Урок побудований у вигляді групової роботи. Кожна група має певне завдання, яке виконує протягом уроку. Група учнів-експертів доповнює відповіді, узагальнює, систематизує матеріал, оцінює роботу груп.
Урок № 37
Тема. «Ярослав Мудрий» – поетична оповідь про минуле нашого
народу, князів Київської Русі
Мета:
навчальна: продовжити знайомство із творами Олександра Олеся; допомогти зрозуміти їхнє значення; усвідомити душевну красу та силу наших предків, любов руських князів до своєї землі як приклад для нащадків;
розвивальна: розвивати навички виразного читання й переказування, аналізу текстів, характеристики героїв; провести аналогію із сучасним життям;
виховна: виховувати уважність, працьовитість, самостійність; шанобливе ставлення до заповітів наших предків.
Тип уроку: комбінований
Обладнання та унаочнення: портрет О.Олеся, портрет Ярослава Мудрого, підручник, проектор, ноутбук.
Методи і прийоми: конкурс «Впізнай, чий це портрет», вправа «Закінчи речення», «Мозковий штурм», переказ за планом, робота в групах, складання сенкану
Міжпредметні зв’язки: історія, українська мова
Очікувані результати:
Попередня підготовка: прочитати твір «Ярослав Мудрий» О.Олеся, скласти план до твору.
Х і д у р о к у
І. Організаційний етап. Емоційне налаштування на урок
Слово учителя
Доброго дня всім тим, хто:
– прокинувся сьогодні з гарним настроєм,
– підготувався до уроку,
– не підготувався до уроку,
– всім тим, хто творив і намагався бути творцем!
– і всім, хто завітав до нас у гості!
Рада вас вітати на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, завдань уроку
Пропоную конкурс «Впізнай, чий це портрет» за прочитаними поезіями з книги «Княжа Україна» О.Олеся (Додаток 1).
Завдання уроку:
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Переказ тексту «Ярослав Мудрий» за планом.
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
Клас об’єднується у 4 групи – «історики», «літературознавці», «мовознавці», «експерти». В групу «експерти» входять найсильніші учні класу, які зможуть доповнити та узагальнити матеріал двох попередніх груп.
Завдання для «істориків»: визначити та записати історичні події, зображені у творі «Ярослав Мудрий»
Орієнтовна відповідь:
Завдання для «літературознавців»: виконати літературний аналіз твору, з’ясувати, які художні засоби та прийоми використовував автор.
Орієнтовна відповідь:
Тема – зображення життя та діяльності мудрого князя-державотворця.
Головна думка – уславлення Ярослава Мудрого, його діяльності, засудження дій нащадків.
Тема та ідея твору розкриваються за допомогою багатьох прийомів:
Художні засоби:
Вірш містить заповіт князя Ярослава дітям.
Завдання для «мовознавців»: пояснити незнайомі слова, фразеологізми, охарактеризувати лексику оповіді.
Орієнтовна відповідь:
Робота зі словами, складання словничка
Крам – товар; майно – добро, статок;
убрання – одяг; скоморохи – клоуни;
лук – зброя; твердиня – укріплення, фортеця;
оздобив – прикрасив; тинятиметься – бродитиме;
берло – скіпетр, символ влади; препишний – багатий, красивий;
устрій – лад; ліпша – краща;
жийте – живіть; жебраки – бідняки;
Боян – поет-співець; Редедя – історична особа, касозький князь.
Робота з фразеологізмами
Тримати в руці – мати над кимось владу;
Пригасити в серці гнів – заспокоїтися;
Стати братами – потоваришувати;
Цілувати хрест – присягатися;
Не зводити очей – задивитися;
Податися у світи – мандрувати;
Осміяти на весь світ – привселюдно зневажити.
У віршах автор використав багато історизмів, що зумовлено історичною тематикою (байдаки, лицар, кайдани, князь тощо). Поет використовує емоційно забарвлену лексику, щоб краще передати своє ставлення до зображуваного.
Завдання «експертам»: опрацювати самостійно теми,надати оцінку виступам, доповнити відповіді.
2. Фізкультхвилинка. Вправи для очей.
3. Виступи груп. Узагальнення й систематизація знань вчителем. Створення необхідних записів в зошитах.
V. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
1. Складання сенкану до образу князя Ярослава (Додаток 2)
VІ. Домашнє завдання. Інструктаж
Додаток 1
Конкурс «Впізнай, чий це портрет»
(за прочитаними творами О.Олеся)
|
ВПІЗНАЙ, ЧИЙ ЦЕ ПОРТРЕТ? |
|
Додаток 2
Сенкан – це вірш, що складається з п'яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п'ять” і позначає вірш у п'ять рядків. Французькою це слово звучить як «cinquains».
Схема сенкану
Зразки
Ярослав Відважний, справедливий Перемагає, будує, навчає Засіяв землю книжними словами Мудрий |
Ярослав Мудрий, розсудливий Створює, розвиває, управляє Будівельник першої бібліотеки на Русі Князь |