Закріпити й поглибити знання учнів з теми, повторити вивчений навчальний матеріал;
розвивати навички використання теоретичних знань до розв'язування задач, логічне мислення, творчі здібності, просторову уяву учнів, пізнавальну активність, культуру спілкування, вміння формулювати відповіді на запитання та аналізувати відповіді своїх товаришів;
виховувати наполегливість, гнучкість мислення, інтерес до геометрії як науки.
в 10 класі
з використанням інтерактивних технологій
ПЕТРІВНА,
учитель математики
опорного закладу
«Оржицька ЗОШ І-ІІІ ст.
ім. І.Я.Франка»
2018 р.
в 10 класі
з використанням інтерактивних технологій
ТЕМА. Систематизація й узагальнення знань з теми: “ПЕРПЕНДИКУЛЯРНІСТЬ ПРЯМИХ І ПЛОЩИН У ПРОСТОРІ”.
МЕТА. Закріпити й поглибити знання учнів з теми, повторити вивчений навчальний матеріал;
розвивати навички використання теоретичних знань до розв’язування задач, логічне мислення, творчі здібності, просторову уяву учнів, пізнавальну активність, культуру спілкування, вміння формулювати відповіді на запитання та аналізувати відповіді своїх товаришів;
виховувати наполегливість, гнучкість мислення, інтерес до геометрії як науки.
ОБЛАДНАННЯ. Інтерактивна дошка, мультимедійна презентація до уроку, моделі, таблиці, роздатковий матеріал.
ТИП УРОКУ. Урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок.
ФОРМА проведення уроку. Бізнес-гра з використанням інтерактивних технологій “Мікрофон”, “Акваріум”.
І.Організаційний момент.
Урок проводиться у вигляді бізнес-гри. Капіталом її учасників є одержані за правильні відповіді бали. Перед кожним з вас лежить банківська кредитна карточка, куди ви й будете заносити одержану валюту – бали за правильні відповіді. Кожен учень одержує бали як за індивідуальні відповіді, так і за роботу в групах, за оцінку роботи своїх товаришів. Як заохочення, по завершенню гри, всі учні, хто отримав більше, ніж 12 балів матимуть за ТО на 1 бал більше, ніж бал за написану контрольну роботу, а переможець гри – на 1 бал більше за семестр.
На торгових біржах користуються таким терміном – ЛОТ.
ЛОТ – певна кількість товару одного виду (партія товару); одиниця угод на торговій біржі; або найменша сума валюти, яку банк може виставити на валютній біржі.
Ми користуватимемось цим терміном при розв’язуванні завдань різних типів.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку, мотивація навчання.
Вступнне слово вчителя. У 10 класі ми почали вчити новий розділ геометрії – стереометрію.Ви вже зробили кілька кроків на шляху пізнання цієї науки – стереометрії. Ці кроки вимагали від вас наполегливості, зосередженості, логічних міркувань. Ви вивчили аксіоми стереометрії та їх найпростіші наслідки, паралельність прямих і площин у просторі. І ось ми закінчуємо вивчати ще одну тему: “Перпендикулярність прямих і площин у просторі”. На сьогоднішньому уроці ми повинні систематизувати, узагальнити знання з цієї теми, показати вміння застосовувати теоретичний матеріал при розв’язуванні задач.
Отже, тема сьогоднішнього уроку: “Перпендикулярність прямих і площин у просторі”.
(На екрані з’являється перша сторінка презентації)
Зверніть увагу на слова Рене Декарта (французький математик, 1596-1650) “Недостатньо мати добрий розум, головне – це раціонально застосовувати його”.
ІІІ. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів.
ЛОТ - 1
Теорему про три перпендикуляри (т.3.5)
Ознаку перпендикулярності площин (т.3.6.)
Інші учні аналізують відповіді товаришів, одержуючи за це по 2 бали.
( ПЕДТЕХНОЛОГІЯ”Мікрофон”)
ІV. “Знайди істину” Розв’язування міні-задач на розвиток просторової уяви учнів.
Повне пояснення і обгрунтування з використанням означень і теорем – 3 бали;
Правильне пояснення – 2 бали;
Правильна відповідь без пояснення – 1 бал.
V. “Не вір очам своїм” Задачі для усного розв’язування за готовими малюнками. ( 3 бали)
Вам відомо, що для зображення просторових фігур на площині ми використовуємо паралельне проектування. І дійсності не завжди відповідає те, що ми бачимо, а істину треба доводитьи і обгрунтовувати.
(Ні. Якби ці три прямі лежали в одній площині , то пряма с перетинала б площину у прямій l, лінії перетину площин і ).
( Трикутник SDC прямокутний. SA(ABC), SD –похила, AD –її проекція. Оскільки ADCD ( як сусідні сторони квадрата ), то за теоремою про три перпендикуляри SDCD.)
VI. Тестове опитування учнів.
Кожне завдання тесту оцінюється по 0,5 бала. По закінченню тестування учні, які сидять за однією партою, міняються зошитами і перевіряють роботи один одного. Правильні відповіді учитель демонструє на інтерактивній дошці.
VII. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ТЕКСТОВИХ ЗАДАЧ
(ПЕДТЕХНОЛОГІЯ”Акваріум”)
Розв’язання.
КА(АВС), КВ – похила, АВ – її проекція. АВВС (як сторони прямокутника), то за теоремою про три перпендикуляри КВВС, то КВ – відстань від точки К до сторони ВС.
Із прямокутного трикутника КАВ за теоремою Піфагора визначимо КВ:
КВ2 = АК2 + АВ2
КВ2 =82 + 152 =64 + 225 = 289
КВ = 17 см.
Аналогічно KDDC, то KD – відстань від точки К до DC.
Із прямокутного трикутника KAD за теоремою Піфагора визначимо KD:
KD2 = AK2 + AD2
KD2 = 82 + 62 = 64 + 36 =100
KD = 10 см.
Розв’язання.
Нехай кінці А і В заданого відрізка належать площинам і відповідно, А1 і В1 – проекції точок А і В на площини і відповідно. Оскільки , А1В1 – лінія перетину цих площин, то за опорною задачею 58 ВВ1, АА1. Отже, АВА1 і АВВ1 – прямокутні. Тоді
sinВАВ1=ВВ1/АВ=1/2, ВАВ1=300,
sinАВА1=АА1/АВ=2/2, АВА1=450.
Розв’язання.
Нехай АВС – даний трикутник., МО – перпендикуляр, опущений на площину АВС, МКАС, МLAB, MNDC і точки K, L, N належать сторонам АС, АВ, ВС відповідно. За умовою задачі МК =MN = ML = 123. Оскільки MOK = MOL = MON = 900 ( за означенням прямої, перпендикулярної до площини ), то MOK = MOL = MON, тому
OK = OL = ON. За теоремою про три перпендикуляри OKAC, OLAB, ONBC, тому точка О є центром кола, вписаного в даний правильний трикутник. Отже, ON = r = a3/6, де а = ВС. Із трикутника MON маємо:
ON2 = MN2 – MO2 = 18 (см),
ВС = 363 (см).
Розв’язання.
Точка О – центр кола, описаного навкодло прямокутного трикутника, є есрединою гіпотенузи.
VIII. ПІДСУМОК УРОКУ.
Підводиться підсумок гри, визначаються переможці, отримані бали виставляються у журнал та щоденники учнів.