Урок з курсу ЯДС на тему "Комахи"

Про матеріал
Конспект уроку розроблений до підручника І.І.Жаркова, 1 клас (2 частина). Він допоможе вчителеві розширити і узагальнити уявлення дітей про різноманітність тварин, а також сформувати поняття «комахи», ознайомити з будовою, способом життя комах, їх значенням у природі та житті людини.
Перегляд файлу

 

 

Конспект уроку

з я досліджую світ

на тему:

«Комахи»

 

 

Підготувала

вчитель Ценівської гімназії

Кобрин О.С.

 

 

Тема. Комахи.

Мета:

навчальна: розширити і узагальнити уявлення про різноманітність тварин; формувати поняття «комахи», ознайомити з будовою, способом життя комах, їх значенням у природі та житті людини;

розвивальна: збагачувати словниковий запас новими словами; розвивати вміння працювати в групах, визначати істотні ознаки комах;

виховна: виховувати любов і бережливе ставлення до тварин.

Обладнання: ілюстрації із зображенням комах, відеофрагменти, фішки (червоні і зелені), смайлики, розмальовки

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

  1. Організація класу до уроку
  1. Привітання (ранкове коло)

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, співучі птахи!

Доброго ранку, маленькі мурахи!

Я вас вітаю, люблю, пізнаю.

Бо живемо ми в одному краю!

  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • А я очікую, що ви будете уважно слухати, добре думати, гарно запам’ятовувати, активно і плідно працювати.

 

  1. Фенологічні спостереження
  • Діти, а тепер давайте поглянемо у вікно.
  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Яке число?
  • Тепло чи холодно надворі?
  • Який стан неба?
  • Чи були сьогодні протягом дня опади?

 

  1. Актуалізація знань учнів.
  1. Фронтальне опитування
  • Хто такі тварини? (Це частина живої природи).
  • Де вони живуть? (В лісі, у полі, в землі, біля людини).
  • Що потрібне для життя тварин? (Сонце, повітря, вода).
  • Яких тварин називають дикими? (Тварин, які живуть у природі і самі собі шукають їжу).
  • Яких тварин називають свійськими? Чому? (Тварин, яких утримують люди. Вони їх годують, будують для них житло, піклуються про потомство).
  • Якою є роль тварин у природі? (Дають людині продукти харчування, одяг, запилюють рослини…).

 

  1. Гра «Хто зайвий»
  • Кінь, корова, свиня, ведмідь, вівця, собака.
  • Лось,білка, лелека, кролик, жаба, зайчик.
  • Качка, курка, сова, півень, індик, гуска.
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
  1. Відгадування загадок

1) В мене довгий хоботок, 
З квітів збираю я пилок. 
Ще яскраві крильця маю, 
Безтурботно я літаю. (Метелик) 

2) У лісі біля пня біготня, метушня

    Народ робочий весь день клопоче. (Мурашки)

 

3) В саду старому під селом 
У них є свій аеродром. 
І літаки – за летом лет – 
Везуть туди солодкий мед. (Бджоли) 

4) В нього крила, в нього вуса, 
Трохи я його боюся. 
Як летить – так чути звук. 
Бронзовий великий ... (жук).


  • Щоб дізнатися, як одним словом називаються всі ці тварини, розгадайте ребус.

 

  1. Повідомлення теми
  • Сьогодні ви дізнаєтесь про істотні ознаки комах, про частини, з яких складається їх тіло, де живуть комахи та чим живляться. Я думаю, що ви будете активні, старанні, кмітливі, працьовиті, як справжні комашки.
  1. Вивчення нового матеріалу
  1. Розповідь учителя з метою формування уявлень про комахи

Найчисельніший і найрізноманітніший клас в усьому тваринному царстві — це комахи. З різноманітними комахами: жуками, мухами, бджолами, метеликами  ви стикаєтеся повсякчас. Це і не дивно, адже цих тварин на нашій планеті налічують щонайменше 1,5 млн. видів, майже втричі більше, ніж усіх інших живих істот. Комахи опанували майже всі середовища мешкання: наземно-повітряне, ґрунт, прісні водойми, організми інших живих істот.

     Роль комах в будь-якій зі сфер життя людини така велика, що їх можна назвати постійними його супутниками. Деякі комахи приносять користь як запилювачі рослин; деякі виробляють речовини, які використовуються як харчові продукти та сировина для промисловості (мед, віск, шовк, природні фарби). Велика роль комах (особливо термітів, мурах) в ґрунтоутворювальних процесах — розпушуванні, вентиляції, зволоження ґрунту. Однак ці порівняно невеликі істоти здатні принести і величезної шкоди. Багато комах — шкідники сільського та лісового господарств, окремі — переносники паразитів та збудників хвороб людини, тварин або рослин, деякі самі є паразитами. Але кожна комаха, навіть корисна, може бути небезпечною. 

  • Як ви гадаєте чому? (Відповіді дітей).
  • Так, тому краще їх не чіпати.
  • Отже, діти, ви дізнались про комах як різновид тварин, про їх різноманітність і їхню роль в природі.

 

  1. Перегляд відео з метою поглиблення знань про різновиди комах

Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=BXToLHfbSyo

  • Які комахи ви запам’ятали?
  • Яких комах ви вже зустрічали?
  • А які були для вас новими?

 

  1. Робота з підручником з метою визначення істотних властивостей комах
  • Відкрийте підручник на с. 24. Розгляньте малюнки комах, які знаходяться у книжці.
  • Полічіть, скільки у комах ніг.
  • Зі скількох частин складається тіло?
  • Чи є крила у комахи?
  • Подумайте, що відомо вам про цю комаху.
  • Чим відрізняються тварини зображені на малюнку?
  • Що в них спільного?
  • Отож, ви побачили, що зовні комахи дуже різняться між собою. Спільним для них всіх є те, що:
  • комахи мають 6 ніг;
  • тіло має голову, груди, черевце;
  • на голові є 2 вусики, очі і рот;
  • до грудей прикріплені 4 крила.

 

  1. Бесіда з метою поглиблення знань про значення комах,  охорону корисних комах

 

  • Діти, а уявімо, що на Землі зникли комахи. Що б змінилося?
  • У першу чергу збіднів би рослинний  світ. Адже багато комах запилює квіткові рослини, після чого утворюється плід із насінням. За рослинами зникло би багато рослиноїдних тварин. За ними почали б зникати хижі тварини, бо їм не було чим живитися . І через 1000 років Земля перетворилася  б на пустелю.
  • Яким є значення комах у нашому житті?(Бджола дає мед, віск, бджолине молоко; мурахи – санітари лісу, адже знищують мертвих тварин, сонечко знищує безліч попелиць, які пошкоджують рослини.)
  • Чи є комахи, які шкодять людині? (Мухи, комарі, блохи переносять різні хвороби; буряковий довгоносик , яблунева плодожерка, колорадський жук є шкідниками лісу, поля, городу).
  • Отже, ви дізнались про роль комах в природі і житті людини, а також про їх позитивне і негативне значення.
  1. Закріплення засвоєних знань, умінь і навичок учнів
  1. Робота в зошиті з друкованою основою
  • Відкрийте зошит на с. 20. Знайдіть завдання №2. Прочитайте питання.
  • Впишіть число, яке є відповіддю.
  • Прочитайте завдання №3. Що потрібно зробити?
  • Закресліть в кожному рядку зайву тваринку. Це завдання виконуємо самостійно.
  • Перевірка самостійності роботи
  • Скільки ніг є у всіх комах? (6 ніг).
  • Яка тварина, на вашу думку, є зайвою в першому ряду? Обґрунтуйте свою відповідь. (Павук, бо у нього 8 ніг).
  • Яка тварина, на вашу думку, є зайвою у другому ряді? (Ластівка)
  • Чому? (Бо це птах).
  • Молодці! Ви правильно виконали завдання і тепер можете відпочити.

 

  1. Фізкультхвилинка

Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=3suQb7il4kM

(Діти виконують рухи під музичний супровід)

 

  1. Гра «Так чи ні?»
  • Діти, зараз ми з вами пограєм у гру «Так чи ні?». Я буду зачитувати твердження, а ви повинні сказати правильні вони чи ні за допомогою фішок, що знаходять у вас на партах. Якщо твердження правильне, ви піднімаєте зелену фішку, якщо ні – червону.
  • У комах шість лап (+)
  • Всі комахи літають (-)
  • У всіх комах поганий зір (+)
  • Павуки це комахи (-)
  • У комах є черевце і голова (-)
  • Комахи живуть тільки в повітрі (-)

 

  1. Вправа «За і проти»
  • Діти, як ви вважаєте комахи приносять більше користі чи шкоди?
  • Давайте спробуємо скласти порівняльну таблиця, щоб дізнатись.

(Діти аргументують свої відповіді, а вчитель записує на дошці)

Користь

Шкода

  • Бджілка дає мед.
  • Сонечко поїдає попелиць.
  • Комахи є кормом для тварин.
  • Комахи запилюють тварин.
  • мурашки і бджілки виробляють спеціальну речовину яку люди використовують у медицині для лікуванні різних хвороб.
  • Комахи можуть шкодити рослинам і тваринам.
  • Комахи можуть переносити хвороби.

 

  • Отож, діти, ми побачили, що комахи все одно відіграють важливу роль в житті людини.

 

  1. Хвилинка фантазії
  • Ось тепер, коли ми виконали всі завдання, можна трішки пофантазувати.
  • Я буду починати розповідь, а ви повинні її доповнити. Будьте уважними.
  • Зібралися комахи на лісовій галявині та почали розповідати, хто як зимуватиме.

Метелик-кропив’янка сказав: «Я зимуватиму під дахом старого хліва, там є тепла і суха щілина».

«А я, - сказала мураха,- …» (…Зимуватиму у своєму затишному мурашнику).

«А ми, - задзижчали бджоли, - …» (…Зимуватимемо у вулику, який для нас підготувала людина).

«А я, - сказав колорадський жук, - …» (…Зимуватиму у грунті).

  • Де  ще зимують комахи? (Під корою, глибоко в ґрунті, деякі зовсім гинуть, а залишаються тільки їх лялечки та личинки.)

 

  1. Підсумок уроку
  1. Рефлексія
  • Розкажіть про свою роботу на уроці:
  • я дізнався про...
  • для мене було нове...
  • мені було складно...
  • мені було легко...

 

  1. Ситуація успіху
  • Давайте поаплодуємо собі за роботу на уроці, та оцінимо свої старання. Покажіть, які враження у вас від уроку. (Можна жестами, смайликами).
  • Порівняйте свою роботу з комашкою. Сьогодні я  був, як… (бджілка сонечко, мурашка, метелик.)
  • На згадку про наш урок  комахи дарують вам своє чорно-біле фото і просять вас зробити його кольоровим.

D:\диск д\картинки\комахи\insect7.gif

docx
Додано
20 січня 2023
Переглядів
3965
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку