17 липня о 18:00Вебінар: Чи може наука сформувати підприємницьку компетентність?

Урок. «Ярослав Мудрий» – поетична оповідь про минуле нашого народу, князів Київської Русі

Про матеріал

Урок побудований у вигляді групової роботи. Кожна група має певне завдання, яке виконує протягом уроку. Група учнів-експертів доповнює відповіді, узагальнює, систематизує матеріал, оцінює роботу груп.

Перегляд файлу

Урок № 37

Тема. «Ярослав  Мудрий» –  поетична оповідь про минуле нашого
              народу, князів Київської Русі

Мета:

       навчальна:  продовжити знайомство із творами Олександра Олеся; допомогти зрозуміти їхнє значення; усвідомити душевну красу та силу наших предків, любов руських князів до своєї землі як приклад для нащадків;

       розвивальна:  розвивати навички виразного читання й переказування, аналізу текстів, характеристики героїв; провести аналогію із сучасним життям;

       виховна: виховувати уважність, працьовитість, самостійність; шанобливе ставлення до заповітів наших предків.

Тип уроку: комбінований

Обладнання та унаочнення: портрет О.Олеся, портрет Ярослава Мудрого, підручник, проектор, ноутбук.

Методи і прийоми: конкурс «Впізнай, чий це портрет», вправа «Закінчи речення», «Мозковий штурм», переказ за планом, робота в групах, складання сенкану

Міжпредметні зв’язки: історія, українська мова

Очікувані результати:

  • знати зміст оповіді «Ярослав Мудрий», вміти переказувати твір;
  • сформувати навички роботи в групах;
  • вміти застосувати власні знання;
  • аналізувати власні помилки.

Попередня підготовка: прочитати твір «Ярослав Мудрий» О.Олеся, скласти план до твору.

Х і д   у р о к у

І. Організаційний етап.  Емоційне налаштування на урок

Слово учителя

Доброго дня всім тим, хто:

       прокинувся сьогодні з гарним настроєм,

       підготувався до уроку,

       не підготувався до уроку,

       всім тим, хто творив і намагався бути творцем!

       і всім, хто завітав до нас у гості!

Рада вас вітати на сьогоднішньому уроці.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, завдань уроку

  • Діти, сьогодні ми продовжуємо знайомство з творчістю видатного письменника Олександра Олеся. Відомий поет Максим Рильський колись сказав: «Поет – завжди казкар». Ці слова ніби про О. Олеся. Він пише свої вірші так, неначе розповідає казку. Є в О.Олеся твір, з яким ми вже частково познайомилися. Це «Княжа Україна» – книга про історичне минуле українського народу. Давайте згадаємо, з якими історичними постатями ми познайомились на минулих уроках.

Пропоную конкурс «Впізнай, чий це портрет» за прочитаними поезіями з книги «Княжа Україна» О.Олеся  (Додаток 1).

  • Дуже добре. Зверніть увагу на останній портрет. Більшість з вас знають, хто на ньому зображений. Так, правильно, Ярослав Мудрий. Саме про цього видатного князя піде мова на уроці.

Завдання уроку:

  • знати про діяння Ярослава Мудрого;
  • вміти характеризувати образ князя;
  • спробувати надати власну оцінку правлінню Ярослава Мудрого;
  • вивчити історизми, освоїти нові фразеологізми.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Вправа «Закінчи речення»
  • Олександр Олесь – це…
  • Найбільше мені сподобалась поезія ….., тому що…
  • Я вважаю, що поезії О.Олеся вчать нас….
  • З історії про Ярослава Мудрого я знаю…..
  1. Перевірка домашнього завдання

Переказ тексту «Ярослав Мудрий» за планом.

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

  1. Робота в групах

Клас об’єднується у 4 групи – «історики», «літературознавці», «мовознавці», «експерти». В групу «експерти» входять найсильніші учні класу, які зможуть доповнити та узагальнити матеріал двох попередніх груп.

Завдання для «істориків»: визначити та записати історичні події, зображені у творі «Ярослав Мудрий»

Орієнтовна відповідь:

  • криваве князювання Святополка, вбивство ним трьох братів;
  • зруйнування Святополком країни;
  • захоплення влади Ярославом;
  • розвиток ним мирного будівництва, торгівля, укріплення Києва;
  • налагодження зв’язків  та мирне співіснування з сусідніми державами;
  • побудова Ярославля;
  • походи на поляків, печенігів, черкесів;
  • подолання касозького Редеді Мстиславом;
  • заповіт дітям та їхнє знехтування ним.

Завдання для «літературознавців»:  виконати літературний аналіз твору, зясувати, які художні засоби та прийоми використовував автор.

Орієнтовна відповідь:

Тема – зображення життя та діяльності мудрого князя-державотворця.

Головна думка – уславлення Ярослава Мудрого, його діяльності, засудження дій нащадків.

Тема та ідея твору розкриваються за допомогою багатьох прийомів:

  • розповіді – виклад історичних фактів;
  • опису – опис двору;
  • портрету .

Художні засоби:

  • епітети – розумний, окаянний, живий тощо;
  • порівняння – як пишний сад, наче вітер та інші;
  • метафори  – а незгода, наче вітер, все по полю рознесе…

Вірш містить заповіт князя Ярослава дітям.

Завдання для «мовознавців»: пояснити незнайомі слова, фразеологізми, охарактеризувати лексику оповіді.

Орієнтовна відповідь:

Робота зі словами, складання словничка

Крам – товар; майно – добро, статок;

убрання – одяг; скоморохи – клоуни;

лук – зброя; твердиня – укріплення, фортеця;

оздобив – прикрасив; тинятиметься – бродитиме;

берло – скіпетр, символ влади; препишний – багатий, красивий;

устрій – лад;       ліпша – краща;

жийте – живіть; жебраки – бідняки;

Боян – поет-співець;                         Редедя – історична особа, касозький князь.

Робота з фразеологізмами

Тримати в руці – мати над кимось владу;

Пригасити в серці гнів – заспокоїтися;

Стати братами – потоваришувати;

Цілувати хрест – присягатися;

Не зводити очей – задивитися;

Податися у світи – мандрувати;

Осміяти на весь світ – привселюдно зневажити.

У віршах  автор використав багато історизмів, що зумовлено історичною тематикою (байдаки, лицар, кайдани, князь тощо).  Поет використовує емоційно забарвлену лексику, щоб краще передати своє ставлення до зображуваного.

Завдання «експертам»:  опрацювати самостійно  теми,надати оцінку виступам, доповнити відповіді.

2. Фізкультхвилинка. Вправи для очей.

3. Виступи груп. Узагальнення й систематизація знань вчителем. Створення необхідних записів в зошитах.

V. Підведення  підсумків уроку. Рефлексія

    1. Складання сенкану до образу  князя Ярослава (Додаток 2)

  1. Вправа «Мозковий штурм»
  • У якій книжці вміщено віршовану оповідь «Ярослав Мудрий» ?
  • Чому, на вашу думку, нащадкам не вдалося виконати настанови Ярослава Мудрого?
  • Як ви гадаєте, чи змінилася б історія сучасної України, якби сини Ярослава Мудрого виконали заповіт князя?
  • Чи актуальні настанови Ярослава Мудрого в наш час? Свою відповідь обґрунтуйте.

VІ. Домашнє завдання. Інструктаж

  1. Знати зміст твору «Ярослав Мудрий».
  2. Творче завдання. Запишіть пункти духовного заповіту нащадкам.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Конкурс «Впізнай, чий це портрет»

(за прочитаними творами О.Олеся)

 

                            ВПІЗНАЙ, ЧИЙ ЦЕ ПОРТРЕТ?

 

Похожее изображение

Картинки по запросу вопрос

Картинки по запросу володимир великийПохожее изображение

 

 

 

Додаток 2

Сенкан це вірш, що складається з п'яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п'ять” і позначає вірш у п'ять рядків. Французькою це слово звучить як «cinquains».

 

Схема сенкану

Похожее изображение

 

Зразки

 

Ярослав 

Відважний, справедливий                      

Перемагає, будує, навчає

Засіяв землю книжними словами

Мудрий

 

Ярослав

Мудрий, розсудливий

Створює, розвиває, управляє

Будівельник першої бібліотеки на Русі  

Князь

 

docx
Додано
29 червня 2018
Переглядів
743
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку