Відкритий інтегрований урок з історії та хімії на тему :
«Хімічні відкриття та історичні події»
Тема : Хімічні відкриття та історичні події
Цілі уроку: сформувати в учнів поняття про цілісність наук. Показати значення хімії у житті людства та суспільства, військовій справі;Дослідити, як хімічні відкриття впливали на повсякденне життя людей в різні історичні епохи. Заохотити учнів до аналізу, як хімічні відкриття змінювали хід історії та сприяли технологічному прогресу.
Розвивати вміння робити висновки на основі історичних фактів та наукових даних. Об'єднати знання з історії та хімії для кращого розуміння взаємозв'язків між наукою та суспільством. Розвивати міждисциплінарні навички.
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
Організаційний етап.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Використання техніки «Криголам»
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
БЕСІДА
Історія нашого суспільства пов'язана з розвитком природничих наук та їх відкриттями. Хімічні явища зіграли історичну роль в подіях економічних досягнень людства, в наук загарбницьких війнах тощо
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вчитель історії :Грецький вогонь. Як відомо з історії, греки-візантійці (ромеї) володіли страшним вогнем, яким наганяли жах на ворогів. Так, у 673 році флот арабів підійшов до берегів Візантії. Ромеї підпустили супротивника і почали викидати в море з труб вапно, змочене нафтою. Як тільки ця суміш торкалась води, все море «займалось», ворожий флот згорів дотла.
В 941 році під мурами Константинополя ромеї спалили флот князя Ігоря ( це близько 1000 лодій).
У літописі «Повість минулих літ» зберігся опис: «Немов блискавку… яка на небі, греки мали у себе і пускали її, спалюючи нас…». А до розгадки цього явища доклав зусиль український хімік А.М.Голуб.
Вчитель хімії : пропоную пригадати до якого класу органічних сполук належить нафта? Яким чином можна загасити нафтопродукти? ( відповіді ліцеїстів)
Вчитель історії: Свинцеві отруєння. Історія Римського водогону пов'язана з хімічними перетвореннями.
Тяжкою працею рабів було збудовано водопровід. Вода розливалася 1000 свинцевих труб. Виробництво їх було легке, бо свинець – мякий, легкоплавкий метал. Та поступово він роз'їдається розчиненими у воді газами – киснем і вуглекислим газом. Римляни цього не знали, і ставали жертвами свинцевого отруєння. Під час розкопок у кістках людей було виявлено чималий вміст свинцю.
Вчитель хімії : Напишемо рівняння цієї реакції та урівняємо його методом електронного балансу. Pb+O2+H2O+CO2= Pb(HCO3) 2
Вчитель історії: «Сльози дерева». Історія каучуку і гуми пов'язана з історією відкриття Америки. Вперше каучук зустрівся ще у 1496 році експедиції Х. Колумба: мореплавці побачили еластичні м'ячики на острові Гаїті. Та тільки в 1735 році французи привезли з Перу до Європи колекцію зразків смоли КАА-О-ЧУ - сльози дерева Гевеї. І тільки в 1839 році Ч.Гудіїр випадково упустив пластинку каучуку з сіркою на розжарену плитку і отримав ГУМУ, основу автомобільної промисловості.
Вчитель історії : Отруйний газ із солонки. Хлор – отруйний газ, який легко добути електролізом повареної солі. Вперше у вигляді хімічної зброї його застосували німці у квітні 1915 року біля бельгійського міста Іпра проти англо-французьких військ( 5000 тисяч людей загинуло). Хімічна війна готувала незчисленні втрати, та М.Д.Зелінський в 1915 році запропонував протигазна основі явища АДСОРБЦІЇ, яку має деревне вугілля.
Вчитель хімії: Прийшов час згадати Періодичну систему хімічних елементів. і дати відповіді на запитання :
Вчитель історії : Порох. 16 вересня 1828 року після залпу шести порохових ракет слуги падишаха підняли над неприступною Варною білий прапор. Винахід нашого співвітчизника генерала О.Д.Засядька допоміг здобути перемогу над військами Османської імперії. Його ракети містили пальне – чорний порох. А ще у 808 році китайський алхімік Цінь Сюй-дзи, змішавши порошки калійної селітри, сірки і деревного вугілля винайшов порох. Запорізькі ракети, вперше в Європі сконструйовані козаками, та ракети генерала Засядька вдруге відкрили можливості пороху.Та в 1914 році британський флот блокував Німеччину і вона втратила селітру. Німецький хімік Фріц Габер врятував економіку розробкою метода зв'язування атмосферного азоту в амоніак.
Під час війни Ф.Габер брав участь у розробці хімічної зброї. І коли
в 1918 році йому присвоїлиНобелівську премію, країни Атланти внесли
його ім'я до списку військових злочинців.
Вчитель хімії : ( Бесіда з учнями). Що таке хімічна зброя? Чи застосовується вона сьогоденні? Чому до складу пороху входить селітра?
Пропоную урівняти рівняння розкладу аміачної селітри
NH4NO3= N2+ O2+ H2O
ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
Вчитель історії : пропоную до вашої уваги відео https://www.youtube.com/watch?v=e8W3dOURya0
Вчитель хімії : а тепер час вікторини.
https://wordwall.net/uk/resource/73150482
РЕФЛЕКСІЯ
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ