Тема уроку «Логарифм, та його властивості», 11кл.
Мета: Повторити означення логарифма, вивчити властивості логарифмів; навчитися застосовувати їх при виконанні завдань. Розвивати зорову пам’ять, необхідність самоосвіти, сприяти розвитку пізнавальних процесів. Розвивати інтерес до знань і предмету, вміння знаходити творчій підхід до розв’язання прикладних задач. Сприяти вмінню працювати в колективі, виховувати відповідального відношення до роботи.
Хід уроку
Пригадати степеневі та показникові вирази та їх властивості.
Учні ланцюжком біля дошки записують кожен по одній властивості.
Історія виникнення логарифма:
Логарифми були введені шотландським математиком Джоном Непером (1550-1617) і математиком Іостом Бюргі (1552-1632).
Бюргі прийшов до логарифмів раніше, але опублікував свої таблиці с запізненням (в 1620г.), а першою в 1614р. з’явилася робота Непера «Опис дивовижної таблиці логарифмів».
Через десяток років після появи логарифмів Непера англійський вчений Гунтер винайшов дуже популярний на той час обчислювальний прилад – логарифмічну лінійку. Вона допомагала астрономам і інженерам при обчисленнях, вона дозволяла швидко отримувати відповідь з достатньою точністю в три значущі цифри. Тепер її витіснили калькулятори, але без логарифмічної лінійки не були б винайдені ні перші комп’ютери, ні мікрокалькулятори.
Дати визначення логарифма, логарифмічної функції. Встановити, який існує зв’язок між властивостями степенів і властивостями логарифмів. Сформулюйте гіпотезу.
=3 +2 =5
Гіпотезу необхідно оскаржити або довести. Дані властивості будуть виконуватися для логарифмів з однією основою. Як бути, якщо основи будуть різні?
Розглянемо приклади:
log327=3;
log525=2;
log255=1/2;
log51/125=-3;
log-2-8- не существует;
log51=0;
log44=1
Властивості:
10. loga1=0, a ≠ 1;
20. logaа=1, a ≠ 1.
В математиці прийнято наступні скорочення:
log10а=lg а- десятковий логарифм числа а (літера «о» пропускається, а основа 10 не ставиться).
logеа= ln а – натуральний логарифм числа а. «е» - це таке ірраціональне число, рівне 2,7 (літера «о» пропускається, а основа «е» не ставиться).
Розглянемо приклади:
lg 10=1; lg 1=0
ln e=1 ; ln 1=0 .
Як перейти з логарифмічної рівності до показникової:
logаb=с, с – це логарифм, показник степеня, в який потрібно возвести а, щоб отримати b. Отже, а в степені с дорівнює b: а с=b.
Розглянемо п’ять логарифмічних виразів. Завдання: перевірити їх правильність.
lg 1 = 2 (10 2=100)- не вірно.
log1/2 4 = 2- не вірно.
log31=1 - не вірно.
log1/3 9 = -2 - вірно.
log416 = -2- не вірно.
Основна логарифмічна тотожність: а log a b = b
Розглянемо приклад.
5 log 513=13
Властивості логарифмів:
3°.logа ху = logах + logау.
4°. logа х/у = logах - logау.
5°. logах p = p · logах, для будь-якого дійсного p.
Розглянемо приклад.
Приклад 1. Назвати властивість, що використовується при обчисленні наступних логарифмів, і обчисліть (усно):
log66
log 0,51
log63+ log62
log36- log32
log448
Приклад 2. Перед вами 8 розв’язаних прикладів, серед яких є правильні, інші з помилками. Визначте вірну рівність, в інших виправте помилки.
log232+ log22= log264=6
log553 = 2;
log345 - log35 = log340
3∙log24 = log2 (4∙3)
log315 + log33 = log345;
2∙log56 = log512
3∙log23 = log227
log2162 = 8.
Варіант 1.
Обчислити:
log416
log25125
log82
log66
Варіант 2.
Обчислити:
log327
log4 8
log49 7
log55
Що запам’ятали? Що треба довчити? Що було легким? Що було складним?