Урок з громадянської освіти у 10 класі "Як демократичні процедури забезпечують народовладдя у суспільстві"

Про матеріал

Вивчення теми сприятиме розумінню важливих понять: демократія, народовладдя, інститути демократії, демократичні процедури, пряма та представницька демократія, опозиція, «більшість» та «меншість». Використовуються інтерактивні методи - форма навчання, у процесі якого учні і вчитель перебувають у режимі бесіди, діалогу між собою. Під час такого спілкування учні мають можливість, опираючись на досвід, висловити свою думку, вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, працювати в групах, критично мислити, ухвалювати обґрунтовані рішення.

Перегляд файлу

Урок.        Вибори.

Мета. Дослідити механізми функціонування інститутів демократії та демократичні процедури,, роль демократичних процедур і принципів у демократичній державі та необхідність їхнього дотримання, проаналізувати та оцінити здійснення прав більшості та захист прав меншості як умови реалізації народовладдя в демократичній державі.

Тип уроку. Комбінований.

Хід уроку.

І Організація класу.

ІІ. Актуалізація.

  • Що таке демократія?
  • Чи є Україна демократичною державою?

 

ІІІ. Мотивація.

Стаття 5. Конституції України. Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ.

  • Яким чином реалізувати це положення Конституції?

Повідомлення теми і мети.

IV. Засвоєння нових знань.

  1. Умови здійснення народовладдя.

Підібрати прикметники до слова вибори. (1 хв) (загальні, рівні, періодичні, вільні, конкурентні)

Робота в групах. Вибори старости. Що тут не так? (використовуємо статті Конституції України розділ ІІІ.)

Робота з термінами.

Народовладдя — це верховна влада народу в державі і над самою державою як право на її заснування, визначення способів її організації, діяльності та розвитку.

Політична діяльність (або активність) — це суспільна діяльність громадян, які мають на меті впливати на прийняття політичних рішень, реалізацію своїх потреб та інтересів.

Інститути демократії — це юридично оформлені (закріплені в законах) самостійні елементи державної влади, метою запровадження яких є організація і здійснення народовладдя

Демократичні процедури — це встановлений законом порядок здійснення, виконання, втілення демократичних принципів (основ народовладдя).

  • Чому однією з найвищих цінностей демократичного суспільства називають народовладдя7

Воно стає можливим завдяки таким інститутам демократії, як

  • Право обирати і бути обраним
  • Свобода слова
  • Свобода самоорганізації.

Для того, щоб названі інститути справді діяли, у конституціях демократичних держав передбачено систему демократичних процедур.

  • Вільні і чесні вибори.
  • Референдуми, плебісцити (опитування громадської думки).
  • Голосування — відкрите або таємне.
  • Відкрите обговорення кандидатур на виборах або питань референдуму.
  • Делегування виборцями повноважень обраним представникам до органів влади.
  • Вивчення громадської думки методом соціологічних досліджень

«Йти на вибори — це не лише можливість змінити на краще життя спільноти, в якій ми живемо, але й нагода вплинути на власне майбутнє»

  • Ваша думка?
  •  
  1. Принципи виборчого права.

Закон встановлює принципи виборчого права

  • Загальність (З якого віку? (З 18 років))
  • Вільні (ніхто не може змусити)
  • Рівні (один голос)
  • Таємні
  • Гласність(повідомлення результатів)
  • Територіальність.

На різних етапах становлення виборчого права існувало чимало обмежень (цензів). З курсу історії вам відомо про майновий, статевий, релігійний.

  • Чи існують обмеження в сучасних державах? (громадянство, вік, стан здоровя, ценз осілості)
  • Чи є правомірним існування подібних обмежень?
  • Як співвідносяться ці обмеження із Загальною декларацією прав людини?

«Хто хоче в нашому житті щось змінити, покращити, той мусить брати участь у виборах!»

  • Пояснити

В окремих країнах законодавство проголошує обов’язкове голосування. Виборчі закони Австралії, Бельгії, Люксембургу та Нідерландів передбачають штрафні санкції за неучасть у голосуванні, Австрії, Греції та Сан-Марино – навіть кримінальну відповідальність. В Україні таких санкцій не передбачається.

  • Чи потрібні такі санкції вводити в Україні?

 

  1. Взаємодія більшості та меншості.
  • Які права мають ті, хто переміг на виборах і ті, хто опинився в меншості? (формування уряду і опозиції)
  • Чи може переслідуватися критика діяльності влади? (недопустимо)

Розглянемо, як мають взаємодіяти більшість і меншість . Опрацювати матеріал і дати відповідь на питання.

 

«У спортивному клубі багато талановитих волейболістів і значно менше шахістів, які, втім, є не менш талановитими.  Обидві групи беруть участь у чемпіонатах та змаганнях і досягли успіху в залученні нових членів. Кожен член клубу сплачує однакову суму щорічного клубного внеску. Раз на рік проходять збори, на яких всі члени приймають рішення більшістю голосів, як витрачати гроші. Волейболісти мають довгий список запитів, в тому числі регулярне придбання нових м’ячів, нового обладнання для своєї команди, і модернізація волейбольного поля. Шахістам потрібні навчальні матеріали для початківців, кілька книг і журналів, і вони також потребують велику кімнату і більше наборів шахових для ігор, столи і стільці для збільшення числа їх членів.

Групи волейболістів і шахістів заявляють свої вимоги. Після цього більшістю голосів приймається рішення. Щороку група шахістів опиняється в меншості. Всі гроші йдуть на волейбольні проекти, і шахісти мають миритися з тим, що у них є.

Тепер шахісти розчаровані і більше не бажають терпіти несправедливість. Зрештою, їх внесок також витрачається на волейбольні проекти. Вони відчувають себе так, ніби вони є членами другого сорту, і деякі шахісти вже озвучують думки про необхідність від’єднання і створення двох окремих клубів.

Більшість волейболістів хитають головами. Правило більшості – це демократія. І якщо ви в меншості – це частина гри. Але деякі з волейболістів вважають, що ця точка зору занадто проста, і чесна гра означає, що інтереси шахістів повинні бути також враховані. Але як?

  • У чому полягає проблема? (порушення рівноправності, почуття дискримінації, демократія ставиться під сумнів, конфлікт, несправедливість)
  • Запропонуйте шляхи вирішення? (шахісти покидають клуб, більшість враховує інтереси меншості)

Спортивний клуб – це модель суспільства, яка показує проблеми. На них звертав увагу ще Бенджамін Франклін: « Демократія — це коли два вовки і вівця голосують щодо меню на обід. Свобода — це коли добре озброєна вівця оспорює результат такого голосування.»

  • Яку думку хотів підкреслити автор цитати щодо становища більшості і меншості в суспільстві?
  • Які засоби мають існувати в демократичному суспільстві, щоб права кожного громадянина були захищені?
  • Як ми можемо урівноважити інтереси більшості і меншості?
  • Назвіть права опозиції?
  • Чого не має робити опозиція?
  • Назвіть обов’язки більшості щодо меншості?

 

  1. Етапи проведення виборів.

Уявіть себе групою міністрів, яким треба запропонувати план проведення виборів.

  • Призначення виборів
  • Утворення виборчих округів
  • Створення виборчих органів
  • Реєстрація виборців
  • Висування кандидатів
  • Агітація
  • Голосування
  • Підрахунок
  • Оголошення результатів.

V. Підсумок.

- Чи завжди вибори є демократичними?

Демократію неможливо встановити тільки на основі виорів. В історії чимало прикладів того, як услід за демократичними виборами наставала диктатура.

  • Як не допустити диктатури? (громадяни мають відчувати відповідальність за свіій вибір, вимагати відповідальності і дотримання законності від людей, яких обрали)

Письмово протягом 2 хвилин. Чи важливо брати участь у голосуванні?

VI. Д\з.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Костина Татьяна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
8 січня
Переглядів
621
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку