Урок "Як змінюється взимку нежива природа? Погода взимку (зміна температури, хмарність, опади). Ожеледиця, заметіль. Зимовий календар погоди і природи."

Про матеріал

Мета даного уроку:

  • розширити знання учнів про зміни в неживій природі взимку;
  • дослідити особ­ливості зміни стану води при замерзанні;
  • розвивати творчі здібності учнів, спо­стережливість, мовлення, уяву;
  • виховувати любов до рідної природи, почуття пре­красного.
Перегляд файлу

 

ТЕМА: Як змінюється взимку нежива природа? Погода взимку (зміна температури, хмарність, опади). Ожеледиця, заметіль. Зимовий календар погоди і природи.

МЕТА: розширити знання учнів про зміни в неживій природі взимку; дослідити особ­ливості зміни стану води при замерзанні; розвивати творчі здібності учнів, спо­стережливість, мовлення, уяву; виховувати любов до рідної природи, почуття пре­красного.

ОБЛАДНАННЯ: картки, предметні малюнки, презентація, наочний матеріал.

ТИП УРОКУ: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Емоційне налаштування учнів.

Добрий день, зимовий ранок!

Добрий день, новий світанок

Добрий день, усьому світу!

Добрий день, хорошим дітям!

  • Сідайте, дітки.
  • http://3.bp.blogspot.com/-gTGJAz4giKk/UQUZzbisN8I/AAAAAAAAAAM/V-yDPHz13pk/s1600/Smiley.svg.pngДітки, дивіться, прикріплюю на дошці смайл "Радість" і бажаю вам гарного настрою, легкого засвоєння теми.
  • А зараз усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
  • Я думаю ви хороші дітки і будете гарно працювати.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання. Виставка дитячих казок.

  • Дітки, вам додому було скласти казочку про історію ялинки. Давайте послухаємо.
  • Хто бажає?
  • Молодці!

2. Фенологічні спостереження.

  • Дітки ви йшли до школи, які зміни в природі ви помітили? (Мороз побільшав).
  • Яка погода сьогодні? (Відповіді учнів)
  • Яка температура повітря? (Відповіді учнів)
  • Чи були опади? (Відповіді учнів)
  • Молодці!
  • А тепер скажіть, після якої пори року настає зима? (Після осені)
  • Назвіть основні ознаки зими. (Холод, мороз, лід, опади випадають у вигляді снігу, небо частіше вкрите хмарами, дні коротші, а ночі довшими).
  • А які символи можна придумати для зимових місяців? (Грудки, січе, лютує).
  • Дітки, а давайте пригадаємо, коли у цьому році випав перший сніг? (1 грудня)
  • Дійсно, зима прийшла за розкладом. Але сніг лежав недовго.
  • Чому кажуть, що перший сніг швидко тане? (Тому що немає сильних морозів і сніг розтає швидко. Сніжинки, як пушинки, ще щільно не лежать одна одної, тому сніг нетривалий.)

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Загадки

  • Дітки, а зараз вам потрібно відгадати загадки, відгадки яких, підведуть вас до теми сьогоднішнього уроку. Тому слухаємо уважно.
  • І у місті, і у полі
    нагулялася доволі.
    Не давала снігу спати,
    примусила танцювати. (Завірюха)
  • Завірюха в гай прийшла

Та сестрицю привела.

Сніг кружляє не стелиться

звуть сестрицю (Хурделиця)

  • Молодці!
  • Дітки, завірюха, хурделиця, заметіль – це явища природи, які коли відбуваються? (Взимку)
  • Дійсно, діти, це перенесені вітром сніги, які відбуваються взимку.
  • В українській мові існує багато слів, що позначають перенесення снігу. Можливо ви скажете, які це слова? (Хуртовина, хуга, віхола, метелиця, сніговій , хурделиться та завірюха).
  • Добре, дітки.

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  • Отже, сьогодні на уроці ми будемо говорити про зміни взимку в неживій природі.
  • І тема нашого сьогоднішнього уроку звучить так: «Як змінюється взимку нежива природа?».
  • На уроці ми повинні дізнатися про ознаки зими в неживій природі.
  • А зараз скажіть мені, що належить до неживої природи? (Сонце, вітер, місяць, каміння, пісок, вода).
  • Добре, дітки, ви молодці.

1. Метод «Незакінчене речення»

  • Дітки, що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?
  • На це запитання вам допоможуть відповісти незавершені речення. (На дошці , на зворотній стороні). 1. (Я сподіваюся, що цей урок… (буде цікавим). 2. Я чекаю від уроку… (нових знань). 3. Я надіюсь, що…(я дізнаюсь про те, що до цих пір мені було невідоме).
  • А щоб очікування здійснились, то для цього нам потрібно:

2. Девіз уроку:  

Щоб не просто слухали, а чули.

Щоб не просто дивилися, а бачили.

Не просто відповідати, а міркували

Дружно й плідно працювали.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Загадки

  • А зараз відгадайте ще загадку.
  • Прозоре мов скло,

а не вставиш у вікно. (Лід)

  • Сама є водою, а воді плаває. (Крига)
  • Лід, крига – це є явища природи, які є  взимку.

2. Дослідницька лабораторія. Робота за підручником

  • Дітки, а зараз ми з вами будемо досліджувати, що таке лід, а що таке крига?
  • Ми з вами вирушаємо до дослідницької лабораторії
  • Для цього, відкрийте свої підручники на ст. 78.
  • І першим завданням нашим буде загадка.
  • Прозора, чиста всіх напуває

і здоров’я добавляє. (Вода)

  • Правильно, це вода.
  • Скажіть, а що робиться з водою при зниженні температури? (Вода перетворюється на лід)
  • Так, діти, на річках, озерах, водоймах вода покривається кригою. СЛАЙД І ми повинні пам’ятати, що крига це ще не зовсім міцний лід. І ходити по ньому неможна, щоб не провалитися і не піти під кригу.
  • Діти, бережіть своє здоров’я. Тому народна мудрість говорить «Не знаєш броду, не лізь у воду».
  • Чому, як видумаєте? (Бо це може призвести до біди)
  • Коли мороз стає більшим, крига перетворюється на міцний лід. При охолодженні вода у твердому стані (тобто, крига, лід) розширюється.
  • А коли налити води в скляну посудину і виставити на мороз, то ця посудина лопне. Чому, як ви думаєте? (Адже, вода при замерзанні розширюється і не поміщається в даній посудині.

3. Фізкультхвилинка (відео)

  • А зараз давайте попрацюємо далі з підручником.
  • Прочитайте , будь ласка, на ст.. 79, які ще є ознаки зими і що відбувається в неживій природі? (Утворюється сніговий покрив, ожеледь, хуртовина, змінюється тривалість дня і ночі).
  • Роздивіться уважно таблицю на с. 79. Як змінюється тривалість дня і ночі.
  • Тривалість дня 12 год., а ночі 24 години. А ще ви повинні запам’ятати, що 22 грудня найдовша ніч і найкоротший день. А називається цей день (як? можливо ви пам’ятаєте, що нам розповідала Тітонька Сова, який це день 22 грудня?).
  • День зимового сонцестояння або його ще називають сонцеворот.
  • Як ви думаєте про що це говорить? Це говорить, дітки, про те, що після 22 грудня сонце повертається і тому день довшає вже, а ніч стає коротшою.
  • За календарем, діти, зима приходить (коли?) 1 грудня, а фенологи вважають, що зима настає із замерзанням води.
  • Скажіть, а як змінюється температура повітря взимку? (температура понижується).

4. Робота в групах

  • Дітки, зараз ми з вами попрацюємо в групах. Розділіться, будь ласка, на групи.
  1. Вирішіть хто буде доповідати.
  2. Завдання читаєте разом.
  3. Коли виконаєте говорите «Готово».
  • У вас на партах завдання, читаєте і виконуєте. Приступайте до роботи.

 

1-ша група

ЗАВДАННЯ:

Опишіть ознаки зими в неживій природі, вставивши в текст потрібні за змістом слова.

Узимку Сонце в полудень стоїть ще _______, ніж восени. Тінь від предметів від цього стала  _______. Температура повітря __________. Лютує ___________. Дмуть пронизливі, холодні _________. Небо часто вкривають темні _________. З неба на землю падає вже не дощ, а білий _________.  Річки, ставки вкрились ___________.

Довідка: (кригою,  нижче, сніг,мороз, вітри, хмари, понизилась, коротшою)

 

2-га група

ЗАВДАННЯ:

Відгадайте назви місяці за їх ознаками і впишіть ці назви у речення.

А місяць ___________ на радість людям –

Сніжком присипле замерзле груддя.

Ой, місяць ___________ кличе Мороза.

Морозить лице, щипає носа.

А місяць ___________ вітрами дме,

На водах з криги мости зведе.

Довідка: (Січень, грудень, лютий)

 

  • Справились, отже, перевіряємо.
  • Молодці, дітки, ви всі гарно і дружно працювали. За правильні відповіді ви отримуєте смайлики.

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Дослідницький практикум Чому виникають іній на ґрунті і траві, паморозь на гілках дерев, бурульки на дахах?

  • Діти, про які зміни в неживій природі взимку ми говорили? (Іде сніг, замерзає вода, день коротшає, ніч довшає, лід, ожеледь, хуртовини).
  • А ще ми з вами говорили про лід. Пригадайте, а де ви бачили взимку лід? (На річці, в калюжі, бурульки, ожеледь, іній, візерунок на вікнах.)
  • А ще бувають льодовики й айсберги. (Демонстрування ілюстрацій.)

 

  • Дітки, а тепер з'ясуємо, чому буває  іній на ґрунті і траві, паморозь на гілках дерев, бурульки на дахах.
  • Давайте пригадаємо, що таке бурулька? (Бурулька — шматок льоду, що звисає з конструкції будівлі, дроту, гілки дерева.)
  • А паморозь, дітки,  відкладання льоду на тонких, довгих предметах (гілках, проводах).
  • Іноді взимку трапляється відлига. Як ви розумієте слово відлига?
  • Відлига — тепла погода з таненням снігу, льоду.
  • Так, іноді пригріє сонечко, з півдня налетить вітер і принесе відлигу. Сніг підтане, стане вологим, буде легко ліпитися. На дахах з'являться бу­рульки. (Демонстрування ілюстрацій.)
  • А після відлиги вдарить мороз — і на снігу та дорогах  утворюється тверда кі­рочка — ожеледиця. На деревах і дротах утворюється пух­наста снігова бахрома — паморозь, а на ґрунті і траві — іній.
  • Іній - це тонкий шар крижинок, що утворюється на ґрунті з водяної пари.
  • Коли на дворі іній, то все навкруги стає красивим, особливо красиві дерева.

2. Індивідуальна робота.

  • Дітки, в нас з вами є ще одне завдання. Працювати ви будете самостійно. Я підготувала вам карточки, на яких вам потрібно виконати завдання.
  • Завдання читаємо дуже уважно і виконуємо. Хто зробив – піднімаємо руку.

 

ЗАВДАННЯ:

Встановіть відповідність між назвами природних явищ і їхніми зображеннями.

А)  Заметіль

Б)  Ожеледиця

В)  Снігові замети

    Г)   Іній

 

 

Відповіді записуємо в таблицю:

 

       А

         Б

        В

        Г

 

 

 

 

 

              1   2       3 4

 

      
 

 

 

 

 

 

  • Виконали завдання? Перевіряємо.
  • Молодці!

3. Гра «Впіймай зимові місяці»

  • Дітки, я буду вам говорити назви місяці, а ви маєте вловити зимовий місяць. Коли

почуєте зимовий місяць – хлопаєте ладошками.

  • Серпень, листопад, травень, грудень, вересень, липень, січень, березень, квітень, червень, жовтень, лютий.
  • Молодці, ви знаєте як називаються зимові місяці.
  • Дітки, ми з вами сьогодні ознайомилися із значеннями таких слів. Давайте пригадаємо:
  • Відлига – тепла погода з таненням снігу.
  • Паморозь – відкладання льоду на тонких, довгих предметах (гілках, проводах).
  • Іній – тонкий шар крижинок, що утворюється на ґрунті і траві з водяної пари.
  • Бурульки – шматки льоду, що звисають з будівлі, дроту, гілки дерев.

4. Бесіда про правила поведінки під час прогулянок взимку.

  • Діти, ви повинні пам’ятати про правила техніки безпеки взимку.
  • Давайте пригадаємо:
  • Як потрібно поводитися на льоду? (Обережно і самим на лід без дорослих не йти, на льоду не штовхатися).
  • Коли ожеледиця – іти навприсядки.
  • Дітки, саме основне про що ви маєте пам’ятати взимку – це про бурульки. Адже, вони можуть призвести до біди, тому коли бурульки звисають з дахів будинків – обов’язково їх обходьте.

VI. ПІДСУМКИ. РЕФЛЕКСІЯ.

  • А тепер підведемо підсумки.
  • Що таке лід? (Замерзла вода.)
  • За яких умов вода перетворюється на лід ? (При мінусовій температурі)
  •  А лід стає водою? (Плюсовій температурі)
  • Що таке бурулька? (Це замерзла вода.)
  • Яка погода переважає взимку? (Холодна)
  • Як змінюється температура? (Знижується)
  • Як виглядає небо (Хмарне, похмуре)
  • Як змінюється тривалість дня? (Коротшає)
  • Що відбувається з ґрунтом (Перетворюється на груддя)
  • Які опади випадають взимку? (Сніг)
  • Які ви запам'ятали правила поведінки на льоду під час катання на ков­занах, санках?
  • Діти, чи здійснились ваші очікування? Що нового дізнались на уроці?
  • Що найбільше сподобалось на уроці?
  • Очікування здійснилися. Тож давайте ці знання візьмемо собі. Встаньте. Зробіть руки ось так (руки перед собою) і швиденько заберемо собі нові знання. Стисніть долоньки.

Дуже ви були старанні –

Отже, всі ви учні гарні.

І за труд ваш на уроці

Вам подякувати хочу!

  • Покладіть на голівку долоньку, погладьте себе і скажіть золоті слова:

«Я сьогодні – молодець!».

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • с. 78-79.
  • Порівняйте, як змінюється тривалість дня і ночі восени і взимку. Як ви вважаєте, чому взимку складніше прокидатися вранці7

 

 

doc
Додано
18 липня 2018
Переглядів
3966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку