Урок з історії України для учнів 8 класу "Козацько-селянські повстання 20-30-х років XVII століття"

Про матеріал
Конспект уроку для учнів 8 класу на тему "Козацько-селянські повстання 20-30-х років XVII століття"
Перегляд файлу

Тема: «Національно-визвольні повстання українського народу 20-30-х років ХVІІ століття»

Мета:

  •  Визначити причини козацько-селянських повстань даного періоду, охарактеризувати хід повстань під проводом  І. Сулими, Т. Трясила, Я. Острянина, П. Павлюка, Д. Гуні, з’ясувати їх значення та наслідки;
  • удосконалювати навички самостійної роботи учнів, вміння аналізувати й узагальнювати історичний матеріал, давати характеристику істричним особистостям;
  • виховувати в учнів почуття патріотизму.

Основні поняття: національно-визвольна боротьба, Куруківська угода

Обладнання: Підручник, портрети керівників  національно-визвольних повстань, карта, таблиці

Тип уроку : засвоєння нових знань

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

  • визначати причини та наслідки національно-визвольних повстань;
  • показувати на карті території, які були охоплені національно-визвольним рухом;
  • називати імена ватажків повстань 20-30-х рр. ХVІІ століття;
  • на основі історичних  джерел аналізувати та узагальнювати  історичні явища, давати характеристику історичним особистостям;
  • виховувати патріотичні почуття, повагу до історичного минулого.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вчитель запрошує усіх учнів у коло і пропонує їм дати  побажання кожному  на весь урок

ІІ. Актуалізація опорних знань

Дидактична гра «Віднови втрачене»

(учням пропонується вставити пропущені терміни,  прізвища, дати тощо)

  1. Хотинська війна відбулась у …
  2. Привілейовану піхоту в турецькій армії називали…
  3. Перша згадка про українських козаків подана у «Хроніці  Мартина Бельського під…р.
  4. Жіноче приміщення в будинку мусульманина, де утримувалися жінки й наложниці господаря називалися ….
  5. Перше козацьке повстання кінця ХVІ  ст. відбулося під керівництвом…
  6. «Доба героїчних походів козаків» - це ….
  7. 1616 року козаки захопили найбільший невільничий ринок у місті ….
  8. Першою Січчю вважають фортецю, що була зведена на острові… князем…
  9. П. Сагайдачний вступив до ….  братства
  10. Битва під Цецорою відбулася у ….
  11. Своє прізвище Сагайдачний отримав від слова …
  12. Хотинська війна велася між….  державами.

Вправа «Мозковий штурм»

  • Назвіть факти, які свідчать,що запорізьке козацтво перетворилося на важливий чинник суспільно-політичного життя  на українських землях;
  • Пригадайте, коли і чому було створене реєстрове козацтво. Яку роль воно відіграло в зовнішній політиці Речі Посполитої?

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Вчитель

У 20-30-х р.р. XVII століття козацтво стало важливим чинником суспільного життя  на українських землях , а також грізною політичною силою на арені світу, з якою змушені були рахуватися, якої боялися і до якої не раз зверталися за допомогою.

Саме цей період  був відзначений рядом козацьких повстань, у які були втягнуті і інші прошарки українського суспільства. Кожне з повстань мало свої причини, лідерів та наслідки.

Вправа «Знаємо. Хочемо дізнатися. Дізналися» ( протягом уроку учні заповнюють дану таблицю, яка наявна в кожного на парті)

           ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Причини селянсько-козацьких повстань

Робота в групах з історичними документами.

На основі опрацьованого матеріалу (підручник ст. 66 О.Гісем, О. Мартинюк), учні за допомогою методу «Мозковий штурм» визначають причини повстань 20-30-х р.р. XVII ст. і складають узагальнюючу схему (Приклад)

 

Козацько-селянські повстання 20–30-х рр. XVII ст. - Підручник з Історії  України. 8 клас. Сорочинська - Нова програма

  1. Польсько-збройний конфлікт 1625 року

Завдання для учнів

  • А) репортаж з місця подій (самостійна робота з підручником ст. 67. П.2. Автори: О. Гісем, О. Мартинюк,  Харків «Ранок» 2021 р.);
  • Б) Аналіз Куруківської угоди;
  • В) Робота з документом

«Куруківська угода була компромісом між офіційною польською владою та верхівкою козацтва. Але вона зовсім не задовольняла інтереси більшості повсталих, Які мусили повернутися у кріпацтво. Саме тому вона прискорила остаточний поділ козацтва на дві групи: заможне реєстрове козацтво, яке дотримувалося поміркованої лінії та йшло на компроміс з урядом. І нереєстрове, яке посідало радикальну позицію» (Бойко О.Д. Історія України. – К.: Академія. 2002. С.141)

Запитання до учнів

  • Чи  згодні ви з оцінкою Куруківської угоди, яка подається в даному документі?

 

  1. Повстання 20-30-х р.р. XVII ст.

(Питання про повстання розглядаються у формі проектного дослідження. Групи отримали випереджальне завдання за орієнтовними планами, дані заносяться до таблиці )

  • Таблиця ст. 71 підручника . Автори: О. Гісем, О. Мартинюк,  Харків «Ранок» 2021 р.);

Причини повстань

Козацько-селянські повстання

Результати  повстань

Наслідки повстань

 

Дата

Керівник

Основні події

 

 

 

Повстання І. Сулими . Орієнтовний план роботи

  • Робота з історичним джерелом Г.Л. де Боплана «Опис України»
  • Довідка  про спорудження Кодака
  • Сюжетна розповідь про здобуття Кодака запорожцями.
  • Характеристика І. Сулими.
  • Малюнки

«Тарасова ніч». Орієнтовний план роботи

  • Робота з джерелом ( уривок із поеми)Т.Г. Шевченка  «»Тарасова ніч»
  • Порівняльна таблиця ( Умови Куруківської угоди/умови Переяславської угоди)

Національно-визвольне повстання 1637-1638 р.р 17 ст. Орієнтовний план роботи

  • Повідомлення про П. Павлюка, Я. Острянина, Д. Гуню.
  • Хронологічний ланцюжок.
  • Порівняльна таблиця «Повстання 90-х р.р.16 ст. 20-030-х р.р. XVII ст.» (спільне і відмінне)
  • Робота з документом «Ординація війська Запорозького реєстрового. Що перебуває на службі Речі Посполитої»

V. Закріплення матеріалу

Робота в змінних групах. Метод «Дерево рішень»

1 група – визначає особливості козацько-селянських повстань 20-30-х р.р.

XVII ст.

2 група – наслідки повстань

3 група – значення повстань.

Орієнтовні відповіді (Приклад)

Козацько-селянські повстання 20–30-х років XVII ст - презентация онлайн

 

 

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника ст. 66-71

*Підготувати невелику інсценівку, яка відображає  епізод одного з розглянутих на уроці повстань

Завдання 8 ст. 71. Робота з контурною картою.

Використана література:

  1. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти «Історія України.5-9 класи» (Наказ МОН України від 21.02.2019 №236)
  2. О.Гісем, О. Мартинюк Історія України – Харків: Ранок, 2021
  3.  Пометун О.,  Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. – Київ: А.С.К., 2004
  4. Бойко О.Д. Історія України. – Київ: академія, 2002. – с.141
  5. Шевченко Т.Г. //Кобзар. – Київ: Радянська школа 1983. - с.  35-37

 

 

docx
Додано
20 січня 2022
Переглядів
1191
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку