Тема: «Національно-визвольні повстання українського народу 20-30-х років ХVІІ століття»
Мета:
-
Визначити причини козацько-селянських повстань даного періоду, охарактеризувати хід повстань під проводом І. Сулими, Т. Трясила, Я. Острянина, П. Павлюка, Д. Гуні, з’ясувати їх значення та наслідки;
-
удосконалювати навички самостійної роботи учнів, вміння аналізувати й узагальнювати історичний матеріал, давати характеристику істричним особистостям;
-
виховувати в учнів почуття патріотизму.
Основні поняття: національно-визвольна боротьба, Куруківська угода
Обладнання: Підручник, портрети керівників національно-визвольних повстань, карта, таблиці
Тип уроку : засвоєння нових знань
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
-
визначати причини та наслідки національно-визвольних повстань;
-
показувати на карті території, які були охоплені національно-визвольним рухом;
-
називати імена ватажків повстань 20-30-х рр. ХVІІ століття;
-
на основі історичних джерел аналізувати та узагальнювати історичні явища, давати характеристику історичним особистостям;
-
виховувати патріотичні почуття, повагу до історичного минулого.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель запрошує усіх учнів у коло і пропонує їм дати побажання кожному на весь урок
ІІ. Актуалізація опорних знань
Дидактична гра «Віднови втрачене»
(учням пропонується вставити пропущені терміни, прізвища, дати тощо)
-
Хотинська війна відбулась у …
-
Привілейовану піхоту в турецькій армії називали…
-
Перша згадка про українських козаків подана у «Хроніці Мартина Бельського під…р.
-
Жіноче приміщення в будинку мусульманина, де утримувалися жінки й наложниці господаря називалися ….
-
Перше козацьке повстання кінця ХVІ ст. відбулося під керівництвом…
-
«Доба героїчних походів козаків» - це ….
-
1616 року козаки захопили найбільший невільничий ринок у місті ….
-
Першою Січчю вважають фортецю, що була зведена на острові… князем…
-
П. Сагайдачний вступив до …. братства
-
Битва під Цецорою відбулася у ….
-
Своє прізвище Сагайдачний отримав від слова …
-
Хотинська війна велася між…. державами.
Вправа «Мозковий штурм»
-
Назвіть факти, які свідчать,що запорізьке козацтво перетворилося на важливий чинник суспільно-політичного життя на українських землях;
-
Пригадайте, коли і чому було створене реєстрове козацтво. Яку роль воно відіграло в зовнішній політиці Речі Посполитої?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель
У 20-30-х р.р. XVII століття козацтво стало важливим чинником суспільного життя на українських землях , а також грізною політичною силою на арені світу, з якою змушені були рахуватися, якої боялися і до якої не раз зверталися за допомогою.
Саме цей період був відзначений рядом козацьких повстань, у які були втягнуті і інші прошарки українського суспільства. Кожне з повстань мало свої причини, лідерів та наслідки.
Вправа «Знаємо. Хочемо дізнатися. Дізналися» ( протягом уроку учні заповнюють дану таблицю, яка наявна в кожного на парті)
ІV. Вивчення нового матеріалу
-
Причини селянсько-козацьких повстань
Робота в групах з історичними документами.
На основі опрацьованого матеріалу (підручник ст. 66 О.Гісем, О. Мартинюк), учні за допомогою методу «Мозковий штурм» визначають причини повстань 20-30-х р.р. XVII ст. і складають узагальнюючу схему (Приклад)
-
Польсько-збройний конфлікт 1625 року
Завдання для учнів
-
А) репортаж з місця подій (самостійна робота з підручником ст. 67. П.2. Автори: О. Гісем, О. Мартинюк, Харків «Ранок» 2021 р.);
-
Б) Аналіз Куруківської угоди;
-
В) Робота з документом
«Куруківська угода була компромісом між офіційною польською владою та верхівкою козацтва. Але вона зовсім не задовольняла інтереси більшості повсталих, Які мусили повернутися у кріпацтво. Саме тому вона прискорила остаточний поділ козацтва на дві групи: заможне реєстрове козацтво, яке дотримувалося поміркованої лінії та йшло на компроміс з урядом. І нереєстрове, яке посідало радикальну позицію» (Бойко О.Д. Історія України. – К.: Академія. 2002. С.141)
Запитання до учнів
-
Чи згодні ви з оцінкою Куруківської угоди, яка подається в даному документі?
-
Повстання 20-30-х р.р. XVII ст.
(Питання про повстання розглядаються у формі проектного дослідження. Групи отримали випереджальне завдання за орієнтовними планами, дані заносяться до таблиці )
-
Таблиця ст. 71 підручника . Автори: О. Гісем, О. Мартинюк, Харків «Ранок» 2021 р.);
Причини повстань
|
Козацько-селянські повстання
|
Результати повстань
|
Наслідки повстань
|
|
Дата
|
Керівник
|
Основні події
|
|
|
Повстання І. Сулими . Орієнтовний план роботи
-
Робота з історичним джерелом Г.Л. де Боплана «Опис України»
-
Довідка про спорудження Кодака
-
Сюжетна розповідь про здобуття Кодака запорожцями.
-
Характеристика І. Сулими.
-
Малюнки
«Тарасова ніч». Орієнтовний план роботи
-
Робота з джерелом ( уривок із поеми)Т.Г. Шевченка «»Тарасова ніч»
-
Порівняльна таблиця ( Умови Куруківської угоди/умови Переяславської угоди)
Національно-визвольне повстання 1637-1638 р.р 17 ст. Орієнтовний план роботи
-
Повідомлення про П. Павлюка, Я. Острянина, Д. Гуню.
-
Хронологічний ланцюжок.
-
Порівняльна таблиця «Повстання 90-х р.р.16 ст. 20-030-х р.р. XVII ст.» (спільне і відмінне)
-
Робота з документом «Ординація війська Запорозького реєстрового. Що перебуває на службі Речі Посполитої»
V. Закріплення матеріалу
Робота в змінних групах. Метод «Дерево рішень»
1 група – визначає особливості козацько-селянських повстань 20-30-х р.р.
XVII ст.
2 група – наслідки повстань
3 група – значення повстань.
Орієнтовні відповіді (Приклад)
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника ст. 66-71
*Підготувати невелику інсценівку, яка відображає епізод одного з розглянутих на уроці повстань
Завдання 8 ст. 71. Робота з контурною картою.
Використана література:
-
Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти «Історія України.5-9 класи» (Наказ МОН України від 21.02.2019 №236)
-
О.Гісем, О. Мартинюк Історія України – Харків: Ранок, 2021
-
Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. – Київ: А.С.К., 2004
-
Бойко О.Д. Історія України. – Київ: академія, 2002. – с.141
-
Шевченко Т.Г. //Кобзар. – Київ: Радянська школа 1983. - с. 35-37