Урок " Як живляться тварини"

Про матеріал
Конспект уроку містить завдання для повторення вивченого матеріалу. Також завдання для ознайомлення та вивчення нового матеріалу. Щоб дітям була доступна тема, я підбирала завдання для логічного мислення, на прикладах живих організмах.
Перегляд файлу

Тема : Як живляться тварини

Мета: ознайомити учнів з видами гетеротрофного живлення тварин , розглянути особливості живлення тварин, а також як перетворюється речовини в організмі людини. Розвивати увагу, спостережливість , формувати науковий світогляд, аналізувати інформацію, виховувати бережливе ставлення до тваринного світу.

Очікуванні результати : учні пояснюють чим відрізняється наскрізна травна система від сліпо замкненої. Наводять приклади тварин , які мають відповідний тип живлення. Пояснюють, що таке обмін речовин та перетворення енергії, етапи перетворення речовин в організмі людини.

Тип уроку : комбінований

Форми роботи : фронтальна бесіда, групова робота

Базові поняття і терміни : гетеротрофи, сліпозамкнена травна система, наскрізна травна система, рослиноїдні тварини, хижаки, всеїдні тварини, паразити, фільтратори, сапрофаги, обмін речовин та енергії.

Методи та прийоми :

а) поснювально- ілюстративні( бесіда, розповідь, бліц-опитування, презентація);

б) Репродуктивні ( робота з підручником, зошитом, складання пазлів );

в) проблемно-пошукові ( пошук інформації з додаткових джерел).

Обладнання: підручник, зошит ,малюнки , м/м дошка ,презентація, роз даткові інтерактивні вправи.

Реалізація наскрізних ліній :  Екологічна безпека та сталий розвиток,  Громадянська відповідальність, Здоров'я і безпека.

Ключові компетентності: Компетентність у природничих  науках і технологіях; Екологічна грамотність і здорове життя,  Спілкування державною мовою,  Уміння навчатися впродовж життя,  Обізнаність і самовираження  у сфері культури,  Соціальна й громадянська компетентності.

Хід уроку

І. Організаційний момент

«Квіти настрою» ( на квітах написати настрій на початку уроку)

C:\Users\Оксана\Downloads\Word Art (15).jpegІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Вправа «Хмаринка слів»

Завдання : серед запропонованих слів знайдіть зайвий термін та поясніть чому

Відповідь ( росичка – це рослина, яка може використовувати готові органічні речовини )

  1. Що спільного між даними речовинами ?
  • Гідроген, нітроген ,оксисен, карбон

Відповідь : всі ці речовини входять до складу органічних речовин.

  1. Знайдіть помилку у зображені та поясніть ваш вибір

Відповідь : в процесі фотосинтезу поглинається вуглекислий газ та виділяється кисень.

  1. Що об’єднує даних рослин ?
  • Омела , непентес, росичка.

Відповідь : всі ці рослини мають змішаний тип живлення.

  1. Поясніть ,де науковці зробили помилку ?

6СО2+6О2        С6Н12О6+6Н2О

Відповідь : процес фотосинтезу має таке хімічне рівняння : 6СО2+6Н2О=С6Н12О6+6О2

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

 

Спробуйте  розгадати головоломку

Уяви , що ти – фермер, у якого є маленький човен. З одного берега річки на інший ти маєш перевезти вовка, козла і капусту. Усіх разом переправити у човні не можна , треба  переправити кожного «пасажира» по черзі. Та май на увазі, що коли ти повезеш на інший берег капусту , то в цей час вовк з’їсть козла. А якщо першого вирішиш переправити вовка, то козел з’їсть капусту.

Що робити ? Поміркуй правильно. Рейсів можна робити скільки завгодно , головне, щоб усе залишилося цілим і неушкодженим.

 

ІV. Оголошення теми , мети уроку.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Особливості живлення тварин

Основною відмінністю тварин від рослин є те, що вони живляться готовими органічними речовинами. Такий тип живлення називається гетеротрофним.

Гетеротрофний тип живлення — це тип живлення, при якому відбувається поглинання готових органічних речовин, що надходять з навколишнього середовища у вигляді їжі.

Іншою особливістю живлення тварин є наявність травної системи. За участю органів травлення їжа подрібнюється, розщеплюється, всмоктується та засвоюється організмом.

Найпростішим типом травної системи є сліпозамкнена травна система. Трарини з таким типом травної системи (наприклад, медузи ) мають ротовий отвір та кишківник для всмоктування поживних речовин. У більшості тварин наскрізна травна система : крім ротового отвору і травного каналу, вони мають ще отвір для виведення неперетравлених решток з організмі.

2. Типи живлення тварин  (випереджальне завдання для учнів)

За характером споживання їжі , тварини поділяються на різні типи.

        Рослиноїдні тварини.  Рослиноїдні або травоїдні – це тварини, які харчуються їжею рослинного походження, включаючи траву, фрукти, листя, коріння, цибулини, овочі і т.д. Деякі рослиноїдні тварини воліють у своєму раціоні фрукти та листя, тому їх часто називають плодоядними та листоїдними, відповідно. Раціони травоїдних тварин варіюються залежно від клімату , географічного положення та пори року. Приклади рослиноїдних тварин : жук короїд , жук листоїд, жук зерноїд ,коза, колорадський жук, лось, заяць.

        Травоїдні тварини. Хижа тварина - це та, яка харчується здебільшого тваринною їжею . У цьому випадку ми маємо на увазі видалення органів та кісток у іншої тварини. Слово м’ясоїд означає поглинати порцію м’яса. Це живі істоти, які отримують поживні речовини, необхідні для їх існування та розвитку, вживаючи м’ясо. Вживання м’яса можна полювати на іншу тварину . Найголовніше, що більшу частину раціону становить м’ясо. Ми часто забуваємо, що хижі тварини харчуються також земноводними, комахами та іншими безхребетними, а також ссавцями, птахами або рибами. Приклади тварин-хижаків: куниця, вовк, лисиця, рись, лев, орел, соболь.

       Всеїдні тварини. Всеїдність – це особлива здатність тварин вживати широкий спектр організмів і продуктів як рослинного, так і тваринного походження. Всеїдних тварин можна зустріти по всій планеті. Технічно вони отримують енергію і поживні речовини з будь-якої їжі. На відміну від м’ясоїдних і травоїдних тварин, які оснащені тільки одним типом зубів (або довгими і гострими, або широкими корінними) у всеїдних ротова порожнина озброєна плоскими корінними і гострими передніми зубами. Вони допомагають їм розривати плоть, подрібнювати корінці, гілки, листя і пагони. У всеїдних досить добре розвинена пам’ять: вони можуть відтворити інформацію в необхідний момент, запам’ятовують шлях, знають як і де знайти їжу або ж безпечне укриття. Приклад  всеїдних тварин : бурий ведмідь ,дика свиня, пацюк, їжак ,білка, єнот.

                Тварини паразити. Паразити — організми, що тривалий час використовують істот інших видів, як місце мешкання та джерело живлення, при цьому завдаючи їм шкоди. Представники тварин паразитів : аскарида людська, коростяний кліщ, риб’яча п’явка , воші, блохи , коропоїд.

       Тварини сапрофаги. Сапрофаги — організми, які отримують необхідні для життєдіяльності речовини, руйнуючи залишки мертвих рослин і тварин чи відмерлі частини рослин і тварин, абсорбуючи розчинні органічні сполуки. Тварини сапрофаги живляться падаллю та екскрементами, наприклад: скарабей священний, стерв'ятники,  багатоніжки,  грифи.

                Тварини – фільтратори. Біофільтратори це тварини, які живуть у водоймах, відокремлюють їжу з потоку води (наприклад: двостулкові молюски- мідії, устриці, а також синій кит ,китова акула).

3. Перетворення речовин в організмі людини.

У будь-якому організмі постійно відбуваються процеси перетворення органічних та неорганічних речовин, отриманих іззовні.

Обмін речовин та перетворення енергії – це сукупність перетворень речовин та енергії в організмі від надходження поживних речовин іззовні до видалення кінцевих продуктів обміну у зовнішнє середовище.

Перетворення речовин в організмі людини відбувається  в три етапи :

         І етап - надходження речовин до організму, Перетравлення. Транспорт речовин до клітин.

         ІІ етап - внутрішньоклітинне перетравлення речовин. Транспорт речовин від клітин.

         ІІІ етап - видалення кінцевих продуктів обміну речовин.

         Видалення кінцевих продуктів обміну речовин

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Складіть пазли, розмістивши тварин, відповідно до їх типу живлення
  2. Прочитайте лист від Незнайки та виправте помилки в тексті.

VІІ. Рефлексія.

Вправа « Три, два, один»

Три факти, які були новими, цікавими, несподіваними на уроці.

Два факти, які здалися нецікавими, некорисними  або вже відомі.

Один факт, який хотілося б вивчити детально, поглибити знання про нього.

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 19

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Хильчук Олеся
Додано
17 березня
Переглядів
705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку