Урок "Йонізаційна дія радіоактивного випромінювання. Природній радіоактивний фон. Дозиметри"

Про матеріал
Дана розробка уроку включає в себе розгорнутий конспект, презентацію, тести, створені в My Test та відеофрагмент про вплив радіації та правила захисту від неї. Вивчення нового матеріалу поділено на 4 сторінки («Тварини і радіація», «Я дослідник», «Інформаційні промови», «Знайомство з дозиметром»). Учні працюють у групах з різними джерелами інформації та презентують результати своєї роботи. Рефлесія здійснюється через інтерактивну вправу «Інстаграм-канал» (учням потрібно написати повідомлення, в якому розповісти своєму однокласнику, який захворів про вивчене на уроці). Домашнє завдання складається з двох видів: обов'язкового і творчого.
Перегляд файлу

Тема уроку: Йонізаційна дія радіоактивного випромінювання. Природний радіоактивний фон. Дозиметри

 

 Мета уроку: сформувати знання про йонізаційну дію радіації, величини, що її вимірюють, про природний радіаційний фон, дозиметри як фізичні прилади.

Очікувані результати: учні повинні усвідомити вплив радіоактивного випромінювання на організм; знати означення величин, що характеризують йонізуюче випромінювання (поглинута й еквівалентна дози випромінювання), наводити формули для їх обчислення та одиниці в СІ; знати джерела радіаційного фону; ознайомитись із побутовим дозиметром як приладом для вимірювання доз йонізуючого випромінювання.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Наочність і обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, підручник, плакат «Будова дозиметра», дидактичні матеріали, відеофрагмент про вплив радіації та правила захисту від радіації

Міжпредметні зв’язки; хімія, біологія,екологія, інформатика, медицина

Хід уроку

Епіграф до уроку:   Я особисто належу до людей, які вважають,

                                   що людство здобуде з нових відкриттів

                                   більше користі, ніж зла

                                                                                    П'єр Кюрі

І. Організаційний момент

Привітання, перевірка готовності учнів до уроку, позитивне налаштування на урок  (давайте обміняємося позитивом – посмішками: я - подарую вам, а - ви мені)

ІІ. Актуалізація опорних знань

Самостійна робота (виконання тестових завдань за ПК).  Додаток  1

Вчитель. Сьогодні, перегортаючи сторінки інтерактивно-віртуальної книги «Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики», будемо здобувати знання  з теми: «Йонізаційна дія радіоактивного випромінювання. Природний радіоактивний фон. Дозиметри»

IІI. Мотивація навчальної діяльності

Сторінка 1. «Тварини і радіація»

  •                 А чи знаєте ви, які гризуни відчувають радіацію? (пацюки).
  •                 Яка комаха бачить радіацію? (чорний тарган).
  •                 А які тварини дуже стійкі до радіації? (змії)

Вчитель. Чи відчуває людина радіацію? Звідки треба стерегтися радіації? Яка доза опромінення вважається небезпечною? Як  захиститися від неї, які хвороби викликає радіація і які органи страждають більше? На ці та інші запитання ми спробуємо дати відповідь на сьогоднішньому уроці. А здобувати  знання  цієї теми ви будете в групах.

IV.  Вивчення нового матеріалу

Сторінка 2. «Я дослідник» (робота в групах  з різними джерелами інформації)

Завдання для І групи:

Користуючись підручником, знайти відповіді на наступні запитання:

  1.                   Чи чинять вплив на організм людини α, β, γ-випромінювання?
  2.                   Що передається речовинам під час радіоактивного випромінювання?
  3.                   Які зміни відбуваються у молекулах речовини під час йонізації?
  4.                   До яких порушень в організмах  призводить потужне радіоактивне випромінювання?

Підготувати повідомлення на тему «Вплив радіації  на живі організми»

Вчитель. Іонізуюче випромінювання характеризується певними фізичними величинами.

Завдання для ІІ групи:

Користуючись посібником «Фізика. Комплексне видання 2019», здобути інформацію про фізичні величини, що характеризують йонізуюче випромінювання і представити опорний конспект у вигляді ментальної карти, яку слід створити власноруч, використовуючи ватман, маркери та графічні зображення,  завантажені з мережі Інтернет.

Завдання для ІІІ групи:

Користуючись мережею Інтернет, знайти інформацію про хвороби, які виникають під час опромінення та способи захисту від радіації. Розробити правила поводження в умовах підвищеної радіоактивності. Свою роботу представити у вигляді буклету.

Сторінка 3 «Інформаційні промови» (Презентація результатів роботи груп)

Вчитель. Розвиток життя на землі завжди відбувається за наявності природного радіаційного фону. За сучасними уявленнями без участі природного радіаційного фону не було б життя на Землі. Випромінювання природних радіонуклідів і космічне випромінювання створюють  природний радіаційний фон. Давайте проаналізуємо рис. 25.5, на якому відображено середні еквівалентні дози йонізуючого випромінювання, які отримує людина протягом року від деяких джерел радіації.

Обговорення проблемного запитання: Від яких джерел людина отримує найбільшу дозу радіації? Чи значним є вплив радіації, пов’язаної  розвитком атомної енергетики?

Перегляд відеофільму Радіація в навколишньому середовищі

Вчитель: Радіація є скрізь: в космосі, в людині,                                                                                                        У землі, в рослинах й навіть у кожної тварини.                                                                                Вона потрібна лікарям, щоб знайти хвороби.                                                                                          Завдяки саме їй нам і рентген зроблять.                                                                                    Радіація  - це світло,                                                                                                                                   Радіація - тепло.                                                                                                                                      Як її не шанувати,                                                                                                                                     То вона скоїть зло.                   

Сторінка 4 «Знайомство з дозиметром»

Самостійна робота  підручником, критичне читання тексту.

Доповнення схеми:

 

IV. Рефлексія. Інтерактивна вправа «Інстаграм-канал». Учням потрібно написати  повідомлення, в якому розповісти своєму однокласнику, який захворів, про вивчене на уроці.

 

 

 

 

 

 

V. Домашнє завдання

§25. Вправа 25(1,2).*Існує гіпотеза, що людство виникло завдяки мутаціям, які відбулися в мавп унаслідок дії радіоактивного випромінювання. Скориставшись мережею Інтернет, дізнайтесь про цю гіпотезу більше. Чи погоджуєтеся ви з нею. Відповідь обгрунтуйте.

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                        Додаток 2

 Вплив радіації на живі організми

Досліди показали, що якщо практично повністю захистити рослини від зовнішнього йонізуючого випроміню­вання, то їхній розвиток сповільнюється. Подібні результати одержані і в дослідах з тваринами. Тому можна стверджувати, що дози опромінення, які від­повідають природному фону йонізуючого випромі­нювання, не є небезпечними для живих організмів.

Але це не стосується великих доз опромінення. При великих дозах радіація може руйнувати клі­тини, ушкоджувати тканини органів і бути при­чиною швидкої загибелі організму. Онкологічні захворювання виявляються через багато років піс­ля опромінення – як правило, не раніше ніж через одне – два десятиріччя. А вроджені вади розвитку й інші спадкові хвороби, що викликаються по­шкодженням генетичного апарату, за визначенням виявляються лише в наступному або подальших поколіннях: це діти, внуки й віддалені нащадки індивідуума, що піддався опроміненню.

Далеко не всі люди приречені на ці хвороби: в організмі людини діють репараційні механізми, які зазвичай ліквідують усі пошкодження. Так само будь-яка людина, що піддалася дії радіації, зовсім не обов'язково повинна захворіти на рак або стати носієм спадкових хвороб; проте ймовірність або ризик таких наслідків у неї більший, ніж у людини, яка не була опромінена. І ризик цей тим більший, чим більша доза опромінення.

Захист від радіації та правила поводження в умовах підвищеної радіоактивності

Оскільки радіоактивне випромінювання шкідливо впливає на живі клітини, то, зрозуміло, потрібно організувати захист від нього. Тому необхідно мати конкретні відомості про дію радіоак­тивного випромінювання і радіоактивних опадів на людину і нав­колишнє середовище. З цією метою Генеральна Асамблея ООН у грудні 1955 р. заснувала Науковий комітет із дії атомної раді­ації (НКДАР) для оцінки у світовому масштабі доз опромінення, їх ефекту та зв'язаного з ним ризику.

З урахуванням проведених досліджень, було встановлено гра­нично допустимі дози опромінення. Для населення будь-якого віку, незалежно від місця проживання, гранично допустима доза опромінення встановлена в 0,05 Гр за рік. Доза загального опромінення людини в 2 Гр призводить до променевої хвороби, дози в 6 Гр і більше майже завжди смертельні.

В умовах підвищеної радіоактивності:

  •  необхідно повноцінне та систематичне харчування;
  •  примайти відвари насіння льону, чорносливу, кропиви, со­ків із фарбуючими пігментами (виноградний, томатний), сік буряка, моркви, червоне вино (3 ст. ложки кожен день), ягоди чорноплідної горобини, гранати, родзинки, 4-5 волоських горіхів, кожного дня терту редьку (вранці натерти – вечері з'їсти і навпаки), хрін, часник, хлібний квас, гречану та вівсяну каші;
  •  корисно багато пити і часто потіти;
  •  приймати 3 рази на день аскорбінову кислоту з глюкозою, активоване вугілля – по 1-2 таблетки перед їжею;
  •  із молочних продуктів краще вживати сир, вершки, сме­тану, масло;
  •  із м'ясних продуктів краще всього їсти свинину (в ній ба­гато жиру) та птицю. М'ясні бульйони їсти не можна. Най­більше уражена яловичина. Яйця треба їсти смаженими. Варені яйця їсти не рекомендується, тому що в шкаралупі  нагромаджується стронцій, який при варіння переходить у білок;
  •   необхідно зменшити вживання цукру та кондитерських виробів.

Продукти з радіоактивною дією: морква, ягоди калини і аґрусу, рослинна олія, сир, таблетки кальцію. Не варто вживати: каву, холодець, кістки, кістковий

 відвар,  жир, вишні, абрикоси, сливи, лісові ягоди та гриби, бо вони мають найбільшу кількість радіонуклідів.

літератор                                                                                                                                                   Радіація є скрізь: в космосі,в людині,                                                                                                        У землі,в рослинах й навіть у кожної тварини.                                                                                Вона потрібна лікарям,щоб знайти хвороби.                                                                                          Завдяки саме їй нам і рентген зроблять.                                                                                    Радіація - це світло,                                                                                                                                   Радіація-тепло.                                                                                                                                       Як її не шанувати                                                                                                                                     То вона скоїть зло.                                                                                                                                     Якщо вже вона вирветься на волю,                                                                                                          То завдасть вона всім і хвороб,і болю.                                                                                                                 А яка ж вона стійка,радіація оця.                                                                                       Її знищить неможливо в окремих місцях.                                                                               Називають ці місця-забруднені зони.                                                                                                                                І живуть всі в цих місцях по своїх законах:                                                                                                    Не збирають в лісі ягід та грибів,                                                                                                                    Їжу довго варять,                                                                                                                              Молоко сире не п’ють і яєчню не смажать.                                                                                                       Та Бог дав нам життя                                                                                                                                                                                     І треба жити,                                                                                                                                              Щоб не музейним експонатом стати,                                                                                                    А вирости людьми і так творити,                                                                                                               Щоб нічим нікого не лякати.                                                                                                      Хай нам сонце світить,райдуга вітає,                                                                                 Хай сміється дощик і співа весна.                                                                                            Хай вона розбудить тих,хто ще не знає,                                                                                                   Що природа-мати,що вона одна.                                                                                                 Хай думка оця в кожнім серці озветься,                                                                                                   Усе бережіть,що природою зветься!                                                                                                               Нехай повік земна квітує врода,                                                                                                                  Хай береже вас матінка Природа.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: Йонізаційна дія радіоактивного випромінювання. Природний радіоактивний фон. Дозиметри Мета: сформувати знання про йонізаційну дію радіації, величини, що її вимірю- ють, природний радіаційний фон, дозиметри як фізичні прилади

Номер слайду 2

Сторінка 1. «Тварини і радіація»А чи знаєте ви, які гризуни відчувають радіацію? Яка комаха бачить радіацію? А які тварини дуже стійкі до радіації?

Номер слайду 3

Чи відчуває людина радіацію? Звідки треба стерегтися радіації? Яка доза опромінення вважається небезпечною? Як захиститися від неї, які хвороби викликає радіація і які органи страждають більше? На ці та інші запитання ми спробуємо дати відповідь на сьогоднішньому уроці???

Номер слайду 4

Сторінка 2.«Ми - дослідники»Чи чинять вплив на організм людини α, β, γ-випромінювання?Що передається речовинам під час радіоактивного випромінювання?Які зміни відбуваються у молекулах речовини під час йонізації?До яких порушень в організмах призводить потужне радіоактивне випромінювання?

Номер слайду 5

«Величини, що характеризують йонізуюче випромінювання»Сторінка 3. Поглинутою дозою випромінювання (D) називають відношення поглинутої дози енергії E до маси m опроміненої речовини: D=𝑬𝒎 1 Гр=1 Джкг  

Номер слайду 6

Величини, що характеризують йонізуюче випромінювання. Еквівалентна доза Н— це поглинута доза, помножена на коефіцієнт К, що відображає здатність випромінювання певного типу чини­ти дію на тканини організму: Н=К*D 1 Зв = 𝟏 Джкг  

Номер слайду 7

Природний. Сторінка 4. Від яких джерел людина отримує найбільшу дозу радіації?

Номер слайду 8

Дозиметр Радіометр Прилад для вимірювання дози йоніуючого випромінювання Прилад для вимірювання інтенсивності радіоактивного випромінювання Основна складова будь-якого дозиметра. Детектор

Номер слайду 9

Радіація є скрізь: в космосі, в людині, У землі, в рослинах й навіть у кожної тварини. Вона потрібна лікарям, щоб знайти хвороби. Завдяки саме їй нам і рентген зроблять. Радіація - це світло, Радіація - тепло. Як її не шанувати, То вона скоїть зло. Чи є на Землі місця, де немає природного радіоактивного фону?Де природний радіоактивний фон вищий: поблизу гранітних кар’єрів чи на поверхні моря?Чому радіоактивне випромінювання є небезпечним для організмів?Як називається прилад для вимірювання йонізуючої дози випромінювання?Які фізичні величини характеризують йонізуюче випромінювання?В яких одиницях вони вимірюються?За якими формулами обчислюються? «Ланцюжок ЗАПИТАНЬ»РАДІАЦІЯ

Номер слайду 10

Домашнє завдання§25. Вправа 25(1,2).*Існує гіпотеза, що людство виникло завдяки мутаціям, які відбулися в мавп унаслідок дії радіоактивного випромінювання. Скориставшись мережею Інтернет, дізнайтесь про цю гіпотезу більше. Чи погоджуєтеся ви з нею. Відповідь обгрунтуйте 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Федоринова Наталья
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Магер Анна Олександрівна
    Дякую за урок! Я шукала матеріал для бінарного уроку. Дуже чудово!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 34. Поглинута та еквівалентна дози йонізуючого випромінювання
Додано
21 листопада 2021
Переглядів
2698
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку