Мета:
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Форма проведення: урок-ярмарок.
Обладнання: таблиця «Іменник як частина мови», ребус, картки, слайди із завданнями.
І. Організаційний момент
ІІ. Поетична хвилинка
ВЧИТЕЛЬ.
Мова
Ми з нею відомі усюди,
Усе в ній, що треба нам, є
Вона, як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот,
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
/ Д. Білоус./
Слово — найважливіша одиниця мови. Слів безліч, але існують вони не хао-тично, а об’єднані за певними ознаками в частини мови. Послухаймо, як про це сказав Д.Білоус у вірші «Злитки золоті».
(Учениця читає вірш Д.Білоуса «Злитки золоті».)
Серед усіх частин мови важливе місце належить іменникові, «який узяв на плечі велике діло — визначати речі». Послухайте невеличку казочку про це.
Казочка.
Одного разу частини Мови — діти однієї матері — зав’язали суперечку. Вони ніяк не могли з’ясувати, хто з них найважливіший. Іменник поважно і гордовито промовив:
--Годі вам хвалитися! Скажіть, хто приносить найбільше користі нашій матері Мові? Безумовно, що я. Без мене ніхто не мав би імені. Я даю назви всім істотам, предметам, подіям, яких одягаю у свої сім відмінків, два числа, три роди і чотири відміни. І в реченні можу виступати будь-яким членом…
Отже, на сьогоднішньому уроці ми повторимо, узагальнимо, системати-зуємо, закріпимо і вдосконалимо знання про іменник як частину мови. Ваше завдання — показати , як ви вмієте використовувати знання на практиці в ус-ному й писемному мовленні. А проведемо ми цей урок у вигляді уроку-яр-марку. Сьогодні ми будемо виконувати важливу і цікаву роботу. Щоб досягти успіху, треба всім працювати дружно, з великим бажанням, викорис-товуючи знання попередніх уроків.
1.Завдання «Асоціативна ялинка».
--Які асоціації виникають у вас із словом іменник?
(Учні записують свої асоціації на сніжинках і вішають їх на ялинку.)
ВЧИТЕЛЬ. З давніх-давен у багатьох народів відбувається так, що, завер-шуючи яку-небудь серйозну справу, люди влаштовують свято або організо-вують виставку чи ярмарок. Я пропоную провести не просто урок української мови, а урок «Український ярмарок», тому що ви теж завершили важливу справу — вивчили тему «Іменник».
Що ж означає слово ярмарок?
Воно прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це торг, що від-
бувається на певному місці і в певний час. Ярмарок завжди приваблює бага-тьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подиви-тись, і себе показати. На ярмарку завжди цінувалось все найкраще, тому б мені хотілося, щоб девіз нашого уроку звучав так: «Не намагайся бути пер-шим , а намагайся бути кращим».
УЧЕНЬ 1. Пора вже ярмарок відкрити,
Є що продати, що купити.
Іменник вивчено…
То роль яка ж у нашому щоденні
Цього імення?
УЧЕНЬ 2. Та воно така хитрюща штука…
Як ступив —в іменника попав.
Слово,думка, речення — наука.
Лінь, прогули — це вже ти пропав.
УЧЕНЬ 3. Та якщо щоденник візьме тато,
То тоді везінню прийде край.
Треба вміти спину захищати,
Краще вже іменника вивчай.
УЧЕНЬ 4. Негатив з душі, як дощ полився,
Песиміст, мою пораду чуй!
Правила завчайте, як молитву,
Всю красу іменника відчуй.
Стук у двері.
(Заходить хлопчик-Іменник)
--Ти хто?
--А ви послухайте і відгадайте.
Загадка.
Всі на світі добре знають,
Що предмет я означаю.
Хто чи що,--ви запитайте
І про мене все дізнайтесь.
Я істота й неістота:
Парта, зайчик, дошка, котик.
Маю рід, число, відмінок
І чотири аж відміни.
Хто я? Знайте достеменно:
Називаюсь я…
/ Іменник./
Уявіть собі, що ми вирушаємо на «Український ярмарок».
На ярмарку нашому веселому, багатому
Є чим милуватися і є що придбати.
А купити на нашому українському ярмарку можна тільки за знання.
Записуємо тему уроку.
ВЧИТЕЛЬ. Ось ми і підійшли до першої лавки.
1 ЛАВКА «Тема уроку»
Впишіть у клітинки українські відповідники російських слів. У виділеному вертикальному ряду ви побачите назву частини мови, над якою ми працює-мо.
ВЧИТЕЛЬ. Молодці! Ми купили весь товар, який був у першій лавці. Яке слово в нас вийшло?
(Учні називають слово ІМЕННИК).
2 ЛАВКА «Знавці»
Друга лавка пропонує нам купити розповідь про іменник як частину мови.
(На дошці через проектор висвічуються запитання.)
Добрий товар купили у цій лавці та ще й себе показали. Молодці!
3 ЛАВКА «Українські обереги»
ВЧИТЕЛЬ. У кожного народу є свої улюблені речі, дерева, рослини. Верба, калина, барвінок, рушник — споконвічні атрибути світогляду українського народу. Ось верба символ краси, неперервності життя. Калина — уособлен-ня кохання, краси і щастя. Барвінок — символ вічності. Рушник — теж сим-вол українського народу.
Завдання. Провідміняти біля дошки слова КАЛИНА, БАРВІНОК.
4 ЛАВКА «Здоров’я»
Завдання. Із поданого тексту виписати іменники і визначити рід і число.
( Текст спроектований на дошку через проектор.)
Картопля — улюблений овоч українців. А коли захворієте і дихати важко—допоможе пар свіжезвареної картоплі.
Якщо вам не обійтись без антибіотиків, відразу ж після їх прийняття випий-те 1 столову ложку соку картоплі — допоможе ще скоріше. Ліків при цьому потрібно вжити вдвічі менше,та й з імунною системою буде все гаразд. Оду-жання настане набагато швидше.
5 ЛАВКА «Четвертий зайвий»
ВЧИТЕЛЬ. Тут пропонується цікава робота.
(На дошці спроектована таблиця з іменниками)
Сніжна |
зима |
малював |
пухнаста |
вкривалась |
співав |
зелена |
заметіль |
сніг |
ялинка |
вітер |
кружляє
|
( Ялинка вкривалась снігом.)
( Зелена ялинка вкривалась пухнастим снігом.)
6 ЛАВКА « Контрольна вага»
ВЧИТЕЛЬ. На наступному уроці у вас контрольна робота з теми «Імен-ник як частина мови». Купимо 6 запитань, за допомогою яких ми дізнає-мося, з якими знаннями ми підійшли до контрольної роботи.
( На дошці через проектор висвічуються запитання.)
1. Скільки відмінків в українській мові?
А) 6;
Б) 7.
2. Який відмінок становить початкову форму?
А) Кличний;
Б) Називний.
3. Скільки відмін в українській мові?
А) 4;
Б) 3.
4. До якої відміни належить іменник МАТИ?
А) до І відміни;
Б) до ІІ відміни.
5.Який відмінок вживають при звертанні?
А) Місцевий;
Б) кличний.
6. Залежно від кінцевого приголосного іменники яких відмін поділяють-ся на групи?
А) І і ІІ відміни;
Б) ІІІ і IV відміни.
У даному виді роботи спосіб оцінювання — самооцінка. Правильні відповіді — на екрані. На полях поставте олівцем кількість отриманих балів. Кожна правильна відповідь —2 бали.
1. Б |
2.Б |
3. А |
4. Б |
5. Б |
6. А |
7 ЛАВКА « Творча скринька»
Завдання. Написати міні-твір на тему «Чарівниця зима».
( На дошці спроектована картина зими.)
ІІІ. Підсумок уроку.
ВЧИТЕЛЬ. Ось і закінчується наша подорож «Українським ярмарком». Ви відвідали багато чого і купили все, що забажали. Ви — молодці, придбали потрібні товари,показавши чудові знання. Але весь ярмарок не можна відві-дати за один раз. Все, що ми придбали на ярмарку,— це знання. Це такий товар, який завжди знадобиться в житті, його за плечима не носити. Вивчайте мову, будьте грамотними людьми.
УЧЕНЬ 1. А наша мова — наш оберіг,
Вона найкраща мова в світі.
Всі поклонімось їй до ніг
І побажаймо вічно жити.
УЧЕНЬ 2. А наша мова така красива,
Така співуча — весняна злива.
Шануймо мову — скарб України,
Любов плекаймо до Батьківщини.
ХЛОПЧИК-ІМЕННИК. Я із задоволенням спостерігав сьогодні за вами. Ви придбали чудові знання на нашому ярмарку. Тому на згадку про нашу зуст-річ отримайте календарики на наступний рік та цукерки.