Мета: Ознайомити учнів із цікавою життєвою пригодою,
висвітлюючи гідну поведінку осіб, причетних до неї;
удосконалювати навички літературного аналізу твору;
розвивати вміння читати діалогом, характеризувати
дійових осіб, уявляти прочитане;
виховувати дбайливе і турботливе ставлення до
живої природи.
Обладнання: картки, словникові слова, матеріали для
мовної розминки.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
-
Організація класу.
-
Сьогодні до нас на урок завітали гості. Тому привітайтесь з ними. (вітаються). А тепер повернулися один до одного і побажати один одному злагодженої співпраці на уроці.
-
Чудово сідайте.
-
Вправи на розвиток читання.
-
Скоромовка для розчитування.
Качечка кряче,
Каченят не баче.
Кличе качечка курчат:
-
Чи не бачили каченят?
-
Ми качат не бачили й в вічі,
А качура зустрічали без качат аж двічі.
2.2. Гра «Який це предмет».
Учитель показує картку зі словом або називає його, а учні вголос називають характерні ознаки того предмета, про який повідомлялося.
Качка - … (гарна, купається у воді, біла, повільна).
Письменник - … (цікавий, розумний, пише різні твори).
-
Читання таблиці складів.
скра – вкра
скро – вкро
скру – вкру
скре – вкре
скрі - вкрі
|
кла – кля
кло – кльо
клу – клю
кле – клє
кли - клі
|
кам
ком
кум
ким
кем
|
пал
пол
пул
пил
пел
|
сда – сдя
сдо - сдьо
сду – сдю
сде – сдє
сди - сді
|
мла – мля
мло – мльо
млу – млю
мле – млє
мли – млі
|
вля
вльо
влю
влє
влі
|
бдя
бдьо
бдю
бдє
бді
|
-
Мотивація навчальної діяльності учнів.
-
Фронтальне опитування.
-
Якій назві розділу «Читанки» підпорядковані твори, які ми вивчаємо останнім часом? Давайте пригадаємо, про які цікаві пригоди тварин ми дізналися із вивчених творів. Я починаю читати уривки, а ви називайте, з яких вони творів.
-
«Ти диви, кріт виліз на світло! « (О.Копиленко «Кріт-неборака»).
-
«Мавпочки швидко звикли до нового місця». (М.Трублаїні «Пустуни на пароплаві»).
-
«Лисеня дивилося трохи здивованими і зовсім не хитрими очима.» (Г.Тютюнник «Ласочка»).
-
Читання уривку « Ласочка»на пам'ять.
-
Автори цього твору і всіх інших також описують красиві стосунки людини і тварини, показують нам один з шляхів до прекрасного і доброго в житті.
-
Робота на індивідуальних картках.
Картка №1
-
Кого ми називаємо своїми меншими братами?
а) людей б)тварин в) рослин
2. Хто автор твору «Пустуни на пароплаві»?
а) М.Трублаїні б) О.Копиленко в) Т.Шевченко
3. О.Копиленко написав оповідання …
а) Пустуни на пароплаві б) Яшка і Машка в) Кріт-неборака
4. З Якого це твору? «Ну, на вже, - Арсен трохи подумав і додав:»
а) Ласочка б) Яшка і Машка в) Кріт-неборака
Картка №2
-
Кого ми називаємо своїми меншими братами?
а) людей б)тварин в) рослин
2. Хто автор твору «Кріт-неборака»?
а) М.Трублаїні б) О.Копиленко в) Т.Шевченко
3. М.Трублаїні написав оповідання …
а) Пустуни на пароплаві б) Ласочка в) Кріт-неборака
4. З Якого це твору? «То куди ж він діває землю?»
а) Ласочка б) Яшка і Машка в) Кріт-неборака
-
Повідомлення теми і мети уроку.
-
Ще одну цікаву Істрію з життя братів наших розповів Михайло Слабошпицький в оповіданні «Чудасія на балконі».
-
Опрацювання твору М. Слабошпицького
«Чудасія на балконі».
-
Підготовка до читання. Словникова робота.
а) Прочитайте швидко без помилок, змінюючи слова.
Балкон ящик
на Дніпро в земля
поверх ямка
б) Читання колонок слів за вчителем.
Журно
Глитали
Перволіть
Вереск
|
Попритулялися
Вицвірінькує
Туркотять
Хлюпалися
|
Справжнісіньке
Крапелинками
Самісінькою
Птахоферма
|
-
Прочитайте найдовше і найкоротше слово.
-
Прочитайте кожну колонку слів на одному дихання. Яку групу слів було читати найлегше? Чому?
-
Прочитайте слова, які утворюються з двох слів. Що це за слова? (птахи + ферма, перво + літати).
-
Доберіть синоніми до слів журно (сумно, невесело) і вереск (крик).
-
Поясніть слово глитали (ковтали жадібно, квапливо, великими кусками).
-
Скажіть правильно і швидко: хто або що може виконувати дії, названі словами другої колонки. (Попритулялися – діти, вицвірінькує – горобець, туркотять – голуби, хлюпалися – каченята).
-
Читання твору вголос «ланцюжком».
-
Де відбувалась описувана подія? Яка чудасія була на балконі?
-
Хто головний герой оповідання?
ФІЗХВИЛИНКА
-
Вибіркове читання. Спостереження за мовою твору.
-
Почитайте, який краєвид відкривався з балкона.
-
Чи подобалась хлопчику його квартира? Доведіть рядками твору.
-
Прочитайте, хто уже жив на балконі.
-
Що мама одного разу знайшла на балконі в ящику? Знайдіть опис качиного яйця.
-
Доведіть рядками оповідання, що між мешканцями квартири і дикою качкою встановилися довірливі стосунки.
-
Робота в парах.
Знайти у тексті порівняння і дописати.
-
Став кролик великий, …
-
Попритулялися одне до одного, …
-
Каченята росли як …
-
Глитали все підряд, мов …
5.5. Характеристика головного героя оповідання.
- Яким ви уявляєте головного героя твору? Як він сам говорить про себе? Як це його характеризує?
- Яке враження справив на вас хлопчик? Що ви можете сказати про вдачу хлопчика? Як він ставився до природи?
-
Відомості про автора.
-
Що ви можете сказати про автора прочитавши його твір? (Добрий, чуйний, любить природу).
-
Михайло Федорович Слабошпицький народився 28 липня 1946 року у с. Мар'янівка Черкаської області. Закінчив Київський університет ім.. Т.Г.Шевченка, факультет журналістики. Лауреат премій ім.. О.Білецького, ім.. Лесі Українки, ім.. Олени Пчілки, ім.. братів Лепких, премії «Тріумф».
Письменник написав чимало оповідань і казок для дітей: «Славко і Жако», «Хлопчик Валь», «Озеро Алдан», «Папуга з осінньої гілки». У всіх своїх твора х письменник залюблений у рідну природу, вміє передати своє захоплення читачам.
-
Підсумок уроку.
-
Що автор хотів донести до читачів твором «Чудасія на балконі»?
-
Чи можна назвати героя твору «другом природи»? Чому?
-
Домашнє завдання.
а) скласти план переказу;
б) переказувати.
Додаткове завдання (робота в групах)
-
Придумайте продовження оповідання.
-
придумайте розповідь про те, як діти допомогли журавлику пережити зиму.