Урок на тему:
“Українські Карпати"
Підготувала вчитель географії
Тарковська Л.І.
Тема . Характеристика природних компонентів Українських Карпат.
Мета. Сформувати знання про географічне положення, рельєф, геологічну будову, ґрунти, внутрішні води, клімат, рослинний та тваринний світ ; сприяти розумінню особливостей змін природних умов гірських районів із висотою; удосконалити практичні навики роботи з атласом, картою, додатковою літературою. Розвивати увагу , пам'ять, логічне мислення, вміти аналізувати , порівнювати інформацію. Виховувати екологічну свідомість і любов до природи, сприяти формуванню емоційно- чуттєвого ставлення до довкілля.
Формування ключових компетентностей:
спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами - давати тлумачення географічним поняттям та явищам, обговорювати проблеми географічного змісту.
основні компетентності у природничих науках і технологіях - виховувати інтерес до предмету, пояснювати явища в живій природі, використовуючи наукове мислення; самостійно чи в групі досліджувати живу природу, аналізувати й визначати проблеми довкілля; оцінювати значення географії для сталого розвитку.
інформаційно-цифрова компетентність - використовувати сучасні циф-рові технології та пристрої для спостереження за довкіллям, явищами й процесами живої природи; шукати, обробляти та зберігати інформацію біологічного характеру, критично оцінюючи її;
уміння вчитися впродовж життя - організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність, зокрема самостійно чи в групі планувати й проводити спостереження та експеримент, стимулювати ведення пошуково-дослідницької роботи школярів з вивчення природи свого краю; ставити перед собою цілі й досягати їх, вибудовувати власну траєкторію розвитку впродовж життя.
ініціативність і підприємливість - генерувати ідеї й ініціативи щодо проектної та винахідницької діяльності, ефективного використання природних ресурсів; прогнозувати вплив біології на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва;
соціальна і громадянська компетентності - прищеплювати школярам комунікативні якості, вчити співпраці, а також вмінню творчо працювати в різних групах; співпрацювати в команді під час виконання географічних завдань і проектів; відстоювати власну позицію щодо ухвалення рішень, готовність брати участь у природоохоронних заходах;
екологічна грамотність і здорове життя - ефективно співпрацювати з іншими над реалізацією екологічних проектів, розв’язувати проблеми довкілля, залучаючи місцеву громаду; застосовувати набутий досвід задля збереження власного здоров’я та здоров’я інших.
Обладнання: фізична карта України, атласи, таблиці, комп’ютер, презентація, підручник.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма проведення уроку: урок – подорож.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Добрий день! Перед тим, як розпочати урок, я хочу, щоб ви мені посміхнулись, а тепер один одному ; були уважними і доброзичливими, щоб ваш гарний настрій та володіння собою допомогли вам бути активними, зібраними на уроці , щоб ви аналізували нове, не боялися помилятися та робити самостійно висновки. Тому бажаю вам успіху.
II. Актуалізація опорних знань учнів
1.Які природні зони виділяють у межах України?
2.Які гірські системи розміщені на території України?
3. В якій частині України розташовані Українські Карпати. Яка їх висота?
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
||||
Завдання
|
Мета
|
Форма організації, управління діяльністю учнів
|
Номер джерела навчальної інформації, сторінка
|
Результат |
Форма звітності |
Дати відповіді на запитання |
Повторити вивчений матеріал |
Бесіда |
|
Відповіді оцінюються 1бал |
Усні відповіді |
III. Мотивація навчальної пізнавальної діяльності учнів
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
||||
Завдання
|
Мета
|
Форма організації, управління діяльністю учнів
|
Номер джерела навчальної інформації, сторінка
|
Результат |
Форма звітності |
Встановлення асоціації до словосполучення Українські Карпати |
Розвивати логічне та творче мислення учнів
|
Метод гронування |
|
За кожну асоціацію учень отримує 0,5б. |
Складання схеми |
Метод “Гронування”
Скажіть, які асоціації у вас виникають коли ви чуєте словосполучення «Українські Карпати?»
Українські Карпати – один із наймальовничіших куточків України. Своєю красою, загадковістю Карпати з давніх - давен приваблювали багатьох людей. Карпатські цілющі води , чисте повітря, м’який клімат надихали поетів, письменників, музикантів, видатних учених.
Колись великий мандрівник дослідник М.М.Пржевальський говорив: « А життя прекрасне, ще й тому, що можна подорожувати». Сьогодні на уроці ми будемо туристами та будемо мандрувати Українськими Карпатами. Для цього нам необхідно зробити декілька підйомів, кожен з яких буде наближати нас до найвищої вершини Карпат – Говерли . На кожному підйомі працюють консультанти, які надають нам певну інформацію. Отже вперед в гори!( На кожному підйомі демонструються фрагменти слайдів.)
IV. Вивчення нового матеріалу
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
|||||
Завдання |
Мета |
Форма організаціїуправління діяльністю учнів |
Номер джерела навчальної інформації сторінка |
Результат |
Форма звітності |
|
Оголошення теми , мети |
Визначення завдань на уроці |
Розповідь |
|
|
|
|
1.Визначення географічного положення Українських Карпат |
Ознайомлення учнів з географічним положенням Українських Карпат. |
Бесіда, робота з підручником , фізичною картою України |
Підручник Фізична географія України 8 клас ст.197
|
Відповідь оцінюється -6б. |
Усні відповіді учнів |
|
2.Подолання тектонічного підйому |
Ознайомлення з тектонікою Українських Карпат |
Виступ учня консультанта - географа |
|
Відповідь оцінюється -6б. |
Відповіді учнів з коментарями біля карти |
|
3.Подолання орографічного підйому
|
Ознайомлення із рельєфом Українських Карпат |
Виступ учня консультанта - геоморфолога |
Робота з картою Слайд №1 |
Відповідь оцінюється -6б. |
Відповіді учнів з коментарями біля карти.
Відповіді учнів з коментарями біля карти
|
|
4.Подолання геологічного підйому |
Ознайомлення із геологічною будовою Українських Карпат |
Виступ учня консультанта - геолога |
Робота з картою |
Відповідь оцінюється -6б. |
||
5.Подолання кліматологічного підйому
|
Ознайомлення з кліматом Українських Карпат |
Виступ консультанта - кліматолога |
Робота з картоюСлайд№2-№3 |
Відповідь оцінюється -6б. |
Відповіді учнів з коментарями біля карти.
|
|
6.Пололання гідрологічного підйому
7.Подолання підйому грунтознавчого
|
Ознайомлення з гідрологічними об’єктами Українських Карпат
Ознайомлення з ґрунтами Українських Карпат |
Виступ консультанта – гідролога.
Виступ консультанта- грунтознавця
|
Робота з картою Слайд №4-№7
Робота з картою ґрунтів України. Слайд №8
|
Відповідь оцінюється -6б.
Відповідь оцінюється -6б. |
Відповіді учнів з коментарями біля карти.
Відповіді учнів з коментарями біля карти |
|
8.Подолання підйому біолого -зоологічного |
Знайомство з рослинним та тваринним світом , висотною поясністю Українських Карпат |
Виступ консультанта біолога, зоолога |
Додаток №2 Слайд №9-№21 |
Відповідь оцінюється -6б. |
Відповіді учнів з коментарями біля карти. |
|
9.Легенда про походження назви гори Говерли |
Зацікавити учнів походженням назви гори Говерла |
Виступ учня |
Слайд №22Додаток №3 |
Відповідь оцінюється -6б. |
Повідомлення |
|
Сьогодні на уроці будемо досліджувати природні компоненти Українських Карпат за типовим планом.
План дослідження Українських Карпат
1.Географічне положення.
2.Рельєф та корисні копалини. 3.Клімат. 4. Внутрішні води . 5.Грунти.
6.Рослинний та тваринний світ.
Давайте познайомимося з географічним положенням Українських Карпат, використовуючи атласи та текст підручника.
Бесіда. 1.Яку площу території займають Українські Карпати?
Отже, ми підходимо до першого підйому – тектонічного.
Консультант - географ
Карпати сформувалися в межах великої Карпатської складчастої системи, яка розпочала формування в кінці мезозою, початок кайнозою, альпійсько – гімалайська складчастість, молоді сейсмічно- активні гори, епіцентр землетрусів знаходиться в горах Вранча (Румунія) .
Другий підйом - орографічний
Учитель. Ось ми вже подолали один підйом. Хотілося б дізнатися,
які хребти, масиви, перевали знаходяться в Українських Карпатах? І, звичайно, цікавить місцезнаходження Говерли.
Консультант – геоморфолог.
Українські Картати – середні гори за висотою з округлими вершинами. Їх середня висота 1200-1600м. У складі гір виділяють такі основні пасма.
Зовнішні Карпати |
Хребет Бескиди, Горгани, Покутсько-Буковинські хребет г. Сивуля-1836м |
Центральні Карпати |
Верховинсько - Вододільний хребет г. Пікуй-1405м |
Внутрішні Карпати |
Чивчинські, Рахівськігори, г. Говерла- 2061м Чорногірський хребет. |
У центральних Карпатах знаходяться карпатські перевали: Яблунівський (931м), Воловецький(1014м), Торунський(931м). (слайд №1)
Третій підйом – геологічний
Консультант - геолог. Особливості геологічного розвитку Карпат зумовили велику різноманітність паливних, рудних, нерудних копалин. Тут знаходяться здавна відомі родовища нафти (Волинське, та Бориславське), а також родовище природного газу, кам'яного вугілля, горючих сланців, відомого Бориславського озокериту. У Рахівських горах видобувають руди чорних та кольорових металів. Багатством Карпат є мінеральні води, що мають лікувальні властивості. Вони є в районах Східниці, Моршина, Сваляви.
Четвертий підйом – кліматичний.
Учитель. Про багатство Карпат маємо інформацію, а от про клімат хотілося б дещо з’ясувати. Прошу надати інформацію про кліматичні особливості гір Карпат.
Чому в Карпатах випадає більше опадів, ніж на рівнинній частині України ?
Клімат Карпат помірно – континентальний, на їх територію впливає помірне, морське, а іноді арктичне повітря. Температура січня у Передкарпатті-4-3градуси, Закарпатті-2градуси, в горах-6-12 градусів. Зима м’яка і багатосніжна. Середня температура липня у Передкарпатті +18+19 градусів , Закарпатті+20 градусів, у горах +7+13 градусів. Річна сума опадів у Карпатах найбільша в Україні. Великий вплив на кількість опадів мають циклони.
Близько 80% загальної кількості опадів припадає на літній перед. Річна кількість опадів коливається в межах 800-2000мм і більше . Значна частина опадів буває у вигляді злив із сильними грозами. Карпатські гори посідають перше місце в Україні за кількістю грозових днів. Стійкий сніговий покрив установлюється з жовтня і тримається до березня – середини травня. Висота снігового покриву досягає 1м, іноді 2-3метри. У Карпатах часто бувають заметілі – понад 20 днів на рік. (слайд №2-3)
Учитель. Подолано ще один підйом, без знань якого ми не зможемо зрозуміти гідрологічні особливості Карпат, Тож які особливості гірських річок? А чи є в горах озера? А що відомо про водоспади?
Консультант - гідролог. Українські Карпати розчленовані найгустішою в країні річковою сіткою. Річки мають типовий гірський характер і значний похил річищ, швидку течію, незначну глибину, бурхливі повені і паводки. Тут беруть початок близько 500 великих і малих річок, у тому числі притоки річки Дунаю і Дністра (річка Латориця, річка Черемош, річка Прут, річка Тиса)
На всіх Карпатських річках є водоспади. Один із найвідоміших –
12 метровий водоспад Пробій на річці Прут.
Озер в Карпатах мало; одне з найбільших – Синевир, народі його називають “морським оком ” загатного походження, знаходиться на висоті 989м, площею-7 гектарів, глибиною - 1024 метри, а температура не піднімається вище +11 градусів.
Озеро Беребенеску - льодовикового походження - високогірне озеро знаходиться на висоті 1801м.
Шостий підйом – ґрунтознавчий
Консультант – ґрунтознавець. У Прикарпатті поширені буро-підзолості грунти. Ці грунти кислі їх родючість невелика. У гірських районах буроземи, які сформувалися в умовах теплого і вологого клімату, під дерев’яною рослинністю. На полонинах утворилися гірські грунти.
Сьомий підйом- біологічний. Долаючи підйом за підйомом, я відчуваю захоплення від неймовірної краси природи. (слайд № 8)
Консультант- ботанік та зоолог проінформують вас про рослинний та тваринний світ Карпат. Як проявляється висотна поясність у Карпатах?.
Консультант- ботанік. Склад рослинності Карпат багатий і різноманітний. Тут зосереджено 15% усіх лісів України, де зростають 70 видів дерев та чагарників. Серед дерев – поширені дуб звичайний, бук, граб, ясен, смерека, клен.
Зустрічаються тут також релікти льодовикового періоду: тис ягідний, кедрова сосна, модрина польська. Серед чагарників: глід, терен, ялівець. Рослинність полонин субальпійська (арніка, костриця, горниця, рододендрон, едельвейс-квітка кохання.) ( слайди № 9,10,11,12,13,14,15,16)
В Українських Карпатах спостерігається вертикальна поясність. Виділяють п’ять основних поясів рослинності:
І. Передгірний пояс -400-700м, переважають дубові ліси, вторинні грабові, осиково-підзолисті ліси.
ІІ. Низько гірський пояс-700м-1200м, представлений буковими, ялівцево- буковими, дубово - грабовими лісами.
ІІІ. Сереньогірський пояс -1200м-1500м, переважють ялівцево- букові, ялиново-смерекові ліси.
ІV. Субальпійський пояс -1500м-1800м , гірська сосна, чорна вільха, злакові різнотрав’ я.
V. Альпійський пояс - більше1800м, чагарникові і трав’янисті угруповання.
Консультант- зоолог. Карпати називають своєрідним звіринцем. Типовими представниками букових і дубових лісів є дикий кабан, благородний олень, козуля, зубр. Серед хижаків лісовий кіт, рись, вовк, володарем Карпат називають – бурого ведмедя. На прилеглих рівнинах проживають миші, борсуки, бурозубки альпійські занесені до Червоної книги. Серед птахів: орел беркут, сич волохатий, глухар, тетерук. Серед земноводних : тритон карпатський, жаба зелена, саламандра. В гірських річках живе риба – форель, також занесена до Червоної книги.(слайди № 17,18,19,20,21)
Сьогодні ми відчули себе справжніми альпіністами. Говерла підкорилася нам. А ми збагатили себе змістовною інформацією, переглянули презентацію «Українські Карпати», отже давайте встановимо український прапор на вершині Українських Карпат - Говерлі. Скажіть, будь ласка,звідки походить назва Говерла?(слайд №22)
Легенда про вічне кохання (Додаток 3)
V. Закріплення нових знань і умінь учнів.
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
||||
Завдання |
Мета |
Форма організації управління діяльністю учнів |
Номер джерела навчальної інформації, сторінка |
Результат |
Форма звітності |
Дати відповіді на питання |
Закріплення вивченого на уроці |
Метод «Мікрофон» |
|
Відповідь оцінюється -1б. |
|
Розв’язування кросворду
|
Закріплення вивчених на уроці понять |
|
Розв’язува ння кросворду |
Відповідь оцінюється-0.5б. |
|
Метод «Світлофор»
У кожного учня є три різнокольорові картки: зелена картка означає, що учень погоджується з твердженням, яке читає вчитель, жовта означає, що почута інформація неповна, червона-твердження неправильне. Вчитель читає підготовлений текст у вигляді закінчених тверджень. Учні дають відповіді, піднімаючи ту чи іншу картку.
1.Найвища точка Українських Карпат-Говерла.
2.За утворенням Карпати - вулканічного походження.
3.Безлісі вершини Карпат називаються полонинами.
4.Високогірне озеро Карпат - Синевир.
5.Українські Карпати утворились близько 20-25 млн. років тому.
6. За висотою Карпати – високі гори.
7.Рослина-релікт - тис ягідний.
8.Водоспад Пробій знаходиться на р. Прут.
9.Карпати сформувалися в альпійський період гороутворення.
10.Карпати знаходяться в помірному кліматичному поясі.
Хто швидше заповнить кросворд поняттями (додаток 4)
VI. Підсумок уроку.
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
||||
Завдання |
Мета |
Форма організації, управління діяльністю учнів |
Номер джерела навчальної інформації, сторінка |
Резу льтат |
Форма звітності |
Скласти сенкан до словосполучення Українські Карпати |
Розвиток образного мислення учнів |
Складання сенкану |
|
Відповідь оцінюється -2б. |
Усні відповіді |
Рефлексія «Опиши одним реченням»
Пропонуєте один з варіантів початку пропозиції, яке дитина повинна закінчити в усній або письмовій формі.
Наприклад:
Сьогодні я дізнався …
На уроці я навчився …
Мені було важко …
Мені було незрозуміло …
Тепер я знаю, що …
VII. Домашнє завдання
1.Опрацювати параграфи 41-42
2.Створити маршрут уявної подорожі Українськими Карпатами.
3. Підготувати додаткові повідомлення «Природоохоронні території» Українських Карпат.
Додаток 1
(Слайд1) (Слайд2)
(Слайд3) (Слайд 4)
(Слайд 5) (Слайд 6)
(Слайд 7) (Слайд 8)
( Слайд 9) (Слайд 10)
(Слайд 11) (Слайд 12)
(Слайд 13) (Слайд14)
(Слайд 15) (Слайд 16)
(Слайд 18) (Слайд 19)
(Слайд 20) (Слайд 21)
(Слайд 22)
Додаток 2
Додаток 3
Легенда про вічне кохання
В одному гірському селі жив хлопець на ім’я Прут. Якось працюючи в горах, Прут вирішив не повертатися додому, а заночувати в лісі під старою смерекою. І приснився йому сон, ніби біля нього сидить гарна красуня . Прут ніяк не міг надивитися на дівчину та коли простягнув руку , щоб торкнутися її , дівчина зникла. Прокинувся і про себе вирішив будь-що відшукати красуню-дівчину.
Наступного вечора Прут знову не пішов додому, а заночував у лісі. Раптом наче з-під землі з’явилася дівчина. Вона йшла до старої смереки і тихо наспівувала пісню. Захоплена піснею , дівчина незчулася , як збоку підкрався Прут. Міцно схопив і пригорнув до себе. Так Прут познайомився з дівчиною на ім’я Говерла.
З того часу Прут майже не проходив додому. Цілими ночами разом з Говерлою блукав у горах. Але потроху перша радість кохання стала затуманюватися. У Прута в долоні жила старенька мати, а Говерла не могла піти до людей без дозволу батька, гірського царя. Почувши про любов Говерли до Прута, батько розгнівався і прокляв свою доньку.
Прохала поради Говерла у старої смереки, а потім кинулася вниз…. Все навкруги загуло. Страшенна злива , шалений вітер зривав кам’яні брили. А на ранок вщухла буря. На місті старої долини виросла гора. Побіг Прут на гору і вже не повернувся до людей. Згодом на тому місці побігла річка і люди прозвали її Прутом, а височенну гору, біля ніг якої в’ється Прут, - Говерлою.
Додаток 4
|
М |
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
О |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
Л |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
О |
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
Д |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ц |
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
І |
|
|||||
1. Відомий курорт у Львівській області . ( Моршин)
2. Найвища вершина Українських Карпат. ( Говерла)
3. Квітка кохання, яка росте в горах.( Едельвейс)
4. Водоспад на р. Прут. ( Пробій)
5. Дерево релікт … ( Рододендрон)
6.Етнічна група людей, яка населяє високогірну частину Карпат(гуцули)
7.Гори Карпати за віком. ( Молоді)
Джерела методичної інформації:
1. 1. Уроки до курсу «географії України» 8 клас / Упорядник С.Л.Капіруліна – Харків «Вид. група «Основа», 2007. ст. 180 с.
2. Статті
2.1.Вивчення нового матеріалу 8 клас «Українські Карпати» Н.О.Левицька – журнал «Географія» №5.201 с.28
2.2. «Все для вчителя» № 13-14, липень, 2002р.
2.3. Осадчук Г, Сенкани на уроках географії/ журнал «Географія та основи економіки в школі» 2005р. с.20
2.4. Савченко О.Я «Сучасний урок»/Посібник для вчителя 1997/ ст.32
Джерела навчальної інформації:
3. Основний підручник
3.1БойкоВ.М, ДітрухІ.Л., Географія України підручник для 8 класу закладів загальної середньої освіти ./ К.: Перун, 2021.-288с.
4. Додаткові навчальні матеріали ( друковані, електронні)
Назва |
Вид |
Номер додатків |
Презентація «Українські Карпати» |
Електронний |
Додаток№1 |
Плакат «Вертикальна поясність Карпат» |
Друкований |
Додаток№2 |
Легенда про походження Говерли |
Друкований |
Додаток№3 |
Кросворд |
Друкований |
Додаток№4 |
|