Урок узагальнення з історії України для учнів 8 класу "Українські землі у І половині XVII століття"

Про матеріал
Конспект уроку узагальнення та систематизації знань з історії України для учнів 8 класу за темою "Українські землі у І половині XVII століття"
Перегляд файлу

Тема уроку: Узагальнення та систематизація знань за темою «Українські землі у І половині XVII  століття»

Мета :

  • повторити та узагальнити матеріал даної теми, а саме: соціально-економічний розвиток українських земель, становище українського козацтва, церковне та культурне життя на українських землях в даний період;
  • удосконалювати вміння та навички учнів аналізувати та узагальнювати матеріал, робити висновки, висловлювати власну думку щодо певних подій та явищ;
  • виховувати інтерес  та повагу до національної історії.

Тип уроку: повторювально-узагальнюючий

Обладнання: підручник, атлас, контурні та стінні карти, що використовувались впродовж вивчення теми, дидактичні матеріали

 

Хід уроку

І. Організаційний матеріал

Вчитель повідомляє тему уроку і основні форми роботи.

ІІ. Повторення та узагальнення знань

Запитання до учнів:

  • Вивчення якої теми ми завершили?
  • Які головні доленосні події відбулися в період, що ми вивчали?
  • Чи можете ви дати інші назви параграфам , які вивчали в даній темі?

Далі урок проводиться у формі змагання. Учні діляться на групи. Назви обирають із понять, що стосуються даної теми. Командам буде запропоновано конкурсні завдання, за які вони отримують бали. Якщо учень не буде працювати , то з команди будуть зніматися бали. За кожне доповнення команда отримує додатковий бал. Перемагає  та команда, яка отримала найбільшу кількість балів.

Обираються командири команд, які повинні виставити в кінці уроку бали представникам своїх команд, обґрунтувавши їх.

 

Конкурс «Історичний марафон»

Команди називають по черзі терміни, що стосуються даної теми і пояснюють їх.

Наприклад: латифундія, єпархія, фільварок, ясир, Хотинська війна, національно-визвольний рух, вертеп, братства, яничари тощо.

У конкурсі перемагає та команда, яка останньою називає певний термін і дає йому пояснення.

Дана команда отримує 5 балів. А інші – 3 бали.

 

Конкурс «Дерево запитань»

На дошці висить плакат у вигляді дерева, до якого прикріплюються листочки, з внутрішнього боку яких написані питання , що стосуються даної теми. Представники команд по черзі підходять до дерева, зривають по листочку, читають запитання і дають на нього відповіді. Кожна команда має відповісти на два запитання. За кожну правильну відповідь команди отримують по 3 бали.

 

Приклади запитань:

  • Яка кількість реєстру козаків встановлювалася  за Куруківською угодою?
  • Коли відбулася битва під Цецорою?
  • Коли було відновлено ієрархію православної церкви?
  • Хто такий І. Борецький?
  • Хто очолював повстанців під час польсько-козацького збройного конфлікту 1625 року7
  • Які події дістали назву «Тарасова ніч» тощо.

 

Конкурс «Склади розповідь»

Командам роздаються картки  з ключовими словами. Учні повинні вгадати про яку подію йде мова, а потім скласти про нею розповідь. Максимальна кількість балів – 6. Розповідь повинна бути послідовною, змістовною, повною.

 

Картка 1

Хотинська фортеця, Петро Конашевич-Сагайдачний, 40-тисячне козацьке військо, Польща, Туреччина, мирний договір.

 

Картка 2

Станіслав Конєцьпольський, Марко Жмайло, Михайло Дорошенко, озеро, угода, козацький реєстр.

 

Картка 3

1 березня 1638 року, Варшава, сейм, козацький реєстр, козацька старшина, козацьке судочинство.

 

Конкурс «Продовжте розповідь»

Команди повинні скласти розповідь з теми, яка присвячена розвитку української культури. На виконання даного завдання відводиться 5 хвилин. Кожен член команди говорить по черзі речення поки не вийде зв’язна відповідь. Максимальна кількість балів –5

Орієнтовні теми:

1-а команда – Охарактеризувати розвиток архітектури на українських землях в І половині XVII століття.

2-а команда - Охарактеризувати розвиток книгодрукування на українських землях в І половині XVII століття.

3-я команда - Охарактеризувати розвиток театру на українських землях в І половині XVII століття.

Максимальна кількість балів -6.

 

Конкурс «З глибини віків»

Це робота учнів з історичними джерелами. Кожній команді дається опрацювати документ і відповісти на питання. За вірно виконане завдання команди отримують по 5 балів. На виконання даного завдання відводиться 5 хвилин.

 

Документ №1

«Домінуючі позиції в економіці посіли українські та польські магнати, які зосередили у своїх руках величезні масиви земель. Вони володіли десятками міст і містечок, тисячами сіл. Щоб збільшити виробництво сільськогосподарської продукції на продаж, шляхта і магнати організовували фільварки. Вони відбирали у селян земельні наділи, позбавляли їх особистої свободи, і змушували виконувати кілька днів на тиждень панщинну…Міщани також виконували різні повинності на користь своїх власників, старост… Багато міст мали привілеї на магдебурзьке право, але…водночас православні міщани…зазнавали тяжких економічних утисків». ( Сас П.М. Історія України. XVII-XVII ст._ Львів: Дивосвіт 2001. – с.58)

Завдання

  • На  основі документа охарактеризуйте соціально-економічне становище українських земель у  І половині XVII століття.

 

Документ №2

З листа канцлера Великого князівства Литовського Лева Сапіги до греко-католицького єпископа Й Кунцевича в березні 1622 року

« Давно в нашій державі заведено святу римо-католицьку віру, і доки не мали наслідувачів (унії) свого богослужіння і послуху Святого Отця, доти славилася дійсним спокоєм і силою всередині держави й назовні; тепер же, коли прийняли до свого гурту якусь сварливу й неспокійну приятельку (унію),через неї на кожнім сеймі, нам кожних народних зборах, на кожному повітовому засіданні точиться чимало суперечок і чвар».

Запитання

  • Про яку подію йде мова в даному документі?
  • Які наслідки вона мала для України?

 

Документ №3

Із записок арабського мандрівника Павла Алеппського

« Я багато бачив ікон, починаючи з грецьких країн до цих місць, але ніде не бачив подібного чи рівного… Козаки спорудили соборні церкви, створили боголепні ікони, чесні і божественні іконостати і корогви.  Як ми помітили, церкви одна одної величніше, краще, гарніше, вище і більше, навіть сільські церкви одна одної краще».

Запитання

  • Прокоментуйте даний уривок.
  • Про що свідчить оцінка сучасника стану української культури даного періоду?

 

Наприкінці уроку підбиваються підсумки змагання,  оголошується команда переможець, командири команд допомагають у виставленні балів за роботу учнів на уроці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 січня 2022
Переглядів
1023
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку