Урок з елементами тренінгу на тему: «Емоційна грамотність як показник психічного здоров’я особистості »

Про матеріал
Важливою частиною здорової школи є психо-емоційне середовище у якому відбувається навчальна діяльність. Стрес у школі можуть відчувати усі учасники освітнього процесу, тому важливо знаходити час на перезавантаження. Методична розробка уроку з елементами тренінгу має на меті розширити знання про ефективні способи подолання стресових ситуацій та відпрацювати на практиці способи профілактики виникнення стресових ситуацій.
Перегляд файлу

Загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів

КЗВО «Хортицька національна навчально-реабілітаційна

академія» Запорізької обласної ради

Пазюк К.М., вчитель ЛФК

Пазюк Н.М., вчитель української мови

та літератури, класний керівник

Методична розробка уроку з елементами тренінгу на тему «Емоційна грамотність як показник психічного здоров’я особистості »

                                                Емоційно грамотна людина має емоції, знає,                                                                                          наскільки вони сильні, приймає та визнає їх, знає, що їх викликає, знає, як,    коли та де їх висловлювати, розуміє, як вони діють на інших, та бере на себе відповідальність за їх дію.

Мета: розкрити поняття «психічне здоров’я», «стресостійкість» та «емоційна грамотність»; розширити знання про ефективні способи подолання стресових ситуацій; відпрацювати на практиці способи профілактики виникнення стресових ситуацій, сприяти   розвитку   урівноваженої   форми   поведінки, виховувати   доброзичливі   манери   у   спілкуванні,   толерантність,    терпимість.

Очікуванні результати: учні дізнаються про поняття «психічне здоров’я», «стресостійкість» та «емоційна грамотність»; зможуть на практиці перевірити способи подолання стресових ситуацій; навчаться виходити зі стресових ситуацій, знаходити правильні рішення й способи реагування на стресові ситуації.

Обладнання: повітряні кульки, дошка, фломастери, ватмани, роздатковий матеріал.

Форма проведення: урок з елементами тренінгу.

Учасники: учні 8-х класів.

Тривалість заняття: 45 хвилин.

Хід заняття

І. Вступна частина (5 хв.).

1. Організаційний момент (2 хв.).

Вправа-знайомство «Давайте привітаємось» (3 хв.).

Учасники хаотично рухаються по кімнаті і вітаються з усіма, хто зустрічається на їхньому шляху. Вітатися слід різними способами: якщо вчитель плескає у долоні, вітаємось за руку; якщо тупотить ніжками – учасники мають торкнутися ліктем до плеча свого сусіда; якщо вчитель говорить слово «емоції», то кожен з учасників відображає ту емоцію, яку він відчуває в цей час.

Після вправи вчитель ставить запитання: «Що ви відчували під час привітання різними способами?», «Який спосіб вам сподобався або не сподобався найбільше і чому?».

ІІ. Основна частина (30 хв.).

1. Введення в тему (5 хв.). Під час привітання кожен з вас отримав різні емоції (позитивні, негативні, обурення, радість тощо). Як ви вважаєте, чому кожен реагував по-різному?

Кожен з нас не лише сприймає навколишній світ та його явища, а також виражає своє ставлення до усього, що відбувається. Одна і та ж сама подія викликає різні почуття та емоції. Емоції є одним з головних механізмів внутрішнього регулювання психічної діяльності та поведінки.  Саме сьогодні ми хочемо познайомити усіх присутніх зі способами подолання стресових ситуацій; з’ясувати, що таке стресостійкість у нашому житті та емоційна грамотність.

2. Міні – опитування (5 хв.). Кожен з вас переживає стресову ситуації майже щодня і не знає, як вийти з неї (хвилювання перед контрольною, сварки з батьками або друзями, запізнення на урок тощо). Перед вами знаходяться таблички з цифрами від одного до пяти. Пропонуємо вам підняти відповідну цифру в залежності від того, наскільки ви обізнані у тому, як реагувати на стресову ситуацію.

Цифра 5 – знаю та вмію як керувати своїми емоціями та не піддаватись стресовій ситуації.

Цифра 4 – намагаюсь не реагувати на стресову ситуацію.

Цифра 3 – частково обізнаний.

Цифра 2 – знаю, але не вмію.

Цифра 1 – не знаю та не вмію.

Що ж таке стресостійкість? Це вміння змінювати ставлення до негативних реакцій, що вже виникли. Не варто ставитися до стресових ситуацій бездумно і несвідомо. Як тільки ви відчуваєте нервове напруження, проаналізуйте свій стан і спробуйте привести його в норму. Як можна рідше уявляйте собі негативний розвиток подій у ситуації, яка викликає у вас тривогу. Навпаки – уявляйте як вже все закінчилося з найкращим для вас результатом. Вчіться контролювати гнів або роздратування.

3. Вправа «Рахунок по колу» (5 хв.). Учасники стають у коло та отримують повітряну кульку. Кожен з учасників, який отримав кульку, має передавати її один одному, рахуючи 1, 2, 3 і т.д. У процесі рахунку необхідно дотриматися однієї умови: якщо вам випаде назвати число, до складу якого входить цифра 4 (наприклад 14, 24, 34…), то ви не називаєте це число, а просто присідаєте та передаєте кульку далі. Учасник, який назвав цю заборонену цифру, вибуває з гри, але залишається в колі.

Запитання:

  • чи складно було вам дотримуватись умов гри?
  • які емоції у вас виникали у ході гри?

         Найважливіша порада — намагайтеся випробовувати всі емоції, які зустрічаються вам на шляху. Не відкидайте смуток, біль і тугу.

Емоційна грамотність — це не просто якась побічна психологічна концепція або визначення, яке нічого не означає. Багато в чому це ключовий аспект створення позитивних життєвих умов. Вона допомагає нам бути щасливими у сучасному світі, який став джерелом стресу.

4. Робота у групах. Рольова гра «Я і мої емоції» (10 хв.). Учні об’єднуються у 4 групи, отримавши шляхом жеребкування льодяники з відповідним кольором. Кожна група отримує картку з певною життєвою ситуацією. Завдання: за допомогою невербальних засобів спілкування (міміка, жести тощо) презентувати свою ситуацію.

Жовтий колір. Зранку, збираючись до школи, дуже поспішав. Ненароком розбив улюблену мамину чашку. Вона на мене накричала і я засмучений пішов на уроки.

Зелений колір. На уроці математики вчитель оприлюднив оцінки за контрольну роботу. У мене – найвища з класу (12 балів), а у моєї подруги – 5 балів. Через це ми посварились.

Синій колір. У їдальні на мою нову спідницю черговий пролив борщ. Зранку мама попереджала, щоб з одягом нічого не трапилось (бо вона знає, що я не дуже охайна). Як сказати мамі, що це не моя провина.

Червоний колір. Мене в школі ображають через те,  що я маленького зросту. Я мрію потрапити у баскетбольну команду. Хоча батько говорить, що він у моєму віці (12 років) був теж маленького зросту, а зараз у нього 1м.85 см.

5. Вправа «Морозиво» (5 хв.). Учасники стають прямо, витягуючи руки вгору. Напружують мязи тіла і уявляють, що вони замерзли в такому положенні (пару хвилин пробути в напрузі). Потім уявити, як ніби на них світить тепле сонечко, і вони починають повільно й поступово танути. Першими розслабляються пальці рук, потім кисті, лікті, плечі і так далі.

Виконувати вправу необхідно до повного розслаблення всього тіла. Можна повторити вправу у положенні лежачи на підлозі.

Хочемо сказати, що зняття фізичної напруги теж добре впливає на подолання стресових ситуацій.

6. Вправа «Повітряні кульки» (5 хв.). Перед вами три надуті різнокольорові  кульки, погляньте і подумайте, що може статися з кожною  з них?

Червона кулька – сильно надута. Жовта – помірно. Зелена – дуже слабко.

Переповнення будь-якими емоціями, насамперед негативними, для людини так само небезпечно, як і надто багато повітря в кульці (пробиваємо червону кульку). Червона кулька лопнула, так і людина, переповнена емоціями, може «вибухнути». Кожна з кульок символізує людську поведінку і людей, яким притаманна така поведінка.

Агресивна поведінка – червона кулька. Агресивні люди висловлюють свої думки, порушуючи права інших. Такі люди хочуть домінувати, змушувати інших програвати.

Як результат – людина почуває постійне напруження, часто виникають суперечки.

Відповідальна поведінка – жовта кулька. Вираження своїх думок прямо і відверто. Відповідальність за свої вчинки, повага до думок інших.

Як результат – легкі й стабільні стосунки, зміна переконань.

Пасивна поведінка – зелена кулька. Люди не керують своїм життям та інтересами, дозволяють іншим приймати рішення за себе.

Як результат – людина поводить себе так, щоб сподобатись іншим.

III. Заключна частина (5 хв.)

Рефлексія «Сьогодні я…». Учасники, стоячи в колі, говорять: «Сьогодні я…(навчився, зрозумів, відчув, відкрив для себе і т.д.), після того, як висловив думку, робить крок вперед.

Дякуємо за співпрацю, сподіваємось, що нові знання та вміння допоможуть вам у подальшому житті.

 

 

Список джерел:

1. Психологічні тренінги в школі / упорядник Т.Шаповал.- К.: Шкільний світ: Л.В.Галіцина, 2006.- 128 с.- (Бібліотека «Шкільного світу»).

2.  https://ns-plus.com.ua/2018/03/14/stresostijkist-yak-i-dlya-chogo-yiyi-vykorystovuvaty-v-zhyttyevyh-sytuatsiyah/

3. https://stykit.com.ua/interesting/statti/emocijna-hrts-p-shch-

docx
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку