Урок з елементами STEM-освіти "Травна система"

Про матеріал
Розробка узагальнюючого уроку з елементами лабораторного дослідження та STEM-освіти дозволяє провести закріплення знань з теми, розвиває навички й уміння здійснювати дослідницьку діяльність, виокремлювати головне, проводити порівняння, формувати вміння працювати колективно, сприяє профорієнтаційному визначенню школярів.
Перегляд файлу

Урок узагальнення знань з теми "Травна система"

(з елементами STEM-освіти)

Мета: Систематизувати й узагальнити знання, навички і уміння за темою "Травна система", розвивати інтерес до біології, активізуватми пізнавальну діяльність учнів, розвивати вміння здійснювати дослідницьку діяльність, виокремлювати головне, проводити порівняння, формувати вміння працювати колективно, сприяти профорієнтаційному визначенню школярів.

 

Обладнання та матеріали: мультимедійна дошка, мікроскоп, лабораторний посуд, таблиці.

 

Тип уроку: узаганення знань.

ХІД УРОКУ

 

І. Активізація пізнавальної діяльності.

Постановка проблемного запитання.

“В 2010 році один житель Європи вирішив зменшити ЙОГО, таким чином зробивши кращим сімейний бюджет в умовах економічної кризи. Згідно афоризму, пустий ВІН блище до серця. Назвіть ЙОГО»

(Заслухати всі учнівські припущення, наголосити на правильній відповіді, на дошці з'являється зображення шлунку).

 

ІІ. Актуалізація опорних знань, систематизація вивченого.

Подорож травною системою

  1.        Станція "АНАТОМІЧНА"

Скласти правильну послідовність органів травної системи. Робота в парах.

(На кожній парті лежать картки з назвами органів травної системи. Розташувати назви органів у певному порядку.)

Після опрацювання учні відтворюють вірну послідовність на дошці. Схема 1.

 

Ротова порожнина

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання до класу: На які дві групи можна поділити умовно органи травної системи (Очикуванна відповідь: органи травного каналу та травні залози)

 

2. Станція "ФІЗІОЛОГІЧНА". Постановка проблемного запитання.

Склянка молока введена в кров, викликає загибель організму, але, пройшовши через травну систему, вона має поживне значення. Поясніть, чому?

(Після заслуховування усіх припущень наголошую на правильній відповіді і пропоную вправу “Логічні трійки” - робота з мультимедійною дошкою (можна замінити роботою із дидактичними картками)

Орган травної системи

Ферменти та соки що діють

Результат розщеплення

Ротова порожнина

Амілаза

Розщеплення вуглеводів до глюкози

Шлунок

Пепсин

Розщеплення білків до амінокислот

Дванадцятипала кишка

Трепсин

Розщеплення білків до амінокислот

Печінка

Жовч

Емульгування жирів

Тонкий кишечник

Ліпаза

Розщеплення жирів до гліцерину та жирних кислот

 

3. Станція "ДОСЛІДНИЦЬКА".

Проведіть лабораторне дослідження. "Умови дії травних ферментів". Зробіть висновок. Групова робота за інструктивними картками.

Інструктивна картка

  1.        На партах у трьох пробірках знаходиться слина.
  2.        Додайте у кожну пробірку по 1 мл слабкого розчину крохмального клейстеру.
  3.        Створіть дордаткові умови: І пробірку поставте у кристалізатор із теплою водою 37 градусів; у ІІ пробірку добавте 1 мл розчину столового оцту; ІІІ пробірку підігрійте на спиртівці до закіпання.
  4.        Добавту у кожну пробірку універсальний лакмусовий папірець — визначте середовище.
  5.        Додайте у кожну пробірку по 5 крапель жовтого розчину йоду.
  6.        Опишіть результати лабораторного дослідження, оформіть таблицю, оформіть висновки.

(Орієнтовні висновки. Ферменти слини амілаза і мальтаза діють на вуглеводи — розщеплюють крохмальний клейстер до глюкози. Після додавання розчину йоду у першу пробірку характерна реакція йоду на крохмаль не відбувається, так як ферменти слини були активні за температури 37 градусів в слабко лужному середовищі, вони розщепили крохмаль до глюкози, а вона не має характерного забарвлення на йод. У другій пробірці з оцтом отримали синювате забарвлення. Отже там крохмаль не розщепився, так як у кислому середовищі ферменти слини не діють. У третій пробірці теж маємо синє забарвлення. Після кип'ятіння ферменти слини втратили свою активність і не розщепили крохмаль до глюкози.)

 

ІІІ. ПРОФОРІЄНТАЦІЙНА ХВИЛИНКА (Рольова гра)

Зустріч з лікарем гастроентерологом. Учень заздалегідь готує повідомлення про захворювання шлунково-кишкового тракту та їх профілактику. Деяким учням можна запропонувати підготувати буклети, пам'ятки на тему “Якщо хочеш бути здоровим» або “Правила здорового харчування».

 

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ. Куб Блума. Учні по черзі кидають куб на гранях якого написані навчальні завдання. Учні без підготовки дають коротку відповідь.

НАЗВИ: - Органи травної системи

  1.                                                   Ферменти травних залоз
  1.                                                   Складові компоненти слини, (шлункового соку, соку підшлункової залози)

ПОРІВНЯЙ: — Умови травлення в ротовій порожнині та шлунку

  1.                                                   Умови травлення в шлунку та дванадцятипалій кишці.
  2.                                                   Значення хлоридної кислоти в шлунку та жовчі в дванадцятипалій кишці для процесів травлення.

ЗАПРОПОНУЙ: - Заходи профілактики карієсу

  1.                                                   Заходи профілактики харчових отруєнь
  2.                                                   Заходи профілактики захворювань шлунково-кишкової системи.

ПОЯСНИ: - Процес травлення в 12-палій кишці

  1.                                                   Процеси всмоктування в тонкому кишечнику
  2.                                                   Роль складових шлункового соку в роботі шлунку.

ЗАСТОСУЙ: - Розв'яжи біологічну задачу.

  1.                                                   Вибери правильні твердження
  2.                                                   Знайди помилку.

ОБГРУНТУЙ: - Дайте фізіологічне обгрунтування вислову "Апетит приходить під час їжі"

          - Дайте фізіологічне обгрунтування вислову "Сніданок з'їж сам, обідом поділися з другом, вечерю віддай ворогу."

  1.                                                   Обгрунтуй правила здорового харчування.

 

V. Підведення підсумків уроку.

 

VІ. Домашнє завдання.

Підготувати повідомлення "Цікаві факти про травну систему", "Особливості харчування українців", "Кулінарні шедеври народів світу"

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
31 липня 2019
Переглядів
2430
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку