Урок з історії України 10 клас "Голодомор 1932-1933 рр.-геноцид українського народу"

Про матеріал
Тема: Голодомор 1932-1933 рр.-геноцид українського народу Мета: розкрити причини, хід, наслідки Голодомору, розвивати увагу, пам’ять, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом і картою, виховувати повагу до історичного минулого Батьківщини. Тип: комбінований
Перегляд файлу

Історія України 10 клас

Тема: Голодомор 1932-1933 рр.-геноцид українського народу

Мета: розкрити причини, хід, наслідки Голодомору, розвивати увагу, пам’ять, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом і картою, виховувати повагу до історичного минулого Батьківщини.

Тип: комбінований

Обладнання: підручник, історична карта, роздатковий матеріал, ілюстрації

Дати та події: листопад 1929р.-курс на суцільну колективізацію

січень 1930 р.-прийнято постанову ЦК ВКП(б) «Про заходи по ліквідації куркульських господарств у районах суцільної колективізації»

07 серпня 1932 р.- прийнято постанову «Про охорону майна державних підприємств, колгоспів і кооперації та зміцнення суспільної (соціалістичної) власності

18 листопада 1932 р.-затверджено постанову ЦК КП(б)У «Про заходи по посиленню хлібозаготівлі»

22 січня 1933 р.- затвердження директиви політбюро ЦК ВКП(б) та РНК СРСР «Про запобігання масового виїзду селян, які голодують»

28 листопада 2006р.- ВР України ухвалила Закон «Про Голодомор 1932-1933 років в Україні»

13 січня 2010 р.-прийнято постанову Апеляційного суду м.Києва, у якій судово підтверджено, що Голодомор 1932-1933 р. в Україні є злочином геноциду, і доведено вину головних його організаторів.

Терміни і поняття: суцільна колективізація, куркуль, «чорні дошки», геноцид, Голодомор

Персоналії: Й. Сталін, Л. Каганович, В. Молотов

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Фронтальна бесіда

1.Назвіть основні заходи колективізації

2. Які вона мала соціально-економічні наслідки

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Декламування вірша учнем

Ти кажеш, не було голодомору?

І не було голодного села?

А бачив ти в селі пусту комору,

З якої зерно вимели дотла?

Як навіть варево виймали із печі

І забирали прямо із горшків,

Окрайці виривали з рук малечі,

Із торбинок нужденних стариків?

Ти кажеш, не було голодомору?

Чого ж тоді, як був і урожай,

Усе суціль викачували з двору,-

Греби, нічого людям не лишай!

IV. Вивчення нового матеріалу

План

1.Голодомор 1932-1933 рр.-геноцид українського народу

А) Причини;

Б) Хід подій;

В) Наслідки

 

А) с. 158 Робота з поняттям

 Говорячи про Голодомор, ми говоримо про геноцид. Як розшифровується це поняття? З якою метою він був організований сталінським керівництвом?

Занотувати поняття

Геноцид-дії, вчинені з наміром знищити повністю або частково будь-яку національну, етнічну, расову або релігійну групу як таку.

Складання схеми

Причини
 

Надвисокі норми хлібозаготівель,                       Кліматичні аномалії:вимерзання

без врахування можливостей с/г                        озимих і засуха

(брали врожай «на корню», без втрат)

Б) с. 159

Робота учнів з підручником, занотувати дати

07 серпня 1932 р.- прийнято постанову «Про охорону майна державних підприємств, колгоспів і кооперації та зміцнення суспільної (соціалістичної) власності», яку у народі назвали «законом про 5 колосків»

Питання: Що мала на увазі дана постанова?   Ілл.

розстріл, конфіскація майна, ув’язнення на 10 років

Постанова ЦК КП(б)У про хлібозаготівлі від 18.11.1932р. вимагала повне виконання плану хлібозаготівель до 01.01 1933р. →санкції за невиконання штрафи

Розповідь вчителя: Для вилучення хліба у республіку прибула спеціальна комісія на чолі з головою Раднаркому СРСР В’ячеславом Молотовим та Лазарем Кагановичем ілл.

С.160 Робота з документом Мовою джерела

Питання: Визначте наслідки виконання плану заготівлі за документом.

Розповідь вчителя: окремі села та цілі райони (88 з 358) як найбільші злісні саботажники заносили до «чорних дошок»

Перегляд відео про с.Вербки

Робота з підручником: 22 січня 1933 р.- затвердження директиви політбюро ЦК ВКП(б) та РНК СРСР «Про запобігання масового виїзду селян, які голодують».

З метою реквізицій у села надсилали військові загони та міліцію, їм допомагали місцеві активісти. Забирали не лише необхідну для виконання кількість зерна, а й запаси будь-якої їжі. На початку 1933р. в Україні фактично не залишилося запасів продовольства. Вагони, кораблі вивозили зерно. А охоплені розпачем батьки, рятуючи дітей, везли їх у міста й там залишали. Найбільша смертність була у червні 1933 р.

Робота з картою Визначте, які регіони були з найбільшими втратами

С.161 Робота з документом

Питання: Проаналізуйте спогади очевидців. Які почуття вони у вас викликають?

В) Учні за допомогою підручника визначають наслідки, занотовують у зошит

Наслідки

-значні людські втрати-10 млн. осіб

-масове переселення росіян і білорусів у спустілі міста і села

-знищення українського села

-поява пасивного колгоспного села, втрата 30-40 % аграрної продукції

Розповідь вчителя: Коли ж було визнання Голодомору в Україні?

28 листопада 2006р.- ВР України ухвалила Закон «Про Голодомор 1932-1933 років в Україні»

13 січня 2010 р.-прийнято постанову Апеляційного суду м.Києва, у якій судово підтвержено, що Голодомор 1932-1933 р. в Україні є злочином геноциду, і доведено вину головних його організаторів.

V. Узагальнення і систематизація знань

Бесіда

  1.               Визначте причини Голодомору та постанови, які саме регулювали злочинну діяльність, яка призвела до трагедії.
  2.               У чому ви вбачаєте найтрагічніші наслідки Голодомору. Чи цілком їх подолано?
  3.               Чому держава Україна прагне міжнародного визнання Голодомору 1932-1933 рр. геноцидом?

Перегляд відео Людяність в нелюдські часи

VI. Підсумки. Оцінювання. Рефлексія

Голодомор-це помста за свободу. Покарання за прагнення до незалежності і свободи під час революції 1917-1921рр. Спроба зламати спротив, позбавити ідентичності. Вшануємо пам’ять загиблих.

Хвилина мовчання

VII. Домашнє завдання

Параграф 29 читати, скласти презентацію за темою: «Голодомор в Україні»

docx
Додано
26 березня 2020
Переглядів
1373
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку