)
-
Коли відкрити віконце, то за ним можна побачити багато дивного, нового, а кожна нова книга ознайомить з новим матеріалом, збагатить кожного новими знаннями.
-
І сьогодні на уроці ми прочитаємо цю незвичайну книгу знатоків «Зимова енциклопедія», тобто в нас сьогодні урок – презентація нової книги.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
-
Підсумок фенологічних спостережень
-
Дітки починаємо читати нашу книгу.
1 сторінка «Бюро погоди»
-
Хто бажає виконати роль синоптика?
-
Підсумок фенологічних спостережень робимо за планом:
-
Дата.
-
Пора року.
-
Температура повітря.
-
Стан неба.
-
Опади.
-
Вітер.
-
Давайте, діти, підсумуємо спостереження.
-
Так, від чого ж залежать зміни в природі? (Всі зміни залежать від висоти сонця на небозводі).
-
Дякуємо синоптику за інформацію про погоду. Продовжуйте вести спостереження, уважно придивляйтеся до змін, які відбуваються в природі.
-
Дітки першу сторіночку нашої книги ми прочитали, тож переходимо до другої сторінки.
2 сторінка «Пригадай»
-
Перевірка домашнього завдання.
-
Як переживають зиму звірі? (Впадають в сплячку, ведуть активний спосіб життя)
-
Які тварини впадають в сплячку? (Їжак, ведмідь, борсук)
-
А як називаються їхні хатинки в яких вони сплять усю зиму?
-
Їжачок спить?...(У кублі)
-
Ведмідь?... (У барлозі)
-
І борсучок спить?... (У норі)
-
Молодці!
-
Дітки, скажіть, а які тварини ведуть активний спосіб життя? (лисиця – ловить мишей; хижаки-вовки ходять темними ночами і ловлять поживу; лосі об’їдають кору дерев, гілки осики і горобини; зайчики – об’їдають корінчики дерев)
-
Молодці, ви пригадали, як тварини зимують взимку. А тепер ми перегортаємо нашу третю сторінку
-
сторінка «Питайлики»
-
Що? Коли? Відкіль? Де? Як? Всім цікавиться питальний знак.
-
Дітки, питальний знак цікавиться, як ви підготували домашнє завдання.
-
Отже, перевіримо, як ви вмієте мислити, думати, даючи відповіді «так» чи «ні» на запитання.
-
У вас на партах лежать світлофорчики двох кольорів. Червоний означає – ТАК. Зелений – НІ.
-
Природнича гра «Так чи ні»
-
Зимові місяці: грудень, січень, лютий.
Так чи ні? (+)
-
Зозулі, солов’ї, лелеки, чаплі відлетіли на зиму у теплі краї.
Так чи ні? (+)
-
Рослини взимку ростуть.
Так чи ні? (-)
-
На зиму не відлітають у теплі краї: дятли, ворони, синиці, сойки.
Так чи ні? (+)
-
У морозну погоду сніг рипить під ногами.
Так чи ні? (+)
-
Перелітні птахи відлітають у теплі краї, тому що голодно.
Так чи ні? (+)
-
Ялинка, сосна завжди зелені.
Так чи ні? (+)
-
Дерева вкрилися інеєм – буде тепло.
Так чи ні? (+)
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
-
Іноді зима прекрасна. Легкий мороз,пухнастий сніг, сріблястий іній прикрашає дерева. Діти весело катаються з гори на лижах і санчатах. А іноді – дмухне зима холодом, завіє хуртовиною, закрутить завією. Мороз аж тріщить. Замовкають пташки, ховаються в теплих житлах люди. Страшенно холодно. Але не про примхи зими сьогодні піде розмова. Про що, ви дізнаєтеся, коли розшифруєте ребуси.
-
Отож, перегортаємо наступну сторінку нашої книги.
4 сторінка «Чомучки»
-
Розгадування ребусів.
(вовк, заєць, сорока)
-
Як одним словом можна назвати вовка, зайця, сороку? (Тварини)
-
Чи зустрічаються вони взимку? (Так)
-
Чи потрібна їм допомога взимку? (Так)
-
Отже, давайте зачитаємо тему нашого уроку: «Турбота людей про тварин взимку».
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
-
Дітки, ось ми і переходимо до п’ятої сторінки нашої книги.
-
сторінка «Нові таємниці. Допомога звірям та рибам»
Бережіть природу, любі діти,
Я до цього постійно вас закликаю.
Хто байдуже ставиться до неї,
Той у грудях серденька не має.
В будку Шарику настеліть соломи,
Зайчикові покладіть під кущик
Кілька морквин, листочок капусти.
Теплу корівці поставте водичку,
Птицям насипте крихт в годівничку.
-
Дітки, скажіть мені будь ласка, чому птахам потрібно більше корму взимку, ніж влітку? (Щоб не замерзнути і не померти від голоду)
-
Зима приносить багато клопоту, не тільки пташкам, а й усім звірам. Голод заставляє їх виходити із своїх домівок у пошуках їжі. Але мороз, сніг стають перешкодою у пошуках їжі.
-
Дітки, скажіть, як допомогти звірам, коли через глибокий сніг, мороз, хуртовини та ожеледі вони не можуть самостійно добувати їжу.
-
Будувати годівниці та кормушки у лісах.
-
Молодці дітки, адже своєю допомогою ми можемо зберегти не одне звірине життя.
-
Перегляд відео «Допомога звірям взимку»
-
Скажіть, будь ласка, що ви запам’ятали з даного відеоматеріалу?
-
Яким кормом можна пригостити звірят?
-
Молодці!
-
Ось ми і перегортаємо шосту сторіночку нашої книги.
-
сторінка «Відпочинок»
-
Фізкультхвилинка (відео)
-
Дітки, ви втомилися напевно, тож давайте відпочинемо.Відпочили?
-
Тож перегортаємо наступну сторінку нашої книги.
-
сторінка «Читайлики»
2. Читання статті у підручнику (ст. 86)
-
Діти, відкрийте підручники на ст. 86.
-
Прочитайте 1 абзац на цій сторіночці і ще прохання Карасика Золотенка.
-
Дітки, то хто може турбуватися про тварин? (Люди)
-
Скажіть, що ми можемо зробити для рибок взимку, щоб вони не задихнулися під кригою? (Прорубувати ополонки)
3. Робота в групах.
-
Дітки, зараз попрацюємо в групах. Розподіліться, будь ласка. Правила роботи в групах пам’ятаєте? (Працювати дружньо, міркувати, чітко відповідати).
-
Дітки, давайте напишемо лист-звернення на програму теленовин «Як можна допомогти братам нашим меншим?»
-
Цей лист я вже почала писати, але найголовніші слова в цьому листі вставите ви. (Ці слова лежать у вас у конвертиках. Дістаньте їх.)
-
Давайте подумаємо. Дітки, починаємо звернення, листи, записки із якого слова? (Шановна)
-
Хто знайшов? Ідемо кріпимо це слово на дошку.
ЛИСТ-ЗВЕРНЕННЯ
Шановна програмо (На яку програму пишемо лист?) теленовин! (Дітки, а для чого ми пишемо цей лист? (Просимо допомоги.) Шукайте це слово. Просимо Вас (Що зробити?) створити на телебаченні села Буцин сюжет про (Що?) допомогу тваринам і птахам взимку. Ми вважаємо (хто знайшов це слово?), що берегти (Що?) природу це (Яка проблема?) найголовніша проблема до якої (Що?) не можна залишитися байдужими.
(То від кого цей лист?)
Учні 2 класу
(З якої ми школи?)
ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Буцин
-
А зараз давайте прочитаємо цей лист всі разом.
-
Дітки, дикі тварини потребують піклування та охорони з боку людей. Подивіться фотографії.
-
Скажіть мені, а як же люди дбають взимку про свійських тварин? (Кормлять їх, підстеляють солому, щоб було тепліше, дають теплу водичку…)
-
Молодці ви знаєте це. Напевно допомагаєте батькам вдома по господарству.
-
Загадки
-
Діти, а зараз давайте відгадаємо загадку.
Де кінчається алейка, стала хатка під дашком,
І живе у ній сімейка, що годує нас медком. (Бджоли у вулику)
-
Взимку для цих тваринок, теж потрібна допомога. Тому, господарі, утеплюють вулики взимку, зберігають вулики у спеціальних приміщеннях, доглядають за станом бджолиних родин взимку.
-
Отже, дітки, для того щоб зберегти життя тваринок, ми повинні їм допомагати пережити холодну зиму. Адже без нашої допомоги цих тваринок набагато зменшиться, вони загинуть.
-
А тепер перегортаємо наступну сторінку нашої книги.
-
сторінка «Нові таємниці про тварин»
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ.
-
Читання та обговорення вірша Л.Левченка.
-
Дітки, послухайте вірш Л. Левченко.
Холодно взимку зайчатам і білці,
Песику в будці, в сараї корівці.
Мерзнуть у котика лапки і вуха,
Мерзне ворона в лиху завірюху.
Як допоможете дружно, малята,
Виживуть взимку птахи й звірята.
-
Скажіть, що навчає нас цей вірш? (Що ми повинні допомагати звірятам взимку)
-
Так, діти, ми повинні допомагати тваринкам зимо. Адже, лютої зими звірям потрібна наша допомога.
-
Ось, ми перегортаємо восьму сторіночку нашої чарівної книги.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
9 сторінка «Підсумуй-ка»
-
Діти, на дошці розміщені слова. Читаємо їх: (доброта, милосердя, співчуття, щирість, турбота).
-
Скажіть мені, для кого ми можемо використати ці слова? (Для турботливих людей).
-
Я думаю, що ці слова можна використати і для вас, тому що ви турбуєтесь про птахів і домашніх ваших тварин.
-
Вирази своє ставлення до уроку. Домалюй обличчя сонечку.
-
А зараз визначте своє ставлення до нашого уроку. На ваших партах лежать маленькі сонечка-смайлики, такі, як у мене на дошці.
-
Домалюйте їм ротик, носик, очки. Якщо вам сподобався урок – намалюйте усміхнене личко, якщо залишив байдужим – спокійне личко, а якщо ви незадоволені – похмурене личко.
-
Молодці.
-
А тепер разом скажемо слова, які ви бачите на слайді:
«Я – хороший!
Ти – хороший!
Ми – хороші!
І ми – молодці!»
-
А чи справдилися ваші очікування? (Відповіді учнів)
-
Які завдання були найцікавішими? (Відповіді учнів)
Послухайте, друзі, ви, напевно, згодні
Про що ж були наші сьогодні розмови,
Але ви не тільки повинні це знати і запам’ятати,
Ви просто повинні усім допомагати.
Ви сьогодні – були молодці,
Мої малята – любі хлопчики й дівчата.
Гарно ви всі працювали!
-
Дітки, ви всі гарно працювали на сьогоднішньому уроці.
-
І ми перегортаємо наступну сторінку нашої книги.
10 сторінка «Оцінка»
-
На уроці, ви гарно працювали. В мене на столі різні квадратики: візьміть зелений квадратик, якщо ви щось навчились і про щось дізналися. Кому важче було зрозуміти матеріал, то візьміть – жовтий квадратик. А ще в мене є червоні квадратики, вони означають, що ви хочете далі спостерігати за тваринами взимку.
-
Отже, ми бачимо, який ви висновок зробили із сьогоднішнього уроку.
-
А зараз, подивіться на дошку.
-
Що ви бачите? (Сніжинки)
-
Сніжинки – це ваші оцінки-подарунки за урок. Роздаю всім сніжиночки за гарну роботу на уроці.
-
І так, як з ІІ семестру, в нас іде оцінювання оцінками, то за урок ставлю…
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-
Підручник ст. 86-87.
-
Намалювати малюнок про допомогу птахам взимку, тобто як ви допомагаєте пташечкам взимку.