Урок з алгебри в 11 класі на тему: "Застосування похідної. Урок-дослідницька робота"

Про матеріал

Узагальнити знання учнів з теми. Розкрити область застосування

похідної. Показати,що похідна – засіб дослідження процесів дійсності і

сучасного виробництва. Формувати єдину наукову картину світу.

Розвивати логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, бачити

аналогію задач. Розвивати вміння досліджувати, систематизувати

вивчені факти.

Виховувати волю та наполегливість у досягненні кінцевого результату.

Виховувати вміння працювати в групі. Виховувати любов до людини,

краси, гармонії всесвіту, рідної мови.

Перегляд файлу

               Урок з алгебри в 11 класі.

Вчитель: Ласкіна С.М

Тема: Застосування похідної. Урок –дослідницька робота.

Тип: Систематизації знань і вмінь.

Мета: Узагальнити знання учнів з теми. Розкрити область застосування

          похідної. Показати,що похідна – засіб дослідження процесів дійсності і    

          сучасного виробництва. Формувати єдину наукову картину світу.

          Розвивати логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, бачити

          аналогію задач. Розвивати вміння досліджувати, систематизувати

          вивчені факти.

          Виховувати волю та наполегливість у досягненні кінцевого результату.

          Виховувати вміння працювати в групі. Виховувати любов до людини,

          краси, гармонії всесвіту, рідної мови.

Обладнання: комп’ютер, портрети математиків, малюнки,графіки, виставка

                      науково-дослідницьких робіт, рефератів.

                                    Хід уроку.

      I.Організаційний етап.

       За тиждень  до початку уроку  учні об’єдналися в групи, отримали проблемні завдання.

Група 1  « Графіки функцій»

- Група отримала домашнє завдання побудувати різноманітні графіки  дробово-раціональних функцій. Зробити висновки, щодо виду асимптот, в залежності  від степеня чисельника і степеня знаменника дробово-раціональної функції.

Група 2 « Застосування похідної в виробництві»

- Група отримала завдання знайти в магазинах консервну банку оптимальних розмірів. ( Щоб затрати жесті були найменшими, при найбільшому об’ємі.)

 Група 3. « Історичні відомості. Людина.»

-   Група отримала завдання з’ясувати, як розвивалося вчення про диференціальне числення. Які люди внесли вагомий вклад в розвиток цього вчення.

                        Вступне слово вчителя.

                                 (Лунає музика)

Діти, уявіть – Англія, 1666 рік. І. Ньютон, якому лише 23 роки, робить прорив в математиці – відкриває похідну. І все. Життя Європи полетіло так швидко,  що вчені навіть не могли уявити такого. Розвиток науково-технічного прогресу, війни, виготовлення зброї, епідемії і  відкриття цілющого пеніциліну. Запуск космічних ракет і  створення ядерних реакторів -  всьому  основа –диференціальне числення. Від великих досягнень  до великих падінь йшла поряд похідна, кидаючи свої максимуми і мінімуми, похідна , яка так блискавично змінила весь світ.

        Подобно тому, как Архимед, открыв закон рычага, сказал: «Дайте  мне точку опоры, и я здвину Землю», так и  современники  Ньютона говорили: «Составьте нам  дифференциальные уравнения всех движений в природе и  научите их интегрировать, тогда мы будем подобны  Богу, так как с помощью вычислений точно будем знать будущие события.

                                                                                  Д.О.Граве.

 

II. Актуалізація опорних знань.

       Фронтальне опитування.

1). За схематичним графіком функції в околі точки   х охарактеризувати  

    поведінку  f '(х)  та  f(x), визначити вид критичної точки.

 

 

Орієнтовний вид графіка функції          f '( х) в околі точки х.

 

 

Очікувана відповідь.

а)  Поведінка f '( х).

б) Поведінка f '(x).

в) Критична точка х.

 

а) f '( х)=0;

б)  f '( х) змінює знак   з «+» на «-»;

в)  х - точка максимуму.

а) f '( х)=0;

б) f '( х) змінює знак з «-» на «+»;

в) х- точка мінімуму.

 

 

 

а)  f '( х) – не існує;

б) f '( х) змінює знак   з «+» на «-»;

в) х- точка мінімуму.

 

 

 

 

а) f '( х)=0;

б) f '( х) змінює знак з «-» на «-»;

в) х- точка перегину.

 

 

а) f '( х)=0;

б) f '( х) змінює знак з «+» на «+»;

в) х- точка перегину.

 

 

 

 

а)  f '( х) – не існує;

б)  f '( х) змінює знак   з «+» на «-»;

в)  х - точка максимуму.

 

 

 

2) Функція y=f(x) визначена на проміжку (-∞;+∞). На рисунку зображено графік  y= f '( х). Укажіть проміжки зростання та спадання функції  y=f(x). Знайти критичні точки функції. Визначити, які з них є точками екстремуму.

 

 

 

 

3). Самостійна робота за власним варіантом.

А) Користуючись  зображенням функції y=f(x), укажіть точки екстремуму функції у= f(x). ( підписати на малюнку х і х).

Б).На рисунку зображено графік у= f '(х).Укажіть на рисунку точки екстремуму функції. ( підписати на малюнку х і х).

 

 

 

 

 

 

 

IIΙ – Робота в групах.

Перед початком роботи вчитель зачитує епіграф:

                                                   Найкращий спосіб вивчити що-небудь

                                                   Відкрити його самостійно.

                                                                                 Д.Пойа.

Ι-Графіки функцій - група отримала домашнє завдання побудувати різноманітні графіки  дробово-раціональних функцій. Зробити висновки, щодо виду асимптот, в залежності  від степеня чисельника і степеня знаменника дробово-раціональної функції.

                             Очікуваний результат.

      Учні демонструють побудовані графіки функцій. Роблять висновки:

  1. Якщо f(x)- дробово-раціональна функція, у  якої степінь чисельника  більший  на 1 одиницю від  степеня

знаменника то графік функції містить похилу асимптоту.

  1. Якщо f(x)- дробово-раціональна функція, у  якої степінь

чисельника дорівнює степеню знаменника, то графік функції містить горизонтальну асимптоту.

  1. Якщо f(x)- дробово-раціональна функція, у  якої степінь

чисельника на 2 і більше одиниць більший за степінь знаменника, то графік функції не містить похилих асимптот.

                      4)  Якщо f(x)- дробово-раціональна функція, у  якої степінь

                            чисельника менший степеня знаменника, то графік  функції

                           містить горизонтальну асимптоту   у=0.

Учні  будують на дошці графіки функцій:

  1. У=;
  2. У=

 

Самостійна робота за власним варіантом:

                   N- Порядковий номер в журналі.

                      Побудувати графік функції:

                              У=

Перевірка побудованих графіків за програмою     GRAND 2.

 

ΙV – Фізкультхвилинка.

Грає легка музика.

Учні закрили очі. Розмахом руки відтворюють графіки функцій.

  1. |x|+|y|=1
    • яка утворилась фігура? (квадрат)
    • Яка площа фігури? (2 од.)
    • Який периметр? ( 4од.)

     2) =4;

     3) побудуйте графік приказки: « Як аукнеться , так і відгукнеться».

              ( пряма у=х; вісь ох- «аукнеться», вісь оу – «відгукнеться»).

  1. побудуйте графік приказки: « Ні кола, ні двора» ( точка ( 0;0)).
  2. « Сім раз відмір – один раз відріж».

 

V- виступ другої групи: застосування похідної в виробництві.

 

                      Деякі люди, коли бачать речі такими, як вони є, питають:

                        «Чому так?». Я бачу речі такими, якими вони ніколи не

                        були, і питаю: « Чому б і ні?».

                                                                                Бернард Шоу.

Учні групи зачитують розв’язані задачі.  Розв’язок однієї  пропонують класу.

           Задача. Визначити розміри циліндричної закритої консервної банки,

                          об’єм  якої  V см, щоб її повна поверхня була найменшою,

                          тобто затрати жесті на її виготовлення були найменшими.

  1. Моделювання.

Форма банки – циліндр.

 

  1. Математична задача.

   Найти найменше значення функції S(х) на проміжку 0<x<+∞

                      S '(х)=0;

                S '(х)=-; 

                ;

  Тут неможливо порівняти значення функції в критичній точці з її значеннями на кінцях проміжку. Тому з’ясуємо знак похідної зліва і справа від критичної точки.

 

 

   - діаметр циліндра при якому площа повної поверхні  циліндра буде найменшою.   Н=х.

 

Висновок: осьовий переріз циліндра – квадрат.

 

Учні демонструють консервні банки і розрахунки таблиці.

 

                                            Шпроти.

Реальні розміри.

Оптимальні розміри

для банки з найменшою

повною поверхнею.

Відсоток  не раціонально використаної жесті.

Діаметр-D=10 см.

Радіус –R= 5см.

Висота  Н=2см.

V=157 см.

S=219,8 см

 

 

Н=D==5,8 см.

S=158,4 см

 

 

  38%

                                             Сардини.

Реальні розміри.

Оптимальні розміри

для банки з найменшою

повною поверхнею.

Відсоток  не раціонально використаної жесті.

Діаметр-D=8,5 см.

Радіус –R= 4,25см.

Висота  Н=5см.

V=283,5 см.

S=246,9 см

 

Н=D==7,1 см.

S=231см

 

 

6%

 Питання учням: Чому виробники несуть такі не раціональні вирази?

      Можливі відповіді учнів:

             -  шпроти мають довжину близько 10см. Тоді висота банки мала

               б висоту 10 см, що за ціною більшою в 5 раз за реальну..(30 грн).

             -   виробнику дуже вигідно, бо покупець оплачує ціну і банки і   риби.

             -  виходить ми купуємо не рибу, а жесть.

              - людині найбільше гармонічнішими здаються прямокутні форми

                (золотий переріз гармонії світу.) Дуже рідко можна побачити банки,

                  переріз яких квадрат.

Вчитель зачитує вислів:

                       Узнать, понять и охватить гармонию научного здания с его

                       недостроенными частями – значит получить такое

                       удовлетворение, какое дают только высшая красота     

                       и, правда.

                                                                      Д.И.Менделеев.

Учитель пропонує учням розв’язати задачу.

                       Еней, герой прославленої  "Енеїди" І.П.Котляревського, після

                       багатьох  пригод приплив до берега і попав у місто.

                                          В тім городі жила Дідона,

                                          А город звався Карфаген,

                                          Розумна пані  і моторна,

                                          Для неї трохи сих імен:

                                          Трудяща, дуже працьовита,

                                          Весела, гарна, сановита.

                        Так розповідає легенда. 825 років до н.е. фінікійська царівна

                         Дідона з невеликим військом вибрала зручне місце на

                         північному узбережжі Туніської заливи. Король Нумібії Ярб

                         погодився продати їй наділ землі, обмежений "шкурою бика".

                         Дідона не розгубилася. Вона  розрізала шкуру на тоненькі

                          смужки. І обмежила територію найбільшої площі. Так був

                         засвоєний Карфаген. Якщо ця територія – прямокутник, то які

                         його розміри?

Розв’язати дану задачу за власним варіантом.    N- Варіант.  

Математична задача.

  Які розміри повинен мати прямокутник найбільшої площі, периметр якого Р= N км.

 Наприклад:   варіант N=Р=22км.

Нехай довжина прямокутника   х км, тоді ширина ( 11-х)км.

S(х)=х·(11-х)=11х-х;     0<S<∞

S'(х)=0;

S'(х)=11-2х;

11-2х=0;

Х=5,5

  Тут неможливо порівняти значення функції в критичній точці з її значеннями на кінцях проміжку. Тому з’ясуємо знак похідної зліва і справа від критичної точки.

  Похідна змінює знак з «+» на «-», значить  х - точка максимуму.

Х=5,5 (км) – довжина прямокутника.

11-5,5=5,5(км)- ширина прямокутника.

Висновок – серед прямокутників найбільшу площу має квадрат.

 

- виступ третьої групи. Історичні відомості. Людина.

 

                                       Вам поклоняюсь, вас желаю, числа!

                                            Свободные, бесплотные, как тени,

                                            Вы радугой связующей повисли

                                            К раздумиям с вершины вдохновенья!

                                                                                     В.Я.Брюсов.

1-учень.      Відкриттю похідної і основ диференціального числення передували роботи французького математика і юриста П. Ферма (1601-1665), який в 1629 році пропонував способи знаходження найбільших і найменших значень функцій, проведення  дотичних до довільних кривих; роботи Рене Декарта (1596-1650), який розробив метод координат і основи аналітичної геометрії.

   Тільки в 1666 році англійський математик і фізик І.Ньютон (1643-1727) і трохи пізніше відомий математик Г.Лейбніц (1646-1716) незалежно один від одного побудували теорію диференціального числення. Ньютон похідну називав «флексією», а саму функцію «флюєнтною»( текучою).

    Термін «lim» вперше знаходимо у Ньютона в 1686 році.

В 1696 році француз Франсуа Антуан де Лопіталь видає перший в світі друкований підручник з диференціального числення.

 В 1755 році Л.Ейлер написав підручник «Диференціальне числення».

В 1797 році французький математик Жозеф Луї  Лагранж (1736- 1813) ввів термін «похідна», позначення у' .

    За допомогою похідної було вирішено цілий ряд задач теоретичної механіки, фізики і астрономії. Так вчені передбачили повернення комети Галлея, що стало тріумфом науки XVΙΙΙ століття.

 2- учень.      Вчені – такі люди, як ми з вами.

    Лопіталь мав поганий зір, мріяв стати офіцером артилерії. З дитинства захоплювався математикою. Малював криві лінії і мріяв записати їх рівняння.

    Французький математик Жозеф Луї  Лагранж був на концерті. Сидів дуже зосередженим. Хтось спитав його, чим йому подобається ця музика?

     -  Подобається тим, що я усамітнююся. Слухаю перші три такти, а на четвертому уже нічого не помічаю, думки несуть мене. Таким чином я розв’язав вже не одну складну задачу.

3-учень. Людина шукає гармонію і порядок,  пробує найти рівновагу між наукою і почуттями. Я думаю, що можливо і серед нас будуть вчені, які зможуть зробити світ красивішим і гармонічнішим.

 

                                                        Нельзя быть математиком, не будучи

                                                         одновременно  поэтом в душе.

                                                                                 С.Ковалевская.

Учні  читають власні вірші.

* * *     

      Я беру производную –

      Каково удивление,

      Мир меняется  весь

      Вижу скорость

      Его изменения.

      Мир из хаоса вдруг

      Превращается в схемы

      У гармонии тоже

      Есть свои теоремы.

* * *

  Жизнь человека, словно синусоида,

  То вверх летишь, то падаєшь  ты вниз,

   Когда настанет максимум и минимум,

   Когда  исчертишь ты  последний лист?

               А мудрецы свой график исправляли ,

                Чтоб приближался он к стремительной прямой,

                 Чтобы как птицы от нуля взлетали

                  Без перегибов мысли над землей.

VΙΙ- Підсумок уроку.

Вправа мікрофон:     Де застосовується похідна?

        Бажані відповіді:

  • При побудові графіків функцій.
  • При розв’язуванні рівнянь.
  • При розв’язуванні нерівностей.
  • При доведенні тотожностей.
  • При розв’язуванні задач на знаходження найбільших і найменших значень.
  • При знаходженні рівняння дотичної.
  • При обчисленні границь. Правіло Лопіталя.
  • При розв’язуванні  задач з фізики, астрономії  тощо.

 

VΙΙΙ-Заключне слово вчителя.

На екрані комп’ютера  зображення людини з розрахунками золотого перерізу.

      - Ось вона -  Людина! Людина накреслена математикою, але у якої свої особливі думки, свій світ, своя доля. Людина – розумна!. Вона навчилася керувати ракетами і, можливо колись, навчиться управляти собою, своєю похідною.

               Вчитель виставляє оцінки. Визначає  кращого учня уроку і надає йому право написати і захистити на районному конкурсі науково-дослідницьких робіт  наукову роботу з теми: «Застосування похідної».

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Новомлинська Дар'я Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Алгебра (академічний, профільний рівень) 11 клас (Нелін Є.П., Долгова О.Є.)
Додано
18 липня 2018
Переглядів
1348
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку