Історія України 10 клас
Тема: Голодомор 1932-1933 рр.-геноцид українського народу
Мета: розкрити причини, хід, наслідки Голодомору, розвивати увагу, пам’ять, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом і картою, виховувати повагу до історичного минулого Батьківщини.
Тип: комбінований
Обладнання: підручник, історична карта, роздатковий матеріал, ілюстрації
Дати та події: листопад 1929р.-курс на суцільну колективізацію
січень 1930 р.-прийнято постанову ЦК ВКП(б) «Про заходи по ліквідації куркульських господарств у районах суцільної колективізації»
07 серпня 1932 р.- прийнято постанову «Про охорону майна державних підприємств, колгоспів і кооперації та зміцнення суспільної (соціалістичної) власності
18 листопада 1932 р.-затверджено постанову ЦК КП(б)У «Про заходи по посиленню хлібозаготівлі»
22 січня 1933 р.- затвердження директиви політбюро ЦК ВКП(б) та РНК СРСР «Про запобігання масового виїзду селян, які голодують»
28 листопада 2006р.- ВР України ухвалила Закон «Про Голодомор 1932-1933 років в Україні»
13 січня 2010 р.-прийнято постанову Апеляційного суду м.Києва, у якій судово підтверджено, що Голодомор 1932-1933 р. в Україні є злочином геноциду, і доведено вину головних його організаторів.
Терміни і поняття: суцільна колективізація, куркуль, «чорні дошки», геноцид, Голодомор
Персоналії: Й. Сталін, Л. Каганович, В. Молотов
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Фронтальна бесіда
1.Назвіть основні заходи колективізації
2. Які вона мала соціально-економічні наслідки
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Декламування вірша учнем
Ти кажеш, не було голодомору?
І не було голодного села?
А бачив ти в селі пусту комору,
З якої зерно вимели дотла?
Як навіть варево виймали із печі
І забирали прямо із горшків,
Окрайці виривали з рук малечі,
Із торбинок нужденних стариків?
Ти кажеш, не було голодомору?
Чого ж тоді, як був і урожай,
Усе суціль викачували з двору,-
Греби, нічого людям не лишай!
IV. Вивчення нового матеріалу
План
1.Голодомор 1932-1933 рр.-геноцид українського народу
А) Причини;
Б) Хід подій;
В) Наслідки
А) с. 158 Робота з поняттям
Говорячи про Голодомор, ми говоримо про геноцид. Як розшифровується це поняття? З якою метою він був організований сталінським керівництвом?
Занотувати поняття
Геноцид-дії, вчинені з наміром знищити повністю або частково будь-яку національну, етнічну, расову або релігійну групу як таку.
Складання схеми
Причини
Надвисокі норми хлібозаготівель, Кліматичні аномалії:вимерзання
без врахування можливостей с/г озимих і засуха
(брали врожай «на корню», без втрат)
Б) с. 159
Робота учнів з підручником, занотувати дати
07 серпня 1932 р.- прийнято постанову «Про охорону майна державних підприємств, колгоспів і кооперації та зміцнення суспільної (соціалістичної) власності», яку у народі назвали «законом про 5 колосків»
Питання: Що мала на увазі дана постанова? Ілл.
→розстріл, конфіскація майна, ув’язнення на 10 років
Постанова ЦК КП(б)У про хлібозаготівлі від 18.11.1932р. вимагала повне виконання плану хлібозаготівель до 01.01 1933р. →санкції за невиконання штрафи
Розповідь вчителя: Для вилучення хліба у республіку прибула спеціальна комісія на чолі з головою Раднаркому СРСР В’ячеславом Молотовим та Лазарем Кагановичем ілл.
С.160 Робота з документом Мовою джерела
Питання: Визначте наслідки виконання плану заготівлі за документом.
Розповідь вчителя: окремі села та цілі райони (88 з 358) як найбільші злісні саботажники заносили до «чорних дошок»
Перегляд відео про с.Вербки
Робота з підручником: 22 січня 1933 р.- затвердження директиви політбюро ЦК ВКП(б) та РНК СРСР «Про запобігання масового виїзду селян, які голодують».
З метою реквізицій у села надсилали військові загони та міліцію, їм допомагали місцеві активісти. Забирали не лише необхідну для виконання кількість зерна, а й запаси будь-якої їжі. На початку 1933р. в Україні фактично не залишилося запасів продовольства. Вагони, кораблі вивозили зерно. А охоплені розпачем батьки, рятуючи дітей, везли їх у міста й там залишали. Найбільша смертність була у червні 1933 р.
Робота з картою Визначте, які регіони були з найбільшими втратами
С.161 Робота з документом
Питання: Проаналізуйте спогади очевидців. Які почуття вони у вас викликають?
В) Учні за допомогою підручника визначають наслідки, занотовують у зошит
Наслідки
-значні людські втрати-10 млн. осіб
-масове переселення росіян і білорусів у спустілі міста і села
-знищення українського села
-поява пасивного колгоспного села, втрата 30-40 % аграрної продукції
Розповідь вчителя: Коли ж було визнання Голодомору в Україні?
28 листопада 2006р.- ВР України ухвалила Закон «Про Голодомор 1932-1933 років в Україні»
13 січня 2010 р.-прийнято постанову Апеляційного суду м.Києва, у якій судово підтвержено, що Голодомор 1932-1933 р. в Україні є злочином геноциду, і доведено вину головних його організаторів.
V. Узагальнення і систематизація знань
Бесіда
Перегляд відео Людяність в нелюдські часи
VI. Підсумки. Оцінювання. Рефлексія
Голодомор-це помста за свободу. Покарання за прагнення до незалежності і свободи під час революції 1917-1921рр. Спроба зламати спротив, позбавити ідентичності. Вшануємо пам’ять загиблих.
Хвилина мовчання
VII. Домашнє завдання
Параграф 29 читати, скласти презентацію за темою: «Голодомор в Україні»