Розробка уроку спрямована на формування в учнів поняття про суть грошей та їх роль у функціонуванні ринку ; ознайомити з функціями , властивостями та видами грошей ;
розвивати вміння аналізувати зібрану інформацію, робити самостійні
висновки , оформляти свої дослідження у вигляді комп'ютерної
презентації, виступати перед аудиторією; виховувати самостійність, відповідальність, економічне мислення, спрямовувати навчання на практичне застосування.
Тема . Гроші ( урок – семінар ).
Мета :сформувати в учнів поняття про суть грошей та їх роль у функціонуванні ринку ; ознайомити з функціями , властивостями та видами грошей ;
розвивати вміння аналізувати зібрану інформацію, робити самостійні
висновки , оформляти свої дослідження у вигляді комп’ютерної
презентації, виступати перед аудиторією; виховувати самостійність, відповідальність, економічне мислення, спрямовувати навчання на практичне застосування.
Обладнання : мультимедійний проектор, учнівські презентації, роздатковий матеріал : таблиця «Оцінюємо гроші » , вправа «Функції грошей у повсякденному житті », плакати з афоризмами :
Тип уроку : урок засвоєння нових знань ( урок – семінар )
Зміст уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
Розповідь учня
Уривок з твору Мольєра « Скупий »
Гроші, гроші мої бідні ,голубчики рідні, друзі безцінні. Забрали вас у мене , відняли мою радість , мою опору. Що нині тепер робити у цьому світі ?! Нащо тепер жити ? Все скінчено…Вмираю…Помер.
О.С.Пушкін у творі « Скупий лицар » сказав так :
Деньги? – Деньги
Всегда во всякий возраст нам пригодны:
Но юноша в них ищет слуг проворных,
И не жалея, шлет туда, сюда.
Старик же видит в них друзей надежных
И бережет их как зеницу ока.
Розповідь учителя
1. Отже, тема сьогоднішнього уроку « Гроші ». Колись один мудрець сказав , що гроші – це дорога , якою котиться колесо торгівлі. Інший мудрець порівняв гроші з універсальною мовою, якою спілкуються у світі торгівлі. І обидва мали рацію Гроші – один із найвидатніших винаходів людства. Гроші не годують, не одягають, не надають притулку , доки їх не почнуть витрачати. Історія грошей складалася упродовж тисячоліть. Протягом цього часу гроші неодноразово зазнавали змін, та й сьогодні продовжують еволюціонувати.
( запис у зошити теми уроку )
2. Над питаннями уроку ви самостійно працювали більше місяця, а сьогодні завершальний етап уроку – семінару, його мета ознайомитися із новими поняттями, з функціями, властивостями та видами грошей. Навчитися аналізувати зібрану інформацію і робити власні висновки.
3. На І етапі нашої роботи ми утворили 6 груп :
Історики, дослідники, економісти, фінансисти, банкіри та експерти.
6. Готові ? Ну , що ж почали…
ІІІ Вивчення нового матеріалу.
Виступи учнів , що проводили дослідження по питаннях :
Завдання№1
За яких умов при обміні використовують бартер ?
А) у періоди криз ;
Б) коли в обіг більшість готівкових грошей ;
В) коли необхідно швидше здійснити процес обміну;
Г) при торгівлі з іншими країнами ;
Д) на ранніх стадіях обміну ;
Е) коли гроші в країні знецінені. Правильна відповідь : А, Д, Е
2 « Дослідники » - властивості грошей.
Завдання№2
Оцініть властивості різних форм грошей (+ -).
3. «Економісти» - види грошей.
Завдання 3. Встановіть відповідність між термінами та їх визначенням.
4. « Фінансисти» - функції грошей.
Завдання№4
Які функції виконують гроші у наступних ситуаціях ?
а) Іван Іваненко отримав у подарунок
200 грн.і закопав їх на дачі під кущем смородини.
б) Через місяць він згадав,що 200 грн. коштують джинси, про які він давно мріяв.
в) Іван викопав гроші, пішов у магазин і купив джинси.
г) Іван позичив у товариша 100 грн. і віддав їх через тиждень.
5. « Банкіри » - як зберігати гроші.
Завдання№5
Вкажіть назви національних валют названих країн :
США - долар
Франція - євро
Японія - єна
Туреччина - турецька ліра
Грузія - ларі
Індія - індійська рупія
Єгипет - єгипетський фунт
Китай - юань
- Ви почули результати досліджень. а зараз повернемось до теми уроку
« Що таке гроші ? ».
6. «Експерти » - підведення підсумків дослідження.
Гроші – це товар, що виступає в ролі загального еквівалента, який відображає вартість усіх інших товарів.
Сутність грошей обумовлює їх постійну еволюцію та історичний розвиток відповідно до потреб суспільства.
Економічний зміст грошей розкривається через їхні функції : засіб обігу, засіб платежу, міри вартості та засіб нагромадження.
Грошова маса обертається в різних видах : готівкових, безготівкових, традиційних ( монети, паперові гроші ) та електронних тощо.
Сучасні грошові системи потребують застосування заходів державного регулювання для забезпечення їх стабільності.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Тести.
1. Укажіть ,чим служать гроші у ринковій економіці :
А . мірою вартості ;
Б. засобом обігу;
В. засобом платежу ;
Г. засобом накопичення;
Д. усім вище переліченим.
2 . Укажіть , яку функцію грошей не виконує національна валюта України
А. засіб платежу;
Б . засіб обігу;
В. світові гроші;
Г. міра вартості.
3. Укажіть, як називається випуск в обіг грошей Центральним банком країни:
А. інфляція;
Б . субсидія
В. емісія;
Д . ліквідність
4. Укажіть країну, в якій уперше з'явились паперові гроші:
А. Греція;
Б. Китай;
В . Індія;
Г. Росія.
5. Укажіть, що називають ліквідністю:
А. вид доходу, який отримує власник ресурсів;
Б. здатність різноманітних грошових засобів перетворюватися на готівкові гроші;
В. здатність національної валюти перетворюватися на валюту іншої держави;
Г. цінність національної валюти.
6. Укажіть установу, яка здійснює емісію грошей у країні:
А. Міністерство фінансів;
Б. казначейство;
В. Національний банк;
Г . будь-який банк країни.
7. Гроші - …
А. загальний еквівалент, через який вимірюється вартість усіх товарів і послуг
Б. золото і срібло , які використовуються для обміну на інші товари ;
В. будь-який товар, який може обмінюватися на будь-який інший товар.
Г. платіжний засіб, який декларується державою.
Оцінювання та взаємооцінювання.
V. Підведення підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання.