ЗОШИТ
ДЛЯ ДОМАШНІХ ЕКСПЕРИМЕНТІВ
З ХІМІЇ
УЧ_____________9___ КЛАСУ
__________________________________________________
__________________________________________________
__________________________________________________
__________________________________________________
Розробник: Максим’юк М. М., учитель хімії Турківського ліцею
Юний друже!
Хімія – чарівний і захоплюючий світ метаморфоз.
Свої перші кроки в цей дивовижний і чарівний світ хімії
Ти робиш у школі, опановуючи основи експериментального мистецтва. Тепер ти маєш можливість продовжувати виступати в ролі експериментатора і виконати деякі досліди самостійно вдома.
Успіху тобі, юний досліднику!
Нехай твоя робота буде успішною та плідною.
У робочому зошиті є інструктивні матеріали для домашніх експериментів, що увійшли до нової програми з хімії, та додаткові експерименти , що можуть зацікавити учнів.
Щоб безпечно експериментувати, пригадай і неухильно виконуй такі правила.
Правила безпеки під час проведення домашнього експерименту:
11.Пам’ятай, що неохайність, неуважність, недостатня обізнаність із властивостями речовин, які використовуються в дослідах, можуть спричинити нещасний випадок.
12.Після виконання дослідів прибери своє робоче місце та ретельно помий руки з милом.
13.У разі нещасного випадку одразу звернися по допомогу до батьків.
Експериментуємо вдома
Обов’язкові домашні експерименти
Тема: Виготовлення колоїдних розчинів.
Дотримуйтесь правил безпеки під час виконання дослідів!
Завдання:ознайомитися з органічною речовиною желатин , яку широко використовують у кондитерському виробництві та в харчовій промисловості; навчитися виготовляти колоїдний розчин (желе) у домашніх умовах.
Речовини, обладнання: : желатин , вода, плоска тарілка , склянка.
Коротка довідка. Желатин - безбарвний або має жовтуватий відтінок частково гідролізований білок колаген , прозора в'язка маса, продукт переробки ( денатурації ) сполучної тканини тварин ( колагену ). При виробництві харчових продуктів замість желатину можуть використовуватися рослинні желеутворювачі: пектин, агар-агар.
Опис дослідів:
|
Висновок: 1.Якою є суміш желатину з водою?
2. Чим відрізняється суспензія від колоїдного розчину?
3. Напишіть приклади істинних та колоїдних розчинів, якими ваша родина користується повсякчас.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: Порівняння мийної дії мила та прального порошку
Дотримуйтесь правил безпеки під час виконання дослідів!
Завдання: порівняти та оцінити ефективність мийної дії за спеціальними показниками — піноутворенням та стійкістю піни.
Речовини, обладнання: мило (краще використовувати рідке мило, воно швидше розчиняється), пральний порошок для ручного прання, вода водопровідна, вода дистильована (можна придбати в аптеці або в магазинах для автомобілістів), розчин кальцій хлориду або магній сульфату (їх можна придбати в аптеці, зазвичай кальцій хлорид продається під назвою «хлористий кальцій», а магній сульфат — «магнезія»), три склянки, лінійка.
Опис дослідів:
Що робили? |
Що спостерігали? |
Висновок |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок. У якій воді краще проявляється мийна дія мила, а в якій порошку?
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема:Виявлення крохмалю у харчових продуктах.
Дотримуйтесь правил безпеки під час виконання дослідів!
Завдання: навчитися експериментально, використовуючи якісну реакцію на крохмаль, виявляти його в харчових продуктах.
Речовини, обладнання: крохмаль, білий хліб, сметана, кетчуп, сира картопля, яблуко , спиртовий розчин йоду, піпетка.
Опис дослідів:
Висновок: Чи є крохмаль у досліджуваних продуктах?
З якою метою крохмаль додають у харчові продукти?
У яких ще продуктах домашнього вжитку наявний крохмаль?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Альтернативні цікаві досліди
та проєкти
Тема:Вирощування кристалів.
Дотримуйтесь правил безпеки під час виконання дослідів!
Завдання: навчитися готувати насичений розчин кухонної солі, мідного купоросу, залізного купоросу або інших речовин, вирощувати кристали різних розмірів.
Речовини, обладнання: склянка і літрова банка для приготування розчину, дерев'яна ложка або паличка для перемішування, сіль для експерименту – кухонна сіль, мідний купорос, залізний купорос, гаряча вода, приманка – кристал солі, підвішений на нитці, лійка, фільтрувальний папір, олівець.
Опис досліду:
Висновок: Опишіть форму, колір та розміри вашого кристалу, тривалість його вирощування. Результати підтвердіть фотоматеріалами.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: Дисперсні системи.
Дотримуйтесь правил безпеки під час виконання дослідів!
Завдання:ознайомитися зі складом харчових продуктів, засобів особистої гігієни, побутової хімії; навчитися визначати дисперсійне середовище та дисперсійну фазу.
Речовини, обладнання: майонез, кетчуп, кефір, томатний сік, шампунь, зубна паста, крем для рук, лак для волосся, дезодорант, засіб для миття посуду, засіб по догляду за меблями.
Опис досліду:
Висновок. Що в цих дисперсних системах є дисперсною фазою, а що дисперсійним середовищем? Заповніть табличку.
Дисперсна система |
Дисперсійне середовище |
Дисперсна фаза |
Майонез |
|
|
Кетчуп |
|
|
Кефір |
|
|
Томатний сік |
|
|
Шампунь |
|
|
Зубна паста |
|
|
Крем для рук |
|
|
Лак для волосся |
|
|
Дезодорант |
|
|
Засіб для миття посуду |
|
|
Засіб по догляду за меблями |
|
|
Тема: Правила техніки безпеки при використанні товарів побутової хімії.
Дотримуйтесь правил безпеки під час виконання дослідів!
Завдання: ознайомитися зі змістом інструкцій товарів побутової хімії; зробити висновок про доцільність і безпечність їх використання в домашніх умовах.
Речовини і реактиви: засіб для миття посуду, засіб для знежирення кухонних поверхонь, гель по догляду за акриловою ванною, засіб для чищення кахлю, пральний порошок.
Опис досліду:
Висновок. Результати дослідження запишіть у таблицю.
Назва товару побутової хімії |
Склад |
Призначення |
Заходи безпеки під час роботи з ними |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема.Дія етанолу на живий організм.
Дотримуйтесь правил безпеки під час виконання дослідів!
Завдання . Довести шкідливий вплив алкоголю на організм людини.
Речовини, обладнання . Шматочок сирого м’яса, куряче яйце, шматочок курячої печінки, спирт, склянки.
Опис дослідів:
Налий у склянку 20-30 мл спирту і опусти в нього невеличкий шматочок м'яса. Що ж сталося з ним?
________________________________________________
При регулярному прийомі навіть невеликих доз алкоголю травлення в шлунку стає неповноцінним, їжа застоюється або, не переварена, надходить до кишечника. Виникає гастрит, який, якщо не усунути його причину і серйозно не лікувати, може перейти у рак шлунку.
Розбий куряче яйце. Відокрем білок від жовтка і помісти його у склянку. Налий у склянку з білком спирт. Що спостерігаєш?
Такий же процес відбувається в кожній клітині організму при зіткненні з етиловим спиртом.
Опусти шматочок курячої печінки в спирт. Подивися, що з нею сталося?
_________________________________________________
У печінці відбуваються хімічні процеси окиснення етилового спирту, які забезпечують знешкодження отруйних речовин, що потрапляють до неї з кров’ю. Етанол дегідрується ферментами в етаналь, а потім інший фермент переводить його в ацетат.
Результати експерименту і висновки.
Зроби висновки про дію алкоголю на організм людини.
__________________________________________________________________________________________________________
ДОМАШНІ ПРОЄКТИ.
Швидка їжа! За і проти!
Завдання:
Хіміко – теоретична лабораторія.
Картопля-фрі, гамбургери, хот-доги, чипси, шаурма, кури-гриль, чебуреки… Здавалося б, що небезпечного в цій їжі? Чому такі смачні і, на перший погляд, безпечні продукти потрапляють у список небезпечної їжі під назвою «фаст-фуд»?
Позитивний та негативний вплив фаст фуду на організм людини
Позитивний вплив фастфуду на організм людини:
1. Це дуже швидко, зручно, враховуючи сучасний темп життя у містах та мегаполісах.
2. Відносно недорога ціна їжі.
3. У більшості закладів « фастфуд» є цікаві пропозиції для дітей. Щось на кшталт: безкоштовна фотографія з клоуном, у Макдональдсі пропонується дитячий набір фаст-фуду з подарунковою іграшкою.
4. Як не дивно, але навіть від швидкої їжі є певна користь, зокрема від піци. Головний плюс будь-якої піци полягає в твердому сирі як джерелі кальцію. У 100 г сиру – 1000 мг кальцію.
5.Картопля фрі – це, звичайно, не дарунок для шлунково-кишкового тракту. Крохмаль і незрозумілого походження масло нікому користі не принесуть. Спробуємо зайти з іншого боку. Картопля – джерело вітаміну С, але вітамін С руйнується при традиційних методах приготування картоплі (варіння, жаріння), а ось при обсмажуванні у фритюрі цього не відбувається. Так, у великій порції картоплі фрі з Макдональдса міститься 30% денної норми вітаміну С.
6. Температура смаження швидкої їжі надзвичайно висока, тому продукти будуть «стерильними», оскільки гинуть усі бактерії.
7. Ну і нарешті, навіть у найшкідливіших продуктах є беззаперечна перевага – вони приносять нам задоволення, покращують настрій від вживання цієї їжі. Не бійтеся своїх бажань, бійтеся втратити над ними контроль.
Негативний вплив фастфуду на організм людини:
1. При вживанні так званого « вуличного фастфуду» можна легко підхопити вірус гепатиту А, внаслідок недотримання продавцями санітарних умов.
2. Шведські вчені запевняють,що всі фанати швидкої їжі практично приречені на різні онкологічні хвороби чи, як мінімум на нервові розлади. Причиною цього є велика кількість канцерогенів, яка міститься у цих продуктах. Канцерогени утворюються в процесі багаторазового використання олії для смаження. Небезпеку нашим організмам несе канцероген на ім’я акриламід. Акриламід – біла, кристалічна прозора речовина, яка розчиняється у воді. Відомо, що він вражає нервову систему, спричиняє різні генетичні мутації і сприяє утворенню пухлин в черевній порожнині. У звичайному пакетику з чипсами кількість канцерогенів перевищує допустиму норму, встановлену Всесвітньою Організацією Здоров’я для питної води у 500 разів. У картоплі фрі та у всіх різновидах «бургерів» цей показник перевищує норму у 100 разів.
3. Список стабілізаторів, консервантів, емульгаторів, які найчастіше використовуються в продуктах:
Вони є причиною:
Постійне вживання продуктів фаст-фуду веде до «консервування» організму речовинами, які здатні бальзамувати тіло людини та не розкладатися протягом тривалого часу.
Хіміко–практична лабораторія.
Дослід 1.Візьміть два зразки картоплі: картопля фрі та картопля домашнього приготування, помістіть у скляні банки та залиште на тиждень . Що спостерігаєте?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Далі опишіть свої спостереження через два тижні.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок: Чому картопля домашнього приготування покрилася цвіллю, а чипси ні?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дослід 2. Визначення якості олії, в якій смажать біляші.
Це можна зробити за органолептичними показниками (запах, колір, прозорість) та інструментальними методами (кислотне і йодне число, число омилення).
Харчова олія повинна бути цілком прозорою, мати світло-жовтий колір та характерний запах.
Визначіть якість олії для смаження за органолептичними показниками і зробіть висновок.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема. Визначення ph реакції грунту та його механічного складу в домашніх умовах.
Завдання: виміряти ph ґрунту в домашніх умовах; визначити вплив кислотності на ріст та розвиток зернових культур.
Поєднання “водневий показник” (кислотність ph) з'явилося в словниковому запасі ще на початку 20-го століття, коли ще не було винайдено вимірювач кислотності грунту ph-тестер і питання як виміряти кислотність грунту викликав об'єктивні труднощі.
На допомогу і тоді і зараз приходить хімія, з'явився індикатор кислотності грунту (лакмус індикатор) можна ph смужками хоч візуально, але виміряти кислотність грунту.
Ряд речовин, фенолфталеїн, лакмус, змінюють забарвлення залежно від рівня кислотності ph тестованого розчину. Але ph ґрунту виміряна подібним чином - своєрідна візуальна шкала кислотності, має ряд обмежень і лакмус індикатор може бути рекомендований швидше як виняток:
Цей простий спосіб допоможе визначити кислотність ґрунту без будь-яких лабораторних досліджень. Визначення механічного складу ґрунту без приладів .
Сухий грунт розтираємо на долоні. Потім невелику кількість ґрунту зволожуємо до стану густого тіста, добре розминаємо і перемішуємо. Утворену масу ґрунту скачуємо на долоні в кільце діаметром приблизно 3 см.
Вплив кислотності на ріст та розвиток зернових культур.
Випробування впливу pH грунту на розвиток вегетатиних органів зернових, на прикладі пшениці озимої.
Висіявши насіння пшениці, протягом чотирьох тижнів поливайте зразки різними розчинами: кислим, лужним і нейтральним.
Спостерігайте за появою сходів, зробіть відповідний висновок.
________________________________________________
Зміст
1.Правила безпеки під час проведення домашнього експерименту________________________________1
2. Пам’ятка для учнів під час виконання домашньої практичної роботи_____________________________________2
3. Експериментуємо вдома.
Обов’язкові домашні експерименти______________3
4. Альтернативні цікаві досліди та проєкти________12
1