Урок-телепередача "Як тебе не любити, Києве мій! Наталя Забіла «Древній Київ» має на меті навчати учнів виразно читати віршовані і прозові твори, аналізувати прочитане; поглиблювати знання учнів про місто Київ, його історію; розвивати логічне та творче мислення, мовленнєво-комунікативні навички, уміння аргументовано висловлювати свою думку, читацькі навички, пізнавальні інтереси; виховувати любов до Батьківщини, гордість до неї.
Тема. Як тебе не любити, Києве мій! Наталя Забіла «Древній Київ»
Мета: навчати учнів виразно читати віршовані і прозові твори, аналізувати прочитане; поглиблювати знання учнів про місто Київ, його історію; розвивати логічне та творче мислення, мовленнєво-комунікативні навички, уміння аргументовано висловлювати свою думку, читацькі навички, пізнавальні інтереси; виховувати любов до Батьківщини, гордість до неї.
Тип уроку: урок-телепередача
Обладнання: макет телевізора, деформовані тексти, ілюстрації міста Києва
Хід уроку
І Організація класу
«Добрий день!»
Дружно голосно сказати
«Добрий день!»
Вліво, вправо поверніться,
Своїм друзям усміхніться:
«Добрий день!»
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Загадка
Що за диво-дивина
У нас вдома розмовля?
Дивимось по ньому
Казки, гарні мультики
Ще й розкаже про погоду
Спорт та бізнес чи негоду (телевізор)
Адже, у нас незвичайний урок, який ми проведемо у шкільній кіностудії і дізнаємося багато цікавого про одне старовинне місто України. Відгадайте, що це за місто?
Відгадайте його назву:
Воно відоме в світі,
Каштани в ньому квітнуть.
Будинки тут високі,
Дніпро тече широкий.
Ворота золотії
Стоять, мов чародії.
Віддавна — це столиця,
Столиця-білолиця.
Ну, хто з вас здогадається,
Як місто називається? (Київ).
- Ми побуваємо у столиці нашої Батьківщини. Щоб більше дізнатися про це чудове місто, ми відвідаємо різні телестудії.
До роботи запрошую студію «Мовознавців».
ІІІ Мовна розминка
Через грядку гріб тхір ямку.
Ець-ець-ець — подув сильний вітерець,
Аї-аї-аї — облітає листя в гаї,
Го-го-го — ми збираємо його,
Ас-ас-ас — принесемо листя в клас.
У вс_м св_т_ — к_ж_н зн_:
Є Б_тьк_вщ_н_ л_ш дн_.
І в н_с в_н дн_ — єд_н_ —
Це н_ш_ сл_вн_ Укр н_.
IV Перевірка домашнього завдання
Учні читають вірш Анатолія Костецького «Батьківщина» напам'ять.
V Робота над вивченням нового матеріалу
1) Діти першої групи читають вірші і демонструють малюнки про Київ
Ось і Київ, любі діти,
Опис гарний історичний.
Серце нашої Вітчизни!
Місто це — немов казкове,
Хочу вам я розповісти
Старовинне і мов нове.
На берегах Дніпра крутих, Наш Київ розіслався
Весь помережений садами, На горах над Дніпром,
Стоїть у сяйві днів нових Садами заквітчався,
Наш рідний Київ перед нами. Мов дівчина вікном.
Учень. В Києві є багато пам'яток архітектури, які збереглися віддавна (малюнки «Софіївськии собор», «Андріївська церква»).
Золотом церковних куполів вітає нас древня столиця. Це собор святої Софії. У далекому минулому нападали на Київ печеніги. Але київський князь Ярослав Мудрий вийшов проти них і розбив ворогів. Там, де відбувався цей бій, князь наказав збудувати велику церкву — Софіївський Собор. А це сяє позолотою Андріївська церква.
Учень. А ось і головна вулиця міста — Хрещатик. Багато років назад тут був глибокий і довгий яр, який перехрещувався з другим яром і тому називався Хрещатим. А сьогодні на тому місці вулиця Хрещатик, вздовж якої тягнуться алеї зелених каштанів.
Ось ви побачили, який Київ гарний. А чому його називають древнім?
2) Слово учням другої групи.
Він існує давно. А значить, у нього є своя історія, славне минуле. Подивіться, як виглядав Київ у минулому (розгляд малюнка). Найдавніша спроба пояснити походження Києва — це літопис «Повість минулих літ». Цей літопис уперше переказує легенду про виникнення міста Києва.
Записав цю легенду чернець Києво-Печерського монастиря Нестор (показ літопису «Повість минулих літ» і портрета Нестора). Уявіть собі, як він у глибокій задумі годинами стояв над Дніпром, слухав розповіді оповідачів, а потім повертався в тісну кімнату монастиря і писав безсмертні рядки «Повісті минулих літ».
Переписала цю легенду поетеса і письменниця Наталія Забіла і назвала її «Древній Київ».
Фізкультхвилинка
VІ Сприймання і усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання оповідання Н. Забіли «Древній Київ»
Поляни Кий Київ
дрімучі Щек Щековиця
працьовиті Хорив Хоревиця
поселився Либідь Либідь
Фізкультхвилинка
VІІ Підсумок уроку
На наш E-mail надійшов електронний лист ( На дошку вивішується кросворд).
Київ — ... України.
1. Ким доводиться Либідь Кию, Щеку і Хориву? (Сестра).
2. Хто вперше записав легенду про створення Києва? (Нестор).
3. Як називався давній народ, який оселився над Дніпром? (Поляни).
4. Як звали сестру Кия? (Либідь)
5. Як звали першого брата? (Кий)
6. Як називалась друга гора? (Щекавиця)
7. Як називалась гора, на якій поселився Хорив? (Хоревиця).
- Прочитайте мовчки слово, що вийшло по вертикалі. Прочитайте вираз вголос. Закрийте очі і повторіть цей вираз по пам'яті.
Куди ж ми подорожували?
Передача закінчилась.
Мабуть, друзі, ви втомились.
А тепер – відпочивати
Й наш урок – не забувати.