Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш називатися людиною. (Сааді)
Час: 1,10 хв.
Мета тренінгу: ознайомити учасників з поняттями та видами насильства.
Основні завдання тренінгу: усвідомити факти насильства щодо себе та інших; сформувати в учнівському середовищі небайдуже відношення до проблем жорстокості та насилля; сформувати вміння не боятися говорити про проблему; виявлення учнів, які страждають від жорстокого відношення.
Хід тренінгу:
Слайд1
-
(3 хв.) Вступна частина. Вступне слово: «Добрий день. Сьогодні ми зібралися з вами обговорити дуже важливу проблему людства – насилля. В Україні за останні два роки 165 тисяч жінок потерпають від насильства. Це тільки ті, які звернулися за допомогою. 3 мільйони дітей щороку є жертвами і спостерігають домашнє насильство.
Тому сьогодні ми будемо знайомитись поняттям і видами насильства.
-
Основна частина
Слайд 2
1 ) (5хв.) Вправа «Правила»
-
Будь активним, дій, говори.
-
Думай і кажи тільки про те, що відбувається « тут і тепер»
-
Дій та кажи тільки від свого імені.
-
Пропонуй, пробуй, експериментуй, не критикуй.
-
Кожен гідний поваги, поважай інших – будуть поважити тебе.
-
Старайся зрозуміти себе та інших. Поділись тим,що зрозумів та відчув.
Слайд 3.
Вправа – розминка « Привіт»
Ціль: розминка, привітання учасників один одного.
Інструкція: На слайді
Очікування.
Зараз запишіть свої очікування від сьогоднішньої зустрічі на листочках і прикріпіть їх до стебел які намальовані на ватмані
Слайд 4.
-
(10 хв.) Міні-лекція «Що таке насильство. Види і причини»
Насильство - це будь-які умисні дії однієї людини по відношенню до іншої, якщо ці дії порушують права й свободи людини, наносять їй фізичну, моральну чи психічну шкоду.
Слайд 5-8
Види насильства:
-
Фізичне (штовхaння, побиття, жбyрляння різними предметами, спроба вбивства).
-
Психологічне (стеження, погрози, залякування, шантаж, приниження, ігнорування).
-
Сексуальне (сексуальні домагання, образи, зґвалтування).
-
Економічне (фінансовий контроль, обмеження, заборона працювати і вчитися, свідоме руйнування та пошкодження майна).
-
Сімейне (умисний фізичний, сексуальний, психологічний чи економічний вплив, примус з боку одного члена сім'ї у відношенні до іншого з метою контролю, залякування).
Слайд .9
Вправа « Розкажи мою історію»
(20 хв.)
Інструкція: Об’єднання групи на пари. Кожен розказує свою історію з власного життя в якій мало місце насильство чи будь - яка інша не приємна ситуація. Потім один розказує почуту історію свого напарника але у вигляді казкової розповіді. Перед тим як розказувати слухач сидить на стільчику, а інший кладе свої на плечі слухача і розказує.
Обговорення :
-
Що ви відчували коли вашу розповідь розказувала інша людина?
-
Які емоції були пережиті вами в цей момент?
-
Чи відчули ви полегшення від проведення даної вправи?
Слайд 10 -11
Фактори, що сприяють насильству:
-
Стрес (безробіття, незадоволеність роботою, перенапруження на роботі, а також нереальні очікування від партнера);
-
Труднощі в спілкуванні (труднощі у вираженні своїх думок, почуттів і бажань.,коли важко вислухати співрозмовника і розповідати самому. Частіше це відноситься до чоловіків, вони відчувають що неможуть пояснити свою думку інакше, ніж за допомогою рук);
-
Низькa самооцінка (почуття приниження і безпорадності. Насильство створює на мить ілюзію компенсації слабкості)
-
Бажання домінувати (цей фактор може впливати на чоловіків, коли жінка успішніша за свого чоловіка, йому здається, що він не виконує домінантної ролі і відчуває ситуацію, як загрозу його мужності. Він намагається компенсувати почуття приниження і безпорадності насильством).
-
Власний негативний досвід (у багатьох дослідженнях підкреслюють, що жорстокість властива людям, які виросли в сім'ї, в якій насильство було в порядку речей. Навіть якщо чоловік розуміє, що це неправильно, він не здатний знайти діючу альтернативу для вирішення складних ситуацій)
-
Психічні розлади та високий рівень агресії ( невміння контролювати себе)
-
Вживання алкоголю, наркотичних речовин ( часто вважається, що причиною насильства є зловживання алкоголем / наркотиками, це не так. Швидше, вживання алкоголю стирає бар'єри і таким чином знижує мотивацію контролювати поведінку. Деякі чоловіки зізнаються, що вживали спиртне саме для того, щоб було легше вдарити. Хоча зловживання алкоголем не є причиною насильства, воно дуже часто використовується як виправдання йому («я ж не розумів, що роблю»).
Слайд 12
Артерапевтична методика « Мандала»
Ціль: активізація особистих внутрішньо – емоційних ресурсів.
Інструкція: учасники, отримують листки А – 3 формату з намальованим колом 28-29 см в діаметрі . Однією з найбільш цікавих і сучасних технік у зображувальній терапії є «Мандала». К.Юнг стверджував: «Мандала відповідає мікроскопічній природі душі».
Інструкція:
Перший етап нашої роботи буде полягати в тому, щоб кожен повинен зануритись в себе в свій внутрішній світ почуттів та емоцій ніби відірватись від реальності .
-
Прийміть таке положення тіла, щоб ви себе відчували комфортно.
-
Перед тим, як створювати свою « Мандалу» сфокусуйте свою увагу на центр кола та намалюйте те що ви відчуваєте на даний момент.
-
Загальне завдання під час роботи дайте відповідь: « Я і моє життя».
-
Як ви себе бачите в даний момент;
-
Що ви в собі цінуєте;
-
Чим ви гордитесь в своєму житті;
Тепер розпочинайте малювати улюбленими кольорами, керуючись внутрішнім голосом, внутрішніми імпульсами. Після закінчення роботи дайте письмову відповідь на попередньо підготовленні питання.
-
Дайте назву своїй роботі.
-
Що ви відчували під час роботи.
-
Що відчуваєте зараз.
-
Як зоображене аналізує вашу життєву ситуацію.
Слайд 13
Притча « Про метелика»
Слайд 14
Вправа «Прощання»
Ціль: вербальне підведення підсумків тренінгу, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного і до керівника.
Інструкція: учасники групи по колу мають можливість висловити думку, наскільки ефективним їм видався тренінг, наскільки він виправдав їхні сподівання, що нового дізнався, де він може застосовувати ці знання.