Проектний урок проведений з метою вдосконалювати навички виразного читання; навчати дітей помічати красу і неповторність природи, сприймати змальовані словами образи природи рідної землі у віршованих і прозових текстах; розвивати комунікативні здібності, вміння робити висновки, відстоювати свою думку, презентувати свої дослідження; розширювати знання учнів про символи України; виховувати любов до Батьківщини.
Тема. Калина – символ краси та дівочої вроди. Г.Демченко «Калинка»
Мета: вдосконалювати навички виразного читання; навчати дітей помічати красу і неповторність природи, сприймати змальовані словами образи природи рідної землі у віршованих і прозових текстах; розвивати комунікативні здібності, вміння робити висновки, відстоювати свою думку, презентувати свої дослідження; розширювати знання учнів про символи України; виховувати любов до Батьківщини.
Обладнання: малюнки з зображенням калини, кетяги калини
Тип уроку: проектний урок
Проблема. Чому треба оберігати калину? Що може статися, якщо забудемо про народні символи?
Тривалість: 2 тижні
Рекомендації до уроку.
Сформувати творчі групи:
1 група – журналісти – досліджують цікаве про калину, її лікувальні властивості.
2 група – літератори – шукають твори, вірші, легенди про калину
3 група – пошуковці – проводять пошукову роботу про використання калини в народних обрядах.
Хід уроку
І Організаційна частина
- Щоб день хороший розпочати
Треба разом привітатись:
«Добрий день!»
Вліво, вправо поверніться,
Своїм друзям посміхніться:
«Добрий день!»
Усміхніться квіточці,
Хай вона росте,
Усміхніться гілочці,
Пташці і траві.
А тепер ви подаруйте усмішку й мені.
ІІ Повідомлення теми і мети уроку
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
1. Постановка проблеми
2. Гра «Розшифруй прислів’я»
«Безвербиікалининемаукраїни»
IV Робота над казкою Г.Демченко «Калинка»
а) Читання «луною».
Щире серце
Ласкава дівчинка
Посадила краї шляху
Носила та поливала
Іде подорожній
Пташки щебечуть
Попідвіконню
Зернятко
Ім’я
б) Читання групами
- Це ключові слова. Спробуйте передбачити, про що йтиметься в казці.
1 група – ваші слова зеленого кольору. 2 група – слова синього кольору. 3 група – жовтого.
2. Виразне читання казки вчителем
- За що всі люди в селі любили Калинку?
3. «Довідкове бюро»
Курний шлях – у пилюці, з курявою.
Крислатий – рясний, розложистий
Обабіч – з обох боків дороги
Попідвіконню – під вікном
4. Читання учнями
І частина – напівголосне читання;
ІІ частина – «ланцюжком»;
ІІІ частина – за початком;
IV частина – гра «Сніжинка».
5. Гра «Слідопити»
- Знайдіть відповідь на запитання словами тексту.
Якою була дівчинка?
Як Калинка ставилась до рослин?
Як люди ставились до Калинки?
Де Калинка посадила стебельце?
Що побачив подорожній? Які слова він сказав?
Що сталося з кущем?
Що прошепотів кущ Калинці?
Фізкультхвилинка
V Звіт творчих груп
1. Звіт групи «Журналісти».
1 учень:
2 учень:
При лікування гострих вірусних інфекцій: використовують варені ягоди калини (столова ложка ягід на склянку води); ягоди варять на малому вогні 10-15 хвилин, охолоджують; відвар п’ють тричі на добу через 30 хв. після їди.
Для полоскання ротової порожнини та горла.: беруть столову ложку сушених ягід та столову ложку квіток калини, заливають склянкою окропу, настоюють 2 години.
3 учень:
При виразковій хворобі шлунка. 3-4 рази на день, за півгодини до їди, вживають по 1 столовій ложці розім’ятих сирих ягід.
При сухому кашлі та гіпертензії. Вживають сирі ягоди (10 ягід, які почали уже бродити з цукром, на день)
Для відбілювання шкіри, від вугрів
Змішують свіжий сік калини в однаковій кількості зі сметаною і накладають маску на обличчя на 20 хв.
1 учень:
Легенда про калину
Було це дуже давно. На Україну напали монголо-татари. В одному селі було весілля. Дівчати-красуні веселились. І раптом увійшли у село вороги. Вони захотіли викрасти дівчат, але ті почали тікати в болото. А болото було в’язкою трясовиною. Монголо-татари побігли за ними. Так і загинули дівчата-красуні і вороги у болоті. Де загинула красуня – так кущ калини, де загув ворог, там купа гнилі.
2 учень:
Калинонька
Ось калина над водою
Віти стеле по воді.
Хто це щедрою рукою
Їй намистечко надів?
Червонясте, променисте,
Розцвітає, як вогні.
Дай хоч трошечки намиста,
Калинонько, і мені.
3 учень:
Говорила мати: «Не забуться, сину,
Як будуєш хату, посади калину.
Білий цвіт калини – радість України,
А вогняні грона – наша кров червона.
Зоряна калина і краса, і врода,
Нашої країни – нашого народу».
«Посади калину в себе біля хати»
- Ви теж добре впоралися зі своїм завданням. Вміщуємо ваш матеріал в нашу книгу.
1 учень:
Ми провели пошукову роботу і дізналися, що калина була потрібна в численних народних обрядах. Особливо в обряді, коли приходили привітати батьків з народженням дитини. Обов’язково приносили хліб, як символ достатку, корінь життя; гроші, як символ багатства; і обов’язково калину, як символ краси, здоров’я та невмирущості, символ України, своєї рідної землі.
2 учень:
Обов’язковою була калина у весільному обряді. Коли випікали коровай, неодмінно прикрашали його вервечкою калини. Калиновим цвітом та ягодами оздоблювали вільце молодої, вінок молодої. Коли його плели, то співали:
Як сяде сонце в далині,
Діти гойдають на калині
Матуся, вічні берегині,
Колиски нашої душі.
Ласкаві мамині казки
Під колискове засипання –
То сув’язь нашого ридання
Передається у віки.
3 учень:
А коли в далекі часи дружини виряджали своїх чоловіків у далекі походи, то вони давали їм рушники з вишитими кетягами калини, ніби цей рушник в чужині буде оберігати життя чоловіка і простелить стежину до рідного дому.
А коли помирав суджений на чужині, то останнє, що він просив, як співається в козацькій пісні:
Посадіть мені в головах червону калину,
Будуть пташки прилітати – калиноньку їсти,
Будуть мені приносити з України вісті.
VІ Підсумок уроку
- Що сьогодні нового і цікавого дізнались про калину? (Відповіді дітей: калина – це рідна мова, домівка, символ, окраса природи, здоров’я, Україна)