Урок "Які зміни відбулися в природі взимку?"

Про матеріал

Мета даного уроку:

  • спостерігати за станом дерев і кущів, трав'янистих рослин, життям тварин;
  • розвивати спостережливість, допитливість;
  • виховувати пізнавальний інтерес, любов до краси зимового світу та бережливе ставлення до птахів.
Перегляд файлу

ТЕМА: Які зміни відбулися в природі взимку?

МЕТА: спостерігати за станом дерев і кущів, трав’янистих рослин, життям тварин; розвивати спостережливість, допитливість; виховувати пізнавальний інтерес, любов до краси зимового світу та бережливе ставлення до птахів.

ОБЛАДНАННЯ: загадки, прислів’я, приказки про зиму, народні прикмети; презентація до уроку; демонстраційний матеріал; мікрофон.

ХІД УРОКУ-ЕКСКУРСІЇ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Знову день почався, діти.                                                                                                                         Всі зібрались на урок.                                                                                                                                      Тож пора нам поспішати,                                                                                                                      Кличе в подорож дзвінок.                                                                                                                                                                         А урок наш незвичайний                                                                                                                                     «Екскурсією» - його зовуть.                                                                                                                                    Щоб урок був цей цікавий,                                                                                                                             Ти активним мусиш буть.

Щоб урок пройшов не марно,

Треба сісти рівно, гарно

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

  • Діти, сьогодні ми з вами ідемо на екскурсію.
  • Тема нашої екскурсії: «Ведення спостережень за живою і неживою природою взимку».
  • Дітки, що належить до живої природи? (рослини, тварини, люди, тобто все що живе, харчується).
  • Отже, ми будемо спостерігати, як рослини підготувалися до зими і як вони зимують, а також, як тварини зимують. І звичайно люди, що ж вони роблять, щоб належно зустріти зиму.
  • Будьте уважні під час екскурсії, спостерігайте за рослинами, тваринами і людьми.
  • А що ж, дітки належить до неживої природи? (Місяць, Сонце, зорі, вода, пісок, каміння).
  • Як же нежива природа поводить себе взимку? Що ж відбувається з неживою природою?
  • А тепер, дітки, давайте повторимо правила поведінки під час екскурсій. Важливо пам’ятати про правила техніки безпеки:

1. Правила техніки безпеки під час екскурсій:

  • Шикуємося в колону по одному.
  • Ідемо колоною по обочині, не виходимо з колони на проїжджу частину.
  • Коли переходимо проїжджу частину зупиняємось і дивимося праворуч і ліворуч.
  • Під час екскурсії триматися разом не відлучатися без дозволу.
  • Дітки, ви до сьогоднішнього уроку готували загадки, приказки, вірші та народні  прикмети про зиму. Пізніше ми з вами зачитаємо їх і пояснимо зміст.

2. Інтерактивне сприйняття «Інтрига»

-   Сьогодні я знайшла цього листа. Хтось надіслав нам лист!

От конверт, великий, жовтий,

Як же нас, конверт, знайшов ти?

Як же ти потрапив у наш клас?

Розберемося. Ой, стривай!

На конверті є адреса наша,

А зворотня Лісова.

  • Діти вам цікаво, що ж пишуть нам із лісу?

Пише нам лісовий народ:

Чекаємо вас у гості!

Приходьте в ліс зимовий,

Приходьте погуляти.

Будемо з вами дружити

І покажемо наше життя.

  •    Отож, вирушаймо!
  • Діти, подорож – річ серйозна, до неї потрібно підготуватися. Ми з вами також приготувалися. Пригадали правила техніки безпеки під час екскурсії, санітарно-гігієнічні вимоги, а також ви підготували вдома вірші, загадки та приказки.
  • Діти, під час екскурсії ви маєте з’ясувати чому відбулися зміни в неживій природі? (Тому що температура повітря знизилася).
  • Яким стало повітря, небо, опади? (Холодним, похмурим…)
  • Також ми повинні розрізняти рослини за зовнішнім виглядом за корою, залишками плодів, насінням.

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  • Сьогодні ми здійснимо дивовижну подорож у казковий зимовий світ природи.
  • Гасло нашого уроку:

В світ природи вирушаєм,

Красу зимову ми пізнаєм!

Нехай не погасне бажання малят

Творити добро на планеті Земля.

1. Гра «Мікрофон»

  • Дітки, що ви очікуєте від уроку? (Відповіді учнів)
  • Тож, вирушаймо. Я сказала, що ми ідемо в казковий ліс. Чому? А тому діти, що ми здійснимо заочну подорож мандрівку у казковий світ зимової природи. Де лежить сніг і звисають бурульки.
  • Пропоную зіграти гру про правила поведінки в природі.

2. Гра «Так чи ні»

  • Під час екскурсії до зимового парку я:      
  1. буду ламати гілки дерев, смітити; (Ні)      
  2. прилаштую годівничку на гілку дерева; (Так)      
  3. буду голосно кричати; (Ні)         
  4. кину камінь у пташку; (Ні)         
  5. нагодую птахів; (Так)          
  6. сфотографую зимовий ліс, фотокартку покажу друзям. (Так) 

ІV. ПРОВЕДЕННЯ СПОСТЕРЕЖЕНЬ

1. Спостереження за природою рідного краю.   

  •         Діти, погляньте, будь ласка, за вікно.
  •         Яке сьогодні число і місяць? (10 грудня)
  •         Коли ви йшли до школи зранку опади були чи ні? (Відповіді учнів)
  •         Що можна сказати про стан неба?(Відповіді учнів)
  •         Яка температура повітря? (Відповіді учнів)
  •         Вітер? (Відповіді учнів)
  •         Молодці. Ви були уважними і тому все це помітили. Бажаю вам гарного настрою за будь-якої погоди.

2. Спостереження за рослинами.

  • Дітки, давайте поспостерігаємо за рослинами взимку.
  • Подивіться, які дерева стоять в лісі під снігом. (Листяні, хвойні)
  • Спробуймо розрізнити де хвойні, а де листяні. Чому дерева називають листяними? (Листяні дерева на гілочках мають плоскі зелені листочки, великі, як долонька у людини (наприклад, дуб, береза, тополя, акація, яблуня та ін.)
  • Які листяні дерева взимку? (Без листочків, адже листяні дерева скидають листочки восени, а навесні у них виростає нове молоде листя).
  • Спробуймо відрізнити хвойні дерева за хвоїнками за хвоїнками, корою, шишками та гілками.

3. Загадки

В неї гарні, пишні віти,

І колючок не злічити...

Не байдужа до прикрас,

На свята спішить до нас. (Ялина)

Сніг її не налякає,

І на спеку не зважає.

Зеленіє навіть взимку,

Має з голочок хустинку. (Сосна)

  • Дітки, подивіться уважно на слайд і скажіть чи однакові ці дерева? (Ні)
  • Чим вони різняться? (Корою, гілками, шишками)
  • Що характерно для ялини? (Стовбур прямий, гілки невеликі, хвоїнки короткі, великі шишки).
  • А що ви можете сказати про сосну? (Стовбур також прямий, гілки розгалужені, хвоїнки великі і шишки круглі, невеличкі).
  • А от ялиця відрізняється і від ялини і від сосни. На зріст невеличка, хвоїнки маленькі, шишки також невеличкі. Вона в більшості схожа на кущ.
  • Дітки, подивіться уважно на ці малюнки і покажіть де серед них ялиця?
  • А де сосна?
  • А ялинку покажіть, будь ласка.
  • Подивіться і скажіть, яка спільна ознака для цих дерев? (Те що вони завжди зелені)

4. Розповідь Сойки синьокрилки.

  • Дітки до нас вгості завітала сойка сеньокрилка. Вона слухала ваші розповіді про рослин і хоче додати, що всі рослини перейшли в стан зимового спокою, всі рослини взимку сплять. Щоб перейти в цей стан – рослинки також готуються до зими.
  • Кора на стовбурах дерев товщає, стає міцнішою, а бруньки, в яких заховалися листочки оділи покривні лусочки, ніби кофтиночки, тому взимку жодні  морози не страшні їм.
  • Дітки, а от що робиться з трав’янистими рослинами, погляньте на слайд. У трав’янистих багаторічних рослин надземна частина взимку відмирає, в теплому ґрунті залишається тільки коріння. Проте, коріння у вигляді бульб і цибулинок на зиму потрібно викопувати, тому що вони від морозу гинуть. Це в таких рослин, як: георгіни, гладіолуси та інші.
  • А от однорічні рослини перезимовують у вигляді насіння.
  • Дітки, друг природи надіслав нам пам’ятку, як ви гадаєте, що в ній? (Відповіді учнів).
  • Він говорить, що допоможе нам. Іде Новий рік, вирубують ялинки, і він нам рекомендує, щоб зберегти ліс, вибирай на свята штучні ялинки.
  • Ще друг природи запропонував дома скласти історію про життя новорічної ялинки.
  • А тепер гра від Сойки синьокрилки. Вона невпевнена, дітки, що ми добре знаємо – дерева, кущі, трави.

5. Фізкультхвилинка (відео)

6. Гра «Дерева, кущі, трави»

  • Діти, я називатиму назви рослин, а ви коли почуєте назви дерев – хлопніть в долоні один раз, кущів два  рази, а коли почуєте назви трав – присядьте. (Береза, дуб, ліщина, калина, ромашка, липа, смородина, конвалія, яблуня, бузок, чорнобривці).
  • Дітки, ви молодці!
  • Дуже цікаво.

7. Мелодія шуму лісу.

  • Діти, прислухайтеся, як шумить ліс, чи чути голоси птахів? (Ні)
  • А чому? (Птахи відлетіли в теплі краї)
  • А чи є птахи, що лишилися зимувати в наших краях? (Так)
  • Які птахи залишилися? (Горобці, сороки, ворони, синички, дятел)
  • Як називають таких птахів? (Осілими)
  • Дійсно, вони поселяються ближче до людських домівок, тому ми повинні подбати, щоб вони мали чим поласувати.
  • А що, дітки, потрібно для цього робити? (Годівнички майструвати)
  • А тепер давайте подивимося відео про птахів.

8. Відео про птахів.

  • То які птахи відлітають в теплі краї? (Лелеки, ластівки…)
  • А які зимують біля домівок? (Горобці, сороки, ворони, синички, дятел)
  • От і ми, дітки з вами розмістили годівнички біля школи, не забувайте підгодовувати птахів.
  • А чому птахи не відлітають у теплі краї? (Ніколи їм відпочивати, потрібно їжу шукати)
  • Тому вони ближче оселяються до людського житла.
  • Часом, діти, здається, що зимовий ліс огорнув міцний сон, що все навкруги спить. Та це не так. Життя всюди триває.

9. Загадка

Тук, тук, тук

Чути стукіт в лісі

вибиває барабанний дріб

працелюбний … (Дятел)

  • Що ж він робить? (Комах-шкідників видовбує)
  • Через це – як дятлів називають? (Санітарами лісу)
  • Діти, пригадайте, які зміни в неживій природі впливають на життя тварин? (Холод, мороз, сніг, лід…)
  • З настанням цих змін в неживій природі тварини по-різному готуються до зими.
  • Одні впадають в сплячку, інші змінюють хутро, а ще одні ведуть активний спосіб життя – в зимовому лісі шукають собі їжу.
  • А зараз, дітки, ми переглянемо про це відео.

10. Відео «Звірі взимку»

  • Переглянувши відео, Сонечко-семикрапочка запитує вас – чому тварини готуються до зими по різному? (Тому що харчуються по різному, будова тіла різна, ведмідь впадає в сплячку, борсук, їжак впадає в сплячку.)
  • І ось воно хоче поділитися своїм секретом – аби перезимувати, його родичі згуртовуються з іншими комахами в опалому листі та трухлявих пеньках.
  • Дітки, а які тваринки змінюють хутро? (Білочка, зайчик, лисичка)
  • Вони не так змінюють хутро, як воно з приходом зими стає більш густішим-теплішим, світлішим та непомітним для ворогів.
  • Дітки, ось Сойка-синьокрилка знову незадоволена, бідкається, що її друг їжачок-хитрячок спить взимку і їй доводиться самій розповідати про життя тварин зимою.
  • Ось Сойка і розповідає, що такі звірі – кабани, лисиці, вовки, лосі, олені та козулі – не сплять, а ведуть активний спосіб життя.
  • Дітки, давайте пригадаємо, які є ще групи тварин крім птахів і звірів? (Риби)

11. Розповідь Карасика – золотенка.

  • Ось і Карасик-золотенко до нас завітав і повідомив, що не тільки звірям і птахам потрібна допомога.
  • Зима немилосердна і до риб, адже, з приходом холодів, зміни відбуваються і на водоймах.
  • Що відбувається на водоймах із пониженням температури? (Замерзає вода, перетворюється на лід)
  • Ось тоді для риб настає біда. Під товстою кригою рибки задихаються тому що не вистачає повітря.
  • Можливо хтось з вас знає, що потрібно робити в таких випадках? (Потрібно прорубати в кризі ополонки аби рибкам було чим дихати)
  • А ось, діти, лист від Їжачка Хитрячка. Він ще восени заздалегідь написав такого листа.

ШАНОВНІ ДОБРОДІЇ!

Насувається люта зима. Звір у небезпеці! Для лосів, оленів, козуль, кабанів, зайців та інших лісових тварин час влаштовувати годувальні майданчики. Викладайте туди сіно, картоплю, моркву, буряки, жолуді та іншу поживу. Покладіть до годівниць кам’яну сіль. Вона покращить здоров’я, зміцнить кістки, попередить захворювання у диких лісових звірів.

Дякую за розуміння та допомогу

Їжачок Хитрячок

  • Дітки, Їжачок попросив не забувати про те, що звірям та птахам  потрібно взимку допомагати.

Дітки, про тварин є ще і зимові прикмети.

12. Зимові прикмети

  • Собака качається по землі – на сніг.
  • Сова кричить – холод накликає.
  • Грім взимку – на сильний вітер і сніг.
  • Сніг рипить під ногами – на мороз.
  • Кіт шкрябає підлогу – на вітер і завірюху.

V. ОБГОВОРЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ СПОСТЕРЕЖЕНЬ. ПІДСУМОК ЕКСКУРСІЇ.

1. Робота з підручником.

  • Відкрийте підручники на ст. 79.
  • Які зміни, дітки, відбуваються в неживій природі? (Повітря холодне, іде сніг, замерзають водойми).
  • Але зараз, діти, немає снігу і земля (Що робить?) (Мерзне).
  • Мерзне коріння дерев, рослин.
  • Дітки, а чому ще важливо, щоб взимку ішов сніг? (Щоб сніговою ковдрою вкрив озимину, тому що якщо озимина змерзне, буде неврожай).

2. Екологічна вправа

  • Дітки, ви побачили, що все в природі взаємопов’язане: птахи, комахи, звірі та інше.
  • Давайте будемо шанувати природу усюди і завжди.

3. Гра «Мікрофон»

  •    Дітки, що нового ви дізналися з даної заочної екскурсії по зимовому лісі?

(Відповіді учнів)

  •    Чи справдилися ваші очікування? (Відповіді учнів)
  •    Молодці! Гарно працювали на уроці.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Дітки, вдома зробіть годівнички і підгодовуйте птахів упродовж усієї зими.
  • А також, складіть історію про життя новорічної ялиночки.
  • Дітки,

Ось і пролунав дзвінок — закінчився наш урок.

За роботу — по заслузі! Щиро дякую вам, друзі!

  • https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Smiley.svg/200px-Smiley.svg.pngІ для гарного настрою, дарую вам смайли радості.

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Smiley.svg/200px-Smiley.svg.pnghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Smiley.svg/200px-Smiley.svg.png

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Smiley.svg/200px-Smiley.svg.pnghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Smiley.svg/200px-Smiley.svg.png

 

 

 

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Smiley.svg/200px-Smiley.svg.pnghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Smiley.svg/200px-Smiley.svg.png

 

 

 

 

  

1

 

doc
Додано
18 липня 2018
Переглядів
6771
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку