Урок "Як звірі пристосувалися до життя взимку? "

Про матеріал

Мета даного уроку:

  • встановити взаємозв'язки між змінами в неживій природі та в житті тварин;
  • продовжувати формувати вміння здійснювати порівняння за істотними ознаками тварин, класифікувати їх, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки в природі на прикладі зимового життя звірів;
  • формувати уявлення про зимове життя звірів, пристосування до зими, поділ тварин на тих, які ведуть активний і пасивний спосіб життя;
  • виховувати спостережливість, допитливість, пізнавальний інтерес до вивчення природи рідного краю,бажання допомагати тваринам взимку.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА: Як звірі пристосувалися до життя взимку?

МЕТА: встановити взаємозв'язки між змінами в неживій природі та в житті     тварин; продовжувати формувати вміння здійснювати порівняння за істотними ознаками тварин, класифікувати їх, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки в природі на прикладі зимового життя звірів; формувати уявлення  про зимове життя звірів, пристосування до зими, поділ тварин на тих, які ведуть активний і пасивний спосіб життя; виховувати спостережливість, допитливість, пізнавальний інтерес до вивчення природи рідного краю,бажання допомагати тваринам  взимку.

ОБЛАДНАННЯ: ребуси, малюнки із зображенням тварин, мультимедійна презентація до уроку.

ХІД УРОКУ

І.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

1. Привітання

2. Фенологічні спостереження

  • Дітки, традиційно урок природознавства ми починаємо із підведення підсумків за сьогоднішнім днем.
  • Скажіть, будь ласка, яка пора року зараз? ( Зима. )
  • Який перший місяць зими? ( Перший місяць зими – грудень. )
  • Що можна сказати про хмарність цього зимового дня? ( Відповіді учнів)
  • Яка температура повітря сьогодні? ( Відповіді учнів)
  • Чи є сьогодні вітер? ( Відповіді учнів)
  • Чи спостерігаються сьогодні  опади? ( Відповіді учнів)
  • Що змінилося в природі? (День став довшим, а ніч коротша)
  • Молодці!

2. Гра «Так чи ні»

  • Сонце стоїть низько на небосхилі. (Так)
  • Річки й ставки вкрилися льодом. (Так)
  • Падають рясні дощі. (Так зі снігом були дощі)
  • Небо часто вкривають темні хмари. (Так)
  • Листяні дерева стоять голі. (Так)
  • Хвойні дерева зелені. (Так)
  • Повітря на дворі тепле. (Ні)
  • На землю падає сніг. (Так і ні)
  • Діти, то які зміни відбулися в природі з настанням зими? (Сонце з’являється ненадовго, піднімається невисоко, дає мало тепла і світла, на дворі похолоднішало).

IІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

  • Дітки, зараз я буду зачитувати загадки. На дошці малюнки-відгадки. Вам потрібно відгадати загадку, знайти малюнок птаха та розмістити в таблиці « Перелітні. Зимуючі.»

Перелітні

Зимуючі


  • Довгі ноги, довгий ніс.

Прилетів - обід приніс:

Смачних жабеняток

Для своїх маляток. (Лелека)

  • До якої групи птахів віднесемо лелеку? (До перелітних)
  •         Привітала нас піснями із весною

        І живе з нами під стріхою одною. (Ластівка)

  • До якої групи птахів віднесемо ластівку? (До перелітних)
  • Маленький хлопчик у сірій свитинці.

По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)

  • До якої групи птахів віднесемо горобця? (До зимуючих)
  •         Ось хатина, в ній – Співак

        Як цю пташку звати(Шпак)

  • До якої групи птахів віднесемо шпака? (До перелітних)
  • Уночі гуляє,

а в день спочиває,

Має круглі очі, 

бачить серед ночі.(Сова)

  • До якої групи птахів віднесемо сову? (До зимуючих)
  • Вірно людям я служу,

Їм дерева стережу,

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним здобуваю. (Дятел)

  • До якої групи птахів віднесемо дятла? (До зимуючих)
  • Вона живе в селі і в місті,

Обіч доріг, де є гаї

Роками не міняє місця.

В теплії краї

Не кличе діток відлітати,

Аби - де стане зимувати. (Ворона)

  • До якої групи птахів віднесемо ворону? (До зимуючих)
  • Над водою вертольотики 

Все літають взад-вперед, 

І від легкого їх дотику 

Не схитнеться очерет. 

Що за дивні вертольотики — 

Не гуркочуть, не гудуть 

І самі себе без льотчиків 

Понад озером ведуть?! (Бабка)

  •    До якої групи птахів віднесемо бабку?
  •    Задумались? То хто зайвий з переліченого? (Бабка)
  •    Чому? (Тому що бабка це не птах)
  •    Дітки, скажіть, чому перелітні птахи відлітають у теплі краї? (Тому що в нас холодно)
  •    Чому не всі птахи відлітають?(Тому що деякі мають харчі і не дуже бояться холоду)
  •    Як змінюється життя птахів, що залишаються в нас зимувати? (Вони в пошуках їжі)
  •    Як ми з вами можемо допомогти птахам, що залишаються? (Будувати годівнички і підкормлювати їх)
  •    Дітки, ми з вами теж долучилися до цієї доброї справи. Ви молодці, адже виготовили годівнички і підкормлюєте птахів. Цією доброю справою ми спасемо не одне пташине життя.

 

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

  1. Відгадування ребусів
  • Дітки, погляньте, будь, ласка на дошку і прочитайте  ребуси. (Вовк,лисиця,їжак,білка,кабан,ведмідь,снігур)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Хто «зайвий»? (Снігур)
  • Чому? (Тому що це пташка)
  • Яким іншим словом можна назвати інших тварин? (Звірі).
  • Яких звірів ми не побачимо взимку? (Їжачка та ведмедя)
  • Які звірі активні в цей час, які не дуже? (Лисиця, вовк, кабан)
  1. Робота з підручником
  • Отже, дітки, відкрийте підручники на сторінці 84 і прочитайте тему та завдання сьогоднішнього уроку.
  • Скажіть, чи дізнаєтесь ви щось нове сьогодні на уроці?(Ми з вами вже знайомі з цим матеріалом, але на сьогоднішньому уроці ми пригадаємо раніше вивчений матеріал і узагальнимо ці знання)

3. Гра «Очікування» 
Перед вами лежать зачаровані сніжинки. На них ви напишете, що очікуєте від уроку. І в кінці уроку, якщо ваші очікування здійсняться, ви свої сніжиночки повісите на ялиночку, а якщо ні - залишите у себе на парті. 
- Давайте зачитаємо, що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку. Пам’ятайте, що починати потрібно зі слів: «Я хочу, щоб на...» 
** Я хочу, щоб на уроці було цікаво. 
** Я хочу, щоб на уроці я зрозумів матеріал. 
** Я хочу, щоб на уроці збагатилися мої знання. 
** Я хочу, щоб урок приніс мені радість. 
** Я хочу, щоб урок приніс хороший настрій. 
** Я хочу, щоб на уроці я здобула найкращі знання. 
** Я хочу на уроці активно працювати.  А в мене є також картка. Вона підкаже, що я очікую від уроку. 
- Впевнена, що ваші очікування виправдаються. 

** Навчитеся творити, мислити. 
** У класі не буде жодного учня, який би не впорався із завданням. 
** Правильно і точно висловлюватимете свої думки. 
** Злагоджено працюватимете. 
** Робитимете висновки. 

ІІ. Підсумки фенологічних спостережень 
- Світ навколо нас прекрасний, але водночас дуже загадковий. Допомогти передбачити його стан хоча б на день нам допоможе черговий зеленогайський синоптик. 
Синоптик 
*Сьогодні 18 лютого, вівторок, середина місяця і останній місяць зими. 
Над Зеленим Гаєм сьогодні небо чисте, безхмарне. Опадів не очікується. Температура повітря мінус дев’ять градусів. Вітер помірний. 
Синоптики радять бути обережними на дорогах, щоб не спричинити небезпечних ситуацій під час руху. 
Черговий синоптик Анжела. 
- Погода сприятлива, морозяна, але в класі тепло, затишно. Отож, бажаю вам гарного настрою і плідної праці. Почнемо працювати. 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

  • Дітки, здобути нові знання та пригадати раніше вивчене нам допоможе синьокрила Сойка. Чому до нас на гостину не завітали Їжачок Хитрячок та Сонечко Семикрапочка? (Їжачок Хитрячок – спить, а Сонечко Семикрапочка заховалися в листя)
  • А зараз, я запрошую вас на прогулянку до лісу. Закрийте очі і уявіть , що ви в зимовому лісі.
  1. Фонограма із звуками зимового лісу.
  • Скажіть, кого ви зустріли в лісі?
  • А я, діти, зустріла ведмедя. Чому  ви не побачили його? (Він спить)
  • Ліс стоїть у білому сніговому вбранні. Зима подарувала деревам та кущам теплі шуби, шапки, сукні,хустки. А звірам…
  • Що подарувала зима звірам? (Тепле хутро) Поясніть свою відповідь.
  • Дітки, а зараз я вам розповім нові таємниці про тварин.

Зима приносить багато клопоту не тільки пташкам, а й усім звірам. Голод заставляє їх виходити зі своїх домівок у пошуках їжі.

  • Уявіть, ідемо ми зимовим лісом, а на зустріч нам ведмідь? Це так? (Ні)
  • А чому ні? (Тому що він спить)
  • Кого ще ми не побачимо у зимовому лісі? (Їжачка та борсучка)
  • Чому? (Тому що вони також сплять взимку)

Борсуки, ховрахи, їжаки, кажани, ведмеді взимку сплять. Цілісіньке літо вони готуються до зими. Нагулюють жир, заготовляють їжу, мостять гнізда, нори. Кажани ховаються у старих будівлях, на горищах, ведмеді сплять у барлозі, їжаки під пеньками.

  • Але не всі звірі сплять. Зараз нам звірі розкажуть як вони зимують, а ви їм в цьому допоможете.
  • Дітки, у вас на партах лежать маски звірят, одіваємо маску, і читаємо по черзі інформацію із слайда.
  1. Фізкультхвилинка (відео)
  • Дітки, ви гарно працюєте, пора вже і відпочити. Встаньте, будь ласка, і увага на екран.
  1. Інсценування
  • Мене знають всі звірі. Я зайчик. На зиму моє хутро стає густішим і світлішим. Взимку я живлюся корою і гілками дерев та кущів, насінням бур’янів. Кожний кущик для мене може стати домівкою.
  • А я – білочка. Живу в лісі, житло влаштовую в дуплах, а іноді між гілками дерев. Всередині гніздечко вистеляю мохом, сухою травою, листям і шерстю.У такому гнізді тепло навіть у морози. На зиму я роблю запаси: горіхи, гриби, які легко потім знаходжу під снігом, завдяки доброму нюху. Взимку ховаюсь від холоду в гнізді, а в сильні морози дрімаю там кілька днів. Саме в цей час на мене може напасти мій лютий ворог – куниця.
  • Так я така ! Знайомтесь я куниця! Я нічний звір. Живу на деревах. Весь день сплю у дуплах, в гніздах білок, лелек чи сорок. Люблю ласувати жабами, мишами. А взимку і білочку можу з’їсти. Бережись!
  • А ми, їжаки, задрімали у затишних норах: зарилися в опале листя і загорнулися у неміцний клубок, аж до березня.  Під час сплячки у нас зменшується маса, бо протягом сну ми не живимося, а живемо завдяки жиру, відкладеному в тілі восени.  Нам зиму перезимувати, що котові на печі позіхнути.
  • А мене – красиву, пухнасту, руденьку знають всі. Я – лисичка. Від негоди і ворогів ховаюсь в норі. Живлюсь пташками, мишами, а при нагоді і зайчика молодого можу спіймати.
  • А я – вовк. Я розумний, спритний і сильний хижак. Живлюся козулями, оленями, зайцями, дикими свинями. Але в взимку мені дуже важко наздогнати здобич. Від холодів я ховаюсь в лігві, яке будую серед коренів дерев у густих хащах.
  • Дякуємо вам звірята.
  1.     Читання статті у підручнику (ст. 84)
  • Дітки, роздивіться і порівняйте на ст.. 84 у ваших підручниках – Як змінилося забарвлення хутра у білки та козулі взимку? Чому тварини змінюють своє забарвлення?
  • Але ж у наших лісах водяться лосі, козулі, дикі кабани. А як же вони зимують? Давайте дізнаємось зі статті у підручнику.
  • Хто впадає у зимову сплячку? (Їжаки, борсуки та ведмеді) А хто ні? (Білки, зайці, лисиці, вовки, козулі та лосі)
  • Подивіться, як людина допомагає звірам.
  • Хто за професією ця людина? (     )
  • Що ще робить лісник?
  • А які зміни відбулися у житті свійських тварин, назвіть їх? (Із настанням зими у житті домашніх тварин трапляються зміни. Так, у птахів під пір'ям виростає густий пух, вони перестають нестися. У тварин виростає густа шерсть. Взимку пасовища вкриті снігом. Тому корів, овець та інших тварин переводять на тваринницькі ферми. Взим­ку у тваринників багато роботи: вчасно нагодувати тварин, прибрати у приміщенні.)
  • Самостійно зробіть висновки. Порівняйте їх з висновками підручника. Про що не сказали у своєму, що доповнили своє.
  1. Робота в зошитах.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.

1. Перегляд мультфільму «

  • А зараз, будь ласка, на екран подивимося мультфільм, як дітки допомагають перезимувати тваринкам зиму.

2. Гра « Як зимують звірі»

  • Дітки, для узагальнення знань, пограємо гру «Як зимують звірі?». Вам потрібно знайти на карточках, які у вас у конвертиках, інформацію про життя і поведінку звірів взимку. Ось наприклад, як зимує ведмідь? (Шукаєте швидко, відповідь у себе на картках і кріпимо на магнітну дошку)

(Усю зиму в затишних місцях сплять бурі ведмеді, борсуки, їжаки, кажани. Бурий ведмідь облаштовує барліг. Їжачок ще з осені готує м′якеньке кубельце з листя та сухої трави. Борсуки сплять у норах. Вночі виходять на полювання вовки. У полі, на лісових галявинках нишпорять у пошуках корму лисиці. У лісі бродять олені, лосі, об'їдаючи тоненькі гілочки дерев та кущів. Білки перечікують сильні морози та завірюху у теплих гніздах. Зайці навідуються до фруктових садів,об′їдають кору молоденьких дерев.)

Описание: http://kremgory.at.ua/News1/hedgehog2.jpg                                                   

1290439806_f_16749739-300x225Описание: http://maptour.km.ua/media/blog/n/7/1/y/h4jd823wclnt.jpgОписание: http://www.huntingukraine.com/images/stories/tvaryny/bear/buryy_vedmid.jpg

 

 

Білка готується до зимиОписание: http://maptour.km.ua/media/blog/7/o/6/8/4sxgyu3j7tpo.jpg

 

 

 

  1. Розгадування кросворда (Робота в групах)
  • Розгадавши кросворд, ви дізнаєтесь, як ви працювали на уроці.

1

2

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 7

 

 

 

 

 

  1. Ягода, якою живиться ведмідь. (Малина).
  2. Стрункий, швидкий, роги гіллясті. Пасеться весь день. Хто це? (Олень).
  3. Прийшла вона з довгим віником на бесіду з нашим півником. Схопила півня на обід, та й замела мітлою слід. (Лисиця).
  4. Плоди, якими живиться дикий кабан. (Жолуді).
  5. Житло білки. (Дупло).
  6. Невеличка лісова тварина, яка взимку живиться корою дерев. (Заєць).
  7. Тварина руда влітку, сіро – коричнева взимку, живе на дереві. (Білка).
  • Отже, яке слово отримали по вертикалі? (Молодці!).

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

  • Чи сподобався вам урок?
  • Які завдання були найцікавішими?
  • Послухайте, друзі, ви, напевно, згодні

Про що ж були наші сьогодні розмови,

Але ви не тільки повинні це знати і запам’ятати,

Ви просто повинні усім допомагати.

Ви сьогодні – були молодці,

Мої малята – любі хлопчики й дівчата.

Гарно ви всі працювали!

 VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Хочу звернутися, діти, до вас із проханням.

Холодно взимку зайчатам і білці,

Песику — в будці, в сараї — корівці.

Мерзнуть у котика лапки і вуха,

Мерзне ворона в лиху завірюху.

Горю зарадити можемо —

В будку Шаркові настелим соломи,

Зайчикові покладемо під кущик

Кілька морквинок, листочок капусти,

Теплу корівці поставим водичку,

Птицям насиплемо крихт в годівничку.

Як допоможемо дружно, малята,—

Виживуть взимку птахи і звірята.(Л. Левченко)

  • А тепер скажіть що саме ви робите для друзів тварин? (Звірям птахам взимку потрібна ДОПОМОГА людей)

 

 

 

1

  

doc
Додано
19 липня 2018
Переглядів
6102
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку