Урок з історії України 5 клас Тема: "Україна на картах (мапах) упродовж історії. Територіальні межі (кордони) та їх зміни"

Про матеріал

ознайомити учнів зі змінами територіальних меж України; розвивати вміння користуватися історичними картами, читати їх; виховувати інтерес до історії.

Перегляд файлу

                             Історія України (Вступ до історії) 5 клас

Тема уроку: Україна на картах (мапах) упродовж історії. Територіальні межі (кордони) та їх зміни.

Мета:  ознайомити учнів зі змінами територіальних меж України; розвивати вміння користуватися історичними картами, читати їх;  виховувати інтерес до історії.

Обладнання: історична карта, картки для індивідуальної роботи, роздатковий матеріал, підручник.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань:

    Робота з картками (10 учнів)

Завдання. Як позначають на історичній карті перелічені нижче об’єкти? Зобразіть їх.

А) Дві різні території або держави;

Б) Перехід певного району від однієї держави до іншої;

В) Місця битв;

Г) Міста;

Д) Пересування військ або народів;

Е) Кордони держав, регіонів, областей, територій.

Бліц-опитування

  • Що таке історична карта?
  • Які види історичних карт ви знаєте?
  • Що означає колір на історичній карті?
  • Як позначають міста, столиці, річки, рух військ?
  • Що таке легенда історичної карти?

  Декілька учнів біля дошки показують на карті міста, річки, певні території, рух військ, кордони держави тощо.

III. Мотивація навчальної діяльності

   Історія постійно змінюється. Сьогодні ми з вами ознайомимось з предками українців – давніми слов’янами та зі змінами територіальних меж України упродовж історії.

    Запис теми і плану уроку в зошити.

IV. Вивчення нового матеріалу:

  1. Розповідь вчителя про давніх слов’ян.

  Робота з підручником. Учні опрацьовують матеріал підручника на ст. 63,65 і розповідають про заняття давніх слов’ян.

  Розповідь вчителя про племінні об’єднання на території України.

  Робота з історичною картою:

   Користуючись картою на ст. 66 «Розселення слов’янських племен», випишіть в зошити назви давньословянських племен, які населяли територію сучасної України.

Перевірка виконання завдання. 

 Робота з історичним джерелом «Дажбог»

    Фізкультхвилинка

 

   Розповідь вчителя.  У ІХ-ХІІ століттях територія сучасної України поділялася на Київську, Чернігово-Сіверську, Переяславську, Волинську і Галицьку землі. Всі вони входили до складу Київської держави. З середини ХІІ століття починається процес занепаду Київської держави. Спадкоємцем політичних та культурних традицій Київської русі стає Галицько-Волинське князівство. У XIII - першій половині XIV ст. до складу Галицько-Волинського князівства входила значна частина української етнічної території.

     У 1340 році розпочався занепад Галицько-Волинської держави. У другій половині XIV ст. більша частина українських земель була загарбана іноземними державами. До прикладу, Литва завоювала частину Волині, Берестейську і Дорогочинську землі, Чернігово-Сіверщину, Київську та Подільську землі.

      У 1387 році в результаті багаторічної війни між Польщею, Угорщиною та Литвою Галичину було приєднано до Польського королівства.

       Після укладення між Польщею і Литвою Люблінської унії в 1569 р. всі українські землі, за винятком Берестейської і Дорогочинської, Закарпаття, Буковини й Чернігівщини, потрапили під безпосередню владу Польського королівства.

      У 1618 році Чернігово-Сіверщина перейшла під владу Польщі. На початку XVII ст. територія нинішньої України була поділена між Польщею та Росією.

     У ході російсько-турецьких війн XVIII ст. було заселено землі "Дикого Поля". Саме тоді було засновано найбільші міста сучасної Південної України: Єлизаветград (Кіровоград, 1775 р.), Єкатеринослав (Дніпропетровск, 1776 р.), Херсон (1778 р.), Миколаїв (1789 р.) та Одесу (1794 р.).

      В результаті другого та третього поділів Польщі у 1793-1795 рр. до Росії було приєднано Правобережну Україну та Волинь. Галичина, Буковина та Закарпаття залишались у складі Австро-Угорщини. А в 1812 році до Росії було приєднано Бессарабію (Молдавію та Буджак).

     1923 рік ь – східна частина України увійшла до складу Радянського Союзу, а у 1939 році до нього приєдналися і західні території.

    У 1954 році Крим став частиною УРСР.

V. Закріплення вивченого матеріалу:

Робота в парах. Вибрати речення, в яких йдеться про давніх слов’ян.

  1. Були предками українців.
  2. Примандрували на наші землі 5-7 тисяч років тому.
  3. Були кочовиками.
  4. Жили племенами, кожне з яких мало свою назву.
  5. Плем’я очолював князь, який мав при собі військові загони- дружини.
  6. Сусідні народи називали їх кінними стрільцями з лука.
  7. Обожнювали сили природи.
  8. Були надзвичайно войовничим народом.
  9. Центрами племінних земель були укріплені міста-городи.
  10.  Збереглося ім’я легендарного засновника міста Києва – Кия.

   Бесіда

  • Яку інформацію може надати нам історична карта?
  • Назвіть східнослов’янські племінні союзи, що були предками українців.
  • До складу яких держав входила територія сучасної України?

VІ. Підсумки уроку

   Вчитель підбиває підсумки уроку. Оцінює і коментує відповіді учнів.

VIІ. Домашнє завдання:

  1. Опрацювати § 10 (2), конспект.
  2. Підготувати повідомлення «Давні слов’яни».
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Дякую за гарний конспект уроку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лазарева Антоніна Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Хомутовська Юля
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 грудня 2017
Переглядів
6469
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку