Розробка уроків з історії України для 9 кл. допоже вчителям систематизувати матеріал та спрямована на розвиток вмінь та навичок учнів працювати з підручником, атласом, документами, аналізувати факти та події, складати таблиці та порівняльні таблиці, робити висновки.
Тема: Модернізація промисловості та сільського господарства. Мета: показати процес занепаду кріпосницьких та зародження ринкових відносин в Україні в першій половині ХІХ ст., ознайомити учнів із процесом визрівання ознак ринкової економіки в с/г, промисловості, торгівлі України; формувати вміння й навички аналізу соціально – економічної історії країни, вміння складати конспект теми, порівняльну таблицю, використовувати міжпредметні зв*язки (всесвітня історія), працювати з картою та атласом. робити висновки.
Основні поняття і терміни: с/г, аграрні відносини, поміщицьке господарство, військові поселення, криза поміщицького господарства, панщина, оброк, натуральне господарство, промисловий переворот, ринкові відносини, капіталістична економіка, товарне виробництво, спеціалізація районів, фабрично-заводське виробництво, урбанізація.
Обладнання: підручник з історії України, 9 кл. В. Власов; атлас з історії України, 9 кл.; карта «Російська імперія у ІІ пол. ХІХ ст.»; роздатковий матеріал.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу на основі запропонованого конспекту і обговорення проблемних питань.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань. Пригадайте, що таке промисловий переворот. Які сторони промислового перевороту ви знаєте? Як селянська реформа 1861 р. сприяла поширенню ринкових, товарно – грошових відносин? Наведіть кілька аргументів.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Україна в першій половині ХІХ ст. була аграрною країною з кріпосницькими відносинами: земля (близько 75%) належала поміщикам, понад 60% населення становило кріпосне селянство.
Кріпосне право – система правових норм, що встановлювали залежність селянина від феодала і право останнього на селянина-кріпака як на свою власність. (На українських землях, які перебували у складі Російської імперії, кріпосне право було остаточно оформлено указом Катерини ІІ від 1783 р.)
Панщина – відробіткова рента, одна з форм докапіталістичної земельної ренти, примусова безоплатна праця кріпосного селянина, який відбував її як повинність.
Оброк – вживається для позначення двох форм феодальної земельної ренти – продуктивної (натуральний оброк) і грошової (грошовий оброк).
Заповнити таблицю: Ознаки кризи феодально-кріпосницької системи господарювання в с/г.
Ознаки панщинної системи господарювання |
Ознаки, що свідчили про розвиток ринкових відносин і занепад поміщицької системи господарювання |
Домінуюче становище поміщицького землеволодіння (великих латифундій на Правобережжі та дрібних маєтків на Лівобережжі України та Слобожанщині); |
Скорочення селянських наділів і обезземелення селян. Надлишок робочих рук, відхід селян на заробітки в міста та переселення їх на Кавказ і Далекий Схід; |
Прагнення поміщиків збільшити свої землі за рахунок селянських господарств. Наявність основних груп селян: державні, поміщицькі, монастирські; |
Поглиблення соціального розшарування селянства в міру розвитку товарно-грошових відносин. Царський уряд урівняв державних селян у правах з купцями та міськими жителями, дозволив їм засновувати фабрики та заводи; |
Форми експлуатації: відробіткова рента, грошова рента, натуральна рента. Закон 1794 р. встановлював триденну панщину, а реально – 4-6 днів; |
Поміщицьким селянам дозволялося купувати землю від імені свого поміщика, засновувати підприємства, використовувати найману працю; |
Застосування традиційної, застарілої техніки: плуга, рала, сохи,серпа, коси, ціпа; |
Використання нової техніки: сіялок, віялок, жаток, кінних молотарок; |
Низька врожайність. Культури: пшениця, жито, овес, ячмінь. |
Вирощування технічних культур: льону, коноплі, тютюну, хмілю, цукрового буряка. Розвиток товарного тваринництва; |
Розміщення виробництва за рахунок освоєння цілинних земель і розширення посівних площ на Півдні України. |
Сільськогосподарська спеціалізація районів. |
Висновок: с/г Наддніпрянської України першої половини ХІХ ст.. розвивалося екстенсивним шляхом, за рахунок розширення посівних площ, посилення відробіткової ренти. |
Висновок: нові явища в розвитку с/г – спеціалізація районів, обезземелення селян, поширення оренди, запровадження нової техніки, подальша товаризація с/г виробництва. |
У 1816 р. з ініціативи довіреної особи царя Олександра І О. Аракчеєва в Російській імперії розпочалася масова організація військових поселень. У Наддніпрянській Україні вони з’явилися в 1817 р. Створення військових поселень мало на меті: організацію ізольованої від народу касти солдатів для боротьби проти революційних рухів; зменшення витрат на армію, перекладення її утримання на самих солдатів-селян, які одночасно з військовою муштрою мусила займатися й с/г. Військові поселенці, що ставали довічними солдатами, жили в умовах надзвичайно жорстокого казарменого режиму, тяжкої муштри. Дітей поселенців від 7 – до 12 років зараховували в кантоністи і муштрували у військових школах, з 12 років в резервні, а з 18 років – військові частини.
Промисловий переворот – заміна ручної праці на механізовану, мануфактури на фабрику.
Товарне виробництво – це таке виробництво, коли продукти виробляються не для власного споживання, а для продажу.
Ринок – це економічні відносини у сфері обміну, що забезпечують продаж товарів на основі попиту і пропозиції, свободи господарської діяльності.
Мануфактуру, де використовувалася ручна праця, заступала фабрика, виробництво мало підсумком застосування машин.
30 – 40-ві роки ХІХ ст. – початок промислового перевороту.
60 – 70-ті роки ХІХ ст. – завершення промислового перевороту.
Формувалися нові соціальні верстви населення – підприємці та наймані робітники.
Наслідком промислового перевороту стало утвердження фабрично-заводського виробництва.
Тісний зв’язок промисловості із с/г: млини, крупорушки, гуральні та інші обробні підприємства в поміщицьких господарствах. У першій половині ХІХ ст. в Україні відбувається становлення цукрової промисловості. Поступово провідні позиції тут завойовують підприємці – вихідці з колишніх кріпаків і козаків. Вони активно впроваджують нові методи виробництва. Збудована братами Яхненками та чоловіком їхньої сестри Ф. Семиренком цукроварня першою застосувала в 1843 р. парову технологію виробництва цукру. Перший цукровий завод засновано в 1824 р.
Більшість промисловців – поміщики, купці; розвиток державної промисловості.
Використання як вільнонайманої праці (капіталістичні підприємства), так і кріпосної (поміщицько-кріпосні). Поступове зростання кількості найманих робітників.
Швидкими темпами розвивалася також суконна промисловість. У трьох українських губерніях (Київській, Волинській, Чернігівській) вироблялося понад 65% сукна. У 1859 р. на 160 суконних фабриках України працювало вже 10 тис. робітників.
На початку 1840-х рр. в Україні були виявлені великі родовища корисних копалин: кам’яного угля в Донецькому кряжі та залізної руди поблизу Кривого Рогу. На цій основі згодом сформувався Донецько-Криворізький промисловий регіон. У 1800 р. на першому в Україні ливарному заводі в м. Луганську було запущено першу домну.
Розвиток чумацького промислу, який сприяв розшаруванню селянства і був одним з основних джерел накопичення капіталу. Формування промислової буржуазії і робітничого класу.
Уперше в Україні:
1778 |
Збудовано перший морський порт у Херсоні. |
1795 |
Споруджено першу кам’яновугільну шахту в Лисичанську. |
1811 |
Створено Філотехнічне товариство в Харкові, що мало на меті використання нових технологій у хліборобстві й тваринництві. |
1823 |
Споруджено перший пароплав для плавання по Дніпру. |
1828 |
Почалося парове судноплавство біля берегів України на Кримсько-Кавказькій морській лінії Одеса – Ялта – Батумі. |
1843 |
Уперше в Україні застосовано нову (парову) технологію виробництва цукру. |
Модернізація промисловості передбачала:
Міста остаточно відокремилися від с/г. У великих містах виникли нові промислові підприємства. Міське населення Наддніпрянської України зросло утричі. Одеса стала найбільшим містом в Україні (на 1861 р. тут проживало 116 тис. осіб) і третім у Російській імперії (після Петербурга і Москви). Міста втрачали національні риси та набували загальноімперських. Російський уряд сприяв переселенню а українські міста російських купців. Особливостями міст Південної України був інтернаціональний склад їхнього населення.
Пожвавлення торгівлі внаслідок розвитку промислового й с/г виробництва. Україна стала складовою частиною загальноросійського внутрішнього ринку. У першій половині ХІХ ст. Україна перетворилася на один із найбільших центрів ярмаркової торгівлі. Велику популярність серед купецтва здобув Контрактовий ярмарок, який щорічно відбувався взимку в Києві на Подолі. Тут укладалися контракти (угоди) на купівлю-продаж. Популярними були й Хрещенський, Троїцький та Успенський У Харкові, Введенський у Сумах, Іллінський у Ромнах. Існували як загальні, так і спеціалізовані ярмарки. Ярмаркова торгівля сприяла розвитку банківської справи, біржових операцій, різноманітних форм кредитування. Значним банківським центром стало м. Бердичів, у якому існувало 8 банківських домів.
У 1817 р. Одеса стала відкритим, вільним портом (отримало дозвіл на безмитний увіз закордонних товарів, безмитний їх продаж), а засновано було в 1794 р. головним будівничим міста де Рібасом.
У1838 р. була створена Дніпровська судноплавна компанія. Основними морськими портами в Україні були: Одеса, Миколаїв, Херсон, Бердянськ, Маріуполь. Українські порти мали загальноімперське значення.
Російський уряд перетворив Україну на сировинний придаток імперії. З України до Російської імперії вивозилося сало. Тютюн, мед, цукор, горілка, а також сировина для російської промисловості – вовна, прядиво. З України через сухопутні митниці, черноморсько-азовські й частково балтійські порти експортувалися за кордон – в Англію, Францію, Італію, Австрію , Пруссію, Туреччину, Молдову та інші країни с/г продукти і сировина.
ІУ. Узагальнення матеріалу.
Покажіть на карті індустріальні райони підросійської України, найбільш індустріальні міста.
Що визначило розвиток с/г в підросійській Україні в ІІ пол. ХІХ ст.?Чим були зумовлені зміни в соціальному складі населення України?
Д. з. Вивчити матеріал конспекту, підібрати ілюстрації , а також уривки з художніх творів (І. Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я”), що ілюструють житло українських селян, розпорядок робочого дня українських селян, харчування, українське вбрання.