Урок з літературного читання "Казка Лесі Українки «Казка про Оха-чудодія». Порівняння літературної казки з народною.

Про матеріал
Мета уроку -ділової гри: Ознайомлення учнів із віршованою літературною казкою Л. Українки «Казка про Оха-чудодія»; формування уміння складати порівняльну характеристику літературної та народної казки; удосконалення уміння давати характеристику діям та характеру головного героя; вчити дітей знаходити в тексті художні засоби: порівняння, епітети, описи. Розвиток творчої уяви, образного мислення, навичок виразного читання поетичних творів, зв’язного мовлення. Виховування почуття любові до художнього образного слова.
Перегляд файлу

МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

КРИВОРІЗЬКОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ І-ІІІ СТ.№55

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку з

 Літературного читання у 3 класі

на тему:

«Казка Лесі Українки «Казка про Оха-чудодія».  Порівняння літературної казки з народною»

 

 

 

Конспект підготувала Старікова Наталя Анатоліївна вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, «старший вчитель». 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   

                                                   2019-2020н.р.

 

 

Урок: 38  Клас: 3-А    Дата проведення: 05.12.2019

Тема уроку: Казка Лесі Українки «Казка про Оха-чудодія».  Порівняння літературної казки з народною.

Мета уроку: Ознайомлення учнів із віршованою літературною казкою Л. Українки «Казка про Оха-чудодія»; формування уміння складати порівняльну характеристику літературної та народної казки; удосконалення уміння давати характеристику  діям та характеру головного героя; вчити дітей знаходити в тексті художні засоби: порівняння, епітети, описи. Розвиток творчої уяви, образного мислення, навичок виразного читання поетичних творів, зв’язного мовлення.

Виховування почуття любові до художнього образного слова.

Тип уроку:  комбінований

Форма проведення:    урок-ділова гра «Детективи»

Методико – дидактичне забезпечення уроку:  презентація «Казка вчить як на світі жить. Леся Українка «Казка про Ох-чудодія», ноутбук,   телевізор,  відеоролік «Цікаві факти про Лесю Українку», «Тигр - данс», маски журавля та лисиці, малюнки дітей, портрет Л. Українки, ілюстративний матеріал, порівняльна таблиця «Народна та літературна казка»,   картки для парної та групової роботи, підручник для 3 класу «Літературне читання».

 

Хід уроку

 

І. Організація класу. Слайд 2

Отже, ми сьогодні будемо:

Не просто слухати, а чути,

не просто дивитись, а бачити,

не просто відповідати, а міркувати,

дружно і плідно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання.

1. Мовна розминка Слайд 3

Казка вчить як на світі жить.

(Інтонування окремих слів)

2.   Читання казки І. Франка «Лисичка і Журавель» в особах. Слайд 4

- Чому розпалася їхня дружба?

- Що порадите Лисичці і Журавлю?

3. «Картинна галерея» виставка учнівських ілюстрацій до казки І. Франка «Лисичка і Журавель»

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку Слайд 5

  • Ми відкриваємо детективне агентство. Кожний з вас відчує себе  детективом.  Сьогодні  на уроці ми :
  • познайомимося з  великою поетесою Л. Українкою, яка заявляє про злочин;
  • розглянемо справу - віршовану казку;
  • проаналізуємо речові докази - художні засоби казки.
  • дамо характеристику героям та їх діям, шукаючи докази, складаючи психологічний портрет;
  • спробуємо порівняти дві справи - народну і літературну казки;

 

IV. Засвоєння та сприймання учнями матеріалу уроку

  1. Картинки по запросу леся українкаЗнайомство з творчістю та життям Лесі Українки
  1. Презентація «Життя Лесі Українки». Виступ дітей. Слайд 6

На дошці портрет Лесі Українки з надписом:

«Чи знаєте ви, що я люблю казки й можу їх вигадувати мільйонами…»

- Починаємо розслідування справи. Познайомимося з великою українською поетесою і письменницею  Лесею Українкою, яка заявила про злочин.  Доповідають досвідчені детективи.(Виступ дітей з відео)

2) Самостійне здобуття інформації. Опрацювання статті підручника с. 70-71. Слайд 7

- Цієї інформації не достатньо. Спробуйте самостійно здобути інформацію з матеріалів справи на ст. 70-71

- Що дізналися про Лесю Українку? Добре попрацювали детективи на першому етапі справи.

2. Робота над казкою Лесі Українки «Ох-Чудодій»

1) Вправа «Передбачення» Слайд 8

- Починаємо знайомство зі справою. Прочитайте назву казки.

- Як ви гадаєте про кого і про що в ній ітиметься?

2) Словникова робота. Вправа «Логічний ланцюжок». Фронтальна робота.    (на дошці : слово-малюнок- тлумачення) Слайд 9-10

Корх

міра довжини, що дорівнює ширині долоні, кулака = 9см

Жупанок

Картинки по запросу малюнок  жупан

Старовинний верхній теплий одяг

Сажень

 

Стародавня одиниця довжини, яка дорівнює близько 2м13см

Гаплик

Картинки по запросу гаплик картинка

Металева зачіпка, що пришивається проти петлі одягу

Бранка

Картинки по запросу  полонянка картинка для детей

полонянка

Трясовиця

Картинки по запросу болото картинка для детей

болото

Ряхтіти

Похожее изображение

мерехтить

Чига

Похожее изображение

Риба чечуга, стерлядь

     - Насамперед треба розглянути речові докази.  Якась плутанина, не зрозуміло. Попрацюємо криміналістами та розплутаємо це павутиння. Що означають ці слова, які зустрінуть у справі-казці.

 3) Комбіноване читання казки. Слайд 11

- Ми познайомилися з людиною, яка заявила про злочин, розібрали речові докази. Тепер починаємо  читати справу-казку.

- Хто є головним героєм казки?

- Яким ви його собі уявляєте?

3. Поглиблений смисловий і структурний аналіз  тексту.

1) Повторне читання казки «ланцюжком» (по строфі)

- Треба ще раз ознайомитися детально зі справою. Звертайте увагу на різні дрібниці. Можливо вони допоможуть розплутати справу.

       2) Поглиблене усвідомлення фактичної інформації. Бесіда за змістом з елементами вибіркового читання.  Вправа «Нишпорки». Слайд 12

- Де жив Ох спочатку? Прочитайте.

- Як до нього потрапляли люди?

- Чого вони приходили до Оха?

- Як змінився Ох? Чому?

- Прочитайте опис підземного царства Оха? Чим воно небезпечне для людей?

- На кого перетворював Ох непроханих гостей?

- Який настрій у казки?

- Чому?

- Який казкар складав казку? (сумний)

Фізхвилинка. Відео «Тигр-данс»

3) Робота над художніми засобами. Вправа «Шукаємо докази». Робота в  групах. Слайд 13

І група «Кримінальні експерти»  

- Знайдіть в казці порівняння.

самоцвіти, наче зорі;

рибка, мов чига;

пазурі гачкуваті, мов гаплички;

в’ються, мов щури;

сиди, мов прикувався.

ІІ група «Кримінальні психологи»

 - Знайдіть в казці епітети.

Ох – мудрий, вельможний, ласкавий;

горбочок – зелений;

пень – трухлявий;

кімнати – гарні, пишнії;

самоцвіти – дорогі;

рибки – золоті;

скриньки – кришталеві.

Презентація робіт.

4)  Характеристика дій та  вдачі Оха. Гра «П’ять копійок». Парна робота кримінальних психологів. Слайд 14

- Давайте подумаємо, головний герой казки Ох: лихий чи добрий?

- Перед вами терези, на шальки яких ви будете класти свої п’ять копійок з твердженням. Але підтвердити це твердження потрібно висловами з казки.

(Кожна пара отримує монету з твердженням та доводить правильність   епізодом справи - казки)

Добрий

Лихий

  1. Розсудливий, все знав про людей , допомагав у біді.

2.    Бере в полон людей

4. Всіх людей приймав, ласкавий, дає поради.

3.     Зачаровує, обморочує

 

5.     Заставляє  служити, погрожує.

 

6.      Перетворює на ведмедів-служок

 

  1.  Убиває людей
  • Гарно попрацювали кримінальні психологи, розглянули зібрані докази.  Отже, зробимо висновок. Монеток з підтвердженням  злих дій та  лихої вдачі Оха більше.  Виходить  вельможний Ох лихий.

5) Складання сенкана. Групова робота над складанням психологічного портрета. Слайд 15

- Багато ми дізналися про мудрого, вельможного, в той час, злого та лихого пана Оха. Пропоную розділитися на дві команди та скласти сенкан «Ох-чудодій»- психологічний портрет головного персонажа. Пригадаємо правило складання сенкана. (демонстрація на слайді)

Наприклад:

І команда:

Ох- чудодій.

Малий, вельможний, лихий.

Перетворює, поневолює, вбиває.

Перетворює людей на ведмедів – служок.

Чарівник.

ІІ команда:

Ох- чудодій.

Бородатий, злий, мудрий.

Заворожує, обманює, вбиває.

Тримає в полоні людей.(творить дива)

Чаклун.

Презентація робіт.

Порівняйте сенкан складений при опрацюванні української народної казки «Про Ох-чудотворця!» (резервне)

6) Порівняння справ - казок. Слайд 16

- З якою народною казкою схожа казка Л. Українки?

- Давайте складемо порівняльну характеристику казок-справ:

 

Народна казка

Казка Л. Українки

Початок казки

Були собі дід та баба…

 В тридев’ятому царстві…

Де викликали Оха?

У горі

На трухлявому пеньочку і мху

Характер Оха

Злий і хитрий

Спочатку був добрий, а потім – злий, лихий

Дії з бранцями

Служили і тільки хитрістю за допомогою царівни звільнився парубок

Перетворення людей на ведмедів – служок

 

Звільнення від чародія

Хитрістю та смекалкою

Мечем кладенцем розрубати 70 ще й 7  замків

 

7) Робота над головною думкою казки. Вправа «Вирок» Слайд 17

- Чого вчить ця казка? (Вести боротьбу зі злом, не підкорятися йому. Ох – втілення злої сили, з якою треба боротися, щоб звільнити бранців від цієї сили.)

- На сьогодні детективне агентство закінчує свою роботу та закривається.

V. Підсумок уроку

1. Інтерактивна вправа «Продовж речення» Слайд18

Сьогодні на уроці  я вчився … (замислюватись, читати виразно, порівнювати, аналізувати, шукати докази…)

Сьогодні на уроці  я дізнався … (казки бувають і сумні)

2. Підсумкове слово вчителя. Слайд 19

- Казки – золоті жар-птиці, які живуть у душах людей.

Вони бувають різні: довгі та короткі, написані автором і складені народом. Але в усіх казок є одна спільна риса – мудрість.

Казки допомагають зрозуміти різницю між добром і злом, навчають краси добрих вчинків.

Читайте казки і станете мудрішими, добрішими, сильнішими і милосерднішими.

3. Домашнє завдання. Слайд 20

- Прочитати казку. Намалювати Оха-чудодія. Скласти продовження казки, щоб вона мала гарну кінцівку.

4. Оцінювання учнів. Слайд 21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 грудня 2019
Переглядів
4701
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку