Урок розроблено для проходження педагогічної практики на базі Чернівецього національного університету імені Юрія Федьковича. Дотримано всіх вимог щодо оформлення та збережена цілісна структура плану-конспекту уроку.
Тема:Коли твір відкриває свої таємниці. Ганс Крістіан Андерсен «Ромашка» (скорочено)
Мета: поглиблювати знання учнів про творчість Ганса Крістіана Андерсена; вдосконалювати навички свідомого виразного читання літературних творів; учити аналізувати прочитане, робити самостійні висновки, аналізувати вчинки дійових осіб; розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву; виховувати любов до природи, милосердя.
Обладнання: підручник з літературного читання Науменко 3 клас, портрет письменника, наочний матеріал, довідкове бюро.
Тип уроку: комбінований урок
Клас: 3-А
Хід уроку
1.Організація класу до уроку
1.1 Привітання з учнями
- Доброго дня, діти! Мене звати Зоряна Ігорівна і сьогоднішній урок я проведу разом з вами.
1.2 Перевірка готовності учнів до уроку
- Перевірте чи не залишилося на партах нічого зайвого з попереднього уроку. Якщо всі готові то розпочинаймо.
1.3 Створення сприятливого психологічного комфорту
- Ви вже всі дорослі, тому налаштувалися на роботу. Бажаю від сьогоднішнього уроку отримати якомога більше корисної інформації. Повернулися один до одного, потиснули руки сусіду по парті та побажали чогось хорошого.
2. Мовна розминка
2.1Артикуляційні вправи (робота над скоромовкою)
У діброві - дуби,
Під дубами - гриби,
Трава - між грибами,
Хмарки - над дубами.
3.Перевірка домашнього завдання
- Яке у вас було домашнє завдання на сьогодні? (Читати казку «Бременські музиканти»). Хто є автором твору? (Брати Грімм) Хто головні герої? (Осел,пес,кіт,півень). Бачу, що ви добре засвоїли матеріал, молодці.
4. Вивчення нового матеріалу
4.1 Оголошення теми та мотивація навчальної діяльності (за допомогою створення проблемної ситуації)
- Діти, відгадайте загадку і ви дізнаєтеся, що ж ми будемо вивчати на сьогоднішньому уроці.
Наче сонце, серединка,
Пелюстків біла хустинка.
Знає бджілка і мурашка,
Що звуть квіточку... (ромашка).
- Правльно, сьогодні ми будемо вивчати казку, яка називається «Ромашка», автором якої є всесвітньо відомий казкар Ганс Крістіан Андерсен. А тема нашого уроку звучить так «Коли твір відкриває свої таємниці. Ганс Крістіан Андерсен «Ромашка»»
4.2 Підготовча робота до сприйняття твору (бесіда з елементами розповіді)
- Чи знаєте ви, хто такий Ганс Крістіан Андерсен? (Відомий казкар)
- Що ви можете розказати про письменника?
- Які твори автора ви знаєте? ( «Принцеса на горошині», «Гидке каченя», «Кресало» , «Нове вбрання короля», «Снігова Королева», «Дюймовочка», «Русалочка»)
— Ганс Крістіан Андерсен народився в Оденсе — місті на данському острові Фюн. Його батько був бідним швецем, мати Ганна Марі Андерсдаттер — прачкою.
У Данії існує легенда про королівське походження Андерсена, бо в ранній біографії він писав, що в дитинстві грався з принцом Фрітсом, згодом — королем Фредеріком VII, і у нього не було друзів серед вуличних хлопчаків — лише принц. У ранньому дитинстві Ганс Крістіан був замкнутим хлопчиком з великими блакитними очима. Він сидів у кутку і займався своєю улюбленою грою — ляльковим театром. Це захоплення він зберіг і в юності.
У 1835 році, у переддень Різдва, вийшла друком невеличка книжка Андерсена «Казки для дітей». Це стало доброю традицією — до кожного Різдва митець видавав нову книжку, і данці сприймали її як чудовий різдвяний подарунок для своїх родин. Усього на сьогодні відомо 158 його казок. У цьому жанрі найповніше виявився художній талант Андерсена. Казки Андерсена тісно пов’язані з фольклором, дуже динамічні, в них багато гумору, фантастика поєднана з реальним життям.
4.3 Установка на цілеспрямоване сприймання
-Відкрийте підручник на сторінці 36, зверніть увагу на назву казки («Ромашка»). Давайте поміркуємо, про що буде розповідатися в даному творі? Ми зараз прочитаємо твір, а ви вкінці назвете героїв казки, тому уважно слухайте.
4.4 Первинне ознайомлення з твором (читання вчителем на учнями)
- Зараз я вам прочитаю казку, а ви слідкуйте, тому що будете продовжувати. Уважно слухайте, подивимося чи співпали ваші думки на рахунок змісту твору та запам’ятовуйте незнайомі для вас слова.
4.5 Емоційно-оцінююча бесіда
- Чи сподобався вам твір?
- Які герої зустрічалися в казці? (Ромашка, жайворонок, троянди, півонії, тюльпани, хлопчики)
- Чи читали ви твір раніше?
4.6 Словникова робота
Довідкове бюро
Рівчак — не дуже глибокий і широкий рів; канава.
Пишалися - відчувати гордість за кого-небудь, бути сповненим гордості за щось, відчувати внутрішнє задоволення.
Півонії –
Жайворонок -
Виструнчилися – випрямилися, стали дуже прямо, струнко.
Понадималися – набратися гордовитого, пихатого вигляду (про багатьох)
Дерен – верхній шар грунту, укритий травою , пронизаний її корінням.
Запорошений – укритий пилом.
4.7 Повторне читання (читання учнями «ланцюжком» та мовчки)
- Зараз ми ще раз прочитаємо казку. Читати будемо починаючи з першої парти «ланцюжком» по 2-3 речення.
- Дочитайте твір до кінця мовчки, хто справився сядьте рівненько і підніміть на мене очі.
4.8 Робота над змістом твору ( запитання за змістом з елементами вибіркового читання)
1) Де відбувалися події? (За містом, коло шляху, стояла дача. Перед нею – маленький квітничок, огороджений пофарбованим парканом. )
2) Як росла ромашка? Що про це сказано у казці? ( Вона росла просто не щоднини, а щохвилини.)
3) Знайдіть опис ромашки (Мила маленька квіточка із золотом у серці і в срібному вбранні.)
4) Який настрій був у ромашки? Кому вона найбільше зраділа? (Вона була дуже задоволена: повернулася до теплого сонця, дивилась на нього і слухала жайворонка, що співав у височині. Маленька ромашка була така щаслива, ніби на свято, хоч це був буденний день.)
5) Скільки днів з життя ромашки описав казкар? ( Три дні.)
6) Прочитайте перший опис квітів, які росли в саду. (У садку за парканом росло багато поважних, гордих квітів. Що менше вони пахли, то більше пишалися. Півонії надувалися, щоб бути такими ж великими, як троянди, але ж не в розмірі річ! Тюльпани вигравали найкращими кольорами; вони це добре знали й трималися рівно, щоб їх було краще видно. Вони не звертали ніякої уваги на молоденьку ромашку за парканом.)
7) Якими їх побачила ромашка? («Які вони пишні та прекрасні! Напевне, до них злетить ця чудова пташка! Яка я рада, що росту так близько і можу бачити всю їхню красу».)
8) Куди злетів жайворонок? (Він злетів низько в траву до простенької ромашки.)
9) Про що співала маленька пташка? (Маленька пташка кружляла навколо неї і співала: — Ой, яка м’яка травичка! Ой, яка мила маленька квіточка із золотом у серці і в срібному вбранні!)
10) Чому була щаслива ромашка? ( Тому що до ромашки злетів жайворок.)
11) Якими були тюльпани та півонії? (Але тюльпани виструнчились ще більше, ніж раніш, і такі колючі та червоні стали спересердя їх обличчя! Тупоголові півонії понадимались.)
12) Що почула ромашка прокинувшись другого ранку? (Другого ранку, коли ромашка знову щасливо простягла свої білі пелюстки, ніби маленькі ручки, до світла й повітря, вона впізнала голос пташки. Але голос бринів сумно, бо пташку спіймали й посадили в клітку коло відчиненого вікна.)
13) Яка біда трапилася з жайворонком? (Пташку спіймали й посадили в клітку коло відчиненого вікна.)
14) Чому ромашка забула про все, чому раніше раділа? (Вона думала тільки про спійману пташку, якій нічим не могла допомогти.)
15) Як ромашка потрапила в клітку? (Хлопчики хотіли вирізати дерен для жайворонка і почали обкопувати землю чотирикутником навколо ромашки так, що вона опинилася посередині.)
16) Що розповів їй жайворонок? (Тут нема води, — стогнав спійманий жайворонок. — Вони всі пішли й забули мені лишити хоч краплину води. Моє горло пересохло, усе горить! Вогонь і лід усередині, повітря важке. Ах, я мушу вмерти, розлучитися з теплим сонячним промінням, зі свіжою зеленню, з усією красою.)
17) Чому загинула пташка? (Серце пташки розірвалося від суму та муки.)
18) Чи трапляється подібне в житті?
19) Чому тоді твір є казкою? (Тому що квіти та жайворонок розмовляють)
20) Поміркуйте, чому автор так сумно її закінчив.
21 ) Давайте спробуємо скласти кінцівку казки самостійно , використовуючи чарівні перетворення.
Фізкультхвилинка ( музична)
- А зараз закрийте оченята і уявіть, що ми знаходимося в цьому саду серед прекрасних квітів, подумайте про щось хороше, згадайте літні канікули.
4.9 Робота з ілюстрацією (с. 37).
— Розгляньте малюнок, який знаходиться на сторінці 37.
— Які рядки казки проілюстрував художник? Знайдіть та зачитайте уривок.
— Який би ви намалювали малюнок до даного твору?
5. Узагальнення знань, умінь та навичок.
5.1 Проведення гри «Розвідники».
— Зараз ми пограємо в гру, яка називається «Розвідники». Я буду зачитувати початок абзацу, а вам потрібно буде його знайти та дочитати.
• «Усі діти вчилися в школі».
• «Нещасна пташка голосно скаржилась про свою втрачену волю... »
• «Тупоголові півонії понадимались»
• «Одного ранку вона зовсім розцвіла...»
5.2 Порівняльна характеристика героїв твору ( на дошці)
- Ми зараз з вами створимо дві колонки, щоб порівняти головних героїв казки. В першу колонку ми будемо записувати характеристику ромашки, а в другій колонці опишемо інші квіти (тюльпани, півонії, троянди)
Простенька, непоказна, скромна,
привітна, щира, добра, ласкава, доброзичлива, чуйна, з доброю душею.
Поважні, горді, пихаті, самозакохані, надуті.
7. Підсумок уроку
7.1 Підсумкова бесіда
— Яку казку читали на сьогоднішньому уроці?
— Який висновок з прочитаного ви для себе зробили? Якими ми маємо бути?
7.2 Домашнє завдання
-Переказувати казку. Намалювати ілюстрацію за цією казкою.
7.3 Прощання з класом
- На цьому наш урок закінчився, дякую вам за увагу та до нових зустрічей.