Урок-ярмарок на тему: «Узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок з теми «Іменник»

Про матеріал
Узагальнення і систематизація знань з теми "Іменник як частина мови". Тип уроку : урок-ярмарок.
Перегляд файлу

Урок-ярмарок на тему: «Узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок з теми «Іменник»

Мета:

  • узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Іменник як частина мови», корекція знань;
  • розвиток критичного мислення методом передбачення, логічного мислення, вміння аргументувати свої думки;
  • виховання свідомої потреби до знань, бережного ставлення до природи, свого здоров’я та надбань свого  народу, життєвої компетенції.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

 Форма проведення:  урок-ярмарок.

Обладнання: таблиця «Іменник як частина мови», ребус, картки, слайди із завданнями.

                          Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Поетична хвилинка

     ВЧИТЕЛЬ.  

                                        Мова

                    Ми з нею відомі усюди,

                    Усе в ній, що треба нам, є

                    Вона, як зоря пурпурова,

                    Що сяє з небесних висот,

                    І там, де звучить рідна мова,

                    Живе український народ.

                                             / Д. Білоус./

  Слово — найважливіша одиниця мови. Слів безліч, але існують вони не хао-тично, а об’єднані за певними ознаками  в частини  мови. Послухаймо, як про це сказав  Д.Білоус у вірші «Злитки золоті».

         (Учениця читає вірш Д.Білоуса «Злитки золоті».)

  Серед усіх частин мови важливе місце належить іменникові, «який узяв на плечі велике діло — визначати речі». Послухайте невеличку казочку про це.

                                          Казочка.  

    Одного разу частини Мови — діти однієї матері — зав’язали  суперечку. Вони ніяк не могли з’ясувати, хто з них найважливіший.  Іменник  поважно і гордовито промовив:

  --Годі вам хвалитися! Скажіть, хто приносить найбільше користі нашій матері  Мові? Безумовно, що я. Без мене ніхто не мав би імені. Я даю назви всім істотам, предметам, подіям, яких одягаю у свої сім відмінків, два числа, три роди і чотири відміни. І в реченні можу виступати будь-яким членом…

    Отже, на сьогоднішньому уроці ми повторимо, узагальнимо, системати-зуємо, закріпимо і вдосконалимо знання про іменник як частину мови. Ваше завдання — показати , як ви вмієте              використовувати знання на практиці в ус-ному й писемному мовленні. А проведемо ми цей урок у вигляді уроку-яр-марку. Сьогодні ми будемо виконувати важливу і цікаву роботу. Щоб досягти успіху, треба всім працювати дружно, з великим бажанням, викорис-товуючи знання попередніх уроків.

                    1.Завдання   «Асоціативна ялинка».

--Які асоціації виникають у вас із словом іменник?

  (Учні записують свої асоціації на сніжинках і вішають їх на ялинку.)

ВЧИТЕЛЬ.  З давніх-давен  у багатьох  народів відбувається так, що, завер-шуючи яку-небудь серйозну справу, люди влаштовують свято або організо-вують виставку чи ярмарок. Я пропоную провести не просто урок української мови, а урок «Український ярмарок», тому що ви теж завершили важливу справу — вивчили тему «Іменник».

   Що ж означає слово ярмарок?

Воно прийшло з німецької  мови й означає щорічний  базар. Це торг, що від-

бувається на певному місці і в певний час. Ярмарок завжди приваблює бага-тьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей  подиви-тись, і себе показати. На ярмарку завжди цінувалось все найкраще, тому б мені хотілося, щоб девіз нашого уроку звучав так: «Не намагайся бути пер-шим , а намагайся бути кращим».

УЧЕНЬ 1.  Пора вже ярмарок відкрити,

                   Є що продати, що купити.

                   Іменник  вивчено…

                   То роль яка ж у нашому щоденні

                   Цього імення?

 

УЧЕНЬ 2.  Та воно така хитрюща штука…

                   Як ступив —в іменника попав.

                   Слово,думка, речення — наука.

                   Лінь, прогули — це вже ти пропав. 

 

УЧЕНЬ 3.  Та  якщо щоденник візьме тато,

                   То тоді везінню прийде край.

                   Треба вміти спину захищати,

                   Краще вже іменника вивчай.

 

УЧЕНЬ 4.  Негатив з душі, як дощ полився,

                   Песиміст, мою пораду чуй!

                   Правила завчайте, як молитву,

                   Всю красу іменника відчуй.

 

Стук у двері.

              (Заходить хлопчик-Іменник)

--Ти хто?

--А ви послухайте і відгадайте.

                                  Загадка.

                    Всі на світі добре знають, 

                    Що предмет я означаю.

                    Хто чи що,--ви  запитайте

                    І про мене все дізнайтесь.

                    Я істота й неістота:

                    Парта, зайчик, дошка, котик.

                    Маю рід, число, відмінок

                    І чотири аж відміни.

                    Хто я?  Знайте достеменно:

                    Називаюсь я…

                                           / Іменник./

Уявіть собі, що ми вирушаємо на «Український ярмарок».

                          На ярмарку нашому веселому, багатому

                          Є чим милуватися і є що придбати.

А купити на нашому українському ярмарку можна тільки за знання.

                               Записуємо тему уроку.

ВЧИТЕЛЬ.  Ось ми і підійшли до першої лавки.

 

                                        1 ЛАВКА  «Тема уроку»

Впишіть у клітинки українські відповідники російських слів. У виділеному вертикальному ряду ви побачите назву частини мови, над якою ми працює-мо. 

 

ВЧИТЕЛЬ.  Молодці! Ми купили весь товар, який був у першій лавці. Яке слово в нас вийшло?

                       (Учні називають слово  ІМЕННИК).

 

                                          2 ЛАВКА «Знавці»

Друга  лавка  пропонує нам купити розповідь про іменник  як частину мови.

(На дошці через проектор висвічуються запитання.)

  • У якому розділі науки про мову вивчається іменник?
  • Яка частина мови називається іменником?
  • Що означає іменник?
  • На які групи поділяються іменники?
  • Іменники належать до …     назв. Розкажіть про них.
  • Що ви знаєте про рід іменників?
  • За чим змінюються іменники?
  • На скільки відмін поділяються іменники        при відмінюванні?
  • Чим виступають іменники в реченні?

 

Добрий товар купили у цій лавці та ще й себе показали. Молодці!

 

                                       3 ЛАВКА «Українські обереги»

ВЧИТЕЛЬ. У кожного народу є свої улюблені речі, дерева, рослини.  Верба, калина, барвінок, рушник — споконвічні атрибути  світогляду українського народу. Ось верба символ краси, неперервності життя.  Калина    уособлен-ня кохання, краси і щастя. Барвінок — символ вічності. Рушник — теж  сим-вол  українського народу.

 Завдання.  Провідміняти біля дошки слова  КАЛИНА, БАРВІНОК.

 

                                        4 ЛАВКА «Здоров’я»

Завдання.  Із поданого тексту виписати іменники і визначити рід і число.

    ( Текст спроектований на дошку через проектор.)

  Картопля — улюблений овоч українців. А коли захворієте і дихати  важко—допоможе  пар свіжезвареної картоплі.

   Якщо вам не обійтись без антибіотиків, відразу ж після їх прийняття випий-те  1 столову ложку соку картоплі — допоможе ще скоріше. Ліків при цьому потрібно вжити вдвічі менше,та й з імунною системою буде все гаразд.  Оду-жання настане набагато швидше.

                                     

                                   5 ЛАВКА «Четвертий зайвий»

ВЧИТЕЛЬ.  Тут пропонується цікава робота.

     (На дошці спроектована таблиця з іменниками)

 

 

 

 

 

  • Випишіть з кожної колонки зайве слово.

    Сніжна

      зима

     малював

    пухнаста

      вкривалась

     співав

    зелена

      заметіль

     сніг

    ялинка

      вітер

     кружляє

 

 

  • Складіть з цих слів речення.

     ( Ялинка вкривалась снігом.)

  • Поширте це речення словами із першого стовпчика.

     ( Зелена ялинка вкривалась пухнастим снігом.)

  • Користуючись схемою, зробимо морфологічний розбір слова  СНІГОМ. 

 

                           6 ЛАВКА « Контрольна вага»

ВЧИТЕЛЬ.  На наступному уроці у вас контрольна робота з теми «Імен-ник як частина мови». Купимо 6 запитань, за допомогою яких ми дізнає-мося, з  якими знаннями ми підійшли до контрольної  роботи.

   ( На дошці через  проектор висвічуються запитання.)

1. Скільки відмінків в українській мові?

 А) 6;

 Б) 7.

 2. Який відмінок становить початкову форму?

 А) Кличний;

 Б) Називний.

       3. Скільки відмін в українській мові?

 А) 4;

 Б) 3.

4. До якої відміни належить іменник  МАТИ?

 А) до І відміни;

 Б) до ІІ відміни.

5.Який відмінок вживають при звертанні?

 А) Місцевий;

 Б) кличний.

6. Залежно від кінцевого приголосного іменники яких відмін поділяють-ся на групи?

 А)  І і ІІ відміни;

 Б) ІІІ і IV відміни.

 

У даному виді роботи спосіб оцінювання — самооцінка. Правильні відповіді — на екрані. На полях поставте олівцем кількість отриманих балів. Кожна правильна відповідь —2  бали.

  1. Б

  2.Б

  3. А

  4. Б

  5. Б

  6. А

 

 

 

 

                      7  ЛАВКА  « Творча скринька»

 

  Завдання.   Написати міні-твір на тему «Чарівниця зима».

   ( На дошці спроектована картина зими.)

 

ІІІ. Підсумок уроку.

ВЧИТЕЛЬ.  Ось і закінчується наша  подорож  «Українським ярмарком». Ви відвідали багато чого і купили все, що забажали.  Ви — молодці, придбали потрібні товари,показавши чудові знання. Але весь ярмарок не можна відві-дати  за один раз. Все, що ми придбали на ярмарку,— це  знання. Це такий товар, який завжди знадобиться в житті, його за плечима не носити. Вивчайте мову, будьте грамотними людьми.

УЧЕНЬ 1.        А наша мова — наш оберіг,

                        Вона найкраща мова в світі.

                        Всі поклонімось їй до ніг

                        І побажаймо вічно жити.

 

УЧЕНЬ  2.      А наша мова така красива,

                        Така співуча — весняна злива.

                        Шануймо мову — скарб України,

                        Любов плекаймо до Батьківщини.

 

ХЛОПЧИК-ІМЕННИК.    Я із задоволенням спостерігав сьогодні за вами.  Ви придбали чудові знання на нашому ярмарку. Тому на згадку про нашу  зуст-річ отримайте календарики на наступний рік та цукерки.

 

 

docx
Додано
17 травня 2019
Переглядів
770
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку