Тема : Як живляться тварини
Мета: ознайомити учнів з видами гетеротрофного живлення тварин , розглянути особливості живлення тварин, а також як перетворюється речовини в організмі людини. Розвивати увагу, спостережливість , формувати науковий світогляд, аналізувати інформацію, виховувати бережливе ставлення до тваринного світу.
Очікуванні результати : учні пояснюють чим відрізняється наскрізна травна система від сліпо замкненої. Наводять приклади тварин , які мають відповідний тип живлення. Пояснюють, що таке обмін речовин та перетворення енергії, етапи перетворення речовин в організмі людини.
Тип уроку : комбінований
Форми роботи : фронтальна бесіда, групова робота
Базові поняття і терміни : гетеротрофи, сліпозамкнена травна система, наскрізна травна система, рослиноїдні тварини, хижаки, всеїдні тварини, паразити, фільтратори, сапрофаги, обмін речовин та енергії.
Методи та прийоми :
а) поснювально- ілюстративні( бесіда, розповідь, бліц-опитування, презентація);
б) Репродуктивні ( робота з підручником, зошитом, складання пазлів );
в) проблемно-пошукові ( пошук інформації з додаткових джерел).
Обладнання: підручник, зошит ,малюнки , м/м дошка ,презентація, роз даткові інтерактивні вправи.
Реалізація наскрізних ліній : Екологічна безпека та сталий розвиток, Громадянська відповідальність, Здоров'я і безпека.
Ключові компетентності: Компетентність у природничих науках і технологіях; Екологічна грамотність і здорове життя, Спілкування державною мовою, Уміння навчатися впродовж життя, Обізнаність і самовираження у сфері культури, Соціальна й громадянська компетентності.
Хід уроку
І. Організаційний момент
«Квіти настрою» ( на квітах написати настрій на початку уроку)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Завдання : серед запропонованих слів знайдіть зайвий термін та поясніть чому
Відповідь ( росичка – це рослина, яка може використовувати готові органічні речовини )
Відповідь : всі ці речовини входять до складу органічних речовин.
Відповідь : в процесі фотосинтезу поглинається вуглекислий газ та виділяється кисень.
Відповідь : всі ці рослини мають змішаний тип живлення.
6СО2+6О2 С6Н12О6+6Н2О
Відповідь : процес фотосинтезу має таке хімічне рівняння : 6СО2+6Н2О=С6Н12О6+6О2
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Спробуйте розгадати головоломку
Уяви , що ти – фермер, у якого є маленький човен. З одного берега річки на інший ти маєш перевезти вовка, козла і капусту. Усіх разом переправити у човні не можна , треба переправити кожного «пасажира» по черзі. Та май на увазі, що коли ти повезеш на інший берег капусту , то в цей час вовк з’їсть козла. А якщо першого вирішиш переправити вовка, то козел з’їсть капусту.
Що робити ? Поміркуй правильно. Рейсів можна робити скільки завгодно , головне, щоб усе залишилося цілим і неушкодженим.
ІV. Оголошення теми , мети уроку.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Особливості живлення тварин
Основною відмінністю тварин від рослин є те, що вони живляться готовими органічними речовинами. Такий тип живлення називається гетеротрофним.
Гетеротрофний тип живлення — це тип живлення, при якому відбувається поглинання готових органічних речовин, що надходять з навколишнього середовища у вигляді їжі.
Іншою особливістю живлення тварин є наявність травної системи. За участю органів травлення їжа подрібнюється, розщеплюється, всмоктується та засвоюється організмом.
Найпростішим типом травної системи є сліпозамкнена травна система. Трарини з таким типом травної системи (наприклад, медузи ) мають ротовий отвір та кишківник для всмоктування поживних речовин. У більшості тварин наскрізна травна система : крім ротового отвору і травного каналу, вони мають ще отвір для виведення неперетравлених решток з організмі.
2. Типи живлення тварин (випереджальне завдання для учнів)
За характером споживання їжі , тварини поділяються на різні типи.
Рослиноїдні тварини. Рослиноїдні або травоїдні – це тварини, які харчуються їжею рослинного походження, включаючи траву, фрукти, листя, коріння, цибулини, овочі і т.д. Деякі рослиноїдні тварини воліють у своєму раціоні фрукти та листя, тому їх часто називають плодоядними та листоїдними, відповідно. Раціони травоїдних тварин варіюються залежно від клімату , географічного положення та пори року. Приклади рослиноїдних тварин : жук короїд , жук листоїд, жук зерноїд ,коза, колорадський жук, лось, заяць.
Травоїдні тварини. Хижа тварина - це та, яка харчується здебільшого тваринною їжею . У цьому випадку ми маємо на увазі видалення органів та кісток у іншої тварини. Слово м’ясоїд означає поглинати порцію м’яса. Це живі істоти, які отримують поживні речовини, необхідні для їх існування та розвитку, вживаючи м’ясо. Вживання м’яса можна полювати на іншу тварину . Найголовніше, що більшу частину раціону становить м’ясо. Ми часто забуваємо, що хижі тварини харчуються також земноводними, комахами та іншими безхребетними, а також ссавцями, птахами або рибами. Приклади тварин-хижаків: куниця, вовк, лисиця, рись, лев, орел, соболь.
Всеїдні тварини. Всеїдність – це особлива здатність тварин вживати широкий спектр організмів і продуктів як рослинного, так і тваринного походження. Всеїдних тварин можна зустріти по всій планеті. Технічно вони отримують енергію і поживні речовини з будь-якої їжі. На відміну від м’ясоїдних і травоїдних тварин, які оснащені тільки одним типом зубів (або довгими і гострими, або широкими корінними) у всеїдних ротова порожнина озброєна плоскими корінними і гострими передніми зубами. Вони допомагають їм розривати плоть, подрібнювати корінці, гілки, листя і пагони. У всеїдних досить добре розвинена пам’ять: вони можуть відтворити інформацію в необхідний момент, запам’ятовують шлях, знають як і де знайти їжу або ж безпечне укриття. Приклад всеїдних тварин : бурий ведмідь ,дика свиня, пацюк, їжак ,білка, єнот.
Тварини паразити. Паразити — організми, що тривалий час використовують істот інших видів, як місце мешкання та джерело живлення, при цьому завдаючи їм шкоди. Представники тварин паразитів : аскарида людська, коростяний кліщ, риб’яча п’явка , воші, блохи , коропоїд.
Тварини сапрофаги. Сапрофаги — організми, які отримують необхідні для життєдіяльності речовини, руйнуючи залишки мертвих рослин і тварин чи відмерлі частини рослин і тварин, абсорбуючи розчинні органічні сполуки. Тварини сапрофаги живляться падаллю та екскрементами, наприклад: скарабей священний, стерв'ятники, багатоніжки, грифи.
Тварини – фільтратори. Біофільтратори – це тварини, які живуть у водоймах, відокремлюють їжу з потоку води (наприклад: двостулкові молюски- мідії, устриці, а також синій кит ,китова акула).
3. Перетворення речовин в організмі людини.
У будь-якому організмі постійно відбуваються процеси перетворення органічних та неорганічних речовин, отриманих іззовні.
Обмін речовин та перетворення енергії – це сукупність перетворень речовин та енергії в організмі від надходження поживних речовин іззовні до видалення кінцевих продуктів обміну у зовнішнє середовище.
Перетворення речовин в організмі людини відбувається в три етапи :
• І етап - надходження речовин до організму, Перетравлення. Транспорт речовин до клітин.
• ІІ етап - внутрішньоклітинне перетравлення речовин. Транспорт речовин від клітин.
• ІІІ етап - видалення кінцевих продуктів обміну речовин.
• Видалення кінцевих продуктів обміну речовин
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
VІІ. Рефлексія.
Вправа « Три, два, один»
Три факти, які були новими, цікавими, несподіваними на уроці.
Два факти, які здалися нецікавими, некорисними або вже відомі.
Один факт, який хотілося б вивчити детально, поглибити знання про нього.
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 19