Конспект уроку
з я досліджую світ
на тему:
«Комахи»
Підготувала
вчитель Ценівської гімназії
Кобрин О.С.
Тема. Комахи.
Мета:
навчальна: розширити і узагальнити уявлення про різноманітність тварин; формувати поняття «комахи», ознайомити з будовою, способом життя комах, їх значенням у природі та житті людини;
розвивальна: збагачувати словниковий запас новими словами; розвивати вміння працювати в групах, визначати істотні ознаки комах;
виховна: виховувати любов і бережливе ставлення до тварин.
Обладнання: ілюстрації із зображенням комах, відеофрагменти, фішки (червоні і зелені), смайлики, розмальовки
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
-
Організація класу до уроку
-
Привітання (ранкове коло)
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, співучі птахи!
Доброго ранку, маленькі мурахи!
Я вас вітаю, люблю, пізнаю.
Бо живемо ми в одному краю!
-
Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
-
А я очікую, що ви будете уважно слухати, добре думати, гарно запам’ятовувати, активно і плідно працювати.
-
Фенологічні спостереження
-
Діти, а тепер давайте поглянемо у вікно.
-
Яка зараз пора року?
-
Який місяць?
-
Яке число?
-
Тепло чи холодно надворі?
-
Який стан неба?
-
Чи були сьогодні протягом дня опади?
-
Актуалізація знань учнів.
-
Фронтальне опитування
-
Хто такі тварини? (Це частина живої природи).
-
Де вони живуть? (В лісі, у полі, в землі, біля людини).
-
Що потрібне для життя тварин? (Сонце, повітря, вода).
-
Яких тварин називають дикими? (Тварин, які живуть у природі і самі собі шукають їжу).
-
Яких тварин називають свійськими? Чому? (Тварин, яких утримують люди. Вони їх годують, будують для них житло, піклуються про потомство).
-
Якою є роль тварин у природі? (Дають людині продукти харчування, одяг, запилюють рослини…).
-
Гра «Хто зайвий»
-
Кінь, корова, свиня, ведмідь, вівця, собака.
-
Лось,білка, лелека, кролик, жаба, зайчик.
-
Качка, курка, сова, півень, індик, гуска.
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
-
Відгадування загадок
1) В мене довгий хоботок,
З квітів збираю я пилок.
Ще яскраві крильця маю,
Безтурботно я літаю. (Метелик)
2) У лісі біля пня біготня, метушня
Народ робочий весь день клопоче. (Мурашки)
3) В саду старому під селом
У них є свій аеродром.
І літаки – за летом лет –
Везуть туди солодкий мед. (Бджоли)
4) В нього крила, в нього вуса,
Трохи я його боюся.
Як летить – так чути звук.
Бронзовий великий ... (жук).
-
![](/uploads/files/2820043/322457/352203_html/images/322457 1.png)
Щоб дізнатися, як одним словом називаються всі ці тварини, розгадайте ребус.
-
Повідомлення теми
-
Сьогодні ви дізнаєтесь про істотні ознаки комах, про частини, з яких складається їх тіло, де живуть комахи та чим живляться. Я думаю, що ви будете активні, старанні, кмітливі, працьовиті, як справжні комашки.
-
Вивчення нового матеріалу
-
Розповідь учителя з метою формування уявлень про комахи
Найчисельніший і найрізноманітніший клас в усьому тваринному царстві — це комахи. З різноманітними комахами: жуками, мухами, бджолами, метеликами ви стикаєтеся повсякчас. Це і не дивно, адже цих тварин на нашій планеті налічують щонайменше 1,5 млн. видів, майже втричі більше, ніж усіх інших живих істот. Комахи опанували майже всі середовища мешкання: наземно-повітряне, ґрунт, прісні водойми, організми інших живих істот.
Роль комах в будь-якій зі сфер життя людини така велика, що їх можна назвати постійними його супутниками. Деякі комахи приносять користь як запилювачі рослин; деякі виробляють речовини, які використовуються як харчові продукти та сировина для промисловості (мед, віск, шовк, природні фарби). Велика роль комах (особливо термітів, мурах) в ґрунтоутворювальних процесах — розпушуванні, вентиляції, зволоження ґрунту. Однак ці порівняно невеликі істоти здатні принести і величезної шкоди. Багато комах — шкідники сільського та лісового господарств, окремі — переносники паразитів та збудників хвороб людини, тварин або рослин, деякі самі є паразитами. Але кожна комаха, навіть корисна, може бути небезпечною.
-
Як ви гадаєте чому? (Відповіді дітей).
-
Так, тому краще їх не чіпати.
-
Отже, діти, ви дізнались про комах як різновид тварин, про їх різноманітність і їхню роль в природі.
-
Перегляд відео з метою поглиблення знань про різновиди комах
Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=BXToLHfbSyo
-
Які комахи ви запам’ятали?
-
Яких комах ви вже зустрічали?
-
А які були для вас новими?
-
Робота з підручником з метою визначення істотних властивостей комах
-
Відкрийте підручник на с. 24. Розгляньте малюнки комах, які знаходяться у книжці.
-
Полічіть, скільки у комах ніг.
-
Зі скількох частин складається тіло?
-
Чи є крила у комахи?
-
Подумайте, що відомо вам про цю комаху.
-
Чим відрізняються тварини зображені на малюнку?
-
Що в них спільного?
-
Отож, ви побачили, що зовні комахи дуже різняться між собою. Спільним для них всіх є те, що:
-
комахи мають 6 ніг;
-
тіло має голову, груди, черевце;
-
на голові є 2 вусики, очі і рот;
-
до грудей прикріплені 4 крила.
-
Бесіда з метою поглиблення знань про значення комах, охорону корисних комах
-
Діти, а уявімо, що на Землі зникли комахи. Що б змінилося?
-
У першу чергу збіднів би рослинний світ. Адже багато комах запилює квіткові рослини, після чого утворюється плід із насінням. За рослинами зникло би багато рослиноїдних тварин. За ними почали б зникати хижі тварини, бо їм не було чим живитися . І через 1000 років Земля перетворилася б на пустелю.
-
Яким є значення комах у нашому житті?(Бджола дає мед, віск, бджолине молоко; мурахи – санітари лісу, адже знищують мертвих тварин, сонечко знищує безліч попелиць, які пошкоджують рослини.)
-
Чи є комахи, які шкодять людині? (Мухи, комарі, блохи переносять різні хвороби; буряковий довгоносик , яблунева плодожерка, колорадський жук є шкідниками лісу, поля, городу).
-
Отже, ви дізнались про роль комах в природі і житті людини, а також про їх позитивне і негативне значення.
-
Закріплення засвоєних знань, умінь і навичок учнів
-
Робота в зошиті з друкованою основою
-
Відкрийте зошит на с. 20. Знайдіть завдання №2. Прочитайте питання.
-
Впишіть число, яке є відповіддю.
-
Прочитайте завдання №3. Що потрібно зробити?
-
Закресліть в кожному рядку зайву тваринку. Це завдання виконуємо самостійно.
-
Перевірка самостійності роботи
-
Скільки ніг є у всіх комах? (6 ніг).
-
Яка тварина, на вашу думку, є зайвою в першому ряду? Обґрунтуйте свою відповідь. (Павук, бо у нього 8 ніг).
-
Яка тварина, на вашу думку, є зайвою у другому ряді? (Ластівка)
-
Чому? (Бо це птах).
-
Молодці! Ви правильно виконали завдання і тепер можете відпочити.
-
Фізкультхвилинка
Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=3suQb7il4kM
(Діти виконують рухи під музичний супровід)
-
Гра «Так чи ні?»
-
Діти, зараз ми з вами пограєм у гру «Так чи ні?». Я буду зачитувати твердження, а ви повинні сказати правильні вони чи ні за допомогою фішок, що знаходять у вас на партах. Якщо твердження правильне, ви піднімаєте зелену фішку, якщо ні – червону.
-
У комах шість лап (+)
-
Всі комахи літають (-)
-
У всіх комах поганий зір (+)
-
Павуки це комахи (-)
-
У комах є черевце і голова (-)
-
Комахи живуть тільки в повітрі (-)
-
Вправа «За і проти»
-
Діти, як ви вважаєте комахи приносять більше користі чи шкоди?
-
Давайте спробуємо скласти порівняльну таблиця, щоб дізнатись.
(Діти аргументують свої відповіді, а вчитель записує на дошці)
Користь
|
Шкода
|
-
Бджілка дає мед.
-
Сонечко поїдає попелиць.
-
Комахи є кормом для тварин.
-
Комахи запилюють тварин.
-
мурашки і бджілки виробляють спеціальну речовину яку люди використовують у медицині для лікуванні різних хвороб.
|
-
Комахи можуть шкодити рослинам і тваринам.
-
Комахи можуть переносити хвороби.
|
-
Отож, діти, ми побачили, що комахи все одно відіграють важливу роль в житті людини.
-
Хвилинка фантазії
-
Ось тепер, коли ми виконали всі завдання, можна трішки пофантазувати.
-
Я буду починати розповідь, а ви повинні її доповнити. Будьте уважними.
-
Зібралися комахи на лісовій галявині та почали розповідати, хто як зимуватиме.
Метелик-кропив’янка сказав: «Я зимуватиму під дахом старого хліва, там є тепла і суха щілина».
«А я, - сказала мураха,- …» (…Зимуватиму у своєму затишному мурашнику).
«А ми, - задзижчали бджоли, - …» (…Зимуватимемо у вулику, який для нас підготувала людина).
«А я, - сказав колорадський жук, - …» (…Зимуватиму у грунті).
-
Де ще зимують комахи? (Під корою, глибоко в ґрунті, деякі зовсім гинуть, а залишаються тільки їх лялечки та личинки.)
-
Підсумок уроку
-
Рефлексія
-
Розкажіть про свою роботу на уроці:
-
я дізнався про...
-
для мене було нове...
-
мені було складно...
-
мені було легко...
-
Ситуація успіху
-
Давайте поаплодуємо собі за роботу на уроці, та оцінимо свої старання. Покажіть, які враження у вас від уроку. (Можна жестами, смайликами).
-
Порівняйте свою роботу з комашкою. Сьогодні я був, як… (бджілка сонечко, мурашка, метелик.)
-
На згадку про наш урок комахи дарують вам своє чорно-біле фото і просять вас зробити його кольоровим.