Урок "Як Вавилон став столицею могутнього царства"

Про матеріал
Конспект уроку для 6 класу НУШ. У розробці використані різні форми та методи роботи. Також є робота з картою, робота в парах, фізкультхвилинка.
Перегляд файлу

Тема уроку: Як Вавилон став столицею могутнього царства.

Мета: 1.)дати уявлення про природні та кліматичні умови Дворіччя, познайомити учнів із законами Хаммурапі; 

2) розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, удосконалювати навички роботи з історичними картами та текстом підручника    вміння чітко висловлювати свої думки

3) розвивати навички групової роботи

Очікувальні результати:

 Після уроку учні/учениці зможуть:

називати дати, пов’язані з темою уроку;

застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;

характеризувати суспільний устрій;

аналізувати повсякденне життя жителів Месопотамії; показувати на історичній карті найдавніші міста-держави.

Формувати  компетентності:

-Компетентність спілкування державною мовою для спілкування під час пояснення навчального матеріалу; для вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі; 

-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів    інформації; 

-Математичну компетентність шляхом встановлення хронологічної послідовності

- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості вивчення історії та толерантного ставлення до культури

та традицій інших народів.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: зошити, підручник «Досліджуємо історію і суспільство» О.Пометун, історичні атласи, ілюстративний матеріал, 

роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, відеоматеріали.

                                                Хід уроку:

І. Організаційний момент

Психолого-емоційне налаштування

В країнах Передньої Азії писали на глиняних табличках. Глина була основним матеріалом для багатьох сфер життя.

Пропоную створити смайлики свого настрою з пластиліну (на заготовці смайлика з паперу).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 Прийом «Сенкан»

1) фараон; 

2) могутній, сильний; 

3) править, володарює, підкоряє; 

4) будувалися велетенські царські гробниці – піраміди; 

5) правитель.

 

Вправа «Мозаїка»

Клас ділиться на 2 команди. До дошки вибігають по черзі представники команд.  Обирають питання. Представники мають записати відповідь і бігти назад до команди, щоб вийшов наступний учасник.

На якому материку розташований Єгипет (Африка)

В якій частині Африки розташований Єгипет?

Назва очерету, що росте в долині Нілу (папірус)

Яка головна річка Єгипту ? (Ніл)

В якому місяці у річка Ніл розливається? (середина липня)

Коли повінь закінчувалась? (середина вересня)

Насипи з глини та різаного очерету вздовж берегів (дамби)

Чому долини Нілу називали її «чорна земля»?  (вкрита мулом)

Пристрій, який єгиптяни використовували для зрошування ( шадуф)

Штучне зрошування (іригації)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

 Вправа «Вірю – не вірю».

1.Ріки Євфрат та Тигр беруть свій початок з  Кавказьких гір і впадають у Перську затоку. 

2.Хаммурапі правив 20 років

 3.Територію, що знаходилась між ріками Тигр та Євфрат греки у давнину називали Месопотамія

4.Оновне заняття вавилонян - землеробство і торгівля.

5.У центрі Вавилона розташовувалася багатоступенева культова споруда- зикурат.

6.У Вавилоні проживало 200 000 осіб.

    7.Жителі Месопотамії вирощували бананові пальми.

 Ознайомтеся із твердженнями. Ті, що вважаєте вірними, позначте зеленим кольором, хибні – червоним. Після вивчення матеріалу ми перевіримо ваші здогадки.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Обговоріть у класі

-Чому люди, на вашу думку, здавна селились на рівнинах поблизу річок?

Досліди

- Знайди на карті Вавилон.

-Чому, на твою думку, цю місцевість називають Межиріччям?

- Які припущення можна зробити щодо клімату, природних умов і способу життя тамтешнього населення?

 Робота з  історичною картою

Назвіть спільні та відмінні риси природніх умов Дворіччя та Давнього Єгипту.

Таблиця заповнюється протягом вивчення теми

 

Давній Єгипет

Вавилонське царство

Природні умови

Жаркий клімат, мало опадів, пустеля Сахара, р. Ніл, розливи Нілу, суховії.

 

Господарство

Землеробство (ячмінь, пшениця) будівництво каналів, дамби. Бики, осли, корови, вівці.

 

Держава

Фараон, династія, номи, чинов-ники, військо.

 

Суспільство

Фараон, чиновники, військо, селяни, ремісники, раби.

 

 

-Пригадайте, де ще зустрічається історія про Всесвітній потоп. Як описано цю подію?

Робота в групах

Ознайомтесь із текстом історичного джерела і дайте відповідь на питання:

Які рослини, вирощували жителі давнього Вавилону?

Як видумаєте ,чому в Межиріччі не росли плодові дерева?

Порівняйте природні умови Дворіччя та Єгипту.

                                       Геродот «Історія»

«Вся Вавилонія, подібно до Єгипту, усюди перерізана каналами. Найбільший з цих каналів судноплавний, у південно-східному напрямі протікає він з Євфрату до іншої річки — Тигру.

З усіх країн на світі, наскільки я знаю, ця земля родить, безумовно, найкращі плоди Деметри (злаки), а плодові дерева, навпаки, там взагалі не ростуть: ні смоковниця, ні виноградна лоза, ні маслина.

Що ж до плодів Деметри, то земля їх приносить у такому достатку, що врожай тут взагалі сам-200, а гарного року навіть сам-300. Листя пшениці та ячменю досягають там чотирьох пальців завширшки. Просо та сезам бувають там висотою з дерево.

Оливкового масла вавилоняни не вживають, але тільки з сезаму. Повсюдно на рівнині ростуть там фінікові пальми, переважно родючі. Із плодів пальм готують хліб вино, мед»

Місто Вавилон виникло на перетині важливих торговельних шляхів і вже з II тисячоліття до н. е. перетворилося на столицю могутнього Вавилонського царства, яке об’єднало значну частину Дворіччя.

 Досліди

Які особливості природних умов Дворіччя відображено на світлині?

Що допомагало людям господарювати в цих умовах?

 

                

              

 Робота в парах.

 Суспільний устрій Вавілону.

 

     Самостійна робота з підручником.

Прочитати 2 абзац п. 2 ( стр.52) і продовжити речення

 

E:\Работа\Підготовка до уроків\6 клас\Історія\3. Стародавні цивілізації Азії та Африки\Нова програма\2. Стародавні цивілізації Азії та Африки\2. Міста і влада. Шумер і Вавилон\Рисунок3.png

 

                          Словникова робота.

 

Монарх — людина, яка передає свою владу у спадок до молодших членів своєї родини.

Чиновник — людина, яка здійснює управління від імені держави та отримує від неї платню.

Імперія — держава з єдиним центром, яка керує багатьма

завойованими народами.

               Зикура́т (аккад. ziqqurrat— вершина, зокрема вершина гори)    східчаста культова споруда в стародавньому Межиріччі.

 

Фізкультхвилинка «Естафета»

Учні по ланцюжку встають і сідають в єдиному ритмі  - так ,щоб, як тільки сів попередній , встав наступний.

 

Найбільшої могутності у II тис. до н.е. досягає Вавилон за Хаммурапі, який правив з 1792 по 1750 р. до н.е.

-Скільки років правив Хаммурапі?

 -Які риси характеру повинен був мати  правитель, аби утримувати владу протягом 43 років?

 

       Протягом майже 30 років він безперервно воював. Хаммурапі підкорив міста-держави Урук, Ларсу, Ашшур та інші й став володарем величезної території. Його царство об'єднувало території міст-держав як Шумеру, так і Аккаду. Хаммурапі став царем у молоді роки, але правив мудро та розважливо. Він здійснив важливі зміни у країні. Спочатку скасував борги бідняків, підпорядкував собі храми, країну поділив на області, якими керували царські чиновники. Дбаючи про добробут країни, упорядкував податки, заборонив продаж землі за борги та встановив контроль над торгівлею.

        Але найбільше цар прославився складанням збірки законів (кодексу), що мала 282 параграфи.

 На початку XX ст. археологи знайшли високий стовп із твердого чорного каменю, укритий клинописними знаками. У верхній частині зберігся барельєф: на троні сидить бог сонця Шамані, перед ним у шанобливій позі стоїть цар. Бог сонця вручає Хаммурапі жезл — знак влади над людьми. Ученим вдалося прочитати клинописне письмо — закони Хаммурапі, що були єдиними для Вавилонського царства. За ними судили тих, хто порушував установлені в державі порядки та правила.

У своєму вступі до законів цар Хаммурапі проголосив мету: «Дати сяяти справедливості у країні, щоб знищити беззаконня і зло, щоб сильний не гнобив слабшого».

Місто Вавилон: цікаві факти

Досліди

Чому Вавилон вважають одним із найпривабливіших міст Стародавнього світу.  Який факт для тебе є найцікавішим?

  Робота в парах

                            Вправа «Листування»

Кожна пара  читає один із фактів ( за вказівкою вчителі 1-7)

Учні обмінюються питаннями ,на які треба дати відповідь .

Вчитель встановлює час.

V. Узагальнення та систематизація знань.

Дидактична гра «Три речення» (учні передають зміст нового матеріалу трьома реченнями)

 

Робота з контурними картами.

Позначте на контурних картах річки Тигр та Євфрат.

Заштрихуйте територію Месопотамії.

Вправа «Вірю – не вірю».(Перевірка завдання)

1.Ріки Євфрат та Тигр беруть свій початок з  Кавказьких гір і впадають у Перську затоку. +

2.Хаммурапі правив 20 років -

 3.Територію, що знаходилась між ріками Тигр та Євфрат греки у давнину називали Месопотамія +

4.Оновне заняття вавилонян - землеробство і торгівля. -

5.У центрі Вавілона розташовувалася багатоступенева культова споруда- зикурат. +

6.У Вавілоні проживало 200 000 осіб.  +

7.Жителі Месопотамії вирощували бананові пальми. –

VІ. Рефлексія

1) Чи отримали ви сьогодні новий досвід ?

2) Які думки, почуття викликала у вас ця робота ?

    3) Що ви не зрозуміли?

    4)  З чим виникли проблеми?

VІ. Домашнє завдання.

1.Опрацювати 9 параграф підручника.

2.На лінії часу позначити дати, що є в підручнику.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Kotyk Anna
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
16 жовтня 2023
Переглядів
863
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку