Урок "Які прикмети у зими? Зимові місяці. Планування спостережень за природою взимку."

Про матеріал

Мета даного уроку:

  • сформувати в учнів уявлення про характерні ознаки зими в неживій природі;
  • розвивати спостережливість, вміння бачити прекрасне у всьому, що нас оточує;
  • прищеплювати любов до природи; розвивати креативне мислення;
  • виховувати захисників природи.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Які прикмети у зими?  Зимові місяці. Планування спостережень за природою взимку.

Мета: сформувати в учнів уявлення про характерні ознаки зими в неживій природі; розвивати спостережливість, вміння  бачити прекрасне  у всьому, що нас оточує; прищеплювати любов до природи; розвивати креативне мислення; виховувати захисників природи.

Обладнання. Картини про зиму, паперові сніжинки, , загадки,

Хід уроку

І. Організаційна частина.

  1.     Привітання:

Холодно зараз в лісах і лугах

Холодно зайчикам, лискам,птахам.

Затишно й тепло в класі у нас.

Доброго дня вам, вітаю я вас.

Будемо гарно працювати

нові знання здобувати.

  • Доброго дня.
  1. Фенологічні спостереження.
  • Отож, ми починаємо традиційно свій урок із підведенням підсумків про погоду на сьогоднішній день.
  •         Діти, погляньте, будь ласка, за вікно.
  •         Скажіть мені, яка пора року тепер у нас? (Зима)
  •         Яке сьогодні число і місяць? (Відповіді учнів)
  •         Коли ви йшли до школи зранку опади були чи ні? (Відповіді учнів)
  •         Що можна сказати про стан неба?(Відповіді учнів)
  •         Яка температура повітря? (Відповіді учнів)
  •         Молодці. Ви були уважними і тому все це помітили. Бажаю вам гарного настрою за будь-якої погоди.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1.     Гра «Дай відповідь»:
  •         А тепер скажіть про яку пору року ми з вами говорили на минулих урока? (Осінь)
  •         Назвіть сінні місяці? (Вересень, жовтень, листопад)
  •         Давайте пригадаємо, який же був вересень? (Теплим, дощовим)
  •         А чим нас радував жовтень? (був трішки холодним, але теж випало багато опадів)
  •         Листопад, дітки, був більш холодним і сирим. Сонечко нас мало веселило.
  •         Дітки, а чому як ви гадаєте? (Тому що це останній місяць осені)
  •         Пригадайте, як в народі кажуть про листопад? (Двері осені закриває, а зимі відкриває)
  •         Дітки подумайте, чи зима прийшла вчасно? (Так 1 грудня випав сніг)
  •         Але він був тривкий і розтанув.
  •         А тепер послухайте загадку.

Я розтрушую сніги,

Наганяю холоди,

Води сковую в льоди,

В дружбі з дітьми я всіма.

Здогадались? Я — …(Зима).

  • Отже, сьогодні  ми мандруємо в гості  (ви вже здогадалися? )до Зими.
  • І щоб потрапити до зими ми будемо долати певний шлях і робити зупинки на станціях. Зима нам приготувала безліч завдань, які ми повинні виконати. Мандрувати ми будемо веселим потягом, візьмемо з собою гарний настрій, увагу та терпіння.
  1. Девіз уроку:
  • А тепер прочитаємо девіз уроку і обов’язково будемо його дотримуватися:

Діяти – активно!

Думати – оперативно!

Сперечатись – доказово!

Творчо мислити – обов’язково!

  1. Гра «Тренуємо емоції»
  • Для гарного настрою потренуємо свої емоції.
  • Поверніться один до одного і посміхніться як весняне сонечко, а тепер посміхніться всьому класу.
  • Тож, вирушаймо. І наша перша зупинка на станції «Ознаки зими».

Станція: «Ознаки зими».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Бесіда
  • Як ви вважаєте, як сьогодні: холодно чи тепло? Чому? (Наступила зима)
  • Чи відповідає стан неба цій порі року? Яким воно стало? (Похмуре, закрите темно-сірими хмарами)
  • Які опади спостерігаються взимку?
  • Яка стала температура повітря? (Стало холодно, дні короткі).
  • Молодці. Рушаємо далі.

ІV. Повідомлення теми та завдань уроку

  1.     Ребуси
  • Дітки, а щоб дізнатися, яка тема сьогоднішнього уроку, розгадаймо ребуси. (На дошці ребуси)
  • Ви вже здогадалися, що на сьогоднішньому уроці мова буде йти про зиму. Адже, закінчилася осінь і почалася зима, а йде вона не сама, а веде з собою своїх синів.
  • Дітки, як називаються сини Зими? (Грудень, січень, лютий)
  • Отже, тема нашого уроку: «Які прикмети у зими? Зимові місяці. Планування спостережень за природою взимку».
  • Сьогодні на уроці нас з вами чекає багато цікавого: ми будемо досліджувати характерні ознаки зими, дізнаємося чому зимові місяці називаються саме так, будемо продовжувати вчитися бережливо ставитись до природи. Для того щоб ці знання допомагали вам у різних життєвих ситуаціях та збереженні здоров’я.
  1.     Гра «Мікрофон».
  • Дітки, що ви очікуєте від уроку?(Відповіді учнів).
  • Дітки, подумайте і скажіть, яким має бути урок?( Цікавим, веселим, загадковим, казковим).
  • А ви на уроці якими повинні бути?(Дисциплінованими, уважними, активними, вправними, наполегливими).
  • Отож, на сьогоднішній  урок  в  ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Буцин,  а  зокрема  в  2 класі  очікується  такий  прогноз  погоди,  а  саме:  безхмарне  небо  на  уроці,  сильний  вітер  від  піднятих  рук  та  глибоких  знань. Нехай  проблеми  та  незгоди  не  роблять  на уроці нам  погоди.

V. Вивчення нового матеріалу.

  1. «Асоціативний кущ»
  • Ми підходимо до станції Асоціативний кущ.

Станція: «Асоціативний кущ»

  • Перш за все Зима хоче дізнатися, що спливає  вам на думку, коли ви чуєте слово зима? Тобто, які слова можна дібрати до  слово «зима»? (Сніг, іній, бурулька, хуртовина, віхола, холод, мороз, відлига ожеледь, лід).
  • Молодці. Зима задоволена вами.
  • То назвіть ще раз характерні ознаки зими. (Сніг, мороз, іній, хуртовина, лід, зниження температури повітря).
  • А як ви думаєте, які зміни відбуваються в неживій природі з приходом зими? (Випадає сніг, мороз, буває іній, ожеледь, хуртовини, небо низьке, сіре, непривітне, дмуть холодні вітри, сонце буває рідко, воно низько стоїть над землею і не гріє, ніч довга, а день коротший).
  • Отже, діти зима – це шлях, який проходить природа від осені до весни!
  • Ще зимоньку називають веселою, адже вона дарує розваги для дітвори.
  • І так, ми рухаємося до нашої наступної зупинки.

Зупинка «Загадкова.»

  • У кожної пори року є свої особливі ознаки. А які вони у нашої  зими ми дізнаємося відгадавши загадки? Будьте уважні.
  1.     Загадки
  • Все навколо ніби в самоцвітах,

Може, то для мене, зокрема

Білі – білі рушники на вітах

У саду розвішала зима. (Сніг)

  • У нас зимою білим цвітом

Сад зацвів, неначе літом. (Іній)

  • Він малює на вікні

Гарні квіти крижані.

На дитячих щічках – маки.

З ними взимку дружить всякий. (Мороз)

  • Молодці. Дітки, тому зиму, ще називають чарівнице, адже, вона здатна малювати різноманітні візерунки.
  • І у місті, і у полі нагулялася доволі.

Не давала снігу спати – примусила танцювати. (Метелиця, завія, заметіль, хуга)

  •         Дітки, а що  підказали нам ці загадки?  (Ознаки зими.)
  •         Так, зимі характерні завії, хуртовини, метелиці.
  •         Давайте, добудуємо наш асоціативний кущ.

Завія     Зима      Хуга

    

Метелиця   Іній

  • Молодці, гарно попрацювали.
  • І тому, ми рухаємося далі до зупинки Чомусиків.

Зупинка «Чомусиків»

  1.     Гра «Мікрофон»
  • Чи задумувались ви, чому взимку падає сніг, а не дощ? Де беруться сніжинки? Чому вони білі?  (Відповіді дітей)

Перегляд пізнавального мультфільму «Утворення сніжинки»

Раніше думали, що сніг – це замерзлі краплини води. Вважали, що падає він з тих самих хмар, що і дощ. Нині учені розгадали таємницю народження сніжинок.

А саме, водяна пара піднімається дуже високо над землею, де панує сильний холод, і тут з неї утворюються крихітні крижинки-кристалики. Вони поступово ростуть і перетворюються на дивовижні шестикутні зірочки – сніжинки.

  1.     Ребуси про зимові місяці.
  • Будь ласка, увага на дошку. Дівчинка зима хоче, щоб ви відгадали ребуси про зимові місяці. І далі ми дізнаємося про їх походження.
  • Ви, молодці.
  1.     Інсценізація « Зимові місяці».

Коли закінчується осінь, коли сонечко опускається нижче, коли день стає меншим, а ніч довшою, до нас приходить зима. Вона веде за собою трьох своїх синів – місяців.

  • Перший її син-місяць (Хто мені скаже?) Грудень
  • А чи знаєте ви звідки походить назва цього місяця? (Відповіді учнів)

Грудень - походить від слова «груддя». Після осінніх дощів розтоплені водою грунтівки замерзали. Їздити такими дорогами було важко – заважали грудки. В давньоруські часи його називали студень. У народі: лютень, хмурень, стужайло.

Грудень вважають найпохмурішим місяцем року. Незвичайним днем у цьому місяці є 22 грудня — день зимового сонцестояння. Двадцять другого грудня день — найкоротший, а ніч — найдовша.

Отож, і місяць грудень отримав цю назву від

Входить зима у свої права і на зміну грудню приходить наступний місяць – Січень.

Розпочинається Новий рік і починає його перший місяць року — Січень. Як тільки його не називають: і «сніжень», і «сніговик», і «льодовик»,  і «тріскун», і «січко». А ще його величають царем морозів, володарем і серцем зими, бо він найхолодніший місяць. У січні не тільки сніг січе, а ще й мороз вогнем пече. Товщає лід на річках, ростуть сніжні кучугури.
У січні — мороз і сонце мерехтять, немов алмазний пил, сніжинки. Гілочки дерев убираються в «морозяні квіти» — пухнастий іній. Берізки стоять, немов вирізьблені з найчистішого кришталю.

Ліс неначе вбрався у святковий одяг для зустрічі з Новим роком. Здавна кажуть, що «зима будує літо». А її будівельником є сніг. Чим пишніше снігове вбрання на полях, у садах, тим краще перенесуть холоднечу осінні посіви, ягідні кущі, плодові дерева. Чим більше снігу, тим більше навесні талої води, краще зволожаться поля, повноводішими будуть.

  •         А останній місяць зими, підкажіть мені, як називається? (Лютий).
  •         А можливо мені хтось скаже, чому цей місяць так називається? (Лютує мороз).

За старих часів лютий замикав рік, тому його ще називали «межень», бо він проводив межу між старим і новим роком. Сьогодні ж лютий — останній місяць матінки-зими. Та хоча він і останній, усе одно приходить до нас із сердитими вітровіями й сніжними заметілями, а звідси ще й такі його назви — «сніговій», «вітродув».

Лютий — це також пора великих сніжних заметів, а тому він — місяць «кривих доріг». А ще лютий величають «бокогрієм», бо в цьому місяці сонечко хоч і стоїть на небі набагато вище, ніж у січні, гріє усе одно лиш один бік, другий при цьому мерзне.

  • Ось таку розповідь, дітки, ви отримали від Зими.
  • А тепер вона хоче перевірити чи запам’ятали ви назви її місяців.
  • То як звати синів зими? (Грудень, січень, лютий)
  • Добре, молодці, уважно слухали розповідь про походження місяців.
  • І ми з вами рухаємося далі. Наступна наша зупинка «Стежками народного календаря»

Зупинка: «Стежками народного календаря»

  • Дітки, зиму ще називають щедрою, тому що прийшла зима, і празників з собою привела. Адже, ми знаємо, що найбільше свят (коли?) взимку.
  • А саме 13 грудня свято Андрія, 14 грудня – День пророка Наума, 19 грудня (яке, дітки свято?) День Святого Миколая. Яке ви чекаєте з радістю.
  • Кажуть: «Народ скаже, як зав’яже.» І про зиму у нас є дуже багато прислів’їв, приказок і прикмет.
  • А як ви, дітки, розумієте прислів’я:
  • «Сніг, завірюха – то зима біля вуха.»

Починаємо відповідь словами: Я думаю… Я вважаю…

  • Зимове сонце, як мачуха – світить, та не гріє.
  • Зимовий деньок, як комарів носок.
  • Молодці, ви дуже кмітливі дітки. Поділюсь я з вами деякими прикметами:

Прикметі вір, але – перевір.

  • Грудень холодний та сніжний – хліб буде буйний та пишний.
  • Якщо дерева вкрилися інеєм – буде тепло.
  1.     Музика, Антоніо Вівальді «Зима»
  • А тепер подарунок від Зими.
  • Дітки, Зима побувала в художній галереї  і принесла нам картини.
  • Погляньте, яка пора року? (Зима)
  • Яке небо? (Небо сумне, похмуре).
  • Сонечко де знаходиться порівняно з літом? (Низенько)
  1.     Релаксаційна розминка. (Грає музика)
  • Дітки, закрийте оченята і пофантазуймо.
  • Дітки, скажіть мені, картини природи ви уявляли коли слухали  музику? (падають, кружляють сніжинки, мороз малює візуренки……..)

Галявина: «Відпочинку»

  • Дітки, ви молодці, гарно працювали а тепер рухаємося до галявини відпочинку. Тут проведемо фізкультхвилинку.
  1.     Фізкультхвилинка. (Танцювальні рухи під музику з сніжинками)
  • Відпочили, рухаємося до зупинки Читацької.

Зупинка: «Читацька»

  1.     Робота з підручником.
  • Діти, а що ще ж робить зиму такою неповторною? Ми дізнаємося заглянувши у книгу мудрості.
  • Відкриваємо підручники на ст.. 68.
  •         Читаємо I і II абзаци.
  •         Що робить зиму неповторною? (Сніг)
  •         У чому користь снігу? (Захищає землю від переохолодження, дає вологу, озимина зігріється і буде гарний врожай).
  • Наша зима не радує нас снігом, тому і земля мерзне і озимина. Всі прогнози на неврожай. Але будемо надіятися на краще.
  •         Читаємо III  абзац.
  •         Яка прикраса зими? (Іній)
  •         Читаємо IV  абзац.
  •         У чому сила зими? (У морозах)
  •         Назвіть головні ознаки зими.

VI. Узагальнення і систематизація знань.

  1.     Гра «Зимові явища природи».
  • А зараз, пограємо гру на уважність.
  • Я читатиму слова, а ви плесніть у долоні, коли почуєте зимові явища природи.

Листопад, гроза, снігопад, дощ, заметіль, приліт птахів, паморозь, відлига, веселка, цвітіння яблунь, приліт перелітних птахів, ожеледиця.

  • Дітки, рухаємося ми з вами далі. Наступна наша зупинка «Море знань».

Зупинка «Море знань»

  1.     Робота в зошиті. Вікторина «Зима»
  • Щедре випадання снігу називають… (снігопад).
  • Вода, що з’явилася під час відлиги, і підталий сніг замерзають. На дорогах утворюється кірка льоду. Це явище називається (ожеледиця)
  • Про що це прислів’я: «Сам біжить, а стояти не дозволяє»? (Мороз)
  • Снігопад при сильному вітрі називається… (заметіль).
  1.     Перегляд мультфільму Тітоньки Сови «Пори року».

Дітки, а зараз для засвоєння знань, нам Тітонька Сова покаже мультфільм про пори року.

  • Що ще нового дізналися від Тітоньки Сови? (Відповіді учнів)
  • Добре, ви були уважні. Тож пограємо ще одну гру. Гра «Спіймай слово».
  1.     Гра «Спіймай слово»
  • Дітки, я буду читати вірш, а ви, коли почуєте слово, яке характеризує зиму, плескаєте в долоні. Будьте уважні.

Зимове слово – сніг

Зимове слово – білий

З’єднались – і навкруги

Сніжинки полетіли.

 Зимове слово – лід

 І ковзанка, і шуба

 Зимове слово піч,

 Пальто, мороз і груба.

І лижі, й ковзани,

 І теплі рукавички,

Зимові є пташки –

Це снігурі й синички.

 А ще зимові є

 Дві дівчинки Оксани,

 Бо в їх іменах

 Від нас сховались сани…

  • Чудово, ви були дуже уважні.
  • Які ж слова найбільше характеризують пору року зиму? (Відповіді учнів)
  1.     Вправа «Мікрофон»
  • Після якої пори року настає зима? (Осінь)
  • Назвіть основні ознаки зими. (Сніг, іній, заметіль, хуртовина, мороз…..)
  • Назвіть ознаки зими, про які не читали у підручнику.

VІІ. Підсумок уроку

Зупинка «Долина радості»

  • І так, дітки, наша подорож добігає кінця і ми потрапляємо на зупинку «Долина радості».
  • Дітки, чи справдилися ваші очікування?
  • Погляньте ще раз на карту нашого маршруту.
  • Яка станція сподобалась найбільше?  Чому? (Відповіді учнів)
  • Хто сьогодні був старанним? Встаньте. Привітайте себе оплесками.
  • Щиро дякую за гарну працю, дисципліну, старанність.

Працювали плідно, гарно.

І урок пройшов не марно.

Впорались з завданням всі:

Ви, сьогодні

Молодці!

VІІІ. Домашнє завдання (на вибір)

  1. Напишіть казку про зиму. Подумайте, хто в ній будуть головні герої.

Використовуйте у казці явища природи, характерні для цієї пори року.

  1. Під час екскурсії, прогулянок, дорогою до школи (додому) спостерігайте за змінами у живій і неживій природі у різні пори року (місяці). Свої спостереження записуйте у зошит. Обов’язково зазначайте дату побаченого. За можливості, фотографуйте або замальовуйте побачене.
  2. Підручник ст. 68-75.

Усяка пора у природі чарівна,

У кожній є радість своя.

Ну, а зима

Білосніжна царівна –

Хай радість несе Вам щодня!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

doc
Додано
18 липня 2018
Переглядів
4726
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку