Тема уроку: Узагальнення та систематизація знань за темою «Українські землі у І половині XVII століття»
Мета :
Тип уроку: повторювально-узагальнюючий
Обладнання: підручник, атлас, контурні та стінні карти, що використовувались впродовж вивчення теми, дидактичні матеріали
Хід уроку
І. Організаційний матеріал
Вчитель повідомляє тему уроку і основні форми роботи.
ІІ. Повторення та узагальнення знань
Запитання до учнів:
Далі урок проводиться у формі змагання. Учні діляться на групи. Назви обирають із понять, що стосуються даної теми. Командам буде запропоновано конкурсні завдання, за які вони отримують бали. Якщо учень не буде працювати , то з команди будуть зніматися бали. За кожне доповнення команда отримує додатковий бал. Перемагає та команда, яка отримала найбільшу кількість балів.
Обираються командири команд, які повинні виставити в кінці уроку бали представникам своїх команд, обґрунтувавши їх.
Конкурс «Історичний марафон»
Команди називають по черзі терміни, що стосуються даної теми і пояснюють їх.
Наприклад: латифундія, єпархія, фільварок, ясир, Хотинська війна, національно-визвольний рух, вертеп, братства, яничари тощо.
У конкурсі перемагає та команда, яка останньою називає певний термін і дає йому пояснення.
Дана команда отримує 5 балів. А інші – 3 бали.
Конкурс «Дерево запитань»
На дошці висить плакат у вигляді дерева, до якого прикріплюються листочки, з внутрішнього боку яких написані питання , що стосуються даної теми. Представники команд по черзі підходять до дерева, зривають по листочку, читають запитання і дають на нього відповіді. Кожна команда має відповісти на два запитання. За кожну правильну відповідь команди отримують по 3 бали.
Приклади запитань:
Конкурс «Склади розповідь»
Командам роздаються картки з ключовими словами. Учні повинні вгадати про яку подію йде мова, а потім скласти про нею розповідь. Максимальна кількість балів – 6. Розповідь повинна бути послідовною, змістовною, повною.
Картка 1
Хотинська фортеця, Петро Конашевич-Сагайдачний, 40-тисячне козацьке військо, Польща, Туреччина, мирний договір.
Картка 2
Станіслав Конєцьпольський, Марко Жмайло, Михайло Дорошенко, озеро, угода, козацький реєстр.
Картка 3
1 березня 1638 року, Варшава, сейм, козацький реєстр, козацька старшина, козацьке судочинство.
Конкурс «Продовжте розповідь»
Команди повинні скласти розповідь з теми, яка присвячена розвитку української культури. На виконання даного завдання відводиться 5 хвилин. Кожен член команди говорить по черзі речення поки не вийде зв’язна відповідь. Максимальна кількість балів –5
Орієнтовні теми:
1-а команда – Охарактеризувати розвиток архітектури на українських землях в І половині XVII століття.
2-а команда - Охарактеризувати розвиток книгодрукування на українських землях в І половині XVII століття.
3-я команда - Охарактеризувати розвиток театру на українських землях в І половині XVII століття.
Максимальна кількість балів -6.
Конкурс «З глибини віків»
Це робота учнів з історичними джерелами. Кожній команді дається опрацювати документ і відповісти на питання. За вірно виконане завдання команди отримують по 5 балів. На виконання даного завдання відводиться 5 хвилин.
Документ №1
«Домінуючі позиції в економіці посіли українські та польські магнати, які зосередили у своїх руках величезні масиви земель. Вони володіли десятками міст і містечок, тисячами сіл. Щоб збільшити виробництво сільськогосподарської продукції на продаж, шляхта і магнати організовували фільварки. Вони відбирали у селян земельні наділи, позбавляли їх особистої свободи, і змушували виконувати кілька днів на тиждень панщинну…Міщани також виконували різні повинності на користь своїх власників, старост… Багато міст мали привілеї на магдебурзьке право, але…водночас православні міщани…зазнавали тяжких економічних утисків». ( Сас П.М. Історія України. XVII-XVII ст._ Львів: Дивосвіт 2001. – с.58)
Завдання
Документ №2
З листа канцлера Великого князівства Литовського Лева Сапіги до греко-католицького єпископа Й Кунцевича в березні 1622 року
« Давно в нашій державі заведено святу римо-католицьку віру, і доки не мали наслідувачів (унії) свого богослужіння і послуху Святого Отця, доти славилася дійсним спокоєм і силою всередині держави й назовні; тепер же, коли прийняли до свого гурту якусь сварливу й неспокійну приятельку (унію),через неї на кожнім сеймі, нам кожних народних зборах, на кожному повітовому засіданні точиться чимало суперечок і чвар».
Запитання
Документ №3
Із записок арабського мандрівника Павла Алеппського
« Я багато бачив ікон, починаючи з грецьких країн до цих місць, але ніде не бачив подібного чи рівного… Козаки спорудили соборні церкви, створили боголепні ікони, чесні і божественні іконостати і корогви. Як ми помітили, церкви одна одної величніше, краще, гарніше, вище і більше, навіть сільські церкви одна одної краще».
Запитання
Наприкінці уроку підбиваються підсумки змагання, оголошується команда переможець, командири команд допомагають у виставленні балів за роботу учнів на уроці