ТЕМА: Як змінюється взимку нежива природа? Погода взимку (зміна температури, хмарність, опади). Ожеледиця, заметіль. Зимовий календар погоди і природи.
МЕТА: розширити знання учнів про зміни в неживій природі взимку; дослідити особливості зміни стану води при замерзанні; розвивати творчі здібності учнів, спостережливість, мовлення, уяву; виховувати любов до рідної природи, почуття прекрасного.
ОБЛАДНАННЯ: картки, предметні малюнки, презентація, наочний матеріал.
ТИП УРОКУ: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Емоційне налаштування учнів.
Добрий день, зимовий ранок!
Добрий день, новий світанок
Добрий день, усьому світу!
Добрий день, хорошим дітям!
-
Сідайте, дітки.
-
Дітки, дивіться, прикріплюю на дошці смайл "Радість" і бажаю вам гарного настрою, легкого засвоєння теми.
-
А зараз усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
-
Я думаю ви хороші дітки і будете гарно працювати.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання. Виставка дитячих казок.
-
Дітки, вам додому було скласти казочку про історію ялинки. Давайте послухаємо.
-
Хто бажає?
-
Молодці!
2. Фенологічні спостереження.
-
Дітки ви йшли до школи, які зміни в природі ви помітили? (Мороз побільшав).
-
Яка погода сьогодні? (Відповіді учнів)
-
Яка температура повітря? (Відповіді учнів)
-
Чи були опади? (Відповіді учнів)
-
Молодці!
-
А тепер скажіть, після якої пори року настає зима? (Після осені)
-
Назвіть основні ознаки зими. (Холод, мороз, лід, опади випадають у вигляді снігу, небо частіше вкрите хмарами, дні коротші, а ночі довшими).
-
А які символи можна придумати для зимових місяців? (Грудки, січе, лютує).
-
Дітки, а давайте пригадаємо, коли у цьому році випав перший сніг? (1 грудня)
-
Дійсно, зима прийшла за розкладом. Але сніг лежав недовго.
-
Чому кажуть, що перший сніг швидко тане? (Тому що немає сильних морозів і сніг розтає швидко. Сніжинки, як пушинки, ще щільно не лежать одна одної, тому сніг нетривалий.)
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Загадки
-
Дітки, а зараз вам потрібно відгадати загадки, відгадки яких, підведуть вас до теми сьогоднішнього уроку. Тому слухаємо уважно.
-
І у місті, і у полі
нагулялася доволі.
Не давала снігу спати,
примусила танцювати. (Завірюха)
-
Завірюха в гай прийшла
Та сестрицю привела.
Сніг кружляє не стелиться
звуть сестрицю (Хурделиця)
-
Молодці!
-
Дітки, завірюха, хурделиця, заметіль – це явища природи, які коли відбуваються? (Взимку)
-
Дійсно, діти, це перенесені вітром сніги, які відбуваються взимку.
-
В українській мові існує багато слів, що позначають перенесення снігу. Можливо ви скажете, які це слова? (Хуртовина, хуга, віхола, метелиця, сніговій , хурделиться та завірюха).
-
Добре, дітки.
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
-
Отже, сьогодні на уроці ми будемо говорити про зміни взимку в неживій природі.
-
І тема нашого сьогоднішнього уроку звучить так: «Як змінюється взимку нежива природа?».
-
На уроці ми повинні дізнатися про ознаки зими в неживій природі.
-
А зараз скажіть мені, що належить до неживої природи? (Сонце, вітер, місяць, каміння, пісок, вода).
-
Добре, дітки, ви молодці.
1. Метод «Незакінчене речення»
-
Дітки, що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?
-
На це запитання вам допоможуть відповісти незавершені речення. (На дошці , на зворотній стороні). 1. (Я сподіваюся, що цей урок… (буде цікавим). 2. Я чекаю від уроку… (нових знань). 3. Я надіюсь, що…(я дізнаюсь про те, що до цих пір мені було невідоме).
-
А щоб очікування здійснились, то для цього нам потрібно:
2. Девіз уроку:
Щоб не просто слухали, а чули.
Щоб не просто дивилися, а бачили.
Не просто відповідати, а міркували
Дружно й плідно працювали.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Загадки
-
А зараз відгадайте ще загадку.
а не вставиш у вікно. (Лід)
-
Сама є водою, а воді плаває. (Крига)
-
Лід, крига – це є явища природи, які є взимку.
2. Дослідницька лабораторія. Робота за підручником
-
Дітки, а зараз ми з вами будемо досліджувати, що таке лід, а що таке крига?
-
Ми з вами вирушаємо до дослідницької лабораторії
-
Для цього, відкрийте свої підручники на ст. 78.
-
І першим завданням нашим буде загадка.
-
Прозора, чиста всіх напуває
і здоров’я добавляє. (Вода)
-
Правильно, це вода.
-
Скажіть, а що робиться з водою при зниженні температури? (Вода перетворюється на лід)
-
Так, діти, на річках, озерах, водоймах вода покривається кригою. СЛАЙД І ми повинні пам’ятати, що крига це ще не зовсім міцний лід. І ходити по ньому неможна, щоб не провалитися і не піти під кригу.
-
Діти, бережіть своє здоров’я. Тому народна мудрість говорить «Не знаєш броду, не лізь у воду».
-
Чому, як видумаєте? (Бо це може призвести до біди)
-
Коли мороз стає більшим, крига перетворюється на міцний лід. При охолодженні вода у твердому стані (тобто, крига, лід) розширюється.
-
А коли налити води в скляну посудину і виставити на мороз, то ця посудина лопне. Чому, як ви думаєте? (Адже, вода при замерзанні розширюється і не поміщається в даній посудині.
3. Фізкультхвилинка (відео)
-
А зараз давайте попрацюємо далі з підручником.
-
Прочитайте , будь ласка, на ст.. 79, які ще є ознаки зими і що відбувається в неживій природі? (Утворюється сніговий покрив, ожеледь, хуртовина, змінюється тривалість дня і ночі).
-
Роздивіться уважно таблицю на с. 79. Як змінюється тривалість дня і ночі.
-
Тривалість дня 12 год., а ночі 24 години. А ще ви повинні запам’ятати, що 22 грудня найдовша ніч і найкоротший день. А називається цей день (як? можливо ви пам’ятаєте, що нам розповідала Тітонька Сова, який це день 22 грудня?).
-
День зимового сонцестояння або його ще називають сонцеворот.
-
Як ви думаєте про що це говорить? Це говорить, дітки, про те, що після 22 грудня сонце повертається і тому день довшає вже, а ніч стає коротшою.
-
За календарем, діти, зима приходить (коли?) 1 грудня, а фенологи вважають, що зима настає із замерзанням води.
-
Скажіть, а як змінюється температура повітря взимку? (температура понижується).
4. Робота в групах
-
Дітки, зараз ми з вами попрацюємо в групах. Розділіться, будь ласка, на групи.
-
Вирішіть хто буде доповідати.
-
Завдання читаєте разом.
-
Коли виконаєте говорите «Готово».
-
У вас на партах завдання, читаєте і виконуєте. Приступайте до роботи.
1-ша група
ЗАВДАННЯ:
Опишіть ознаки зими в неживій природі, вставивши в текст потрібні за змістом слова.
Узимку Сонце в полудень стоїть ще _______, ніж восени. Тінь від предметів від цього стала _______. Температура повітря __________. Лютує ___________. Дмуть пронизливі, холодні _________. Небо часто вкривають темні _________. З неба на землю падає вже не дощ, а білий _________. Річки, ставки вкрились ___________.
Довідка: (кригою, нижче, сніг,мороз, вітри, хмари, понизилась, коротшою)
2-га група
ЗАВДАННЯ:
Відгадайте назви місяці за їх ознаками і впишіть ці назви у речення.
А місяць ___________ на радість людям –
Сніжком присипле замерзле груддя.
Ой, місяць ___________ кличе Мороза.
Морозить лице, щипає носа.
А місяць ___________ вітрами дме,
На водах з криги мости зведе.
Довідка: (Січень, грудень, лютий)
-
Справились, отже, перевіряємо.
-
Молодці, дітки, ви всі гарно і дружно працювали. За правильні відповіді ви отримуєте смайлики.
VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Дослідницький практикум Чому виникають іній на ґрунті і траві, паморозь на гілках дерев, бурульки на дахах?
-
Діти, про які зміни в неживій природі взимку ми говорили? (Іде сніг, замерзає вода, день коротшає, ніч довшає, лід, ожеледь, хуртовини).
-
А ще ми з вами говорили про лід. Пригадайте, а де ви бачили взимку лід? (На річці, в калюжі, бурульки, ожеледь, іній, візерунок на вікнах.)
-
А ще бувають льодовики й айсберги. (Демонстрування ілюстрацій.)
-
Дітки, а тепер з'ясуємо, чому буває іній на ґрунті і траві, паморозь на гілках дерев, бурульки на дахах.
-
Давайте пригадаємо, що таке бурулька? (Бурулька — шматок льоду, що звисає з конструкції будівлі, дроту, гілки дерева.)
-
А паморозь, дітки, – відкладання льоду на тонких, довгих предметах (гілках, проводах).
-
Іноді взимку трапляється відлига. Як ви розумієте слово відлига?
-
Відлига — тепла погода з таненням снігу, льоду.
-
Так, іноді пригріє сонечко, з півдня налетить вітер і принесе відлигу. Сніг підтане, стане вологим, буде легко ліпитися. На дахах з'являться бурульки. (Демонстрування ілюстрацій.)
-
А після відлиги вдарить мороз — і на снігу та дорогах утворюється тверда кірочка — ожеледиця. На деревах і дротах утворюється пухнаста снігова бахрома — паморозь, а на ґрунті і траві — іній.
-
Іній - це тонкий шар крижинок, що утворюється на ґрунті з водяної пари.
-
Коли на дворі іній, то все навкруги стає красивим, особливо красиві дерева.
2. Індивідуальна робота.
-
Дітки, в нас з вами є ще одне завдання. Працювати ви будете самостійно. Я підготувала вам карточки, на яких вам потрібно виконати завдання.
-
Завдання читаємо дуже уважно і виконуємо. Хто зробив – піднімаємо руку.
ЗАВДАННЯ:
Встановіть відповідність між назвами природних явищ і їхніми зображеннями.
А) Заметіль
Б) Ожеледиця
В) Снігові замети
Г) Іній
Відповіді записуємо в таблицю:
1 2 3 4
-
Виконали завдання? Перевіряємо.
-
Молодці!
3. Гра «Впіймай зимові місяці»
-
Дітки, я буду вам говорити назви місяці, а ви маєте вловити зимовий місяць. Коли
почуєте зимовий місяць – хлопаєте ладошками.
-
Серпень, листопад, травень, грудень, вересень, липень, січень, березень, квітень, червень, жовтень, лютий.
-
Молодці, ви знаєте як називаються зимові місяці.
-
Дітки, ми з вами сьогодні ознайомилися із значеннями таких слів. Давайте пригадаємо:
-
Відлига – тепла погода з таненням снігу.
-
Паморозь – відкладання льоду на тонких, довгих предметах (гілках, проводах).
-
Іній – тонкий шар крижинок, що утворюється на ґрунті і траві з водяної пари.
-
Бурульки – шматки льоду, що звисають з будівлі, дроту, гілки дерев.
4. Бесіда про правила поведінки під час прогулянок взимку.
-
Діти, ви повинні пам’ятати про правила техніки безпеки взимку.
-
Давайте пригадаємо:
-
Як потрібно поводитися на льоду? (Обережно і самим на лід без дорослих не йти, на льоду не штовхатися).
-
Коли ожеледиця – іти навприсядки.
-
Дітки, саме основне про що ви маєте пам’ятати взимку – це про бурульки. Адже, вони можуть призвести до біди, тому коли бурульки звисають з дахів будинків – обов’язково їх обходьте.
VI. ПІДСУМКИ. РЕФЛЕКСІЯ.
-
А тепер підведемо підсумки.
-
Що таке лід? (Замерзла вода.)
-
За яких умов вода перетворюється на лід ? (При мінусовій температурі)
-
А лід стає водою? (Плюсовій температурі)
-
Що таке бурулька? (Це замерзла вода.)
-
Яка погода переважає взимку? (Холодна)
-
Як змінюється температура? (Знижується)
-
Як виглядає небо (Хмарне, похмуре)
-
Як змінюється тривалість дня? (Коротшає)
-
Що відбувається з ґрунтом (Перетворюється на груддя)
-
Які опади випадають взимку? (Сніг)
-
Які ви запам'ятали правила поведінки на льоду під час катання на ковзанах, санках?
-
Діти, чи здійснились ваші очікування? Що нового дізнались на уроці?
-
Що найбільше сподобалось на уроці?
-
Очікування здійснилися. Тож давайте ці знання візьмемо собі. Встаньте. Зробіть руки ось так (руки перед собою) і швиденько заберемо собі нові знання. Стисніть долоньки.
Дуже ви були старанні –
Отже, всі ви учні гарні.
І за труд ваш на уроці
Вам подякувати хочу!
-
Покладіть на голівку долоньку, погладьте себе і скажіть золоті слова:
«Я сьогодні – молодець!».
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-
с. 78-79.
-
Порівняйте, як змінюється тривалість дня і ночі восени і взимку. Як ви вважаєте, чому взимку складніше прокидатися вранці7