Конспект уроку з основ правознавства для учнів 9 класу. Тип уроку: урок-практикум із застосуванням інтерактивних методів роботи, таких як "мозковий штурм", робота в парах і четвірках, а також робота з текстом ІІ розділу Кокституції України.
Правознавство, 9 клас.
Тема уроку: Які права, свободи й обов’язки мають громадяни України.
Мета: розглянути права людини в історичному розвитку; визначити
перелік прав людини та їх взаємозв'язок з обов'язками; вчити
учнів користуватися документами та застосовувати знання на
практиці.
Тип уроку: урок-практикум
Хід уроку
І Актуалізація знань
Урок розпочинається з «мозкового штурму».
- Що ви розумієте під поняттям « права людини » ?
- Які права людини ви знаєте?
- У чому полягає відмінність між моральними та правовими нормами?
- На які групи поділяються права людини? Наведіть приклади.
II Поняття прав людини
1. Історичний розвиток прав людини
У процесі розвитку людства відбувалася еволюція людської свідомості щодо розуміння свого місця в суспільстві.
У сучасному світі, який постійно перебуває під загрозою війни та політичного протистояння, виникла потреба прийняти документ, який регулює і захищає права людини у міжнародному масштабі. Цим документом стала Загальна декларація прав людини, прийнята Генеральною Асамблеєю 00Н 10 грудня 1948 року.
Сьогодні цей день святкується як Міжнародний день прав людини.
Але не тільки права дорослих потребують визначення і захисту. Складною проблемою сучасного людства є і права дітей, оскільки, на жаль, життя, здоров'я, навчання, щастя дітей усього світу поки що недостатньо захищені. Про це багато пишуть і говорять але кількість нещасних дітей не зменшується. Сьогодні майже 250 млн. дітей у світі животіють завдяки тяжкій праці, жебрацтву, пограбуванням. Близько 30 млн. дітей не мають можливості відвідувати школу. Щороку від хвороб помирає близько 5 млн. дітей. Набули поширення торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовилися батьки, для пересаджування органів, сексуальна експлуатація дітей.
Міжнародне співтовариство започаткувало спробу спільної
допомоги дітям. У 1959р. 00Н прийняла Декларацію прав дитини, а у 1989р. - Конвенцію про права дитини.
2.Робота в групах.
Учні знайомляться з ІІ розділом Конституції України.
3. Практичне застосування набутих знань.
А тепер уявіть собі, що ви мешканець невеликої країни Фуксії, оточеної могутніми державами. Прокинувшись одного ранку, ви раптом дізналися, що вашу країну захопила могутня сусідка - держава Будякія. На кожному дереві і на дверях всіх будинків висять оголошення такого змісту:
Увага!
Відсьогодні Фуксія перебуватиме під контролем нових господарів. Усі мають підкорятися наступним правилам:
1. Спілкування фуксійською мовою заборонене.
2. Усі релігійні свята заборонені.
3. Громадські зібрання заборонені.
4. Видання газет заборонене.
5. Усі мешканці віком від 20 до 30 років мають брати шлюб із партнерами із країни Будякії.
6. Усі автомобілі переходять у власність нового уряду.
7. Працездатні мешканці Фуксії підлягають переселенню в трудові табори.
8. Фуксійці віком від 18 років підлягають призову на військову службу. Об'єднайтесь у групи і визначить:
- Які з ваших прав, передбачених Конституцією України будуть порушені?
А тепер уявіть собі, що ви вирішили заснувати у нашій школі Товариство прав учня.
Визначте, які права вам насправді потрібні в школі.
Попередні учні вже склали цей перелік.
«ЯКІ ПРАВА МЕНІ НАСПРАВДІ ПОТРІБНІ В ШКОЛІ»
Учні мають право:
1. На освіту, що здійснюється високопрофесійними вчителями (право на вибір вчителя з предмета).
2. На належний рівень матеріально-технічної забезпеченості навчального пронесу.
3. Розвивати в школі свої здібності й таланти.
4. Обирати профіль навчання.
5. Брати участь, у конкурсах, олімпіадах, конференціях тощо з різних предметів.
6. Отримати професійну допомогу працівників школи в разі потреби.
7. Оскаржити й перездати тематичну, семестрову та річну оцінки.
8. Впливати на рішення вчителів та адміністрації, що безпосередньо стосуються учнів.
9. Вносити пропозиції з питань організації та умов навчального процесу, відпочинку і побуту учнів.
10.Зберігати індивідуальнісгь, бути шанованими як особистість, яка може мати свій стиль поведінки та одягу.
11. Бути захищеними від усіх форм фізичного та психічного насильства, образи чи зловживань.
12. Мати вільний час для розваг (щоб у школі були вечори відпочинку) та особистої творчості
13. Обирати та бути обраними в органи шкільного самоврядування, які мають бути більш дієвими.
14. Мати можливість повністю використовувати перерви (щоб вчителі не затримували).
15. Мати своє свято День учнів.
А тепер спочатку у парах, а потім у четвірках, оберіть 5 прав, які, на вашу думку, повинні бути найважливішими та поважатись як учнями, так і вчителями.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати параграф 12 підручника, ІІ розділ КУ, заповнити таблицю на стор. 81.
2. Проведіть загальнокласні збори із класним керівником і у ході дискусії встановіть, які ж насправді права потрібні вам у школі.
Додаток 1
Перевірте себе
Уявіть собі, то ви мешканець невеликої країни Фуксії, оточеної могутніми державами. Прокинувшись одного ранку, ви раптом дізналися, що вашу країну захопила могутня сусідка - держава Будякія. На кожному дереві і на дверях всіх будинків висять оголошення такого змісту:
УВАГА!
Від сьогодні Фуксія перебуватиме під контролем нових господарів. Усі мають підкорятися наступним правилам:
1. Спілкування фуксійською мовою заборонене.
2. Усі релігійні свята заборонені.
3. Громадські зібрання заборонені.
4. «Видання газет заборонене.
5. Усі мешканці віком від 20 до 30 років мають брати шлюб із партнерами з країни Будякії.
6. Усі автомобілі переходять у власність нового уряду.
7. Працездатні мешканці Фуксії підлягають переселенню в трудові
табори.
8. Фуксійці віком від 18 років підлягають призову на військову службу.
Додаток 2
ЯКІ ПРАВА МЕНІ НАСПРАВДІ ПОТРІБНІ В ШКОЛІ
Учні мають право:
1. На освіту, що здійснюється високопрофесійними вчителями (право на вибір вчителя з предмета).
2. На належний рівень матеріально-технічної забезпеченості навчального пронесу.
3. Розвивати в школі свої здібності й таланти.
4. Обирати профіль навчання.
5. Брати участь, у конкурсах, олімпіадах, конференціях тощо з різних предметів.
6. Отримати професійну допомогу працівників школи в разі потреби.
7. Оскаржити й перездати тематичну, семестрову та річну оцінки.
8. Впливати на рішення вчителів та адміністрації, що безпосередньо стосуються учнів.
9. Вносити пропозиції з питань організації та умов навчального процесу, відпочинку і побуту учнів.
10.Зберігати індивідуальнісгь, бути шанованими як особистість, яка може мати свій стиль поведінки та одягу.
11. Бути захищеними від усіх форм фізичного та психічного насильства, образи чи зловживань.
12. Мати вільний час для розваг (щоб у школі були вечори відпочинку) та особистої творчості
13. Обирати та бути обраними в органи шкільного самоврядування, які мають бути більш дієвими.
14. Мати можливість повністю використовувати перерви (щоб вчителі не затримували).
15. Мати своє свято День учнів.