Природознавство.1-й клас
Тема. Які рослини називають лікарськими
Мета : ознайомити дітей із лікарськими рослинами, розширити та поглибити знання учнів про їх користь, лікувальні властивості; розвивати вміння розпізнавати найпоширеніші лікарські рослини рідного краю; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи рідного краю.
Обладнання: малюнки лікарських рослин, ілюстративний матеріал, презентація «Абетка лікарських рослин»
Хід уроку
І. Організаційний момент
1.Привітання вчителя.
Дзвінко пролунав дзвінок,
Нам пора всім на урок.
Діти всі у нас на місці -
Завітаємо у ліс ми!
2.Релакс «Мелодії лісу влітку»
Учень.
Ліс — це диво, ліс — це казка.
То ж ходімо в ліс, будь ласка.
В лісі є кущі і квіти,
В нім сплели дерева віти.
Трави, ягоди й грибочки,
В нім чарівні є куточки.
Ліс — це друг всьому живому.
Звір і птах живе у ньому.
ІІ. Входження в тему
( Інсценізація )
Стоїть на краю лісу під кремезним дубом хатина. Стежки до неї ніколи не заростають травою, бо зранку до вечора ідуть до дідуся Михайла відвідувачі.
Щодня йдуть до дідуся звірята:
Зайченята, лисенята, ведмежата й поросята.
Всіх дідусь від недуг лікує
І відвари, й настойки тваринкам готує.
Прилетіла горличка,
В неї болить горлечко.
Напилась із криниці
Холодної водиці.
Дідусь пташину лікує,
Відвар із калини швиденько готує.
Пришкандибало ведмежатко,
Слізки лапками втирає,
Бо бігло, упало, лапку зідрало.
А дідусь часу не гає,
Ведмедику ліки шукає,
Подорожник до ранки прикладає.
Ось прибігла мама-свинка
В неї захворіли дітки:
Жолудів об’їлись,
Животики у поросяток
Дуже розболілись.
Дідусь пораду дає матусі:
Прибігло козенятко,
У нього болить серденько,
Бо мама в ліс пішла,
А сіреньке вовченя злякало козеня.
Дідусь валеріани дав,
Тваринку полікував.
Всі рослини в лісі знає
Цей дідусь старенький.
Всім тваринкам допоможе
Від недуги і хвороби.
1. Чим дідусь лікував хворих тварин?
2. Хто із вас теж приймав ліки природи?
3. А ви добре знаєте рослини, що ростуть навколо нас?
Іll. Мотивація навчальної діяльності
- А як ви вважаєте, якою буде тема сьогоднішнього уроку?
- Про що на уроці ми дізнаємось?
- Як можна в житті використати лікарські рослини?
lV. СПІЛЬНЕ ВІДКРИТТЯ НОВИХ ЗНАНЬ
— Чи знаєте ви, що людина ще із самого початку свого існування шукала захисту у природи, намагалася зміцнити своє здоров’я, щоб вижити у складних, несприятливих умовах? Вона змушена була надавати собі лікарську допомогу при різних травмах та захворюваннях, і, цілком природно, засоби для цього шукала у навколишній природі та насамперед — у світі рослин. Так людина пізнавала цілющі властивості рослин та їх вплив на організм.
З покоління в покоління накопичувалися відомості про лікувальне застосування дикорослих рослин і виявилося, що тепер загальне число лікарських рослин не перевищує 500.
Наша земля надзвичайно багата на рослинний світ. Майже кожна рослина має чудодійні властивості.
2.Робота в групах.
Вправа «Які рослини – лікарські?»
У вас на партах є частинка якоїсь картинки. Вам потрібно склеїти частини картинки і розказати однокласникам, що лікує ця рослина.
- Відгадайте, яку лікарську рослину приготував нам дідусь Матвій.
(Учитель зачитує учням загадки про лікарські рослини. Учні відгадують.)
3. Ознайомлення із лікарськими рослинами. Робота над загадками
Що то за рослина,
Що вбиває звіра? (Звіробій)
— Використовують при хворобах шлунку, печінки, нирок. У народі звіробій називають травою від 99 хвороб.
Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло.
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)
— У давнину її вважали «еліксиром життя». У листках її багато вітамінів. Із неї готують салати. Настій кульбаби — чудовий засіб від опіків.
Викупана в сонечку,
Стоїть донечка.
Бджоли сонячний медок
Дістають з її квіток. (Липа)
— Її цвіт — найпопулярніший потогінний і жарознижувальний засіб. Цвіт сушать, заварюють і п’ють як чай.
На просторах поля золотого
Сині зірочки тремтять,
Мов шматочки неба голубого
Виграють, виблискують, горять. (Волошки)
— Використовують при хворобах нирок і сечового міхура, при підвищеній температурі, для примочок на очі.
Виросли на лузі
Сестрички маленькі.
Очки — золоті,
А вічки — біленькі. (Ромашки)
— Використовують при хворобах шлунку, кишковика. Відваром із ромашки користуються для промивання гнійних ран. Коли болить горло при застуді, дуже добре полоскати його відваром квітів. Маленьких дітей вона лікує, їм можна давати пити напій із ромашки, коли в них болять животики.
Хоч трава дуже гірка,
З неї користь неабияка. (Полин)
— У народі його здавна вживали як жарознижувальну, кровоспинну, жовчогінну рослину. Відвар полину поліпшує апетит.
Бородавки зчистить з тіл,
Звідси й назва — .... (чистотіл).
— Як ви вважаєте, чому ця рослина отримала саме таку назву?
— Де росте чистотіл?
Ліг пластом біля дороги,
Бо розкидав руки-ноги. (Подорожник)
— Чому цю рослину саме так назвали?
— Чому подорожник у народі ще називають «ранником» чи «порізником»?
4.Перегляд презентації «Абетка лікарських рослин»
5.Фізкультхвилинка.
6.Розповідь про рослини – передвісники погоди.
Календула розвернула віночки рано вранці - очікується ясна погода, після полудня - дощ, гроза .
Якщо влітку на горобині багато плодів - осінь буде дощова, мало - суха .
Перед непогодою квітка маргаритки нахиляється так низько, що майже торкається поверхні землі.
Якщо в сонячну погоду квіти кульбабки стулюються - буде дощ.
7.Розповідь казки про цілющі властивості квітів.
Казка про цілющі квіти
На одній грядці росли Півонія та Нагідки. Півонія була найважливішою, дуже гарною. Ніхто не міг пройти повз неї, щоб не замилуватися чарівною квіткою. Нагідки були яскраво-руденькими, схожими на маленьке сонечко. А Конвалія росла в тіні. Її майже не було видно, вона ховала свої ніжні білі дзвіночки під широким листям. Але всі, хто проходив, казали: «Ах, як чудово пахне конвалія». Півонія дуже сердилася:
— Її ж зовсім не видно, але всі знають, що вона є. Це неподобство.
Якось це почуло Сонечко й каже:
— Ти така гарна, півоніє, але дурна. Люди дізналися про чудові властивості
Конвалії й цінують її саме за це. Настій Конвалії лікує серцеві захворювання.
Нагідки, що почули цю розмову, теж обізвалися:
— Мазі, що виготовляють з нас, загоюють рани, а настоєм лікують шлунок
і печінку.
Тут Півонія закивала головою й говорить:
— Я теж корисна квітка — я лікую нервові розлади, заспокоюю нервову систему людей.
Сонечко весело замахало промінчиками й сказало:
— От бачите, ви всі корисні й потрібні квіти.
Легенда про цілющу ромашку
У бідної жінки захворів син. Грошей на ліки в неї не було, і вона ходила по степу й збирала всі рослини, які хто порадить.
Одного разу вона зустріла бабусю, яка несла в руках пучок білих пахучих квітів. Почувши про горе матері, бабуся простягла їй квіти: «Зроби з них відвар і напої синочка».
«А як же звуться ці квіти?» — запитала жінка.
«Як вилікується синок, то й назвеш їх ім’ям свого сина».
Хлопчика звали Романом, тож мати, напуваючи його відваром, промовляла: «Пий, синочку, ромашку і будеш здоровим!»
8.Гра «Так чи ні?»
Подорожник – це корисна лікарська рослина.
На нашій яблуні виросло багато смачних шишок.
Липа – садова лікарська квітка.
Ромашка польова - лікарська рослина.
Кульбабка – це кімнатна рослина.
Калина – це весняна трав’яниста рослина.
Шипшина – корисна лікарська рослина.
Ромашка – червона квітка.
V.Рефлексія
Вчитель.
А тепер я хочу щоб кожен з вас висловився, починаючи зі слів:
Рослини лікарськіі корисні тому, що.…..
Мене зацікавило …..
Я зможу зменшити ризик захворіти, якщо ……
Мені знадобиться у житті…