Урок з географії "Українські Карпати"

Про матеріал
Сформувати знання про географічне положення, рельєф, геологічну будову, ґрунти, внутрішні води, клімат, рослинний та тваринний світ ; сприяти розумінню особливостей змін природних умов гірських районів із висотою; удосконалити практичні навики роботи з атласом, картою, додатковою літературою. Розвивати увагу , пам'ять, логічне мислення, вміти аналізувати , порівнювати інформацію. Виховувати екологічну свідомість і любов до природи, сприяти формуванню емоційно- чуттєвого ставлення до довкілля.
Перегляд файлу

Урок на тему:

                                        “Українські Карпати" 

 

 

Підготувала  вчитель географії

Тарковська Л.І.

     

 

 

 

                                            

                                       

    

                                                                                                                                                                                                                                                 Тема .  Характеристика природних компонентів Українських Карпат. 

Мета. Сформувати  знання про географічне положення, рельєф, геологічну будову, ґрунти, внутрішні води, клімат, рослинний та тваринний світ ; сприяти розумінню особливостей змін природних умов гірських районів із висотою;  удосконалити практичні навики роботи з атласом, картою, додатковою літературою. Розвивати увагу , пам'ять, логічне мислення, вміти аналізувати , порівнювати  інформацію. Виховувати екологічну свідомість і любов до природи, сприяти формуванню емоційно- чуттєвого ставлення до довкілля.

Формування ключових компетентностей:

спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами - давати тлумачення географічним поняттям та явищам, обговорювати проблеми географічного змісту.    

основні компетентності у природничих науках і технологіях - виховувати інтерес до предмету, пояснювати явища в живій природі, використовуючи наукове мислення; самостійно чи в групі досліджувати живу природу, аналізувати й визначати проблеми довкілля; оцінювати значення географії для сталого розвитку.

інформаційно-цифрова  компетентність - використовувати сучасні циф-рові технології та пристрої для спостереження за довкіллям, явищами й процесами живої природи; шукати, обробляти та зберігати інформацію біологічного характеру, критично оцінюючи її;

уміння вчитися впродовж життя - організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність, зокрема самостійно чи в групі планувати й проводити спостереження та експеримент, стимулювати ведення пошуково-дослідницької роботи школярів з вивчення природи свого краю; ставити перед собою цілі й досягати їх, вибудовувати власну траєкторію розвитку впродовж життя.

ініціативність і підприємливість - генерувати ідеї й ініціативи щодо проектної та винахідницької діяльності, ефективного використання природних ресурсів; прогнозувати вплив біології на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва;

соціальна і громадянська компетентності - прищеплювати школярам комунікативні якості, вчити співпраці, а також вмінню творчо працювати в різних групах; співпрацювати в команді під час виконання географічних завдань і проектів; відстоювати власну позицію щодо ухвалення рішень, готовність брати участь у природоохоронних заходах;

екологічна грамотність і здорове життя - ефективно співпрацювати з іншими над реалізацією екологічних проектів, розв’язувати проблеми довкілля, залучаючи місцеву громаду; застосовувати набутий досвід задля збереження власного здоров’я та здоров’я інших.

Обладнання: фізична карта України, атласи, таблиці, комп’ютер, презентація, підручник.               

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення уроку: урок – подорож.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Добрий день! Перед тим, як розпочати  урок, я хочу, щоб ви мені посміхнулись, а тепер один одному ; були  уважними і доброзичливими, щоб ваш гарний настрій та володіння собою допомогли вам бути активними, зібраними на уроці , щоб  ви аналізували  нове, не боялися помилятися та робити самостійно висновки. Тому  бажаю вам успіху.

II. Актуалізація опорних знань учнів

1.Які природні зони виділяють у межах України?

2.Які гірські системи розміщені на території України?

3. В якій частині України розташовані Українські Карпати. Яка їх висота? 

Діяльність учителя

Діяльність учнів

 

 

Завдання

 

 

 

Мета

 

 

Форма організації, управління діяльністю учнів

 

 

 

Номер джерела навчальної інформації, сторінка

 

 

 

 

 

Результат

 

 

 

Форма звітності

Дати відповіді на запитання

Повторити вивчений матеріал

Бесіда

 

Відповіді оцінюються 1бал

Усні відповіді

 

III. Мотивація навчальної пізнавальної діяльності учнів

Діяльність учителя

Діяльність учнів

 

 

Завдання

 

 

 

Мета

 

 

Форма організації, управління діяльністю учнів

 

 

 

Номер джерела навчальної інформації, сторінка

 

 

 

 

 

Результат

 

 

 

Форма звітності

Встановлення асоціації до словосполучення Українські Карпати

Розвивати логічне та творче мислення

учнів

 

Метод гронування

 

За  кожну асоціацію учень отримує 0,5б.

Складання схеми

 

Метод “Гронування”

Скажіть, які асоціації у вас  виникають коли ви чуєте словосполучення  «Українські Карпати?»

Українські Карпати – один із наймальовничіших куточків України. Своєю красою,  загадковістю Карпати з  давніх - давен  приваблювали багатьох людей. Карпатські цілющі води , чисте повітря, м’який клімат надихали поетів, письменників, музикантів, видатних учених.

   Колись великий мандрівник дослідник М.М.Пржевальський говорив: « А життя прекрасне, ще й тому, що можна подорожувати». Сьогодні на уроці ми будемо туристами та будемо мандрувати Українськими Карпатами. Для цього нам необхідно зробити декілька підйомів, кожен з яких  буде наближати нас до найвищої вершини Карпат – Говерли . На кожному підйомі працюють консультанти, які надають  нам певну інформацію. Отже вперед в гори!( На  кожному підйомі демонструються фрагменти слайдів.)

 IV. Вивчення нового матеріалу

                                            Діяльність вчителя

Діяльність учнів

Завдання

Мета

Форма організаціїуправління діяльністю учнів

Номер джерела навчальної інформації сторінка

Результат

Форма звітності

Оголошення теми , мети

Визначення завдань на уроці

Розповідь

 

 

 

1.Визначення географічного

положення Українських Карпат

Ознайомлення учнів з географічним положенням Українських Карпат.

Бесіда, робота з підручником , фізичною картою   України

Підручник Фізична географія України 8 клас ст.197

 

 

Відповідь оцінюється -6б.

Усні відповіді

учнів

2.Подолання тектонічного підйому

Ознайомлення з тектонікою Українських Карпат

Виступ учня консультанта - географа

 

Відповідь оцінюється -6б.

Відповіді учнів з коментарями біля карти

3.Подолання орографічного підйому

 

Ознайомлення із рельєфом Українських Карпат

Виступ учня консультанта - геоморфолога

Робота з картою

Слайд №1

Відповідь оцінюється -6б.

Відповіді учнів з коментарями біля карти.

 

Відповіді учнів з коментарями біля карти

 

 

 

4.Подолання геологічного

підйому

Ознайомлення із геологічною будовою Українських Карпат

Виступ учня консультанта - геолога

Робота з картою

Відповідь оцінюється -6б.

5.Подолання кліматологічного підйому

 

Ознайомлення з кліматом Українських Карпат

Виступ консультанта - кліматолога

Робота з картоюСлайд№2-№3

Відповідь оцінюється -6б.

Відповіді учнів з коментарями біля карти.

 

 

 

 

 

6.Пололання гідрологічного підйому

 

 

 

7.Подолання

 підйому

грунтознавчого

 

 

Ознайомлення з гідрологічними об’єктами Українських Карпат

 

Ознайомлення з ґрунтами

Українських Карпат

Виступ консультанта – гідролога.

 

 

Виступ консультанта-

грунтознавця

 

 

 

 

Робота з картою Слайд №4-№7

 

 

 

Робота з картою  ґрунтів України.

Слайд №8

 

 

Відповідь оцінюється -6б.

 

 

Відповідь оцінюється -6б.

Відповіді учнів з коментарями біля карти.

 

 

 

Відповіді учнів з коментарями біля карти

8.Подолання підйому біолого -зоологічного

Знайомство з рослинним та тваринним світом , висотною поясністю Українських Карпат

Виступ консультанта біолога, зоолога

Додаток №2

Слайд №9-№21

Відповідь оцінюється -6б.

Відповіді учнів з коментарями біля карти.

9.Легенда про походження назви  гори Говерли

Зацікавити учнів   походженням назви  гори Говерла

Виступ  учня

Слайд №22Додаток №3

Відповідь оцінюється -6б.

Повідомлення

 

Сьогодні на уроці будемо досліджувати природні компоненти Українських Карпат за типовим планом.

                               План дослідження Українських Карпат                        

1.Географічне положення. 

2.Рельєф та корисні копалини.                                                                                  3.Клімат.                                                                                                                                  4. Внутрішні води .                                                                                                                                                                                      5.Грунти.                                                                                                    

6.Рослинний та тваринний світ.

Давайте познайомимося з географічним положенням Українських Карпат, використовуючи атласи та текст підручника.

                                                  Бесіда.                                                                             1.Яку площу території займають Українські Карпати? 

Отже, ми підходимо до першого підйому – тектонічного.

 

  Консультант - географ 

     Карпати сформувалися в межах великої  Карпатської складчастої системи, яка розпочала формування в кінці мезозою, початок кайнозою, альпійсько – гімалайська  складчастість, молоді сейсмічно- активні  гори, епіцентр землетрусів знаходиться в горах  Вранча (Румунія) .

 

 

 

Другий підйом - орографічний    

 Учитель. Ось ми вже  подолали один підйом. Хотілося б дізнатися,

 які хребти, масиви, перевали знаходяться в Українських Карпатах? І, звичайно, цікавить місцезнаходження Говерли.

Консультант – геоморфолог.                                                     

 Українські Картати – середні гори за висотою з округлими вершинами.                                                                                                      Їх середня висота 1200-1600м. У складі гір виділяють такі основні пасма.

Зовнішні Карпати

Хребет Бескиди, Горгани, Покутсько-Буковинські хребет г. Сивуля-1836м

Центральні Карпати

Верховинсько - Вододільний хребет  г. Пікуй-1405м

Внутрішні Карпати

Чивчинські, Рахівськігори, г. Говерла- 2061м  Чорногірський хребет.

  У центральних Карпатах  знаходяться  карпатські перевали:  Яблунівський (931м), Воловецький(1014м), Торунський(931м).   (слайд №1)

 Третій підйом – геологічний                                             

 

 Консультант - геолог. Особливості геологічного розвитку Карпат  зумовили велику різноманітність паливних, рудних, нерудних копалин. Тут знаходяться здавна відомі родовища нафти (Волинське, та Бориславське), а також родовище природного газу, кам'яного вугілля, горючих  сланців, відомого  Бориславського озокериту.  У Рахівських горах видобувають руди чорних та кольорових металів. Багатством Карпат є мінеральні води, що мають лікувальні властивості. Вони є в районах Східниці, Моршина, Сваляви.

Четвертий підйом – кліматичний.                                                

  Учитель. Про багатство Карпат  маємо інформацію, а от про клімат хотілося б дещо з’ясувати. Прошу надати інформацію про кліматичні особливості гір Карпат.

Чому в Карпатах випадає більше опадів, ніж на рівнинній частині України ?                                                                                  

 

Консультант - кліматолог.

Клімат  Карпат помірно – континентальний, на їх територію впливає помірне, морське, а іноді арктичне повітря. Температура січня у Передкарпатті-4-3градуси, Закарпатті-2градуси, в горах-6-12 градусів. Зима м’яка і багатосніжна.  Середня температура липня у Передкарпатті +18+19 градусів , Закарпатті+20 градусів, у горах +7+13 градусів. Річна сума  опадів у Карпатах  найбільша в Україні. Великий вплив на кількість опадів  мають циклони.

Близько 80%  загальної кількості опадів припадає на  літній перед. Річна кількість опадів коливається в межах 800-2000мм і більше . Значна  частина опадів  буває  у вигляді злив із сильними грозами. Карпатські гори посідають перше місце в Україні за кількістю грозових днів.  Стійкий сніговий покрив установлюється з жовтня і тримається до березня – середини травня. Висота снігового покриву досягає 1м, іноді 2-3метри. У Карпатах  часто бувають заметілі – понад 20 днів на рік.       (слайд №2-3)

   П’ятий підйом-гідрологічний   

Учитель. Подолано ще один підйом, без знань якого ми не зможемо зрозуміти гідрологічні особливості Карпат, Тож які особливості гірських річок?  А чи є в горах озера?  А що відомо про водоспади?

Консультант - гідролог. Українські Карпати  розчленовані найгустішою в країні річковою сіткою. Річки мають типовий гірський характер і значний похил річищ, швидку течію, незначну глибину, бурхливі повені  і паводки. Тут  беруть початок близько 500 великих і малих річок, у тому числі притоки річки Дунаю і Дністра (річка Латориця, річка Черемош, річка Прут, річка Тиса) 

На всіх Карпатських  річках є водоспади.                                                                                            Один із найвідоміших –

12 метровий водоспад Пробій на річці Прут.                                                

Озер в  Карпатах  мало; одне з найбільших – Синевир, народі його називають “морським оком ” загатного походження, знаходиться на висоті 989м, площею-7 гектарів, глибиною  - 1024 метри, а температура  не піднімається вище +11 градусів.                                                                                                                      

 Озеро Беребенеску - льодовикового походження - високогірне озеро знаходиться на висоті 1801м.                      

Шостий підйом – ґрунтознавчий 

 

 

Консультант – ґрунтознавець. У Прикарпатті поширені буро-підзолості грунти. Ці  грунти кислі їх родючість невелика. У гірських районах буроземи, які сформувалися в умовах теплого і вологого клімату, під  дерев’яною рослинністю. На полонинах  утворилися гірські грунти.                                         

 Сьомий підйом- біологічний.    Долаючи підйом за підйомом, я відчуваю захоплення від неймовірної краси природи. (слайд № 8)

 Консультант- ботанік та зоолог проінформують вас про рослинний  та тваринний світ Карпат. Як проявляється висотна поясність у Карпатах?. 

   Консультант- ботанік. Склад рослинності Карпат багатий і різноманітний. Тут  зосереджено 15%  усіх лісів України,  де зростають 70 видів дерев та чагарників. Серед  дерев – поширені  дуб звичайний, бук, граб, ясен, смерека, клен.                                                                                                                                                                                     

Зустрічаються тут також релікти льодовикового періоду: тис ягідний, кедрова сосна, модрина польська. Серед чагарників: глід, терен, ялівець. Рослинність полонин субальпійська (арніка, костриця, горниця, рододендрон, едельвейс-квітка кохання.) ( слайди № 9,10,11,12,13,14,15,16)

В Українських Карпатах  спостерігається вертикальна поясність. Виділяють п’ять  основних  поясів рослинності:                                                                        

І. Передгірний пояс -400-700м, переважають  дубові ліси, вторинні грабові, осиково-підзолисті ліси.                               

 ІІ. Низько гірський пояс-700м-1200м, представлений буковими, ялівцево- буковими, дубово - грабовими лісами.

 ІІІ. Сереньогірський пояс -1200м-1500м, переважють ялівцево- букові, ялиново-смерекові ліси. 

 ІV. Субальпійський пояс -1500м-1800м , гірська сосна, чорна вільха, злакові різнотрав’ я.                                                       

 V. Альпійський пояс - більше1800м, чагарникові і трав’янисті угруповання.

Консультант- зоолог. Карпати називають своєрідним звіринцем. Типовими представниками букових і дубових лісів є дикий кабан, благородний олень, козуля, зубр. Серед хижаків лісовий кіт, рись, вовк, володарем Карпат називають – бурого ведмедя. На прилеглих рівнинах проживають миші, борсуки, бурозубки альпійські занесені до Червоної книги.  Серед  птахів: орел беркут, сич волохатий, глухар, тетерук. Серед земноводних : тритон карпатський, жаба зелена, саламандра. В гірських річках живе риба – форель, також занесена до Червоної книги.(слайди № 17,18,19,20,21)

Сьогодні ми відчули себе справжніми альпіністами. Говерла підкорилася нам. А ми збагатили себе змістовною інформацією, переглянули презентацію «Українські Карпати», отже давайте встановимо український прапор на вершині Українських Карпат - Говерлі. Скажіть, будь ласка,звідки походить назва Говерла?(слайд №22)

 Легенда про вічне кохання (Додаток 3)

V. Закріплення нових знань і умінь учнів.

                                            Діяльність вчителя

Діяльність учнів

Завдання

Мета

Форма організації управління діяльністю учнів

Номер джерела навчальної інформації, сторінка

Результат

Форма звітності

Дати відповіді на питання

Закріплення вивченого на уроці

Метод «Мікрофон»

 

Відповідь оцінюється -1б.

 

Розв’язування кросворду

 

 

 

Закріплення вивчених на уроці понять

 

Розв’язува

ння кросворду

Відповідь оцінюється-0.5б.

 

 

Метод «Світлофор»

У кожного учня є три різнокольорові картки: зелена картка означає, що учень погоджується з твердженням, яке читає вчитель, жовта означає, що почута інформація неповна, червона-твердження неправильне. Вчитель читає підготовлений текст у вигляді закінчених тверджень. Учні дають відповіді, піднімаючи ту чи іншу картку.

1.Найвища точка Українських Карпат-Говерла.

2.За утворенням Карпати - вулканічного походження.

3.Безлісі вершини Карпат називаються полонинами.

4.Високогірне озеро Карпат - Синевир.

5.Українські Карпати утворились близько 20-25 млн. років тому.

6. За висотою Карпати – високі гори.

7.Рослина-релікт - тис ягідний.

8.Водоспад Пробій знаходиться на р. Прут.

9.Карпати сформувалися в альпійський період гороутворення.

10.Карпати знаходяться в помірному кліматичному поясі.

    Хто швидше заповнить кросворд поняттями (додаток 4)

  VI. Підсумок уроку.

                                            Діяльність вчителя

Діяльність учнів

Завдання

Мета

Форма організації,   управління діяльністю учнів

Номер джерела навчальної інформації, сторінка

Резу

льтат

Форма звітності

Скласти сенкан до словосполучення  Українські Карпати

Розвиток образного мислення учнів

Складання сенкану

 

Відповідь оцінюється  -2б.

Усні відповіді

 

Рефлексія  «Опиши одним реченням»  

Пропонуєте один з варіантів початку пропозиції, яке дитина повинна закінчити в усній або письмовій формі.

Наприклад:

Сьогодні я дізнався …

На уроці я навчився …

Мені було важко …

Мені було незрозуміло …

Тепер я знаю, що …

 

 

 

 

 

VII.   Домашнє завдання

 1.Опрацювати параграфи 41-42

2.Створити маршрут уявної подорожі Українськими Карпатами.

3. Підготувати  додаткові повідомлення «Природоохоронні  території» Українських Карпат.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 (Слайд1) image004(Слайд2) temp

 

(Слайд3) op(Слайд 4)   19

 

 

 

(Слайд 5)   a3683d51e33de7d52a3b5bf630af3e95_600x1000(Слайд 6)  27082w

(Слайд 7)   427484 (Слайд 8)   

( Слайд 9) Mezhkomnatnie+dveri+peregorodki+graddrev+mebel+Kiev+proizvodstvo+iz+massiva+sosna+nizkaya+cena_clip_image002_0003(Слайд 10)  images

(Слайд  11)  enc_8234 (Слайд 12)    FABCBC1822A09997682346810989D66237D1956C_lis                                                                                                                                                 

(Слайд 13)    0_59ed7_dac4f8f3_XL  (Слайд14)   centralpark_gallery_133_914250

(Слайд 15)  81715733006094(Слайд 16)     imagesCAVC43OM

(Слайд 18)  imagesCAULNOVC    (Слайд 19) untitled    

(Слайд 20)  iCABT8NTN (Слайд 21)imagesCAFW4MUL

1309430140_img_0969-1024x768  

 (Слайд 22)

 

 

Додаток 2

 

                        

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Легенда про вічне кохання

В одному гірському селі жив хлопець на ім’я Прут. Якось працюючи  в горах, Прут вирішив не повертатися додому, а заночувати в лісі під старою смерекою. І приснився йому сон, ніби біля нього сидить гарна красуня . Прут ніяк не міг надивитися на дівчину та коли простягнув руку , щоб торкнутися її , дівчина зникла. Прокинувся і про себе вирішив будь-що відшукати красуню-дівчину.

Наступного вечора Прут знову не пішов додому, а заночував у лісі. Раптом наче з-під землі з’явилася дівчина. Вона йшла до старої смереки і тихо наспівувала пісню. Захоплена піснею , дівчина незчулася , як збоку підкрався Прут. Міцно схопив і пригорнув до себе. Так Прут познайомився з дівчиною на ім’я Говерла.

З того часу Прут майже не проходив додому. Цілими ночами разом з Говерлою блукав у горах. Але потроху перша радість кохання стала затуманюватися. У Прута в долоні жила старенька мати, а Говерла не могла піти до людей без дозволу батька, гірського царя. Почувши про любов Говерли до Прута, батько розгнівався і прокляв свою доньку.

Прохала поради  Говерла у старої смереки, а потім кинулася вниз…. Все навкруги загуло. Страшенна злива , шалений вітер зривав кам’яні брили. А на ранок вщухла буря. На місті старої долини виросла гора. Побіг Прут на гору і вже не повернувся до людей. Згодом на тому місці побігла річка і люди прозвали її Прутом, а височенну гору, біля ніг якої в’ється Прут, - Говерлою.             

 

Додаток 4 

 

М

 

 

 

 

 

 

 

 

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ц

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І

 

 

 

 

 

1. Відомий курорт у Львівській області .   ( Моршин)                               

 2. Найвища вершина Українських Карпат. ( Говерла)                                                  

 3. Квітка кохання, яка росте в горах.( Едельвейс)                                                       

4. Водоспад на р. Прут. (  Пробій)

5. Дерево релікт … ( Рододендрон)

 6.Етнічна група людей, яка населяє високогірну частину  Карпат(гуцули)

 7.Гори Карпати за віком.    ( Молоді)     

Джерела методичної інформації:

1. 1. Уроки  до курсу «географії України» 8 клас / Упорядник С.Л.Капіруліна – Харків «Вид. група «Основа», 2007. ст. 180 с.

2. Статті

2.1.Вивчення нового матеріалу 8 клас «Українські Карпати» Н.О.Левицька – журнал «Географія» №5.201 с.28

2.2. «Все для вчителя» № 13-14, липень, 2002р.

2.3. Осадчук Г, Сенкани на уроках географії/ журнал «Географія та основи економіки в школі» 2005р. с.20

2.4. Савченко О.Я «Сучасний урок»/Посібник для вчителя 1997/ ст.32

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Джерела навчальної інформації:

3. Основний підручник

3.1БойкоВ.М, ДітрухІ.Л., Географія України  підручник для 8 класу закладів загальної середньої освіти ./ К.: Перун, 2021.-288с.

 

4. Додаткові навчальні матеріали ( друковані, електронні)

 

Назва

Вид

Номер додатків

Презентація «Українські Карпати»

Електронний

Додаток№1

Плакат «Вертикальна поясність Карпат»

Друкований

Додаток№2

Легенда про походження Говерли

Друкований

Додаток№3

Кросворд

Друкований

Додаток№4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                      

docx
Додано
29 червня 2022
Переглядів
1563
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку