Урок з історії для 9-го класу : "Відродження українського національного руху наприкінці 50-х - на початку 60-х років ХІХст."

Про матеріал
Урок з історії для 9-го класу : "Відродження українського національного руху наприкінці 50-х - на початку 60-х років ХІХст."
Перегляд файлу

Тема: ВІДРОДЖЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО РУХУ НАПРИКІНЦІ 50-х — НА ПОЧАТКУ 60-х РОКІВ ХІХ СТ

Обладнання: карта, таблиці, історичні документи та ілюстрації,відеоматеріал, ноутбук.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• визначати хронологічні межі етапів громадівського руху;

• синхронізувати прояви суспільно-політичного та національно-визвольного руху в

різних регіонах України та європейських країнах;

• простежувати зв’язок між процесами модернізації суспільства та піднесенням

національно-визвольного руху;

• на основі аналізу різних джерел інформації визначати й характеризувати основні

причини, прояви, форми та наслідки суспільно-політичного і національно-визвольного

руху в українських землях під владою Російської імперії.

ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.

  1. Робота з картками

Картка 1

1.Якого року було оголошено цитований історичний документ?

«Кріпосне право на селян, оселених у поміщицьких маєтках, і на дворових людей скасовується назавжди ...Доки селяни залишаються зобов’язаними поміщикові: вони повинні виконувати панщину, сплачувати оброк...»

А 1848 р  Б 1850 р.  В 1861 р.  Г 1865 р.

2.Що таке козацький проєкт Міхала Чайковського?

3.Київська козаччина-це…

Картка 2

1. Промисловий переворот у Наддніпрянській Україні було завершено

А у 40—50-ті рр. XIX ст  Б у 50—60-ті рр. XIX ст.  В у 60—80-ті рр. XIX ст.

Г у 80-ті рр. XIX ст. — на початку XX ст.

2.Якими були причини Східної війни?

3.Урбанізація –це…

Картка 3

1.Наслідком освітньої реформи 1864 р. було

А викладання у всіх навчальних закладах предметів українською мовою

Б отримання жінками права вступу до університетів, вищих технічних шкіл

В ліквідування єдиної системи початкової освіти

Г відновлення автономії університетів

2.Як змінилися українські міста?

3. «Похід у Таврія за волею»-це…

2. Бесіда за запитаннями

1. Пригадайте, якою була національна політика російського царизму щодо України в першій половині ХІХ ст.

2. Коли і за яких обставин було започатковано українське національне відродження?

3. Що таке українська національна ідея?

4. Яких відомих діячів українського національного відродження першої половини ХІХ ст. ви можете назвати? Який внесок вони зробили в розвиток українського національного руху?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.Вправа «Так чи ні»(перевірка в кінці уроку)

  • Першу Українську громаду було створено в Петербурзі.(Так)
  • Вірш «Ще не вмерла Україна» вперше було опубліковано за підписом Т.Шевченка.(Так)
  • Хлопомани-це російська інтелігенція.(Ні)
  • Українці масово підтримали польське повстання.(Ні)
  • В 60-х рр. 19 ст.було видано указ про визнання української мови дерджавної, її культурний розвиток.(Ні)

2.Робота з візуальним джерелом

https://geomap.com.ua/images/uh9a/9_13/85_resize.jpghttps://geomap.com.ua/images/uh9a/9_13/60_resize.jpgКартинки по запросу "костомаров""

 

  • Хто ці особистості?
  • Яке значення мала діяльність Кирило-Мефодіївського братства?
  •                  Наприкінці 50-х років ХІХ ст. в умовах лібералізації царського режиму відбувається відродження українського національного руху. Одним з центрів відродження стала столиця Російської імперії Петербург. Тут мешкало чимало українців і сюди, після відбуття покарань, дозволили повернутися і навіть обійняти високі посади колишнім братчикам: Костомарову, Білозерському, Шевченку.
  •                  Сьогодні на уроці ми дізнаємося , яким був український рух в 50-60 рр.19 ст.

ІУ. Вивчення нового матеріалу.

План

1.Початок громадівського руху.Хлопомани.

2.Діяльність Київської громади.

3. Польське повстання 1863-1864-х рр.

4.Валуєвський циркуляр.

1. Вправа «Асоціації»

  • Записати асоціації до слова «Інтелігенція»
  • Інтелігенція (від лат. intelligent — «знавець») — соціальна група, до якої належать особи, професійно зайняті розумовою працею в різних галузях культури, освіти, науки, виробництва.
  1. Розповідь вчителя. Реформи Олександра ІІ пом’якшили політичний клімат у Російській імперії, створили умови для активізації українських національно-демократичних сил. Костомаров став професором Петербурзького університету, Шевченко – академіком Академії мистецтв, Білозерський – чиновником однієї зі столичних канцелярій. Новий міністр освіти, українець родом Є.П.Ковалевський дав дозвіл на друкування «Кобзаря» Т.Шевченка

1855 р.- помилування членів Кирило-Мефодіївського братства.

  1. - створення колишніми братчиками у Петербурзі першої Української громади.
  1.                Робота з таблицею
  • На основі тексту підручника (с.123) учні заповнюють таблицю «Перша українська громада».
  • Орієнтований вигляд таблиці

План

Характеристика

Склад

Шевченко,Куліш, Костомаров, Білозерський, правник О.Ф.Кістяківський, видавець популярних книжок Д.С.Каменецький.

Мета

популяризація національної ідеї через видання книжок, журналів, проведення вечорів.

Діяльність

Започаткований у 1861 р. український часопис «Основа» друкував твори художньої літератури, історичні праці, документи, спогади, публіцистику тощо. Тут уперше опубліковано низку поезій Т. Шевченка.

  1. Перегляд відеоматеріалу (з 1:30)
  • Хто очолив хлопоманський рух?(1861 р.)
  • Хто дав назву цьому руху?(аристократи, від польського хлоп-селянин).
  • Хто підтримав Антоновича? ( Т.Рильський, П.Чубинський)
  • До чого закликали хлопомани? (любити та поважати народ, книгу і освіту зробити необхідною)
  • Діяльність(вдягали нац.одяг, дотримувалися звичаїв та обрядів, мандрували селом).
  1. 2 пункт Робота з поняттями
  • Громадівський рух — створення та діяльність громад — організацій культурницького й суспільно-політичного спрямування молодої національно свідомої української інтелігенції.
  1. Розповідь вчителя. Уже в 1861 р. колишні діячі гуртка хлопоманів, разом з викладачами та студентами Київського університету (серед них були етнограф й автор тексту Державного Гімну України Павло Чубинський, філолог Павло Житецький, Іван Касьяненко, Михайло Драгоманов та ін.), утворили нову українську Київську громаду.

На 1862 р. вона налічувала близько 200 членів. Діяльність її була легальною й культурницькою. Громадівці створювали недільні школи для навчання дорослих, які підтримала демократично налаштована українська інтелігенція. Мережа недільних шкіл покликана була протистояти не тільки русифікації, а й польсько-шляхетському впливу на шкільництво Правобережної України.

  1. Робота з документом(с.125)
  • Як оцінювалася в жандармському звіті діяльність Київської громади? Якою, на думку жандармів, була основна мета діяльності громади та хто її підтримував?
  1. Учитель. В грудні 1863 р. львів’яни змогли прочитати в журналі «Мета» вперше опублікований вірш «Ще не вмерла Україна», за підписом Т.Шевченко.Ті,хто нелегально переправляв вірш у Галичину не знав ,що його автором є наддніпрянський поет П.Чубинський (через це заслали на північ Російської імперії).Через рік народилася музика до вірша.
  2. Робота з біографічною довідкою(с.126)
  • Які факти біографії Володимира Антоновича вас зацікавили? Як ви оцінюєте його діяльність?
  • ДЗ. ЗНО!!!ФЕЙСБУК- сторінка про В.Антоновича.
  1. Метод «Мозковий штурм»
  • Пригадайте, коли відбулося перше польське повстання на українських землях?
  1. Учитель.  Січень 1863-квітень 1864 рр.- нове польське повстання проти Російської імперії, яке захопило Правобережну Україну, Литву, Західну Білорусь. На чолі повстання став Центральний Національний комітет, який у лютому 1863 р.звернувся до українських селян іх закликом приєднатися до повстання.
  2. Робота з джерелом(с.127)
  • Чому, на думку М. Драгоманова, українство не підтримало польське повстання?
  1. 4 пункт плану.Учитель. 18 листопада 1863 року –антиукраїнський циркуляр міністра внутрішніх справ Російської імперії П.Валуєва.
  2. Робота з термінами та поняттями
  • Циркуляр-письмове розпорядження наказового змісту для підлеглих.
  1. Робота з історичним документом(с.129)

Вправа «Читання з маркуваннями»

  • Підкресліть у тексті документа твердження, які відображають основні ідеї циркуляру.
  • Як ви гадаєте чому заборонявся друк підручників(у першу чергу для початкової школи) і духовної літератури?
  • Висловіть своє ставлення до Валуєвського циркуляру.
  1. Учитель. Російські чиновники застосовували Валуєвський циркуляр з особливим ентузіазмом.Стараннями царської цензури українська література практично перестала існувати  в межах Російської імперії. Після Валуєвського циркуляра громади було розпущено. Київська громада згорнула свою роботу восени 1864 р. Завершився перший етап громадівського руху. Проте українські діячі не полишили працю. Основну свою діяльність вони зосередили в царині науки або на просвітницькій роботі в таких громадських організаціях, як товариствах грамотності, допомоги бідним учням та ін. Зайняли відповідне становище в суспільстві, посівши викладацькі, наукові, державні посади.

V. Узагальнення та систематизація знань

1. Робота з картою(с.286)

  • Спираючись на карту 5 (див. Альбом карт), поясніть, які події свідчили про піднесення українського руху наприкінці 1850-х — на початку 1860-х років.В яких містах діяли громади.(Житомир, Полтава,Лубни)
  • На Півдні діяли громади?

2. Вправа «Так чи ні».

  •                  Першу Українську громаду було створено в Петербурзі.(Так)
  •                  Вірш «Ще не вмерла Україна» вперше було опубліковано за підписом Т.Шевченка.(Так)
  •                  Хлопомани-це російська інтелігенція.(Ні)
  •                  Українці масово підтримали польське повстання.(Ні)
  •                  В 60-х рр. 19 ст.було видано указ про визнання української мови дерджавної, її культурний розвиток.(Ні)

УІ. Підсумки уроку.

Метод «Прес»

УІІ. Домашнє завдання

  • Параграф 18
  • Фейсбук-сторінка
docx
До підручника
Історія України 9 клас (Пометун О.І., Гупан Н.М., Смагін І.І.)
Додано
13 грудня 2019
Переглядів
4112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку