Урок «Калина – символ краси та дівочої вроди. Г.Демченко «Калинка»

Про матеріал

Проектний урок проведений з метою вдосконалювати навички виразного читання; навчати дітей помічати красу і неповторність природи, сприймати змальовані словами образи природи рідної землі у віршованих і прозових текстах; розвивати комунікативні здібності, вміння робити висновки, відстоювати свою думку, презентувати свої дослідження; розширювати знання учнів про символи України; виховувати любов до Батьківщини.

Перегляд файлу

Тема. Калина – символ краси та дівочої вроди. Г.Демченко «Калинка»

Мета: вдосконалювати навички виразного читання; навчати дітей помічати красу і неповторність природи, сприймати змальовані словами образи природи рідної землі у віршованих і прозових текстах; розвивати комунікативні здібності, вміння робити висновки, відстоювати свою думку, презентувати свої дослідження; розширювати знання учнів про символи України; виховувати  любов до Батьківщини.

Обладнання: малюнки з зображенням калини, кетяги калини

Тип уроку: проектний урок

Проблема. Чому треба оберігати калину? Що може статися, якщо забудемо про народні символи?

Тривалість: 2 тижні

Рекомендації до уроку.

Сформувати творчі групи:

1 група – журналісти – досліджують цікаве про калину, її лікувальні властивості.

2 група – літератори – шукають твори, вірші, легенди про калину

3 група – пошуковці – проводять пошукову роботу про використання калини в народних обрядах.

 

Хід уроку

 

І Організаційна частина

- Щоб день хороший розпочати

Треба разом привітатись:

«Добрий день!»

Вліво, вправо поверніться,

Своїм друзям посміхніться:

«Добрий день!»

Усміхніться квіточці,

Хай вона росте,

Усміхніться гілочці,

Пташці і траві.

А тепер ви подаруйте усмішку й мені.

ІІ Повідомлення теми і мети уроку

  • Сьогодні у нас звітний урок за проектом «Калина – символ краси і дівочої вроди». Про свої здобутки звітуватимуть наші групи: журналісти, літератори, фотокореспонденти

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

1. Постановка проблеми

  • Що таке природа? (Це все, що нас оточує: рослини, тварини, люди)
  • Як можна задати природі лиха? (Люди забруднюють річки, вирубують ліси, вбивають тварин, нищать рослини)
  • Отже, перед нами стоїть завдання: не тільки навчитися бачити красу природи, а й берегти її і не завдавати лиха. Особливо треба берегти ті рослини, які стали невід’ємною частино українського народу.

2. Гра «Розшифруй прислів’я»

  • Роз’єднайте слова, прочитайте прислів’я

«Безвербиікалининемаукраїни»

  • У кожного народу є свої символи, які їх захищали та берегли, які люди дуже любили, а тому і прославляли. Українці дуже люблять вербу і калину. Саме про калину ми будемо говорити. Колись у сиву давнину вона пов’язувалась з народження Всесвіту, вогненної трійці: Сонця, Місяця і Зорі. Тому і назву свою має від давньої назви Сонця – Коло – калина. А оскільки ягоди калини червоні, то й стали вони символом крові та невмирущого роду. Ось через це весільні рушники, дівочі і, навіть, парубочі сорочки прикрашали тими тяжкими могутніми гронами. А ще  калина – символ дівочого кохання та вірності.

IV Робота над казкою Г.Демченко «Калинка»

  1.                     Складання передбачення. Словникова робота.

а) Читання «луною».

Щире серце

Ласкава дівчинка

Посадила краї шляху

Носила та поливала

Іде подорожній

Пташки щебечуть

Попідвіконню

Зернятко

Ім’я

б) Читання групами

- Це ключові слова. Спробуйте передбачити, про що йтиметься в казці.

1 група – ваші слова зеленого кольору. 2 група – слова синього кольору. 3 група – жовтого.

2. Виразне читання казки вчителем

- За що всі люди в селі любили  Калинку?

3. «Довідкове бюро»

Курний шлях – у пилюці, з курявою.

Крислатий – рясний, розложистий

Обабіч – з обох боків дороги

Попідвіконню – під вікном

4. Читання учнями

І частина – напівголосне читання;

ІІ частина – «ланцюжком»;

ІІІ частина – за початком;

IV частина – гра «Сніжинка».

     5. Гра «Слідопити»

- Знайдіть відповідь на запитання словами тексту.

Якою була дівчинка?

Як Калинка ставилась до рослин?

Як люди ставились до Калинки?

Де Калинка посадила стебельце?

Що побачив подорожній? Які слова він сказав?

Що сталося з кущем?

Що прошепотів кущ Калинці?

Фізкультхвилинка

V Звіт творчих груп

1. Звіт групи «Журналісти».

1 учень:

  •           На нашій планеті росте понад 200 видів калини, а в Україні найбільше поширена калина цілолиста.
  •           Це високий гіллястий кущ заввишки 2-4 метри з сірою корою. Плоди калини дають червону фарбу, а кора – чорно-зелену.
  •           Калина – це символ рідної землі, батьківської хати. Калина – це символ України та символ дівочої краси. Також калина вважається «весільним деревцем».
  •           З плодів калини готують начинку для пирогів, киселі, мармелад, наливки та вина.
  •           Калина – лікарська рослина. Свіжі ягоди вживають при кашлі, серцевих захворюваннях.
  •           Вона регулює тиск крові. Соком калини вмиваються, щоб обличчя зарум’янилось.

2 учень:

При лікування гострих вірусних інфекцій: використовують варені ягоди калини (столова ложка ягід на склянку води); ягоди варять на малому вогні 10-15 хвилин, охолоджують; відвар п’ють тричі на добу через 30 хв. після їди.

Для полоскання ротової порожнини та горла.: беруть столову ложку сушених ягід та столову ложку квіток калини, заливають склянкою окропу, настоюють 2 години.

3 учень:

При виразковій хворобі шлунка. 3-4 рази на день, за півгодини до їди, вживають по 1 столовій ложці розім’ятих сирих ягід.

При сухому кашлі та гіпертензії. Вживають сирі ягоди (10 ягід, які почали уже бродити з цукром, на день)

Для відбілювання шкіри, від вугрів

Змішують свіжий сік калини в однаковій кількості зі сметаною і накладають маску на обличчя на 20 хв.

  • Дякую, діти, за вашу роботу. З усього матеріалу, яки йви підготували і принесли на урок, ми створимо книгу. Отже, ми маємо перші сторінки нашої книги.
  1.                     Звіт групи «Літератори».
  • Про свою роботу прозвітує група «Літератори».

1 учень:

Легенда про калину

Було це дуже давно. На Україну напали монголо-татари. В одному селі було весілля. Дівчати-красуні веселились. І раптом увійшли у село вороги. Вони захотіли викрасти дівчат, але ті почали тікати в болото. А болото було в’язкою трясовиною. Монголо-татари побігли за ними. Так і загинули дівчата-красуні і вороги у болоті. Де загинула красуня – так кущ калини, де загув ворог, там купа гнилі.

2 учень:

Калинонька

Ось калина над водою

Віти стеле по воді.

Хто це щедрою рукою

Їй намистечко надів?

 

Червонясте, променисте,

Розцвітає, як вогні.

Дай хоч трошечки намиста,

Калинонько, і мені.

3 учень:

Говорила мати: «Не забуться, сину,

Як будуєш хату, посади калину.

Білий цвіт калини – радість України,

А вогняні грона – наша кров червона.

Зоряна калина і краса, і врода,

Нашої країни – нашого народу».

  • Пам’ятаєш, сину, що казала мати:

«Посади калину в себе біля хати»

- Ви теж добре впоралися зі своїм завданням. Вміщуємо ваш матеріал в нашу книгу.

  1.                     Звіт групи «Пошуковці»

1 учень:

Ми провели пошукову роботу і дізналися, що калина була потрібна в численних народних обрядах. Особливо в обряді, коли приходили привітати батьків з народженням дитини. Обов’язково приносили хліб, як символ достатку, корінь життя; гроші, як символ багатства; і  обов’язково калину, як символ краси, здоров’я та невмирущості, символ України, своєї рідної землі.

2 учень:

Обов’язковою була калина у весільному обряді. Коли випікали коровай, неодмінно прикрашали його вервечкою калини. Калиновим цвітом та ягодами оздоблювали вільце молодої, вінок молодої. Коли його плели, то співали:

Як сяде сонце в далині,

Діти гойдають на калині

Матуся, вічні берегині,

Колиски нашої душі.

Ласкаві мамині казки

Під колискове засипання –

То сув’язь нашого ридання

Передається у віки.

3 учень:

А коли в далекі часи дружини виряджали своїх чоловіків у далекі походи, то вони давали їм рушники з вишитими кетягами калини, ніби цей рушник в чужині буде оберігати життя чоловіка і простелить стежину до рідного дому.

А коли помирав суджений на чужині, то останнє, що він просив, як співається в козацькій пісні:

 Посадіть мені в головах червону калину,

Будуть пташки прилітати – калиноньку їсти,

Будуть мені приносити з України вісті.

  • Вашу творчість ми теж вмістимо в нашу книгу.

 

VІ Підсумок уроку

  1.                     Створення асоціативного куща

- Що сьогодні нового і цікавого дізнались про калину? (Відповіді дітей: калина – це рідна мова, домівка, символ, окраса природи, здоров’я, Україна)

 

 

 

  • У наш час багато залежить від самих людей. Потрібно оберігати дерева, кущі. І калина заслуговує дбайливої уваги. Існує добрий давній народний звичай – садити калину біля кожної хати. Вона, кажуть, приносить щастя людям. Отож, щоб росла у вас червона калина, будьте гарні не лише зовнішньо, а й внутрішньо, будьте щедрими на добро, бережіть його у своїй душі.
  1.                     Домашнє завдання

 

docx
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
2246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку