Узагальнити знання учнів з теми. Розкрити область застосування
похідної. Показати,що похідна – засіб дослідження процесів дійсності і
сучасного виробництва. Формувати єдину наукову картину світу.
Розвивати логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, бачити
аналогію задач. Розвивати вміння досліджувати, систематизувати
вивчені факти.
Виховувати волю та наполегливість у досягненні кінцевого результату.
Виховувати вміння працювати в групі. Виховувати любов до людини,
краси, гармонії всесвіту, рідної мови.
Урок з алгебри в 11 класі.
Вчитель: Ласкіна С.М
Тема: Застосування похідної. Урок –дослідницька робота.
Тип: Систематизації знань і вмінь.
Мета: Узагальнити знання учнів з теми. Розкрити область застосування
похідної. Показати,що похідна – засіб дослідження процесів дійсності і
сучасного виробництва. Формувати єдину наукову картину світу.
Розвивати логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, бачити
аналогію задач. Розвивати вміння досліджувати, систематизувати
вивчені факти.
Виховувати волю та наполегливість у досягненні кінцевого результату.
Виховувати вміння працювати в групі. Виховувати любов до людини,
краси, гармонії всесвіту, рідної мови.
Обладнання: комп’ютер, портрети математиків, малюнки,графіки, виставка
науково-дослідницьких робіт, рефератів.
Хід уроку.
I.Організаційний етап.
За тиждень до початку уроку учні об’єдналися в групи, отримали проблемні завдання.
Група 1 « Графіки функцій»
- Група отримала домашнє завдання побудувати різноманітні графіки дробово-раціональних функцій. Зробити висновки, щодо виду асимптот, в залежності від степеня чисельника і степеня знаменника дробово-раціональної функції.
Група 2 « Застосування похідної в виробництві»
- Група отримала завдання знайти в магазинах консервну банку оптимальних розмірів. ( Щоб затрати жесті були найменшими, при найбільшому об’ємі.)
Група 3. « Історичні відомості. Людина.»
- Група отримала завдання з’ясувати, як розвивалося вчення про диференціальне числення. Які люди внесли вагомий вклад в розвиток цього вчення.
Вступне слово вчителя.
(Лунає музика)
Діти, уявіть – Англія, 1666 рік. І. Ньютон, якому лише 23 роки, робить прорив в математиці – відкриває похідну. І все. Життя Європи полетіло так швидко, що вчені навіть не могли уявити такого. Розвиток науково-технічного прогресу, війни, виготовлення зброї, епідемії і відкриття цілющого пеніциліну. Запуск космічних ракет і створення ядерних реакторів - всьому основа –диференціальне числення. Від великих досягнень до великих падінь йшла поряд похідна, кидаючи свої максимуми і мінімуми, похідна , яка так блискавично змінила весь світ.
Подобно тому, как Архимед, открыв закон рычага, сказал: «Дайте мне точку опоры, и я здвину Землю», так и современники Ньютона говорили: «Составьте нам дифференциальные уравнения всех движений в природе и научите их интегрировать, тогда мы будем подобны Богу, так как с помощью вычислений точно будем знать будущие события.
Д.О.Граве.
II. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування.
1). За схематичним графіком функції в околі точки х охарактеризувати
поведінку f '(х) та f(x), визначити вид критичної точки.
Орієнтовний вид графіка функції f '( х) в околі точки х.
|
Очікувана відповідь. а) Поведінка f '( х). б) Поведінка f '(x). в) Критична точка х. |
|
а) f '( х)=0; б) f '( х) змінює знак з «+» на «-»; в) х - точка максимуму. |
|
а) f '( х)=0; б) f '( х) змінює знак з «-» на «+»; в) х- точка мінімуму.
|
|
а) f '( х) – не існує; б) f '( х) змінює знак з «+» на «-»; в) х- точка мінімуму.
|
|
а) f '( х)=0; б) f '( х) змінює знак з «-» на «-»; в) х- точка перегину.
|
|
а) f '( х)=0; б) f '( х) змінює знак з «+» на «+»; в) х- точка перегину.
|
|
а) f '( х) – не існує; б) f '( х) змінює знак з «+» на «-»; в) х - точка максимуму.
|
2) Функція y=f(x) визначена на проміжку (-∞;+∞). На рисунку зображено графік y= f '( х). Укажіть проміжки зростання та спадання функції y=f(x). Знайти критичні точки функції. Визначити, які з них є точками екстремуму.
3). Самостійна робота за власним варіантом.
А) Користуючись зображенням функції y=f(x), укажіть точки екстремуму функції у= f(x). ( підписати на малюнку х і х).
Б).На рисунку зображено графік у= f '(х).Укажіть на рисунку точки екстремуму функції. ( підписати на малюнку х і х).
IIΙ – Робота в групах.
Перед початком роботи вчитель зачитує епіграф:
Найкращий спосіб вивчити що-небудь
Відкрити його самостійно.
Д.Пойа.
Ι-Графіки функцій - група отримала домашнє завдання побудувати різноманітні графіки дробово-раціональних функцій. Зробити висновки, щодо виду асимптот, в залежності від степеня чисельника і степеня знаменника дробово-раціональної функції.
Очікуваний результат.
Учні демонструють побудовані графіки функцій. Роблять висновки:
знаменника то графік функції містить похилу асимптоту.
чисельника дорівнює степеню знаменника, то графік функції містить горизонтальну асимптоту.
чисельника на 2 і більше одиниць більший за степінь знаменника, то графік функції не містить похилих асимптот.
4) Якщо f(x)- дробово-раціональна функція, у якої степінь
чисельника менший степеня знаменника, то графік функції
містить горизонтальну асимптоту у=0.
Учні будують на дошці графіки функцій:
Самостійна робота за власним варіантом:
N- Порядковий номер в журналі.
Побудувати графік функції:
У=
Перевірка побудованих графіків за програмою GRAND 2.
ΙV – Фізкультхвилинка.
Грає легка музика.
Учні закрили очі. Розмахом руки відтворюють графіки функцій.
2) =4;
3) побудуйте графік приказки: « Як аукнеться , так і відгукнеться».
( пряма у=х; вісь ох- «аукнеться», вісь оу – «відгукнеться»).
V- виступ другої групи: застосування похідної в виробництві.
Деякі люди, коли бачать речі такими, як вони є, питають:
«Чому так?». Я бачу речі такими, якими вони ніколи не
були, і питаю: « Чому б і ні?».
Бернард Шоу.
Учні групи зачитують розв’язані задачі. Розв’язок однієї пропонують класу.
Задача. Визначити розміри циліндричної закритої консервної банки,
об’єм якої V см, щоб її повна поверхня була найменшою,
тобто затрати жесті на її виготовлення були найменшими.
Форма банки – циліндр.
Найти найменше значення функції S(х) на проміжку 0<x<+∞
S '(х)=0;
S '(х)=-;
;
Тут неможливо порівняти значення функції в критичній точці з її значеннями на кінцях проміжку. Тому з’ясуємо знак похідної зліва і справа від критичної точки.
- діаметр циліндра при якому площа повної поверхні циліндра буде найменшою. Н=х.
Висновок: осьовий переріз циліндра – квадрат.
Учні демонструють консервні банки і розрахунки таблиці.
Шпроти.
Реальні розміри. |
Оптимальні розміри для банки з найменшою повною поверхнею. |
Відсоток не раціонально використаної жесті. |
Діаметр-D=10 см. Радіус –R= 5см. Висота Н=2см. V=157 см. S=219,8 см
|
Н=D==5,8 см. S=158,4 см
|
38% |
Сардини.
Реальні розміри. |
Оптимальні розміри для банки з найменшою повною поверхнею. |
Відсоток не раціонально використаної жесті. |
Діаметр-D=8,5 см. Радіус –R= 4,25см. Висота Н=5см. V=283,5 см. S=246,9 см
|
Н=D==7,1 см. S=231см
|
6% |
Питання учням: Чому виробники несуть такі не раціональні вирази?
Можливі відповіді учнів:
- шпроти мають довжину близько 10см. Тоді висота банки мала
б висоту 10 см, що за ціною більшою в 5 раз за реальну..(30 грн).
- виробнику дуже вигідно, бо покупець оплачує ціну і банки і риби.
- виходить ми купуємо не рибу, а жесть.
- людині найбільше гармонічнішими здаються прямокутні форми
(золотий переріз гармонії світу.) Дуже рідко можна побачити банки,
переріз яких квадрат.
Вчитель зачитує вислів:
Узнать, понять и охватить гармонию научного здания с его
недостроенными частями – значит получить такое
удовлетворение, какое дают только высшая красота
и, правда.
Д.И.Менделеев.
Учитель пропонує учням розв’язати задачу.
Еней, герой прославленої "Енеїди" І.П.Котляревського, після
багатьох пригод приплив до берега і попав у місто.
В тім городі жила Дідона,
А город звався Карфаген,
Розумна пані і моторна,
Для неї трохи сих імен:
Трудяща, дуже працьовита,
Весела, гарна, сановита.
Так розповідає легенда. 825 років до н.е. фінікійська царівна
Дідона з невеликим військом вибрала зручне місце на
північному узбережжі Туніської заливи. Король Нумібії Ярб
погодився продати їй наділ землі, обмежений "шкурою бика".
Дідона не розгубилася. Вона розрізала шкуру на тоненькі
смужки. І обмежила територію найбільшої площі. Так був
засвоєний Карфаген. Якщо ця територія – прямокутник, то які
його розміри?
Розв’язати дану задачу за власним варіантом. N- Варіант.
Математична задача.
Які розміри повинен мати прямокутник найбільшої площі, периметр якого Р= N км.
Наприклад: варіант N=Р=22км.
Нехай довжина прямокутника х км, тоді ширина ( 11-х)км.
S(х)=х·(11-х)=11х-х; 0<S<∞
S'(х)=0;
S'(х)=11-2х;
11-2х=0;
Х=5,5
Тут неможливо порівняти значення функції в критичній точці з її значеннями на кінцях проміжку. Тому з’ясуємо знак похідної зліва і справа від критичної точки.
Похідна змінює знак з «+» на «-», значить х - точка максимуму.
Х=5,5 (км) – довжина прямокутника.
11-5,5=5,5(км)- ширина прямокутника.
Висновок – серед прямокутників найбільшу площу має квадрат.
VΙ- виступ третьої групи. Історичні відомості. Людина.
Вам поклоняюсь, вас желаю, числа!
Свободные, бесплотные, как тени,
Вы радугой связующей повисли
К раздумиям с вершины вдохновенья!
В.Я.Брюсов.
1-учень. Відкриттю похідної і основ диференціального числення передували роботи французького математика і юриста П. Ферма (1601-1665), який в 1629 році пропонував способи знаходження найбільших і найменших значень функцій, проведення дотичних до довільних кривих; роботи Рене Декарта (1596-1650), який розробив метод координат і основи аналітичної геометрії.
Тільки в 1666 році англійський математик і фізик І.Ньютон (1643-1727) і трохи пізніше відомий математик Г.Лейбніц (1646-1716) незалежно один від одного побудували теорію диференціального числення. Ньютон похідну називав «флексією», а саму функцію «флюєнтною»( текучою).
Термін «lim» вперше знаходимо у Ньютона в 1686 році.
В 1696 році француз Франсуа Антуан де Лопіталь видає перший в світі друкований підручник з диференціального числення.
В 1755 році Л.Ейлер написав підручник «Диференціальне числення».
В 1797 році французький математик Жозеф Луї Лагранж (1736- 1813) ввів термін «похідна», позначення у' .
За допомогою похідної було вирішено цілий ряд задач теоретичної механіки, фізики і астрономії. Так вчені передбачили повернення комети Галлея, що стало тріумфом науки XVΙΙΙ століття.
2- учень. Вчені – такі люди, як ми з вами.
Лопіталь мав поганий зір, мріяв стати офіцером артилерії. З дитинства захоплювався математикою. Малював криві лінії і мріяв записати їх рівняння.
Французький математик Жозеф Луї Лагранж був на концерті. Сидів дуже зосередженим. Хтось спитав його, чим йому подобається ця музика?
- Подобається тим, що я усамітнююся. Слухаю перші три такти, а на четвертому уже нічого не помічаю, думки несуть мене. Таким чином я розв’язав вже не одну складну задачу.
3-учень. Людина шукає гармонію і порядок, пробує найти рівновагу між наукою і почуттями. Я думаю, що можливо і серед нас будуть вчені, які зможуть зробити світ красивішим і гармонічнішим.
Нельзя быть математиком, не будучи
одновременно поэтом в душе.
С.Ковалевская.
Учні читають власні вірші.
* * *
Я беру производную –
Каково удивление,
Мир меняется весь
Вижу скорость
Его изменения.
Мир из хаоса вдруг
Превращается в схемы
У гармонии тоже
Есть свои теоремы.
* * *
Жизнь человека, словно синусоида,
То вверх летишь, то падаєшь ты вниз,
Когда настанет максимум и минимум,
Когда исчертишь ты последний лист?
А мудрецы свой график исправляли ,
Чтоб приближался он к стремительной прямой,
Чтобы как птицы от нуля взлетали
Без перегибов мысли над землей.
VΙΙ- Підсумок уроку.
Вправа мікрофон: Де застосовується похідна?
Бажані відповіді:
VΙΙΙ-Заключне слово вчителя.
На екрані комп’ютера зображення людини з розрахунками золотого перерізу.
- Ось вона - Людина! Людина накреслена математикою, але у якої свої особливі думки, свій світ, своя доля. Людина – розумна!. Вона навчилася керувати ракетами і, можливо колись, навчиться управляти собою, своєю похідною.
Вчитель виставляє оцінки. Визначає кращого учня уроку і надає йому право написати і захистити на районному конкурсі науково-дослідницьких робіт наукову роботу з теми: «Застосування похідної».
1