ЗОШИТ ДЛЯ ДОМАШНІХ ЕКСПЕРИМЕНТІВ З ХІМІЇ для 9 класу

Про матеріал
У робочому зошиті є інструктивні матеріали для домашніх експериментів, що увійшли до нової програми з хімії, та додаткові експерименти , що можуть зацікавити учнів.
Перегляд файлу


ЗОШИТ

ДЛЯ ДОМАШНІХ ЕКСПЕРИМЕНТІВ

З ХІМІЇ

 

                              УЧ_____________9___ КЛАСУ

 

__________________________________________________

 

__________________________________________________

 

__________________________________________________

 

__________________________________________________

 

 

 

 

science_chemistry

 

 

Розробник: Максим’юк  М. М., учитель хімії  Турківського  ліцею

 

 

 

 

 

 

 

Юний друже!

Хімія – чарівний і захоплюючий світ метаморфоз.

Свої перші кроки в цей дивовижний і чарівний світ хімії          

Ти робиш у школі, опановуючи основи експериментального мистецтва. Тепер ти маєш можливість продовжувати виступати в ролі експериментатора і виконати деякі досліди самостійно вдома.

 

Успіху тобі, юний досліднику!

Нехай твоя робота буде успішною та плідною.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У робочому зошиті є інструктивні матеріали для домашніх експериментів, що увійшли до нової програми з хімії, та додаткові експерименти , що можуть зацікавити учнів.

 

Щоб безпечно експериментувати, пригадай і неухильно виконуй такі правила.

Правила безпеки під час проведення домашнього експерименту:

 

  1. Під час виконання хімічного експерименту будь уважним, чітко дотримуйся правил техніки безпеки.
  2. Виконуй дослід лише після того, як усвідомиш послідовність своїх дій.Кожний дослід виконуй чітко за інструкцією.
  1. Спостереження записуй під час проведення досліду, а результат і висновки - після завершення роботи.
  2. Працюючи з вогнем, будь особливо уважним та обережним.
  3. У разі опіку гарячим предметом обпечене місце змочи розчином спирту (одеколону).
  4. Не нахиляйся над посудом, у якому кипить рідина.
  5. Виконуючи досліди, користуйся невеликою кількістю речовин.
  6. Обережно визначай запах будь - яких речовин. Не нахиляйся над посудиною , а  спрямуй на себе випари чи газ рухами руки.
  7. Не вживай їжу під час проведення домашнього експерименту.
  8. Окремі досліди проводь лише з допомогою батьків.

11.Пам’ятай, що неохайність, неуважність, недостатня обізнаність із властивостями речовин, які використовуються в дослідах, можуть спричинити нещасний випадок.

12.Після виконання дослідів прибери своє робоче місце та ретельно помий руки з милом.

13.У разі нещасного випадку одразу звернися по допомогу до батьків.

Пам’ятка для учнів стосовно виконання домашньої практичної роботи

  • Завжди  перед практичною роботою вдома повторіть, користуючись підручником, відповідний теоретичний матеріал і дотримуйтеся рекомендацій вчителя.
  • Під час виконання дослідів дотримуйтесь інструкцій та правил техніки безпеки.
  • Починайте роботу тоді, коли зрозумієте всі дії. Перед початком досліду уважно прочитайте опис від початку  до кінця. Зручно розмістіть на робочому столі все, що знадобиться для досліду: посуд, реактиви, ганчірку.
  • Будьте обережними та охайними, щоб уберегти себе від опіків, отруєнь, поранень.
  • У процесі експериментальної роботи уважно слідкуйте за ходом дослідів і враховуйте всі його особливості і випадання або розчинення осаду, зміну забарвлення, виділення газоподібних речовин, теплові ефекти тощо.
  •  Результати досліду, після його закінчення , відразу записуйте в зошит для практичних робіт.
  •  Після закінчення роботи наведіть порядок на робочому місці, вимийте руки та провітріть кімнату.

 

 

 

 

 

 

Експериментуємо вдома

Обов’язкові домашні експерименти

 

1191269165_c4123

 

 

 

Домашній експеримент №1

Тема: Виготовлення колоїдних розчинів.

 

Дотримуйтесь правил безпеки під час виконання дослідів!

 

Завдання:ознайомитися з органічною речовиною желатин , яку широко використовують у кондитерському виробництві та в харчовій промисловості; навчитися виготовляти колоїдний розчин (желе) у домашніх умовах.

Речовини, обладнання: : желатин , вода, плоска тарілка , склянка.

Коротка довідка. Желатин  - безбарвний або має жовтуватий відтінок частково гідролізований білок колаген , прозора в'язка маса, продукт переробки ( денатурації ) сполучної тканини тварин ( колагену ). При виробництві харчових продуктів замість желатину можуть використовуватися рослинні желеутворювачі: пектин, агар-агар.

Опис дослідів: 

 

  • Для правильного приготування желе скористайтесь інструкцією на упаковці продукту.
  • У 100 мл холодної води додати 20-25 г сухого желатину і дати йому набрякнути.
  • Поставити суміш на водяну баню і нагріти до 50- 60°С; прослідкувати, щоб желатин повністю розчинився у воді, але не доводити до кипіння.
  • Отриманий розчин тонким шаром вилити на плоску тарілку і дочекатися застигання розчину. Що спостерігаєте?
  • Свої спостереження запишіть у таблицю.

Назва досліду

Що робили?

Що спостерігали?

Висновок

Приготування

Суспензії

 

 

 

 

 

 

 

Приготування колоїдного розчину

 

 

 

 

 

 

 

Висновок: 1.Якою є суміш желатину з водою?

    2. Чим відрізняється суспензія від колоїдного   розчину?

    3. Напишіть приклади істинних та колоїдних розчинів, якими ваша родина користується повсякчас.

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Домашній експеримент №2

Тема: Порівняння мийної дії мила та прального порошку

Дотримуйтесь правил безпеки під час виконання дослідів!

Завдання: порівняти та оцінити ефективність мийної дії за спеціальними показниками — піноутворенням та стійкістю піни.

Речовини, обладнання: мило (краще використовувати рідке мило, воно швидше розчиняється), пральний порошок для ручного прання, вода водопровідна, вода дистильована (можна придбати в аптеці або в магазинах для автомобілістів), розчин кальцій хлориду або магній сульфату (їх можна придбати в аптеці, зазвичай кальцій хлорид продається під назвою «хлористий кальцій», а магній сульфат — «магнезія»), три склянки, лінійка.

Опис дослідів:

  • 1. Візьміть три однакові високі вузькі склянки. У першу     склянку налийте 50 мл дистильованої води, у другу — таку  саму кількість водопровідної води, а в третю налийте 40 мл дистильованої води
  • До кожної склянки додайте 10 мл розчину кальцій хлориду або магній сульфату (для моделювання води зі значною твердістю). У кожну склянку додайте половину чайної ложки рідкого мила та розчиніть обережними рухами. У разі використання твердого мила використовуйте невеликі шматочки об’ємом не більше 1 см3, а після додавання дочекайтеся повного розчинення. У жодному разі не використовуйте рідкі синтетичні мийні засоби для скла, підлоги або посуду, вони мають інший хімічний склад! Кожну склянку легко струсіть протягом 1 хвилини. Лінійкою виміряйте висоту утвореної піни і зазначте час, за який ця висота зменшиться вдвічі (або на третину).
  •     2.Повторіть попередній дослід, але замість мила використайте пральний порошок для ручного прання. (Порошок для автоматичного прання краще не використовувати, оскільки до нього спеціально додають піногасячі речовини, щоб піна не пошкодила пральну машину.)
  •    Результати дослідження оформіть у вигляді таблиці.

Що робили?

Що спостерігали?

Висновок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Висновок. У якій воді краще проявляється мийна дія мила, а в якій порошку?

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Домашній експеримент №3

Тема:Виявлення крохмалю у харчових продуктах.

Дотримуйтесь правил безпеки під час виконання дослідів!

Завдання: навчитися експериментально, використовуючи якісну реакцію на крохмаль, виявляти його в харчових продуктах.

 Речовини, обладнання: крохмаль, білий хліб, сметана, кетчуп, сира картопля, яблуко , спиртовий розчин йоду, піпетка.

Опис дослідів:

  • Прочитайте на етикетках харчових продуктів їхній склад, визначіть наявність чи відсутність крохмалю у продукті.
  • Зроби свіжі зрізи овочів і білого хліба. Приготуй по чайній ложці сметани і кетчупу.
  • Нанеси на підготовлені об’єкти по одній краплі йодного розчину. Що спостерігаєш?

 

  Висновок: Чи є крохмаль у досліджуваних продуктах?

  З якою метою крохмаль додають у харчові продукти?

 У яких ще продуктах домашнього вжитку наявний крохмаль?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

Альтернативні цікаві досліди

та проєкти

j0233969

 

 

 

 

Домашня практична робота №1

Тема:Вирощування кристалів.

Дотримуйтесь правил безпеки під час виконання дослідів!

Завдання: навчитися готувати насичений розчин кухонної солі, мідного          купоросу, залізного купоросу або інших речовин, вирощувати кристали різних розмірів.

Речовини, обладнання: склянка і літрова банка для приготування розчину, дерев'яна ложка або паличка для перемішування, сіль для експерименту – кухонна сіль, мідний купорос, залізний купорос, гаряча вода, приманка – кристал солі, підвішений на нитці, лійка, фільтрувальний папір, олівець.

Опис досліду: 

  • Приготуйте насичений розчин солі.  Налийте в банку гарячої води до половини її об'єму, потім порціями додайте відповідну сіль, постійно помішуючи. Сіль додаємо доти, поки вона не перестане розчинятися.
  •  Відфільтруйте отриманий розчин в склянку через лійку з фільтрувальним папером або ватою і залиште розчин охолоджуватися на 2-3 години.
  • Тоді обираємо великий кристалик солі та опускаємо його у склянку (по одному в склянку) на нитці  так, щоб кристалик не торкався стінок склянки. Можна зафіксувати ниточку на олівці. Обережно накрийте розчин кришкою і залиште на тривалий час (3-4 дні і більш).

   Висновок: Опишіть форму, колір та розміри вашого кристалу, тривалість його вирощування. Результати підтвердіть фотоматеріалами.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Домашня практична робота №2

Тема: Дисперсні  системи.

Дотримуйтесь правил безпеки під час виконання дослідів!

 

Завдання:ознайомитися зі складом харчових продуктів, засобів особистої гігієни, побутової хімії; навчитися визначати дисперсійне середовище та дисперсійну фазу.

Речовини, обладнання: майонез, кетчуп, кефір, томатний сік, шампунь, зубна паста, крем для рук, лак для волосся, дезодорант, засіб для миття посуду, засіб по догляду за меблями.

Опис досліду: 

  • ознайомитися зі складом харчових продуктів, засобів особистої гігієни, побутової хімії, що вказаний на упаковці;
  • визначіть тип дисперсної системи ( колоїдний розчин, суспензія чи емульсія).

    Висновок. Що в цих дисперсних системах є дисперсною фазою, а що дисперсійним середовищем? Заповніть табличку.

 

   Дисперсна система

     Дисперсійне

середовище

    Дисперсна фаза

Майонез

 

 

Кетчуп

 

 

Кефір

 

 

Томатний сік

 

 

Шампунь

 

 

Зубна паста

 

 

Крем для рук

 

 

Лак для волосся

 

 

Дезодорант

 

 

Засіб для миття посуду

 

 

Засіб по догляду

за меблями

 

 

 

 

Домашня практична робота №3

 

Тема:  Правила техніки безпеки при використанні товарів побутової хімії.

Дотримуйтесь правил безпеки під час виконання дослідів!

Завдання: ознайомитися зі змістом інструкцій товарів побутової хімії; зробити висновок про доцільність і безпечність їх використання в домашніх умовах.

Речовини і реактиви: засіб для миття посуду, засіб для знежирення кухонних поверхонь, гель по догляду за акриловою ванною, засіб для чищення кахлю, пральний порошок.

Опис досліду:

  • Ознайомитися із хімічним складом товарів побутової хімії.
  • Визначити агресивні хімічні сполуки та їх можливий  вплив на організм людини  (  користуючись інтернет- ресурсами).
  • Зробіть висновок про доцільність і безпечність їх використання в домашніх умовах.

 

Висновок. Результати дослідження запишіть у таблицю.

    Назва товару побутової

 хімії

Склад

Призначення

Заходи безпеки під час роботи з ними

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашня практична робота №4

Тема.Дія етанолу на живий організм.

   Дотримуйтесь правил безпеки під час виконання дослідів!                                    

Завдання . Довести шкідливий вплив алкоголю на організм людини.

 Речовини, обладнання . Шматочок сирого м’яса, куряче яйце, шматочок курячої печінки, спирт, склянки.

Опис дослідів:

  • Дія спирту на м’ясо

Налий у склянку 20-30 мл спирту і опусти в нього невеличкий шматочок м'яса. Що ж сталося з ним?

________________________________________________

При регулярному прийомі навіть невеликих доз алкоголю травлення в шлунку стає неповноцінним, їжа застоюється або, не переварена, надходить до кишечника. Виникає гастрит, який, якщо не усунути його причину і серйозно не лікувати, може перейти у рак шлунку.

  • Денатурація білка спиртом

Розбий куряче яйце. Відокрем білок від жовтка і помісти його у склянку. Налий у склянку з білком спирт. Що спостерігаєш?

Такий же процес відбувається в кожній клітині організму при зіткненні з етиловим спиртом.

  • Вплив алкоголю на печінку (реакція окиснення спирту під дією ферментів)

Опусти шматочок курячої печінки в спирт. Подивися, що з нею сталося?

_________________________________________________

  У печінці відбуваються хімічні процеси окиснення етилового спирту, які забезпечують знешкодження отруйних речовин, що потрапляють до неї з кров’ю. Етанол дегідрується ферментами в етаналь, а потім інший фермент переводить його в ацетат.

   Результати експерименту і висновки.

   Зроби висновки про дію алкоголю на організм людини.

__________________________________________________________________________________________________________

ДОМАШНІ ПРОЄКТИ.

Швидка їжа! За і проти!

Завдання:

  • Встановити позитивні та негативні аспекти вживання швидкої їжі.
  • Довести експериментально, що хімічний склад цих продуктів дійсно не відповідає нормальному фізіологічному розвитку людини.

Хіміко – теоретична лабораторія.

Картопля-фрі, гамбургери, хот-доги, чипси, шаурма, кури-гриль, чебуреки… Здавалося б, що небезпечного в цій їжі? Чому такі смачні і, на перший погляд, безпечні продукти потрапляють у список небезпечної їжі під назвою «фаст-фуд»?

Позитивний та негативний вплив фаст фуду на організм людини

Позитивний вплив фастфуду на організм людини:

1. Це дуже швидко, зручно, враховуючи сучасний темп життя у містах та мегаполісах.

2. Відносно недорога ціна їжі.

3. У більшості закладів « фастфуд» є цікаві пропозиції для дітей. Щось на кшталт: безкоштовна фотографія з клоуном, у Макдональдсі пропонується дитячий набір фаст-фуду з подарунковою іграшкою.

4. Як не дивно, але навіть від швидкої їжі є певна користь, зокрема від піци. Головний плюс будь-якої піци полягає в твердому сирі як джерелі кальцію. У 100 г сиру – 1000 мг кальцію.

5.Картопля фрі – це, звичайно, не дарунок для шлунково-кишкового тракту. Крохмаль і незрозумілого походження масло нікому користі не принесуть. Спробуємо зайти з іншого боку. Картопля – джерело вітаміну С, але вітамін С руйнується при традиційних методах приготування картоплі (варіння, жаріння), а ось при обсмажуванні у фритюрі цього не відбувається. Так, у великій порції картоплі фрі з Макдональдса міститься 30% денної норми вітаміну С.

6. Температура смаження швидкої їжі надзвичайно висока, тому продукти будуть «стерильними», оскільки гинуть усі бактерії.

7. Ну і нарешті, навіть у найшкідливіших продуктах є беззаперечна перевага – вони приносять нам задоволення, покращують настрій від вживання цієї їжі. Не бійтеся своїх бажань, бійтеся втратити над ними контроль.

Негативний вплив фастфуду на організм людини:

1. При вживанні так званого « вуличного фастфуду» можна легко підхопити вірус гепатиту А, внаслідок недотримання продавцями санітарних умов.

2. Шведські вчені запевняють,що всі фанати швидкої їжі практично приречені на різні онкологічні хвороби чи, як мінімум на нервові розлади. Причиною цього є велика кількість канцерогенів, яка міститься у цих продуктах. Канцерогени утворюються в процесі багаторазового використання олії для смаження. Небезпеку нашим організмам несе канцероген на ім’я акриламід. Акриламід – біла, кристалічна прозора речовина, яка розчиняється у воді. Відомо, що він вражає нервову систему, спричиняє різні генетичні мутації і сприяє утворенню пухлин в черевній порожнині. У звичайному пакетику з чипсами кількість канцерогенів перевищує допустиму норму, встановлену Всесвітньою Організацією Здоров’я для питної води у 500 разів. У картоплі фрі та у всіх різновидах «бургерів» цей показник перевищує норму у 100 разів.

3. Список стабілізаторів, консервантів, емульгаторів, які найчастіше використовуються в продуктах:

  • заборонені – Е 121, Е123, Е240;
  • канцерогени – Е103, Е105, Е121, Е123, Е125, Е126, Е130131, Е142, Е152, Е210 -217240, Е330, Е447;
  • алергени: Е230 -232, Е239, Е311 – 313.

Вони є причиною:

  • виникнення серцево – судинних захворювань ( інсультів, інфарктів);
  • виникнення захворювань шлунково–кишкового тракту (гастрити, язви, пухлини);
  • виникнення захворювань нервової та ендокринної  системи;
  • збільшення ваги ( ожиріння);
  • народження дітей з низькою вагою;
  • погіршення якості молока у матерів;
  • зниження імунітету.

Постійне вживання продуктів фаст-фуду веде до «консервування» організму речовинами, які здатні бальзамувати тіло людини та  не розкладатися протягом тривалого часу.

Хіміко–практична лабораторія.

Дослід 1.Візьміть два зразки картоплі: картопля фрі та картопля домашнього приготування, помістіть  у скляні банки та залиште на тиждень . Що спостерігаєте?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Далі опишіть свої спостереження через два тижні.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Висновок: Чому картопля домашнього приготування покрилася цвіллю, а чипси ні?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________  

 Дослід 2. Визначення якості олії, в якій смажать біляші.

Це можна зробити за органолептичними показниками (запах, колір, прозорість) та інструментальними методами (кислотне і йодне число, число омилення).

Харчова олія повинна бути цілком прозорою, мати світло-жовтий колір та характерний запах.

Визначіть  якість олії для смаження за органолептичними показниками і зробіть висновок.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Тема. Визначення ph реакції грунту та його механічного складу в домашніх умовах.

Завдання: виміряти ph ґрунту в домашніх умовах; визначити вплив кислотності на ріст та розвиток зернових культур.
    Поєднання “водневий  показник” (кислотність ph) з'явилося в словниковому запасі ще на початку 20-го століття, коли ще не було винайдено вимірювач кислотності грунту ph-тестер і питання як виміряти кислотність грунту викликав об'єктивні труднощі. 
На допомогу і тоді і зараз приходить хімія, з'явився індикатор кислотності грунту (лакмус індикатор) можна ph смужками хоч візуально, але виміряти кислотність грунту.

              Ряд речовин, фенолфталеїн, лакмус, змінюють забарвлення залежно від рівня кислотності  ph тестованого розчину. Але ph ґрунту виміряна  подібним чином - своєрідна візуальна шкала кислотності, має ряд обмежень і лакмус індикатор може бути рекомендований швидше як виняток:

  • індикатор кислотності грунту вимагає приготування розчину, по іншому ph ґрунту виміряти не вийде.
  • як виміряти кислотність грунту, якщо під рукою тільки індикатор кислотності грунту (лакмус індикатор), але визначення рн ґрунту потрібно провести в польових умовах, де немає можливості, перш за все немає лабораторної тари. У цьому плані ph ґрунту виміряти не можна.
  • Метод Кличникова
    Є ще один спосіб визначити кислотність ґрунту в домашніх умовах. Це відомий метод агронома Кличникова.
  1. Наберіть  з тієї ділянки трохи грунту, кислотність якого хочете визначити.
  2. Підсушіть землю і наповніть нею пляшку до половини.
  3. Потім візьміть трохи крейди і загорніть у папір, не зовсім щільно. Опустіть папірець з крейдою в пляшку.
  4. Надіньте на горлечко пляшки стислий напальчник. У ньому не повинно бути повітря, напальчник повинен бути плескатим. Замість напальчника можна використовувати частину гумової рукавички, головне – герметичність.
  5. Потім пляшку необхідно потрясти, щоб крейда висипалась і змішалася з грунтом. Для чистоти експерименту трусіть пляшку, тримаючись за неї рушником або в тканинній рукавичці, щоб тепло від рук не передавалося склу.
  6. Якщо грунт кислий, то при взаємодії з крейдою він почне виділяти вуглекислий газ. При цьому тиск у пляшці збільшується, а напальчник наповнюється повітрям.
  7. Рівень кислоти визначається по мірі наповнення газом напальчника. Якщо напальчник повністю наповнився, а при стисненні відчувається достатній тиск, значить висока кислотність грунту. Якщо тиск середній, значить грунт слабокислий.

     Цей простий спосіб допоможе визначити кислотність ґрунту без будь-яких лабораторних досліджень. Визначення механічного складу ґрунту без приладів .

    Сухий грунт розтираємо на долоні. Потім невелику кількість ґрунту зволожуємо до стану густого тіста, добре розминаємо і перемішуємо. Утворену масу ґрунту скачуємо на долоні в кільце діаметром приблизно 3 см.

  •                 - якщо при скачуванні грунт набуває форму палички або ковбаски, яка при згортанні в кільце не розтріскується, значить грунт глинистий.
  •                 D:\Фото\581_3010\IMG_0438.JPG якщо на згині утворюються тріщини або зразок ламається -  грунт суглинковий
  •                 з супіщаних і піщаних грунтів скачати паличку і зробити кільце неможливо.

Вплив кислотності на ріст та розвиток зернових культур.
Випробування впливу  pH грунту на розвиток вегетатиних органів зернових, на прикладі пшениці озимої. D:\Фото\Яремча 2017 р\578_1510\IMG_0355.JPG
          Висіявши насіння пшениці,  протягом чотирьох тижнів  поливайте  зразки різними розчинами: кислим, лужним і нейтральним.

Спостерігайте за появою сходів, зробіть відповідний висновок.

 

________________________________________________

 

Зміст

1.Правила безпеки під час проведення домашнього експерименту________________________________1

2. Пам’ятка для учнів  під час виконання домашньої практичної роботи_____________________________________2

          3. Експериментуємо вдома.

         Обов’язкові домашні   експерименти______________3

             4. Альтернативні цікаві досліди та проєкти________12

 

      

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Максимюк Марія
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
7 липня
Переглядів
205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку