Потрібно дати дітям практичне уявлення про звуки мовлення у зіставленні з немовними звуками; ознайомити з основними органами мовлення; організувати спостереження учнів за їх роботою; розвивати артикуляційні вміння, фонематичний слух; виховувати любов до рідної мови.
Мовні і немовні звуки. Органи мовлення
Тема. Мовні і немовні звуки. Органи мовлення
Мета: дати дітям практичне уявлення про звуки мовлення у зіставленні з немовними звуками; ознайомити з основними органами мовлення; організувати спостереження учнів за їх роботою; розвивати артикуляційні вміння, фонематичний слух; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: звукозапис «Голоси тварин і пташок», за можливості — шум моря, плескіт води в джерельці, шелест листя, гуркіт грому, стук коліс потяга, шум двигуна автомобіля чи літака; камертон, метроном, барабан, дзвіночок, ложка зі склянкою води, цупкий папір; аудіозапис пісні «Наша мова — світанкова» (муз. І. Полєвікова, сл. Г. Бідняка); зошити в клітинку для графічного зображення звукових схем слів і моделей речень.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми вчитимемось розрізняти різні звуки, виділяти серед них мовні і немовні; правильно вимовляти мовні звуки за допомогою наших органів мовлення.
III. Спостереження за мовними і мовленнєвими явищами
1 Вступне слово вчителя
— У повсякденному житті людину оточує безліч звуків: шум моря, плескіт води в джерельці, шелест листя, гуркіт грому, стук коліс потяга, шум двигуна автомобіля чи літака. Давайте ми пограємо в гру і дізнаємось, які звуки ви почули.
2 Гра «Що це? Хто це?»
Учитель вмикає аудіозапис немовних звуків, діти відповідають, чому або кому вони належать.
— Ви відповіли правильно, тому що кожен із цих предметів — джерел звуку — має характерний тільки для нього звук.
3 Відтворення немовних звуків дітьми
Наприклад: плескіт у долоні, звук від удару камертона, барабана, метронома, дзвіночка, стукіт ложечки в склянці води, шуршання цупкого паперу, гра на музичних інструментах (сопілці, скрипці, фортепіано), якщо вміє вчитель або діти, які відвідують музичну школу.
— Який звук найкраще чути, коли гарчить собака? ([р])
— А шумить вітер? ([ш])
— А сичить змія? ([с])
— А дзвенить комарик? ([дз])
— А як гудуть хрущі над вишнями навесні? ([ж])
— Як кує зозуля, як «розмовляють» корова, ворона, кінь, півень, кури, каченята, гуси?
— А які звуки може видавати людина? (Чхати, хропіти, сміятися, свистіти, кашляти тощо)
— Чи може людина висловити свою думку такими звуками? (Ні)
— Чому? (Це немовні звуки, усі вони сприймаються по-різному, їх не можна точно відтворити на письмі.)
IV. Формування поняття про мовні звуки, органи мовлення
1 Пояснення вчителя. Виховний момент
— Усе, що ми чуємо,— це звуки. Вони всі різні, і ми їх відрізняємо один від одного. Зараз я говорю, і ви теж чуєте звуки. Це звуки людського мовлення. За їх допомогою люди мають змогу виражати свої думки. Із мовних звуків складається мова спілкування — українська, російська, англійська, французька та багато інших. Будь-яку мову треба поважати, можна вивчити і знати її, але рідну мову треба любити, берегти, спілкуватися і пишатися нею.
Наша рідна українська мова — красива, багата, милозвучна. І всі слова, звичайно, складаються зі звуків. Їх може вимовляти тільки людина, тому що має для цього спеціальні органи — органи мовлення.
2 Фізкультхвилинка (під аудіозапис пісні «Наша мова — світанкова»(муз. І. Полєвікова, сл. Г. Бідняка))
Українська наша мова
Повсякчасно на вустах.
Чародійна, барвінкова
І співуча, наче птах.
Приспів:
Любим нашу рідну мову
І не зрадимо її.
Нашу мову світанкову
Знають навіть солов’ї.
Рідна мова завжди з нами
У ромашковій красі...
Розмовляє нею мама,
Розмовляємо ми всі.
Приспів.
3 Практичне ознайомлення з органами мовлення
— Прослідкуйте, будь ласка, що допомагає мені і вам вимовляти звуки [б], [о], [у], [п], [м]. Вимовте ці звуки і подивіться одне на одного. (Учні роблять висновок, що у вимові допомагають губи.) Отже, губи — це орган мовлення.
Далі за аналогією вчитель організує спостереження за такими основними мовленнєвими органами, як язик (кінчик, середня і задня частини), зуби (верхні й нижні), тверде піднебіння.
V. Розвиток артикуляційних відчуттів з метою закріплення
поняття про мовленнєві органи
— Спробуйте знайти ті звуки, що вимовляються з міцно зімкненими губами. ([б], [п], [м])
— Які звуки вимовляємо шляхом притискання кінчика язика до верхніх зубів? ([д], [т], [н], [л])
— При вимові якого звука кінчить язика дрижить? ([р])
— Вимовте звуки, що утворюються глибоко в роті за допомогою задньої частини язика. ([г], [к], [х])
— Яка частина язика «працює» під час вимови звука [т]?
VI. Розвиток артикуляційних відчуттів і фонематичного слуху
Робота зі скоромовками: слухання; промовляння за вчителем хором, рядами, індивідуально, повільно, чітко, урочисто, сумно; визначення звуків, що найчастіше повторюються та особливостей їх артикуляції.
Коза у лузі — лоза у тузі.
Бери лозу, жени козу.
Уточнення значення слова лоза.
Учитель пояснює, що лоза — це поширена в народі назва деяких кущових порід верби, а також її зрізані стебла як матеріал для виготовлення окремих виробів.
Слід також пояснити, чому лоза у тузі, коли поруч коза. (Учні замінюють словосполучення «лоза у тузі» на «лоза сумує», тому що боїться, що коза її знищить.)
Зовсім не спиться вусатому сому,
Сому вусатому сумно самому.
VII. Фізкультхвилинка
Імітація рухів під промовляння скоромовок з метою їх міцного заучування напам’ять.
VIII. Вправляння зі складоподілу
Учні промовляють слова коза, лоза, сом, бери, жени, вусатий, ділять їх на склади, визначають наголошений склад.
IX. Розвиток аудіативних відчуттів, робота з реченням
Учитель пропонує дітям знову прослухати аудіозапис немовних звуків і скласти речення за враженнями від почутого, записати в зошити моделі складених речень.
Варіанти відповідей учнів
Шумить бурхливе море. Дзвенить веселий струмок. Курличуть у небі журавлі. На дереві кує зозуля. Дятел лікує дерева.
X. Робота зі словом
Учитель пропонує дітям назвати в записаних моделях слова — назви предметів, ознак, дій, а також слова, що служать для зв’язку слів у реченні.
Потім діти продовжують вправляння зі складоподілу: виокремлюють в реченнях дво-, трискладові слова, визначають наголошений склад.
XI. Підсумок уроку
— Які звуки оточують людину?
— За допомогою чого утворюються звуки рідної мови?
— Які скоромовки вивчили напам’ять?
— Які звуки в них чуються найчастіше?
Урок завершується піснею «Наша мова — світанкова».