Тема уроку: Йонізаційна дія радіоактивного випромінювання. Природний радіоактивний фон. Дозиметри
Мета уроку: сформувати знання про йонізаційну дію радіації, величини, що її вимірюють, про природний радіаційний фон, дозиметри як фізичні прилади.
Очікувані результати: учні повинні усвідомити вплив радіоактивного випромінювання на організм; знати означення величин, що характеризують йонізуюче випромінювання (поглинута й еквівалентна дози випромінювання), наводити формули для їх обчислення та одиниці в СІ; знати джерела радіаційного фону; ознайомитись із побутовим дозиметром як приладом для вимірювання доз йонізуючого випромінювання.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Наочність і обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, підручник, плакат «Будова дозиметра», дидактичні матеріали, відеофрагмент про вплив радіації та правила захисту від радіації
Міжпредметні зв’язки; хімія, біологія,екологія, інформатика, медицина
Хід уроку
Епіграф до уроку: Я особисто належу до людей, які вважають,
що людство здобуде з нових відкриттів
більше користі, ніж зла
П'єр Кюрі
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку, позитивне налаштування на урок (давайте обміняємося позитивом – посмішками: я - подарую вам, а - ви мені)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Самостійна робота (виконання тестових завдань за ПК). Додаток 1
Вчитель. Сьогодні, перегортаючи сторінки інтерактивно-віртуальної книги «Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики», будемо здобувати знання з теми: «Йонізаційна дія радіоактивного випромінювання. Природний радіоактивний фон. Дозиметри»
IІI. Мотивація навчальної діяльності
Сторінка 1. «Тварини і радіація»
Вчитель. Чи відчуває людина радіацію? Звідки треба стерегтися радіації? Яка доза опромінення вважається небезпечною? Як захиститися від неї, які хвороби викликає радіація і які органи страждають більше? На ці та інші запитання ми спробуємо дати відповідь на сьогоднішньому уроці. А здобувати знання цієї теми ви будете в групах.
IV. Вивчення нового матеріалу
Сторінка 2. «Я дослідник» (робота в групах з різними джерелами інформації)
Завдання для І групи:
Користуючись підручником, знайти відповіді на наступні запитання:
Підготувати повідомлення на тему «Вплив радіації на живі організми»
Вчитель. Іонізуюче випромінювання характеризується певними фізичними величинами.
Завдання для ІІ групи:
Користуючись посібником «Фізика. Комплексне видання 2019», здобути інформацію про фізичні величини, що характеризують йонізуюче випромінювання і представити опорний конспект у вигляді ментальної карти, яку слід створити власноруч, використовуючи ватман, маркери та графічні зображення, завантажені з мережі Інтернет.
Завдання для ІІІ групи:
Користуючись мережею Інтернет, знайти інформацію про хвороби, які виникають під час опромінення та способи захисту від радіації. Розробити правила поводження в умовах підвищеної радіоактивності. Свою роботу представити у вигляді буклету.
Сторінка 3 «Інформаційні промови» (Презентація результатів роботи груп)
Вчитель. Розвиток життя на землі завжди відбувається за наявності природного радіаційного фону. За сучасними уявленнями без участі природного радіаційного фону не було б життя на Землі. Випромінювання природних радіонуклідів і космічне випромінювання створюють природний радіаційний фон. Давайте проаналізуємо рис. 25.5, на якому відображено середні еквівалентні дози йонізуючого випромінювання, які отримує людина протягом року від деяких джерел радіації.
Обговорення проблемного запитання: Від яких джерел людина отримує найбільшу дозу радіації? Чи значним є вплив радіації, пов’язаної розвитком атомної енергетики?
Перегляд відеофільму Радіація в навколишньому середовищі
Вчитель: Радіація є скрізь: в космосі, в людині, У землі, в рослинах й навіть у кожної тварини. Вона потрібна лікарям, щоб знайти хвороби. Завдяки саме їй нам і рентген зроблять. Радіація - це світло, Радіація - тепло. Як її не шанувати, То вона скоїть зло.
Сторінка 4 «Знайомство з дозиметром»
Самостійна робота підручником, критичне читання тексту.
Доповнення схеми:
IV. Рефлексія. Інтерактивна вправа «Інстаграм-канал». Учням потрібно написати повідомлення, в якому розповісти своєму однокласнику, який захворів, про вивчене на уроці.
V. Домашнє завдання
§25. Вправа 25(1,2).*Існує гіпотеза, що людство виникло завдяки мутаціям, які відбулися в мавп унаслідок дії радіоактивного випромінювання. Скориставшись мережею Інтернет, дізнайтесь про цю гіпотезу більше. Чи погоджуєтеся ви з нею. Відповідь обгрунтуйте.
Додаток 2
Вплив радіації на живі організми
Досліди показали, що якщо практично повністю захистити рослини від зовнішнього йонізуючого випромінювання, то їхній розвиток сповільнюється. Подібні результати одержані і в дослідах з тваринами. Тому можна стверджувати, що дози опромінення, які відповідають природному фону йонізуючого випромінювання, не є небезпечними для живих організмів.
Але це не стосується великих доз опромінення. При великих дозах радіація може руйнувати клітини, ушкоджувати тканини органів і бути причиною швидкої загибелі організму. Онкологічні захворювання виявляються через багато років після опромінення – як правило, не раніше ніж через одне – два десятиріччя. А вроджені вади розвитку й інші спадкові хвороби, що викликаються пошкодженням генетичного апарату, за визначенням виявляються лише в наступному або подальших поколіннях: це діти, внуки й віддалені нащадки індивідуума, що піддався опроміненню.
Далеко не всі люди приречені на ці хвороби: в організмі людини діють репараційні механізми, які зазвичай ліквідують усі пошкодження. Так само будь-яка людина, що піддалася дії радіації, зовсім не обов'язково повинна захворіти на рак або стати носієм спадкових хвороб; проте ймовірність або ризик таких наслідків у неї більший, ніж у людини, яка не була опромінена. І ризик цей тим більший, чим більша доза опромінення.
Захист від радіації та правила поводження в умовах підвищеної радіоактивності
Оскільки радіоактивне випромінювання шкідливо впливає на живі клітини, то, зрозуміло, потрібно організувати захист від нього. Тому необхідно мати конкретні відомості про дію радіоактивного випромінювання і радіоактивних опадів на людину і навколишнє середовище. З цією метою Генеральна Асамблея ООН у грудні 1955 р. заснувала Науковий комітет із дії атомної радіації (НКДАР) для оцінки у світовому масштабі доз опромінення, їх ефекту та зв'язаного з ним ризику.
З урахуванням проведених досліджень, було встановлено гранично допустимі дози опромінення. Для населення будь-якого віку, незалежно від місця проживання, гранично допустима доза опромінення встановлена в 0,05 Гр за рік. Доза загального опромінення людини в 2 Гр призводить до променевої хвороби, дози в 6 Гр і більше майже завжди смертельні.
В умовах підвищеної радіоактивності:
Продукти з радіоактивною дією: морква, ягоди калини і аґрусу, рослинна олія, сир, таблетки кальцію. Не варто вживати: каву, холодець, кістки, кістковий
відвар, жир, вишні, абрикоси, сливи, лісові ягоди та гриби, бо вони мають найбільшу кількість радіонуклідів.
літератор Радіація є скрізь: в космосі,в людині, У землі,в рослинах й навіть у кожної тварини. Вона потрібна лікарям,щоб знайти хвороби. Завдяки саме їй нам і рентген зроблять. Радіація - це світло, Радіація-тепло. Як її не шанувати То вона скоїть зло. Якщо вже вона вирветься на волю, То завдасть вона всім і хвороб,і болю. А яка ж вона стійка,радіація оця. Її знищить неможливо в окремих місцях. Називають ці місця-забруднені зони. І живуть всі в цих місцях по своїх законах: Не збирають в лісі ягід та грибів, Їжу довго варять, Молоко сире не п’ють і яєчню не смажать. Та Бог дав нам життя І треба жити, Щоб не музейним експонатом стати, А вирости людьми і так творити, Щоб нічим нікого не лякати. Хай нам сонце світить,райдуга вітає, Хай сміється дощик і співа весна. Хай вона розбудить тих,хто ще не знає, Що природа-мати,що вона одна. Хай думка оця в кожнім серці озветься, Усе бережіть,що природою зветься! Нехай повік земна квітує врода, Хай береже вас матінка Природа.