Урок з літературного читання 3 клас "Ознайомлення з життям і творчістю Т.Шевченка. О.Іваненко "Тарасові шляхи". Т.Шевченко "Не цурайтесь того слова"

Про матеріал
Даний матеріал допоможе розширити знання учнів про життя і творчість Т. Шевченка; вчити передавати під час читання інтонаційно своє ставлення до прочитаного; розвивати вміння працювати над твором; продовжити роботу над вдосконаленням навичок читання. Виховувати співчуття і повагу до головного героя твору.
Перегляд файлу

Літературне читання
3 клас

Тема уроку. Ознайомлення з життям і творчістю Тараса Шевченка.   О. Іваненко «Тарас у наймах», Тарас Шевченко «Не цурайтесь того слова».

Мета уроку: розширити знання учнів про життя і творчість                 
                                   Т. Шевченка; вчити передавати під час читання
                                    інтонаційно своє ставлення до прочитаного; розвивати
                                    вміння працювати над твором; продовжити роботу над
                                    вдосконаленням навичок читання.

                              Виховувати співчуття і повагу до головного героя твору.

Обладнання:       портрет Т. Шевченка; виставка творів поета, презентація
                                    до уроку.

Тип уроку:           урок формування знань, умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Мов троянда, розквітай,
Моя рідна мово!
Не забудем ми повік
Кобзареве слово!

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Мозковий штурм
  •  У якій країні ми живемо?
  •  Яка наша державна мова?
  •  Які письменники і поети прославляли українську мову?
  •  Який поет одним із перших використав у своїй творчості українську мову?
  1.  Вправа «Вилучи зайве»

«Віндвабувдвасиномдвамужикадваіставдваволодаремдвадухудва. Віндвабувдвакріпакомдваіставдвавелетнемдвауцарствідвакультури.»        

(І. Франко)

Учитель: Про кого йде мова?

  1. Вправа «Дешифрувальник»

1  2  3    4 5 1 3 1 5
                                                                                          (К о б з а р)


                    4                    5

 

6                   7                  8

 

Учитель: Кого з поетів ми називаємо Великим Кобзарем?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку

img0

  • Так, це славетний син України – Тарас Григорович Шевченко. Це з його ім’ям на вустах піднімалися на боротьбу з панами, це з його ім’ям народжувалися нові й нові поети, які славили його, писали про його тяжке життя.
  1. Робота «Довідкового бюро»
  •         http://school.xvatit.com/images/4/44/Ukr8.jpgА зараз довідкове бюро надасть нам інформацію про життя великого поета. (Доповіді трьох учнів супроводжуються на екрані слайдами)

 

 

 

 

2. Бесіда за картиною «Сільська родина»

Mal_1_t77

  •    Отже, Т. Шевченко народився в кріпацькій сімї, де любили дітей, поважали один одного. Все це він змалював на картині «Сільська родина».
  •    Кого ми бачимо на картині?
  •    Які б слова ви використали, щоб охарактеризувати, з яким почуттям малював художник цю картину? (З любов’ю, добротою, ніжністю).
  •    Які барви використовує художник у картині?
  •    Чи відповідають кольори картини характерам персонажів? (світлі помисли, щирість стосунків, доброту).
  1. Читання вчителем (аудіозапис) вірша «Не цурайтесь того слова»
  •    Як ви розумієте ці слова? (показана любов до української мови)
  1.     Повідомлення теми і завдань уроку
    (Тема і завдання записані на дошці)

Учитель: Шевченківським словом відкривається наступний розділ «Читанки». Сьогодні ми прочитаємо оповідання української письменниці        О. Іваненко «Тарас у наймах» з її великої книги «Тарасові шляхи», і дізнаємося, що ж довелося пережити Тарасові у пошуках учителя малювання.

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

  1.     Читання вчителем (аудіозапис) разом з дітьми (впівголоса) оповідання «Тарасові шляхи».
  2.     http://900igr.net/datas/izo/SHevchenko-khudozhnik/0007-007-Taras-u-najmakh.jpgПеревірка первинного сприймання
  • Хто головний герой твору?
  • Коли Тарас пішов у найми?
  • Скільки йому було років?
  • Ким хотів стати хлопчик?
  • Які почуття викликало оповідання? (жалю, співчуття)
  • До якого жанру ми віднесемо цей твір? (оповідання)
  1. Фізкультхвилинка (під музичний супровід)
  2. Словникова робота

а) «піраміда» (прочитати)

   як      б) «загубилися літери»

д . я к      м р . . в  . р к . ш . к

к о . з а ч ó к      (і, я)                         (а, у, и)

у п р а . в ú т е л ь    

о б í д р а . н и й    в) «розсипалися слова»

           лоднийго – (голодний)

           мирізка – (різками)

г) тлумачення малозрозумілих слів (з’єднати стрілочкою ліву і праву частини)

1. Дяк           хлопчик 12-15 років, який виконує дрібні
                                                          доручення пана

2. Ляпас          тобто, таким чином

3. Козачок          служитель церкви, що допомагає
                                                          священнику

4. Цебто           удар по щоці долонею

5. Читання твору учнями по частинах

6. Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання

- Чому Тарас вирішив стати даровитим наймитом?

- На кого хотів вчитися Тарас?

- Чим закінчилися пошуки хлопця?

- Як жилося Тарасові у дяка-пяниці? (прочитати)

- А у дяка маляра? (прочитати)

- Як ставився Тарас до своїх сестричок? (прочитати)

- Що він любив робити? (прочитати)

V. Узагальнення і систематизація знань

1. Складання асоціативного куща

 

 

 

2. Робота в парах

а) читання за абзацами;

б) «бджілка» (один учень називає перше слово речення, а інший знаходить і читає).

3. Стислий переказ оповідання

- Визначення головної думки твору (тяжке життя сироти).

4. Читання твору учнями

а) І частина – «віконечко»

б) ІІ частина – «буксир»

в) ІІІ частина – «ланцюжок»

VI. Рефлексія

РЗМ. Словесне малювання

  • Яким ви уявляєте Тараса?
  • Яку б ілюстрацію намалювали?
  1. «Ґронування»

 

 

 

 

 

VII. Підсумок уроку

  1. Підведення підсумків поставлених завдань.
  2. Виставлення оцінок і їх мотивація.
  3. Заключне слово вчителя.
  • Пам’ятає народ славного Кобзаря, вшановує його пам'ять. Його іменем називають міста, села, вулиці, споруджують пам’ятники.

 

Благословен той день і час,
коли прослалась килимами
земля, яку сходив Тарас
малими босими ногами,
земля, яку скропив Тарас
дрібними росами-сльозами.

                            (М. Рильський)

 

VIII. Домашнє завдання

Читати і переказувати твір.

 

docx
Додано
15 травня 2020
Переглядів
1264
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку